Wat te doen na sterilisatie kat met de hitte?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocoladekoekje, 1 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Morgen wordt onze jongste poes geholpen en ik vroeg me af of jullie nog tips hebben om het haar zo comfortabel mogelijk te maken?

We wonen op een flat en het is hier écht warm! Ik wil haar sowieso apart op de meest koele kamer zetten, zodat ze niet lastig gevallen wordt door de andere (ontzettend speelse) katten. Leg een dik sprei op de grond, zodat ze kan kiezen of ze zacht gaat liggen of op het koude laminaat. Zet een bakje water en kattenmelk neer, in de hoop dat ze snel weer gaat drinken.

Verder nog tips of dingen waar ik op moet letten? Onze andere katten zijn in de winter geholpen, dus maak me met deze hitte echt een beetje zorgen..

2. Fleurtjes

Fleurtjes Bekend lid

30 jun 2010
    668
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geef haar maar geen kattenmelk. Koel water is voldoende. De eerste paar uur na de ingreep mag ze niets eten. Daarna beginnen met kleine beetje.

Ik zou er zoveel mogelijk bij blijven en zorgen dat ze niet kan springen. Een bank/bed kan al te hoog zijn als ze nog niet goed is uitgeslapen.

Ik weet niet of je da het standaard doet maar je mag gerust om een pijnstiller vragen. Wat ik trouwens ook super vond zijn die speciale pakjes. Een soort rompertje. De kat hoeft dan geen kapje om maar kan ook niet bij de hechtingen.

Sterkte met je katje.

Grtz
    Fleur

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ze krijgt na de ingreep een injectie met pijnstilling voor 48 uur (dat was in ieder geval bij de andere 2 in november wel). Ze wordt onderhuids gehecht, dus een rompertje is niet nodig. Ging vorige keer ook prima.

We krijgen haar pas weer mee als ze goed is uitgeslapen. Ze kan dan natuurlijk nog een beetje duf zijn, maar hou haar uiteraard goed in de gaten!

Verder heb ik hier nog metacam staan voor het geval ze binnen 24 uur niet gaat eten (hoef ik niet meteen naar de weekend dierenarts) en haal hills a/d in huis om haar evt. te dwangvoeren. Helemaal met deze warmte ben ik bang dat ze uitdroogt.

Is het nog een idee om een fles met ijs in een handdoek te wikkelen, zodat ze daar tegen aan kan gaan liggen als het te warm wordt?

4. Fleurtjes

Fleurtjes Bekend lid

30 jun 2010
    668
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat zou ik denk niet doen. Ookal is het zo heet je moet toch oppasen voor ondertemperatuur.

Metacam is een ab. Dat zou ik niet zomaar geven als hier geen aanleiding voor is. Zelf zou ik om een paar pillentjes Tolfedine vragen mocht ik toch wat willen geven.

5. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ok, dus ik kan niet meer doen dan normaal?

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    metacam is een nsaid.

7. Skye

Skye Niet meer actief

Metacam is geen ab, maar een pijnstiller en ontstekingsremmer! Wat overigens niet echt nodig is te geven na een sterilistaie, aangezien ze een pijnstillende prik krijgt die 48 uur doorwerkt.

Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Je poes slaapt goed genoeg bij de dierenarts uit. Met dit weer hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken mbt onderkoeiling. Tis niet erg als ze vandaag nog niet drinkt. Ze kan gewoon nog wat misselijk zijn van de narcose. Morgen komt dat vanzelf wel weer. Door de metacam kan je alleen maar zorgen dat ze misschien wel nog slechter eet, omdat dit erg op de maag slaat. Dus ik raad je aan dat niet te geven.

8. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Greet is alweer thuis :D Allemaal goed gegaan, ze staat alleen nog errug wankel op haar pootjes (lees: bij iedere stap die ze zet valt ze om :p)
    Harry en Floor konden we pas aan het eind van de middag ophalen en toen was er niets meer aan de hand (waren ze alweer aan het brullen om eten), dus was wel even schrikken dat ik haar zo zag.

Heb haar in de logeerkamer opgesloten, met een sprei op de grond en een bakje water erbij. Ze liep echt als een zombie rond, dus lijkt me voorlopig nog niet verstandig om de andere katten erbij te laten.. Arm ding :(

9. Skye

Skye Niet meer actief

Persoonlijk vind ik het een beetje apart (en zeker onverantwoord) om een kat op zo'n manier al zo snel naar huis te laten gaan!! Hier blijven ze altijd tot 18.00 uur liggen zodat wij de katten in de gaten kunnen houden ed, zodat ze daarna weer wakker naar huis kunnen gaan. Maarja, iedere praktijk is anders.

Bij mijn vorige praktijjk waar ik patient was (werkte nog niet als dierenarts-assistente) kreeg ik mijn hond na de sterilisatie ook meer dood als levend mee! Vond ik toen ook wel apart. Bij ons gaan die honden of katten echt nog niet naar huis als ze nog niet op de poten kunnen staan.

10. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Tja, ik vond het ook vrij vroeg moet ik zeggen! Ze ligt nu lekker languit op het laminaat onder het logeerbed (vast het koelste plekje) en als ik de deur open doe, tilt ze haar kopje even op om te kijken wat er gebeurd. In de bench op de terugweg naar huis (was lopend) hield ze de boel ook wel wat in de gaten, maar ze kijkt nog erg warrig uit haar oogjes. Ik houd haar goed in de gaten en als ik het niet vertrouw bel ik meteen de dierenarts.

Moet wel zeggen dat ik erg tevreden over deze praktijk ben, leveren altijd netjes werk af en nemen ruim de tijd. Dus denk dat het wel goed gaat komen.

Mijn man weet niet beter dan dat je je kat zo terug krijgt (van andere praktijken), dus ja, we wachten af. Heb wel echt zo'n medelijden met haar!

Deel Deze Pagina