Krijgen jullie weleens iets toegestopt (financieel)?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1982Justme, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Nou dat is dus eigenlijk mijn vraag.
    Ik wil niet in de slachtoffer rol zitten maar ik ben weleens benieuwd hoe het nu echt gaat. In mijn omgeving lijkt het maar alsof iedereen van alles krijgt toegestopt van (schoon)ouders. Hoe zit dat bij jullie?

Wij zitten op dit moment echt in een financieel dieptepunt en moeten daarom hele bewuste keuzes maken. Zo hebben wij afgelopen weekend een familielunch overgeslagen omdat het gewoon echt niet haalbaar was. Hier ook eerlijk over geweest. Eigenlijk had ik stiekem toch wel gehoopt dat mijn ouders een beetje zouden bijleggen.
    Onze wasmachine is op dit moment stuk en niet meer te repareren. Ze hebben aangeboden dat ik daar mag wassen (voor 5 personen) maar we kunnen dus pas eind mei een nieuwe kopen. Gelukkig wonen ze hier om de hoek maar het is wel weer een hoop extra werk naast dat we beiden werken en een gezin van 3 kinderen.
    Toevallig zat mn vader te vertellen dat ze er sinds vorig jaar 600 euro netto per maand op vooruit waren gegaan.. En ze hadden het al niet slecht.. Dan voel ik toch wel een klein steekje ongenoegen om eerlijk te zijn.

Maar even terug naar mijn vraag. Krijgen jullie weleens iets toegestopt? Geld/cadeautjes voor de kinderen? Wij dus eigenlijk niet. Met de verjaardagen krijgen de kinderen wel een vrij duur cadeau (rond de 30 euro) en met Sint rond de 50 euro. Dat zijn dan ook meteen de hoofdcadeaus dus daar ben ik wel heel erg blij mee hoor.
    Verder krijgen ze met de paas altijd een paashaasje ofzoiets.

Verder voel ik mij niet 'arm' ofzo. Wij hebben onze weg gevonden in leuke kosteloze uitstapjes en mijn kinderen kunnen sporten. Dat zijn dan afwegingen die je maakt. Wij kopen van de kinderbijslag altijd schoenen en jassen en voor de rest toch veel 2e hands maar ze zien er altijd keurig verzorgd uit. Wij zijn gelukkig en dat maakt een hoop goed..
    Maar toch steekt het soms stiekem een beetje als ik hoor dat hele gezinnen mee op vakantie worden genomen door opa en oma :oops:
    Mijn kinderen zijn dus helaas nog nooit op vakantie geweest.

Hoe zit dat bij jullie?

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Nee ik ook niet hoor. Ik ken inderdaad ook mensen die veel toegestopt krijgen, en dat lijkt me natuurlijk ergens best lekker... maar geeft mij een fijner gevoel als ik gewoon zelf mijn auto of wasmachine heb betaald.
    Is het anders geen optie om iets van ze te lenen voor de wasmachine? Lijkt me erg vervelend om nog weken alles daar te moeten wassen.

Cloud9 vindt dit leuk.
  3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Mijn zoontje krijgt regelmatig een Autotje of een T-shirt oid van oma en opa. Mijn vader is heel handig en heeft zijn bed gemaakt en loopfiets en hier t weekend de schutting gezet.
    Wij krijgen voor ons trouwen of kerst meestal ook wel iets leuks, pas zijn we een weekend samen weg geweest.

Ik vind t natuurlijk superlief maar soms ook wat ongemakkelijk, dus juist de andere kant op.

Ik kan me je gevoel wel voorstellen, maar doen je (schoon)ouders t wel naar anderen toe of gewoon überhaupt niet? En als je bijvoorbeeld vraagt of je geld kan lenen voor de wasmachine tot t vakantiegeld er is? Weten je ouders wel dat jullie zo krap zitten?

Niemand is natuurlijk verplicht jullie te helpen, maar ik snap je gevoel heus wel.

1982Justme vindt dit leuk.
  4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Overigens krijg ik ook geen enorme dingen cadeau en dat zou ik ook weigeren. Een wasmachine, vakantie of auto zijn wel enorme cadeaus...

1982Justme en Manque vinden dit leuk.
  5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    hier worden we ook echt niet mee op vakantie genomen hoor;)

Krijgen soms wel dingen... mn moeder haalt wel eens boodschappen, omdat ik geen tijd had ofzo en dat hoeft ze dan niet terug...

Ik kan altijd lenen van mn moeder, 2 jaar geleden paar 1000 geleend.. en als ik t niet zou kunnen betalen zou ze het ook niet terug hoeven, maar ik wil dat zelf niet uiteraard;)
    Ik mag er wel net zo lang over doen als ik wil.

Wbt schoonouders een beetje hetzelfde verhaal, heb voor mn verjaardag een droger gekregen, super lief! en krijgen ook van hun wel eens dingen.
    Man een nieuwe motorhelm, ik wel eens een blouse oid als we winkelen.

De kinderen worden ook regelmatig verwend.

Ik snap ook iet dat je als ouders zijnde niet zegt van goh, ik betaal wel voor je, in geval van die lunch... of dat ze niet af en toe een boodschapje halen, jullie lekker daar kunnen eten ofzo..

6. Rosje83

Rosje83 Fanatiek lid

17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Wij krijgen inderdaad wel eens wat toegestopt van mijn ouders, maar geen hele vakanties. Nu een stuk meer i.v.m. de kleine (m'n moeder is echt koopziek wat dat betreft), maar hiervoor af en toe eens uiteten of een jurkje ofzo.

Mijn schoonouders hebben ons voor hun 40-jarige huwelijk wel eens meegenomen naar Centerparcs, maar daarna zijn zij erop achteruit gegaan en kan zoiets nu gewoon niet meer.

Ik snap je gevoel wel, alleen ik denk dat je ze dat moeilijk kunt vragen of dwingen om vrijgevig te zijn naar jullie. En er zijn genoeg mensen die ik ken waar ook niets toegestopt wordt hoor, alleen meer hulp (in de zin die jullie dus ook krijgen met wasmachine etc.).

7. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor hier ook niet. Cadeautjes met Sinterklaas en verjaardag en iets kleins bij een zwemdiploma oid.
    Hoor ook wel om mij heen van opa's en oma's die mee gaan winkelen en dan de nieuwe schoenen of jassen of kleding betalen. Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet normaal. Ik vind het volstrekt logisch dat wij die dingen zelf betalen. Zou het echt niet willen hebben dat de opa's en oma's dat gaan doen.

Maar een groot verschil met jullie is denk ik dat wij het dus ook zelf prima kunnen betalen. En juist omdat dat bij jullie moeilijk is valt het jou op dat anderen dat wel krijgen.
    Ik bedoel ermee te zeggen dat onze kinderen niks missen als opa en oma niet betalen, wij gaan evengoed zelf met hen op vakantie.
    Maar als dat bij jullie niet lukt dan snap ik dat dat rottig voelt.

Maar je werkt beiden zeg je, verdienen jullie zo weinig dat je dus niks overhoudt??

Paardenbloem en 1982Justme vinden dit leuk.
  8. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Mijn ouders/schoonouders koopt altijd iets voor de kleine. We waren met ze allen op vakantie geweest en die hadden ze toen betaald (schoonouders).

Vaak gaan we met verjaardagen (mijn kant), dan neemt mijn broer ons en mijn ouders mee uiteten om het te vieren.

Maar mijn ouders en schoonouders mogen ook niet klagen want wij stoppen ze ook wel is toe. Nu hebben we aankomende vakantie voor hun ook betaald.

Stoppen je (schoon)ouders andere ook toe? Ik kan best wel begrijpen dat het als een steek voelt. Maar kan je niet vragen of ze je geld lenen voor een wasmachine? Dat je dan weer verrekent met vakantiegeld of belastinggeld??

Bezige bij en 1982Justme vinden dit leuk.
  9. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Cadeautjes voor mijn zoontje wel en voor verjaardagen vaak geld.
    Als bedankje voor het klussen in mijn moeder haar huis neemt ze ons in mei (tijdens haar vakantie) een aantal dagen mee om uitstapjes te doen, maar dat is het ook.
    We eten wel regelmatig bij elkaar en als ze ergens is en ze ziet iets leuks voor ons dan neemt ze dat wel mee.
    Financieel hebben we niks te klagen en dat is misschien ook de reden dat we niks extra’s toegestopt krijgen...ben ook niet iemand die dat snel aan zal nemen.

10. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Hier ook niet hoor. Maar zowel mijn moeder als schoonouders hebben het niet breed. Wij komen prima rond, al moeten we wel op de extras letten qua uitstapjes en vakantie.

11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.227
    113
    Nee.

Ik ken ook mensen die (veel) hulp krijgen van hun ouders. Deel van de huur per maand, of dure cadeaus in de vorm van kinderwagens of vakanties en zo. Kleding en/of speelgoed voor de kinderen, geld laten lenen om een hypotheek te kunnen krijgen. Dat soort dingen.
    Ik ben blij voor hun dat zij ouders hebben die dat kunnen en willen. Mijn (schoon)ouders hebben geen geld dus kunnen ze ook niet helpen. En zelfs al hadden ze geld dan had ik het waarschijnlijk niet aangenomen. Hoewel .. dat laatste weet ik niet want ik was dan misschien anders opgevoed en had het dan nu wel geaccepteerd :p

Het is wat het is, van vergelijken is nog nooit iemand gelukkig geworden :)

Nellie4 vindt dit leuk.
  12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Oh ja.
    Wij hebben het ook niet breed. Zo zal er geen vakantie in zitten dit jaar. Maar goed het is deels onze keus geweest (vriend werkt een dag minder om bij de kinderen te zijn). Dusja.. Maar van mijn ouders krijgen we nog geregeld wel eens wat. Bv een paar schoenen voor de oudste of wat kleding. Maar voornamelijk nuttige dingen voor de kinderen.
    De andere opa en oma "helpen" meer door bv de oudste te laten logeren of eens op te passen.

Het verschil is ook wel dat ik enig kind ben, bij mn vriend zijn ze met zn 6en, dusja dan kan je niet iedereen financieel ondersteunen/wat extra toestoppen.

Ik snap je gevoel ook wel. Vooral als ze "zat" geld hebben en ze er voor kiezen dat jullie niet bij een lunch te laten zijn zodat ze het geld kunnen houden. Aan de andere kant weet je misschien niet zeker hoe zij er financieel voor staan? Maar zoals je het nu schetst zou ik dat ook vervelend vinden.

13. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Jeetje wat een reacties al! Ik reageer straks ff hoor maar wilde ook nog zeggen, mijn dochter is vlgd week jarig en mijn moeder drinkt als enige altijd rode wijn. Dan halen we een fles en neemt ze de rest mee omdat zij de enige is die het drinkt en anders moeten we het wegdoen. Dit is al jaren zo, op elke verjaardag. Dan zeg je toch joh ik neem mijn eigen wijntje mee? Het zijn maar die hele kleine dingen. Een klein flesje wijn is vaak duurder dan een grote..

14. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ja, maar de geldkraan van mijn schoonouders heb ik binnen een halfjaar dicht gedraaid. Die gingen er altijd mee chanteren en ik vind dat als je je kinderen iets toestopt dat het dan niet zo moet zijn dat je de rest van je leven te horen hebt gekregen dat je dat en dat hebt gekregen en ze dus iets terug verwachten.

Als mijn familie ons iets geeft. (Wat eigenlijk niet veel voorkomt) dan is er geen gezeur over en neem ik het met alle liefde aan. Mijn opa en oma zitten gebakken en als we met zijn alle op wintersport gaan of een weekend weg zijn zijn hun de gene die het willen(ze eisen het eigenlijk:roflmao:) betalen. Wij willen bijvoorbeeld ook een groter huis kopen en dan zeggen mijn opa en oma gelijk de nieuwe vloer betalen wij. En dan gaat het niet om een laminaat vloer.

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat ik van jou situatie vind, ik ben zo opgevoed dat je financieel onafhankelijk moet kunnen zijn. Mijn moeder is erg ziek geweest en heeft haar huis moeten verkopen, mijn opa en oma weigeren toestemming te geven dat ze bij hun het geld op kunnen eisen als mijn moeder de huurwoning niet meer zou kunnen betalen. ( ik weet even niet meer hoe dat heet. ) Dat vind ik goed. We zijn allemaal volwassen en moeten onze eigen boontjes doppen.

Elke situatie is anders dus ik kan absoluut niet over jullie situatie oordelen, wel vind ik het een beetje flauw dat jou ouders dan niet zeggen " maak je niet druk wij betalen het uit eten gaan wel." Hier gebeurd dat namelijk altijd mijn familie is altijd maar wat blij als we een keer met zijn alle ergens kunnen eten, omdat iedereen dan eindelijk eens een keer vrij is. :p

15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.227
    113
    Eh, nee. Wijn kopen en mokken dat jij wijn moest kopen is raar. Koop dan geen wijn.

Paardenbloem, Mila27, nizzie86 en 10 anderen vinden dit leuk.
  16. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Maar daar ben je toch zelf bij? Dan zeg je mam je bent de enige die wijn drinkt, dus we halen niets maar voel je vrij om t mee te nemen...

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb zeer vrijgevige ouders. Toen wij nog in een periode zaten dat we het financieel best moeilijk hadden stonden ze ons altijd bij daar waar nodig was. Daarnaast verwennen ze de kinderen altijd graag met leuke uitstapjes, kado's etc Ze hebben ons altijd op deze manier opvoed, help je dierbare daar waar je kan en waar het nodig is. Zo voeden wij onze kinderen ook altijd op. Ook nemen ze ons en het gezin van mijn zus een weekendje/midweekje mee naar een bungalow vakantie. We hebben ooit eens een groot bedrag bij mijn ouders moeten lenen, uiteindelijk netjes terug betaald omdat wij dat wilde maar ze gaven ons wel de mogelijkheid dat we het konden lenen.

Mijn schoonmoeder daarentegen is op zich redelijk gul naar de kinderen maar die zou ons nooit financieel bijstaan mocht het nodig zijn. Die vind dat als we ( om welke reden ook ) het financieel even niet rond kunnen breien we dat zelf moeten oplossen. Ze hoeft het ook niet op te lossen hoor want ik hoef nog geen cent van dr maar dat is een ander verhaal ;)

Ik ben blij dat mijn ouders altijd klaar voor ons staan als we het nodig hebben, ze zijn lief voor elk klein kind dat ze hebben. Zo zal ik het later ook doen met mijn kinderen en hopelijk klein kinderen.

Wat betreft jouw voorbeeld van een flesje wijn op een verjaardag, dat zou ik dus nooit zelf laten mee nemen door iemand, ik zorg er altijd voor dat er genoeg is en voor ieder wat wils, al zal ik die rest van de week de kliekjes op moeten eten van de verjaardag dat maakt mij niet, iemand zelf zijn wijn mee nemen vind ik eerlijk gezegd een beetje vreemd

Nescio, maartje84 en Brinta vinden dit leuk.
  18. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Mijn ouders hebben 2 kinderen, 2 kleinkinderen en een bovenmodaal inkomen.

Wij wonen ruim 2 uur van ze vandaan maar komen elke 2 weken oppassen, hebben zelfs een stacaravan hiervoor in de buurt gekocht... mijn ouders zijn van mening dat de erfenis beter tijdens het leven kan worden gegeven...

Dus ja..., zij stoppen ons wel veel toe, zijn erg gul! (Etentjes, cadeautjes maar ook bijv voor de koop van het huis de KK betaald)
    Mijn ouders willen dit graag, zeggen dat ook dus voel ik mij totaal niet schuldig (meer!) soms denk ik wel omdat ze het willen compenseren omdat we ver uit elkaar wonen.....

19. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hebben jullie het echt zo slecht dat een fles wijn voor jouw moeder te duur is? Of drinkt ze speciale dure wijn? Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen namelijk.
    Mijn moeder drinkt als enige rosé, haal ik toch gewoon een flesje rosé voor haar... dat hoeft niet zo duur te zijn.
    Andersom net zo hoor, mijn moeder haalt bijvoorbeeld ook speciaal cake voor mij op een verjaardag omdat ik niet van taart hou.

20. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Nope.. :D

Deel Deze Pagina