Borstverkleining gehad

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MvanL, 19 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvanL

MvanL Bekend lid

24 sep 2013
    993
    0
    0
    Hallo, ik heb 1,5 jaar geleden mijn borsten laten verkleinen en weet dat ik waarschijnlijk geen borstvoeding kan geven, dit vind ik niet zo heel erg opzich.

Het enige wat ik me afvraag of mijn borsten wel of niet gaan groeien en zowel of ik dat tegen kan houden want ik heb ze tenslotte niet voor niks laten verkleinen ;) heeft iemand hiet tips over of ervaring mee

We willen volgend jaar een keer aan een 1ste kind beginnen dus je kan alle info maar vast hebben denk ik zo. ;)

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Kennis van mij heeft een borstvergroting gehad, haar hebben ze aangeraden om de eerste 5 jaar niet zwanger te raken ivm mogelijke problemen dan die kunnen optreden. Weet niet of dat soms ook geldt voor een verkleining?

3. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    #3 Guapetona, 19 nov 2013
    Laatst bewerkt: 19 nov 2013
    Tijdens je zwangerschap gaan je borsten sowieso groeien! Of dat tegen te houden is betwijfel ik, geen idee. Na de bevalling kan je medicijnen krijgen als je geen bv wil/kan geven.

4. MvanL

MvanL Bekend lid

24 sep 2013
    993
    0
    0
    Bedankt voor je reactie! Dan kan ik als het zover is verder informeren wat betreft die medicijnen!

5. MvanL

MvanL Bekend lid

24 sep 2013
    993
    0
    0
    Nee dat geld bij een verkleining niet gelukkig ;) haha

6. rums

rums Niet meer actief

Ik heb een borstverkleining gehad. En ik ben gegroeid zowel in omtrek als in maat. Inmiddels zit ik weer op de oorspronkelijke grote.
    Mij is toendertijd door de plastisch chirurg verteld dat het uitmaakt of je vet of weefselborsten hebt. Maar het blijft koffiedik kijken.

7. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    Ik heb vorig jaar een verkleining en lift gehad. Maar mijn borsten zijn weinig gegroeid. Ze zijn ietsjes voller maar niet opvallend. Wel zijn mijn tepels donkderder geworden.
    Toch ga ik navragen voor borstvoeding. Hoeft niet altijd zo te zijn dat het niet kan.

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Mijn moeder heeft ooit een verkleining gehad en daarna mijn broertje (en mij?) nog gekregen. Daarna zat ze helaas weer bijna op haar oude maat.

9. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ik heb in 2002 een bvk gehad, daarna nog drie keer zwanger geweest. Borsten zijn wel wat gegroeid, maar bij lange na niet in de oorspronkelijke grootte! (Er is ook wel extreem veel weefsel weggehaald toen, ivm gigantisch verschil in beide borsten). Heb nu nog steeds cup c, na bvk b/c. Medicatie na bevalling om borstvoeding tegen te houden: heb ik gekregen bij de laatste, maar het ligt er nog net zo. Als je de bijwerkingen leest, heb ik liever even wat stuwing. Dit geven ze m.n. na late miskramen/doodgeboortes e.d. Nu heb ik bij de laatste ook niet echt erg stuwing gehad, de twee ervoor wel meer.

Heb bij de eerste na de bvk nog proberen borstvoeding te geven, maar dat ging niet meer.

10. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Ik heb ook een bvk gehad, jaaaaaren geleden. Borsten groeien absoluut tijdens de zwangerschap, maar erna weer redelijk terug zoals ze waren voor de zwangerschap. Ik heb geen borstvoeding gegeven, geen medicijnen geslikt en geen stuwing of andere klachten gehad. Het werkt bij mij dus blijkbaar gewoon niet en dat is prima (en verwacht).

Succes! :)

11. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik heb ook een borstverkleining gehad een paar jaar geleden (10), maar helaas zijn ze nu weer net zo groot dankzij de zwangerschappen (al heb ik er minder moeite mee dan 10jr terug)

en bij mij kwam er wel gewoon melk uit mijn tepels, door andere omstandig heden niet genoeg, hoop dat het dit ker wel gewoon wil

12. MvanL

MvanL Bekend lid

24 sep 2013
    993
    0
    0
    Fijn al die reacties te lezen dan weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden, die medicijnen is dan idd even goed nakijken of dat nodig is want ben zo ie Zo niet zoon fan van pilletjes etc als het niet ernstig nodig is bedankt allemaal

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Er zijn trouwens wel vrouwen die borstvoeding kunnen geven na een verkleining, heeft geloof ik te maken met de manier waarop het is gegaan ofzo. Voor het geval je dat wilde weten. ;)

14. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ja, bij mij ook wel, maar kon toch geen bv geven. Had gewoon niet meer genoeg voeding, terwijl ik bij de eerste (vóór de bvk geboren) wel twee of drie kids had kunnen bv geven, alleen mijn rug protesteerde toen zo, dat ik moest kiezen: flesvoeding gaan gebruiken óf de verzorging van de kleine aan anderen overlaten.

En het ligt inderdaad aan de manier waarop ze de bvk doen, maar tegenwoordig wordt eigenlijk altijde de manier gedaan dat de tepel verplaatst wordt, ipv afgesneden, zodat de mogelijkheid van bv wel blijft. Ondanks dat lukt het vaak nog steeds niet.

15. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    Bijmij is de tepel verplaatst. Ze zijn juistmheel gevoelig. Dit zegt niets maar ik hoop zo dat het gaat lukken maar kan dit niet dan is het ook prima. Al zijn het maar 1 week zijn.

16. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    ik heb 10 jr geleden een borstverkleining gehad, werd me toen ook verteld dat borstvoeding waarschijnlijk niet zou werken. Ik heb 3 weken borstvoeding gegeven (eerste dagen aan de borst, na dag of 5 kolven en dat blijven doen ivm blijvende tepelkloven en melkproductie iedere keer anders was, wel oplopend gelukkig maar ik wilde weten hoeveel ze binnenkreeg en geen gillend hongerig kind hebben). Na 3 weken kon ik 50/50 fles/borstvoeding geven. Toen ben ik wel gestopt omdat het kolven mij vreselijk moe maakte en ik zo weer een nacht kon slapen, en dat iedere 3 uur. Maar dat is persoonlijk, wie weet lukt het bij jou wel goed, die verhalen ken ik ook!

17. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik heb 5 jaar geleden een borstverkleining gehad. De tepel zijn aan allebei de kanten los geweest.
    Het gevoel in tepels is in beide gevallen weer helemaal teruggekomen, ze zijn gegroeid tijdens de zwangerschap en ik lekte melk.

Ik wilde dolgraag borstvoeding geven en alles op alles zetten om dat te kunnen doen. De lactatiekundige zei alleen in het ziekenhuis dat het me niet zou lukken en in de waas na de bevalling ben ik het niet gaan proberen.

Echter blijkt onze zoon heel ziek en krijgt hij inmiddels al een poosje donor borstvoeding! Omdat ik absoluut geen vrede had met de situatie dat ik het zelf nooit geprobeerd heb, ben ik gaan relacteren!

Na 11 maanden geef ik nu dus voor het eerst borstvoeding! Niet aan de borst, maar ik kolf. Ik ben nu 3 weken bezig, en ik zit op 12 cc op een dag! En ik zie het vanaf nu elke dag meer worden (gisteren was het 6, dag daarvoor 5, daarvoor 4, daarvoor 2)!! Ik zal geen volledige borstvoeding kunnen geven, maar alles wat hij krijgt is meegenomen! De goede dingen van de borstvoeding worden niet over de gehele dag verdeeld, maar zitten in elke druppel!

Bij een tweede zou ik er dus ook weer voor gaan, wetende dat het waarschijnlijk niet volledig zou lukken, maar met de kennis en ervaring die ik nu heb, zou ik het nooit meer 'niet proberen'.

Mocht je het niet willen proberen: ik heb geen medicatie gehad. Heb 'gewoon' last van stuwing gehad en lara-croft borsten maar dat zakte weer af na paar dagen.

18. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Omdat je aangeeft het heel graag te willen zou ik adviseren vooraf een lactatiekundige te zoeken die ervaring heeft in borstvoeding na een borstverkleining! ik heb er een aantal in mijn netwerk zitten, afhankelijk van waar je woont.
    Door van te voren samen een plan te maken kun je je veel sterker en zekerder voelen.
    Ik zou bij een volgende zwangerschap alles op alles zetten om het te laten lukken. Maar daar hoort ook bij: wat als het niet vanzelf komt? Wat en hoeveel heb je er voor over om het te laten slagen? Wel of geen medicatie (domperion, oxytocine neusspray), wat als je kindje neit genoeg krijgt van jou? kun je met die onzekerheid om gaan? Hoe erg vind je het dat je dan voor een deel kunstvoeding zal moeten geven? Door alles door te spreken voor de bevalling, weet je na de bevalling veel beter wat je kunt verwachten EN is er iemand die precies van je situatie weet en hoef je die dan niet meer te zoeken!
    Als je nog vragen hebt, mag je me een PM sturen!!!

19. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    er zit wel verschil in 'in geen bv geven' of in 'niet genoeg hebben'. Geen borstvoeding geven betekend dat er namelijk helemaal niets komt. Als er wel wat komt maar je hebt niet genoeg, dan kun je wel borstvoeding geven, maar niet volledig. misschien ook niet aan de borst omdat je dan niet weet hoeveel je kindje wel of niet krijgt, maar borstvoeding krijgt je kindje dan.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tijdens een zwangerschap veranderen je borsten, dat is niet tegen te houden. Vetweefsel verdwijnt, klierweefsel wordt gevormd. Vaak worden borsten groter, maar niet altijd.

Of volledig borstvoeding kan hangt af van heel veel factoren, o.a. De gebruikte technieken en tijd, want verbindingen die kapot gemaakt zijn tijdens een operatie kunnen zich weer herstellen.

Soms wordt na een bevalling medicatie ('pilletjes') gegeven tegen stuwing, maar dat is echt een slecht idee. Ze werken maar bij 60% van de vrouwen, soms krijg je als je stopt met de pilletjes alsnog stuwing, en de bijwerkingen zijn niet mals. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor mensen die een tumor of parkinson hebben, niet bepaald snoepjes dus.

Deel Deze Pagina