Dochtertje is 2 jaar en bijna 2 mnd. Doet al sinds 1,5 jaar regelmatig een plasje op het potje of de wc, één keer per ongeluk een poepje. De ene periode is het interessanter dan de andere. Afgelopen tijd was het veel minder interessant maar ik heb nu vakantie dus zijn we er weer wat meer mee bezig. Als ik niks zeg plast ze gewoon in haar luier. Tenzij ze bij net op bed gaan tijd wil rekken en dan bedenkt dat ze op het potje wil. Sinds ze twee keer (per ongeluk) in bad heeft gepoept, vindt ze poepen ineens vies en roept ze tig keer per dag 'oh poepie daan' en dan kijkt ze heel zielig en moet ik in haar broek kijken en dan wil ze een schone luier. Maar 9 van de 10 keer heeft ze helemaal niet gepoept. Ik denk dan dat ze het voelt aankomen, of misschien heeft geplast en dit nog een beetje door elkaar haalt. We zeggen nu steeds dat als ze moet plassen of poepen ze dat mag zeggen, dan gaan we naar het potje en blijft de luier schoon. Ze heeft vandaag al een paar keer op het potje geplast, maar ook nog in de luier. Wat zou nu de volgende stap zijn? Luier gewoon uitlaten en dan kijken of het goed gaat?
Blote billen lopen en potje in de buurt zetten. In het zicht. Zelf erop laten gaan zitten en de ongelukjes opruimen. Ons zoontje deed meteen in de blote billen alles op het potje. Had geen ongelukjes. In onderbroek was het een ander verhaal aangezien ik denk dat het even wennen is om iets te voelen dat geen luier is. Ze zijn zo gewend om in die luier te plassen dat een onderbroek misschien hetzelfde aanvoelt. Nu 3 weken geleden in blote billen begonnen en nu steeds vaker ook in onderbroek en gemakkelijke korte broek. Gaat dan zelf naar potje en komt nu ook steeds vaker dat hij moet plassen of poepen. Maar blote billen lopen was bij ons een groot succes. Binnen en buiten een potje en evt speelgoed eromheen. Soms zat hij gewoon even te spelen en ondertussen plaste hij.
Lopend spelen kan prima in blote billen maar zitten op de bank leg ik er wel een dekentje onder. Wij hebben een leren bank en daar is weleens een plasje over gegaan. Maar mijn zoon zit bijna nooit op de bank, alleen 's avonds na etenstijd soms.