hai mijn dochter slaapt 3x overdag 3 kwartier smorgens wil ze nog wel eens langer slapen nu wil ze om 16.00 uur ongeveer niet meer slaapje doen hoe kan ik nu het beste de 2 slaapjes verdelen? normaal sliep ze van 9.00 tot kwart voor 10 soms langer van 13.00 tot 13.45 en van 16.00 tot een uurtje of 17.15 grtjs monique
euhm ik zal even proberen om het uit te leggen hoe ik het bij Tygho heb gedaan. Al was hij toen 6 maanden.. Tygho sliep eerst van 10-11 en van 14-15 en dan van 18-19 Wel een schema dus van 3 uur wakker tussendoor. Ik wou zijn slaapjes op andere tijden hebben dus was het essentieel dat hij sochtends langer zou slapen. Maar omdat hij geen goeie slaper is(veel wakker snachts) Was dat best moeilijk. Heb hem toen steeds tot 8 uur bij mij in bed genomen en laten slapen, wat voor mezelf ook prettig was gezien de gebroken nachten Dan stonden we op, Tygho even lekker spelen in de box en lekker laten kruipen door de kamer. Om half10 gingen we gezellig wat drinken en een liga o.i.d eten. Dan nog weer lekker eventjes spelen, of lekker wandelen(tenzij je kindje in de wagen in slaap valt. natuurlijk) en dan om half 11 een fles en om 11 uur zn bedje in. Vanaf dag 1 sliep hij tot 13:00 . En dan de middag... Jullie kindjes zijn oud genoeg om brood te eten dus passen we het even aan Om 13:00 uit bed, eventjes wakker laten worden en dan gezellig samen brood eten met een beetje opvolgmelk voor de kleintjes erbij. tussen half 2 en half4 kun je dan je kindje laten spelen o.i.d Half 4 bied je weer een flesje aan, mijn advies is ongeveer de helft van een normale fles ivm avondeten. Om 4 uur, met een gevuld buikje weer het bed in... Tussen half 6 en 6 zal je kindje dan een keer wakker worden, als het moe genoeg was Dan is het alweer tijd voor avondeten en ga je het avondritme in Oh en de rottijd om brood te eten is maar tijdelijk want als ze toe zijn aan 1 slaapje per dag hou je ze op tot na het middageten! Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Ik wist me er ook geen raad mee toen het zover was, het cb heeft me toen geadviseerd om Tygho een schema te laten maken, dus moest ik hem laten leiden.
Wij hebben toen het ochtendslaapje kunnen verhuizen tot na zijn fruit 's ochtends. Hij gaf eerst aan dat hij rond 9 uur al moe was, maar steeds vaker was dat al half 10, of zelfs 10 uur. We zijn toen 10 uur als richttijd gaan gebruiken. Dan sliep hij ergens tot 11 uur/half 12. En dan na het middagtussendoortje ook nog even naar bed. maar eigenlijk hebben we het hem zelf laten aangeven. Als hij heel vroeg moe was, dan lekker eerder naar bed. En als hij nog leuk speelde, dan kon het best wel iets later. Dat ochtendsslaapje is langzaam ook verder verhuisd. Totdat hij om half 12 nog wakker was, en dan dus eerst zijn boterham kreeg, en dan ging slapen. Maar dat was pas rond het 1e jaar.
hoi, ons schema ziet er iets anders uit al een hele lange tijd, al moet ik zeggen dat er nu verandering aan zit te komen. Maar het was heel lang: 7.30 opstaan fles daarna spelen, tegen 9.00 uur weer naar bed, tot ongeveer 10.00 uur, dan fruit, even spelen, wandelen, 12.00 fles, tegen 13.00 naar bed tot ongeveer 14.30, liga plus beetje drinken, tegen half vier warme hap plus toetje, half zes in bad, half zeven fles, zeven uur naar bed. Moet zeggen dat mij dit heel goed beviel en dominique ook, maar nu wil ze meestal s'middags niet meer slapen, ligt ook een beetje aan de opsta tijd natuurlijk, vanmorgen was ze om kwart voor zeven van bed, dan moet ze s'morgens nog even naar bed, al is mijn streven om haar s'morgens niet meer te laten slapen en dan tegen 12.30 haar naar bed te doen, maar ja ze laten zich niet dwingen, dus de beste tip is volgens mij: kijk naar je kindje, ze geven het zelf wel aan, en bij de ene is er regelmaat en bij de ander totaal niet! succes' Henriette