Mijn dochtertje wordt eind september 5. Ze is laat zindelijk geworden: pas met 3,5 was ze overdag zindelijk met plassen, net voor ze naar school ging met poepen en 's nachts pas sinds ze 4,5 is. Nu ging het maanden supergoed. Ze plaste voor ze naar bed ging en wij maakten haar wakker om te plassen voor we zelf gingen slapen. En nu heeft ze afgelopen week 4x in haar bed geplast!? Ze zegt dat ze geen pijn heeft bij het plassen. Er is volgens haar ook niks aan de hand, geen angst o.i.d. Wat kan er aan de hand zijn? Ik ga me nu een beetje zorgen maken.....
toch even een plasje bij de dokter brengen maandag, is er iets veranderd (kan ook iets leuks zijn). verder vind ik dit ook lastig.. hmm
Zit er iets spannends aan te komen voor dr? Is er iets ingerijpends gebeurd voor haar? Het hoeft niet perse medisch te zijn. Eva was ook tegen de 3,5 pas zindelijk. Ging gelijk goed snachts, tot haar broertje geboren werd net voor ze 4 was. Ging t ook ineens mis snachts. En nu heeft ze nog weleens een week er tussen dat t een paar keer mis gaat. Komt weinig voor, maar meestal tegen de tijd dat er iets spannends gata gebeuren. Ze droomt dan ook veel.
ik heb zelf mijn dochter nooit wakker gemaakt omdat mij werd verteld dit beter niet te doen omdat ze dan niet zelf wakker worden als ze dan moeten plassen.
Mijn zoontje heeft het ook een tijdje gehad een terug val Na 2 weken was het weer over. MOet zeggen dat ik Quinn nog nooit wakker heb gemaakt erover
voor het slapen niet veel laten drinken, niet boos worden.. misschien vind ze t eng om s'nachts alleen te gaan plassen? te donker misschien? hebben jullie een wc boven? of moet ze dan naar beneden om te plassen... afspreken dat ze je wakker mag maken s'nachts zodat jullie samen kunnen gaan. wat bij mij hielp toen ik zelf klein was en ik met bijna 6 ook nog plaste in bed, was super gave luiers kopen vond ik zonde om in te plassen haha.. toen was t over. stickerkaart maken... een nacht droog is sticker.. na zoveel stickers een kadootje?
Er werd ons juist aangeraden haar wakker te maken, maar dan ook inderdaad echt wakker. Het schooljaar is hier nu net ten einde en ze is supermoe..... Ze wil ook niet uit bed, waar ze een paar weken geleden nog makkelijk wakker werd en zelf uit bed stapte. Ik heb zelf ook het idee dat het spanning is o.i.d. en niet iets medisch. We worden ook zeker niet boos, maar leuk is anders..... Luiers wil ze pertinent niet meer: ze is toch geen baby??? hihi Stickerkaart vind ik lastig, want ze doet het niet expres. Een paar dagen terug werd ze nog boos toen wij haar bed wilden verschonen, want ze had ECHT NIET in bed geplast. HAd ze zelf dus helemaal niet door gehad! Ze durft idd zelf niet naar de wc, maar ze weet dat ze ons wakker mag maken en dat deed ze voorheen ook.
oke lastig is het dan, zou verder ook niet weten wat je nog zou kunnen doen. misschien dat t een fase is waar ze even doorheen moet. wel jammer aangezien t eerst wel goed ging, lijkt me ook niet goed voor t zelfvertrouwen
Hier een dochter van ongeveer even oud die ik wat later zindelijk was. Hebben met periodes ook nachten waarin het verkeerd gaat, helaas! Maar heeft hier alles te maken met vermoeidheid en dan zo diep slapen dat ze waarschijnlijk gewoon niet wakker wordt. Zelf roept ze dan ook dat ze het warm had en dat het zweet is haha, heeft het besef dus echt niet dat het plas is. Meestal wat eerder naar bed of in het weekend even 's middags liggen en dan gaat het een stuk beter hier.
raar idee misschien, maar is haar bed niet te warm snachts? ik plaste vroeger ook ineens weer in bed, kwam puur door de warmte! dunnere deken of dekbed op bed en het is nooit meer voorgekomen als ik mijn moeder mag geloven.
@Laatbloeier: dat dacht ik dus ook van de week! We hebben airco boven, maar die wilde ze niet aan.....heb het toch gedaan en ze heeft en sowieso beter op geslapen. Gisteren na het eten niks meer te drinken gegeven, om 22.30 uu wakker gemaakt (net iets vroeger dan voorheen) en de airco aan en ze is droog gebleven! Nu hopen dat het zo blijft...... Bedankt allemaal!
Er is niks raars aan als een kind van 4 nog niet nachtzindelijk is. 6 of zelfs 7 jaar is nog heel normaal. Je zou ervoor kunnen kiezen haar een dry nites o.i.d. aan te trekken, dan wordt ze er in elk geval zelf niet onzeker van. Wakker maken om te plassen doen wij nooit (idd omdat ik had gelezen dat dit juist averechts werkt in het ontwikkelen van echte nachtzindelijkheid).
mijn dochter van 11 jaar is sinds een paar maanden eindelijk s'nachts zindelijk...mijn zoons zijn bijna 5 en met 1 van de 2 kan ik aan de training beginnen die heeft van de 7 dagen 5 dagen een ongelukje de andere slaapt nog steeds heel erg vast en ik verwacht dat ook hij heel lang nog s'nachts in bed blijft plassen ... in bed plassen heeft met erfelijke aanleg te maken ik plaste in mijn bed tot ik 14 jaar was mijn ex (waar mijn 11 jarige dochter van is) tot zijn 16e dus niet zo gek dat mijn dochter er zo lang over deed..wat mijn zoons betrefd mijn huidige man was ook laat zindelijk s'nachts mijn stiefdochter was erg snel (dat zal ze dan van haar moeder hebben ) en zoals ik al zei 1 van mijn zoontjes geeft aan geen luier meer te willen maar de ander is er nog niet aan toe het gaat vanzelf over je kan het hoogstens helpen maar dwingen gaat helaas niet