'Zwembad scheidt ouders in kleedkamers' | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl kan iemand mij het nieuws hiervan uitleggen? Er zijn toch in elk zwembad "privehokjes", vrouwenkleedkamer en mannenkleedkamer? Als een kind zich dan niet fijn voelt als er andere (kunnen) kijken kunnen ze toch naar een "privehokje" gaan? (het ging vooral om oudere kinderen staat er, dus die kunnen zich waarschijnlijk goed alleen omkleden).
Niet elk zwembad heeft die hokjes hoor, in t zwembad waar wij gingen babyzwemmen waren er alleen maar grote gemeenschappelijke kleedhokken. Veel oudere zwembaden hebben dat nog steeds zo...
Bij ons zwembad heb je kleedkamers met vaders met leskinderen en moeders met leskinderen. Ik ga altijd naar die van vaders met leskinderen, omdat het daar lekker rustig is, in tegenstelling tot die van de moeders. Wel heb ik aan de vaders gevraagd of ze er bezwaar tegen hebben. Maar goed op dat tijdstip zijn er alleen jonge kinderen die zwemles hebben.
Wat een ingewikkeld gedoe, 4 soorten gemeenschappelijke kleedkamers.... Tegen de tijd dat kinderen zich er ongemakkelijk bij gaan voelen om zich in het bijzijn van onbekenden om te kleden, zijn ze oud genoeg voor een privéhokje zonder papa of mama. Ik begrijp het probleem niet, en de oplossing al helemaal niet: je blijft dan toch met onbekenden in zo'n groot schapenhok? Ik ben heel blij met de zwembaden waar ik tot nu toe ben geweest, waar je kunt kiezen uit een klein privéhokje (nog nóóit een zwembad gezien waar je die niet hebt, dat is voor mij wel nieuws dat die blijkbaar toch bestaan), een grote dames- of herenkleedkamer, en vaak zelfs nog een iets grotere 'ouder-en-kind-kleedkamer' met aankleedkussen erin, voor de ouders met een kindje dat nog een luier om moet.
ik vind het ook wat overbodig, ook al herinner ik me zelf van vroeger, dat ik vanaf m'n 5e, écht niet meer met m'n vader naar de jongenswc mee ging op de camping of naar de herendouches hoor.. en nee, ik was toen nog niet in staat zelf te douchen, muntje er in te gooien etc. Ik kan me ook voorstellen dat kinderen na de zwemles zich ook niet echt goed nog af kunnen drogen. Maar oke: Dan nog vind ik het overbodig: Dan ga je als ouder maar even tussen je kind en de andere mensen in staan en als je de handdoek een beetje omwikkeld en nadenkt met aankleden valt er ook weinig te zien. Maar oke... Bij ons zwembad heb je overigens bij het ene bad, wél kleine hokjes, maar bij het andere deel en het andere bad, alleen 2 grote kleedkamers. Vóór de kinderzwemles begint, hebben de ouderen weleens les gehad en dan is het inderdaad wel de bedoeling, dat papa's met kinderen in het herenhok gaan in plaats van in het dames hok, waar de meeste kindjes zitten (meestal is het toch mama die mee is en/of kind even helpt omkleden) . De oudere dames zitten er niet op te wachten dat er mannen bij komen.
hier met zwemles ook zoiets. heb je de mannen en de vrouwen kleedkamer. staat er op de deur dat het op basis van degene die brengt geregeld zou moeten zijn. moeders dus bij de dames en vaders bij de heren. nou sorry. ik vind het meer dat je kijkt op jongens/meisjes. en mijn zoon kleed ik gewoon om bij de jongens. (net als de rest trouwens) sporadisch dat je een meisje ziet in de "heren" kleedkamer. en er zijn 90% moeders die de kinderen brengen.
bij ons zwembad heb je ook grote hokken voor meerdere families/groepen. je hebt 2 familiehokken (dus bijde geslachten) en 2 grote hokken voor vaders/zonen of moeders/dochter. ik ga vaak gewoon met bijde kids naar de moeder/dochter hok en papa kleed zich appart om omdat hij dat prettiger vind je hebt hier ook apparte hokjes maar als je 2 kinderen moet omkleden is dit echt niet te doen. kunt je kont nog niet omkeren in z'n hokje. sinds kort (viel me laatst op) is er wel een apparte gang waar enkel meisjes mogen omkleden. dit omdat er klachten waren dat er nogal vaak puberjongens aan het gluren waren
Het lijkt me ook dat de oudere kinderen wel alleen in een hokje zich kunnen afdrogen een aankleden? Ik ga zelf altijd naar een familie kleedkamer, de kinderen hebben er echt geen problemen mee en ik ook niet en dat wil ik graag zo houden, denk dat de ouders een grote invloed op hebben hoe kinderen zich naakt voelen bij anderen. Hoe doen ze het trouwens als man of vrouw met zoon én dochter gaat zwemmen? Of komt daar ook nog een apart hokje voor
ik heb jarenlang aan waterpolo gedaan, en wij moesten ons op 2 dagen omkleden in het oude bad, dit betekende dat wij geen gebruik konden maken van de kleine hokjes (dit wilden ze van het zwembad ook niet trouwens) maar wij moesten in de grote omkleedruimte en moet zeggen dat ik er niet zo veel moeite mee heb en ik dan al snel denk je hebt 2 soorten (man en vrouw) en me gewoon omkleed en ga zwemmen maar ik kreeg op een gegeven momen commentaar van een man in de vrouwenkleedkamer of ik niet wat later kon komen heb er toen wel wat van gezegd van alles leuk en wel maar als je omloopt heb je prive hokjes waar jullie wel gebruik van kunnen / moeten maken dus als je er problemen mee hebt ga je daar maar heen.
Wat fijn zeg, dat ze dit zo hebben kunnen oplossen.. Ik vond het vroeger al niets om me om te kleden in een kleedruimte met meisjes klasgenootjes, laat staan met nog eventuele jongetjes erbij.. En toen was ik echt nog niet heel oud. Ik vind dit toppie!
Hangt helemaal van de leeftijd af. Heb vanaf mijn 12e bij een zwemvereniging gezeten en dan moesten we in de kleedkamers omkleden. Voor ons zat A-zwemles en het is me wel eens overkomen dat vaderlief met zijn kleine dochtertje vrolijk de dameskleedkamer binnenkwam om zijn dochter om te kleden. Sta je dan als (denk ik toen) 16-jarige... Vond dat echt heel onbeschoft van die vent! Vooral ook omdat hij doodleuk bleef zitten en niet even een deurtje verder ging!