Hier gaan ze door,oudste heeft a,b,c en alle drie de zwemvaardigheidscertificaten. 2de heeft a en b en gaat nu voor de c. Ik vind dat heel erg belangrijk.
Zelf als zeer goede zwemmer en na jaren zwemlessen gegeven te hebben vind ik dat onze kinderen zeker A en B moeten halen. A is prima en al heel veel beter ten opzichte van 'vroeger', maar met B gaat het net over even verder zwemmen, net even een betere beheersing van de slagen, net even meer dus.. Persoonlijk vind ik dat erg belangrijk. Wel heeft onze dochter haar A gehaald bij een zwemschool en B en evt C bij een zwemclub waarbij ik heel zeker weet dat ze echt goed leren zwemmen. Bij sommige zwemscholen is het niveau mijn inziens namelijk echt niet goed genoeg om te kunnen zeggen 'mijn kind kan zich echt goed redden', helemaal niet met alleen A. Maar dat is echt mijn persoonlijke mening.
Hier moeten ze hun A en B halen, C mag. De oudste twee hebben hun A en B onze jongste is nog bezig maar wil ook graag haar C gaan halen. Onze dochter heeft nu bijna haar A diploma maar zou haar nu niet alleen in een druk zwembad het water in laten gaan terwijl ik op de kant zit. Voor B moeten ze langere afstanden zwemmen ik bind dat toch wel erg belangrijk.
Hier heeft de gemeente het inmiddels wegbezuinigd. Onze oudste twee hebben het nog wel gehad maar over het algemeen heeft het schoolzwemmen als doel de kinderen zonder diploma's hun A en B diploma te laten halen. De kinderen die A en B hadden zwommen wel gewoon in een apart groepje maar diploma's halen gebeurde niet.
Ik wil het liefst dat ze a, b en c heeft. Als ze echt niet wilt dan a&b. Als ze het nou na c nog leuk vind dan gaat ze ook op reddingszwemmen. Voorlopig heeft ze a nog niet eens en is haar motoriek niet geweldig, dus hebben nog wel ff te gaan
hihi natuurlijk kom ik ook reageren (had je vast ook wel verwacht ). De letters A B C vertalen wij in: Aanleren Beter worden Compleet. Hier is er geen discussie mogelijk: A, B en C. En zéker omdat onze dochter (mogelijk allebei) vrij jongj en snel hun A diploma behaalde. Ik vond het belangrijk dat ze nog langer doorging. Juist door te doen, leer je het nog beter (net als met autorijden) . Wij gaan weleens vrij zwemmen, maar niet zo heel vaak. Verder is het zo, dat ze bij A leren met kleding te zwemmen, maar slechts in zomerkleding. Het grootste deel van het jaar, lopen ze toch in 'lange' kleding. De afstanden zijn ook wat meer. Verder is er inderdaad weinig verschil. Er worden net nog wat meer puntjes puntjes op de i gezet - verbeteren dus nog. Die zie je ook met name bij de borst- en rugcrawl. C diploma is echt een stuk zwaarder. Meer kleding, meer kunstjes. Meer beheersing ook gewoon, ze kunnen het water dan 'aan' als het ware. Maar door die kunstjes ook wel leuker! Mijn ervaring is ook dat kinderen ná hun zwemdiploma doordat ze minder zwemmen, toch zo'n 20% ofzo (ik noem maar wat) van wat ze aangeleerd hebben, weer kwijtraken. Best wat kinderen verleren duiken, uitdrijven, hoofd onder water bij de borstcrawl. Worden ze hier langer op getraind en wordt er meer van ze geëist. Dan houd je uiteindelijk ook meer over als het ware... Verder dan nog mijn ervaring: Vlak voor mijn dochter afzwom voor C - deed ze mee met de zwem4daagse. En oef... Ik was blij dat ze inmiddels al gewend was aan de afstand en gewoon meer kracht opgebouwd had (met regenjas zwemmen is zwaar!) . Want 10 banen zwemmen, terwijl je links en rechts (en soms bijna over je heen!!) gepasseerd wordt door wedstrijdzwemmers van 9+ waardoor het water behoorlijk golft en trekt aan je, dat is zwáár!! Ik had niet verwacht dat ze het zou redden enerzijds (ze is nog zo klein!) maar anderzijds moest ze het gewoon kunnen - ze had bijna C tenslotte. Dus ik moest haar een beetje los kunnen gaan laten. Ik heb haar dus ook geen centimeter geholpen . Ze redde het dus ook. Maar of ze het met alleen haar A had gered?? Ik weet het écht niet... Als ze 8 of 9 was misschien. Maar nu nog niet. Over schoolzwemmen: Dat verschilt enorm per regio. En ook de opzet ervan. Soms juist voor de laagste klassen en soms juist voor de hoogste klassen. En op heel veel plaatsen is het ook gewoon wegbezuinigd helaas.
Ik heb kinderen voor B zien afzwemmen die ik nog niet alleen in het pierenbadje los zou laten. Mijn neefje kan het hele alfabet halen, maar is dan nog steeds een bangerik in water. Ik denk dat dat ook heel erg mee telt.
Maar jij hebt inmiddels genoeg kracht.. dat heeft je kindje in de basisschoolleeftijd nog niet. Ook zijn de zwembaden tegenwoordig een stuk uitdagender dan vroeger... Vroeger kon je bij A afzwemmen met droge haren . Je hoefde niet eens onder water te zwemmen. Dat kwam pas bij B . Verder is de beginnende borstcrawl ook al verzwaard in de loop van de tijd. Was het eerst dat alleen de benen goed moesten zijn (en je dus met je armen op z'n hondjes, beetje gravend mocht zwemmen) , nu is het zo dat je armen ook écht over het water moeten gaan. Verder is dat duiken door het gat toch wel moeilijk voor sommigen kinderen. Die 7 meter onder water bij B - stelde qua afstand wel wat voor, maar hoe diep je lag? Dat maakte amper uit. Als je gezicht maar onder water was. Nu moet je door het gat, écht best diep naar beneden en tja, dat is voor sommigen kinderen (en volwassenen) best eng.
Hier A , B en C .. Mijn zoon heeft nog zijn snorkeldiploma gehaald en mijn dochter is doorgegaan met wedstrijdzwemmen .. Reddingszwemmen staat ook nog een x op het programma voor hun ... En de kleinste gaat over een jaartje van voor af aan beginnen
Ik wil dat ze A, B en C haalt, dat wil ze zelf ook. Maar ik baal ervan dat er maar zo weinig afzwemmomenten zijn. Maar 1 keer per ongeveer 3 maanden. Ze heeft deze maand A gehaald, daar heeft ze lang over gedaan omdat ze de schaarslag af moest leren. Nu ze die eindelijk heeft afgeleerd zwemt ze erg goed en zou B en C snel kunnen halen. Alleen de mogelijkheid om voor het C diploma op te gaan is pas over 5 maanden
Nee, dat zegt iets over de kwaliteit van de zwemles. Je mag alleen je zwemdiploma's halen als je ook daadwerkelijk voldoet aan de eisen. Helaas zijn sommige zwemscholen te aardig (en vooral voor de druk van de zeer dwingende ouders)
De survival diploma's zijn ook erg leuk ! Ook leuk voor volwassenen overigens . Vooral het zwemmen met een geblindeerde duikbril is nog best pittig (vooral psychisch !) . Verder is het ook gewoon leuk omdat er meer gebeurd en meer materiaal bij gebruikt wordt. Helaas wordt het bij ons in het bad niet gegeven en ook snorkelen is er niet meer. Anders had m'n oudste dat nog graag gedaan.
@Athina, maar eigenlijk is het dan wel beter om vroeger met zwemles te beginnen. Niet voor de portemonnee, maar omdat je er dan gemiddeld juist langer over doet, dus meer zwemuren maakt er er dus meer blijft hangen? (ipv starten met 5jr, want dan gaat t sneller.. Tenzij je daarna vaak blijft vrijzwemmen natuurlijk) Zwemschool van mijn dochter staat er om bekend dat ze er langer over doen, dus gaan veel ouders naar een andere school (zelfde bad, maar op zondagochtend) of zomercursus (3mnd 3x per week).
Dochter is bezig voor A. Ze vindt zwemles niet leuk maar doet het prima. Ze mag op paardrijden als ze haar zwemdiploma heeft gehaald. We hebben het alleen over A gehad en niet over B.. Ze mag dus sowieso op paardrijden na haar Diploma A en dan zien we wel of ze nog voor B gaat. Ik vind zelf dat ze best veel moeten kunnen bij A. Daarbij denk ik ook dat je het zwemmen moet onderhouden de eerste jaren. Als ze 2 diploma's hebben en ze zwemmen daarna een paar maanden niet, heb je kans dat ze veel weer kwijt zijn. Dan liever alleen A en zelf alert blijven op het onderhouden en regelmatig samen zwemmen.
Hier hebben allebei de kinderen A en B en vind het prima. Ze kunnen goed zwemmen en zijn zeker in het water. Ik heb zelf alleen een A diploma.Ik had altijd een bloedhekel aan zwemmen mede door vreselijke zwemjuf. Ik kan prima zwemmen dus ik mis er niets aan.Borstcrawl en duiken is niet aan mij besteed maar voor de rest red ik mij goed.