Beetje een rare vraag, de tweelingbroer van de man van mijn moeder en zijn vrouw uit Brazillie en zoontje wonen sinds een jaar in Antwerpen. Maar hebben nu alweer besloten te verhuizen omdat ze de mensen in Belgie erg gesloten vinden, ook andere vrienden van mijn vader die in Antwerpen wonen benoemen dit. Toch kan ik het me eigenlijk niet voorstellen iemand?
Ik ben een Belg en woon al een paar jaar in Nederland. Ik vind zelf ook de Belgen meer gesloten dan bijv. Nederlanders.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste Nederlanders best druk vind en dat er ik er in het begin wel aan moest wennen.
nee hoor ! ik niet , zou graag ook een een bakkie wille doen met de bure oid maar helaaaas ik voel me ned een nederlandse op de verkeerde plek
Ik woon in een grensdorp én heb een Belgische schoonzus en ja, ik vind Belgen absoluut meer gesloten en verlegen maar het verschilt nog wel per streek vind ik. In de streek waar ik dus tegenaan woon (Antwerpen) vind ik het juist minder.
Belgen zijn zeker gesloten! (en soms ook achterbaks) Het kost wat tijd en moeite om echt contact te maken, vooral niet opgeven en de 'luidruchtige, brutale' Hollander uithangen
Na vier jaar Antwerpen kan ik wel wat concluderen. Maar ik doe het niet want misschien beledig ik dan wel iemand. Laten we het maar zo stellen dat ik blij was om er weg te zijn.
Belgen zijn naar wat ik hoor meer ingetogen, minder uitbundig. Merk het zelf niet zo gezien ik zelf Belg ben Maar m'n vriend is half Italiaans (en half Belg), heeft veel van het Italiaanse mee, en vindt Belgen dus ook gewoon te braaf, te stil, zeggen niet wat op hun hart ligt e.d. Wat ie wel vond, hij komt uit (provincie, niet de stad) Antwerpen, en ik uit Limburg, hij is bij mij komen wonen en vindt de Limburgers heel hartelijk en gastvrij en vriendelijk en zo. Dus dat is wel weer positief dan NL'ers zijn vaak idd luidruchtig en heel rechtuit (wat de Belgen in dat laatste geval beter wat meer zouden zijn)
Mijn schoonouders komen uit België en ondanks dat mijn schoonmoeder graag en veel praat (voornamelijk over koetjes en kalfjes) en mijn schoonvader de rust zelve is, vind ik ze vreselijk gesloten. Weinig contact met buurtgenoten, niet over te diepe gevoelens praten, etc. Ze wonen nu al 31 jaar in nl maar eens een Belg blijft een Belg; -)
Ik vind ze inderdaad wat geslotener dan de Nederlanders. Maar dat ligt ook maar weer aan de streek. Stad waar ik nu woon zijn ze vrij open, dorp waar ik weg kom (Groningen/Drenthe) zijn ze wat geslotener. Ze dachten hier in het begin dat ik niemand aardig vond etc. Maar ik was het echt niet gewend!
Ik heb eentalig Vlaamse vrienden en het verschilt inderdaad. Maar ik heb gemerkt dat ze nooit snel de achterste van hun tong laten zien. En vind dat sneller bij vrouwen dan bij mannen. Bij vrouwen heb ik sterker en onderbuik gevoel dat ze aardig tegen mij doen terwijl ze me niet mogen.
Ik vind dat ook wel ja. Ik ben Belgische maar kom regelmatig in Nederland (familiebezoek, shoppen) en merk het verschil. Soms verkies ik de Belgische wijze en soms mag het wat meer Nederlandse wijze zijn !
zeg zeg zeg!!! dat is niet lief hoor!!! ik ben niet gesloten maar ook niet uitbundig zeg maar. Zelf vind ik Antwerpen een k*tstad. Ik heb er jaren gewoond maar woon nu in oost-vlaanderen (veel beter). nu moest ik gisteren toevallig een keer naar Antwerpen. OMG ik ben bijna gewoon van de tram geduwd door een idiote oudere dame die vind dat ik met mijn buggy in de weg stond. Met ellebogen in mijn rug!! Even later op straat kreeg mijn dochter van 10 een duw omdat een vrouw nog snel haar tram wou nemen. en erna nog een keer mijn schoonzus...pff wat voor mensen zijn dat zeg! moet wel zeggen dat het steeds slechter wordt
Ik ben wekelijks in België en en vind belgen juist hele fijne mensen. Nederlanders hebben heel snel een mening, ook over dingen waar ze niet zo veel verstand van hebben. Hahahaa! Als je afspraak hebt met een belg, ga je het meteen over de zaken hebben. Dat vind ik fijn, geen gepraat over dingen die er niet toe doen, geen meningen die niet op feiten zijn gebaseerd, geen ongevraagd advies. Juist de laatste is mijn ergernis nummer 1! Hun beleefdheid kan ik ook waarderen. En ze hebben lekker bier daar
Belgen beleefd? Ik vind het tegenwoordig met de dag onbeschofter worden. Maar dat is misschien omdat ik tegen de franse grens woon, ik heb een hekel aan fransen.
Ik ben een Belg en woon nu in Nederland, ik ben maar 30 kilometer verhuisd maar het is een wereld van verschil en dat terwijl ik niet eens tussen de "echte hollengers" woon maar in Limburg Ik merk ook het verschil tussen de Nederlandse Limburgers en de "echte" Nederlanders. Verschil van Belgisch Limburg naar Nederlands Limburg is dat de Nederlandse Limburgers wel sneller hun mening geven en zich nergens voor schamen. Maar waar ik 3 jaar in Nederland heb gewerkt vond ik de mensen wel heel vriendelijk. Er zat er eentje bij van "over de rivier" zoals de Nederlandse Limburgers het noemen en die persoon viel echt wel op. Praatte heel erg hard, liet zich graag horen, gaf haar mening over alles en iedereen. Niet echt ten goede van haarzelf. En als je hier op terras zit want er gaan veel echte nederlanders hier op vakantie dan kan je de echte nederlanders er zo uitplukken, ik denk dat mijn zoontje van 1 jaar dat zelfs al kan. Ze praten altijd hard, laten zich graag horen, kijken ook nog eens rond om te zien of andere mensen hun wel horen en vinden hunzelf ook nog grappig Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn maar het beeld wat de Belgen over de nederlanders hebben klopt wel min of meer. Belgen zijn stil, praten heel rustig en willen niet opvallen en zeker niet hebben dat anderen hun gesprek kunnen horen. In België moet je heel rustig doen om erbij te kunnen horen en in Nederland moet je geen angst hebben om je mening te kunnen zeggen om erbij te kunnen horen En die franse Belgen is een heel ander verhaal,... maar daar hoor ik niet bij, ik ben een Vlaming Mijn vriend werkt in een winkel en merkt ook het verschil goed. Belgen komen om te kopen, Nederlanders komen om te pingen en zo weinig mogelijk te betalen, zelfs te dreigen om het online te kopen. Om daarna onvriendelijk het product toch te kopen Voor Belgen is de verkoper een meneer, voor Nederlanders is de verkoper een dikke snul wat nergens iets van weet