Heb niet alles gelezen, maar ik heb alleen A en red me prima. Ben geen zwembadtype, maar in zee met vakantie voel ik mij zeker veilig. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat A voor elk kind voldoende is. Ik had begrepen dat de inhoud van de diploma's wat veranderd is ten opzichte van 25 jaar geleden. Mijn A betekent dat ik mij prima kan redden, maar niet kan duiken (onzinvaardigheid wat mij betreft) en niet kan borstcrawlen. Dat een kind vaardig kan schoolzwemmen (buik én rug) en op een plek kan blijven zonder te verdrinken (watertrappelen) lijkt mij toch wel essentieel. Als de huidige A dat niet meer voldoende is, zou ik wel voor B gaan. Bottomline: ik zou er met mijn ogen bovenop zitten en kijken hoe veilig en vaardig mijn kind zich door het water beweegt en of dat betekent dat er nog een diploma bij moet komen.
Ik lees nu dat je voor A tegenwoordig moet kunnen duiken en crawlen. Haha. A is tegenwoordig dus meer waard dan vroeger. Leuk om te lezen wat de eisen precies zijn: Diploma A Diploma B Diploma C
Mijn dochter is nu bezig met A en zodra ze die heeft gehaald moet ze B ook halen. Wil ze daarna verder met zwemmen, dan mag dat van mij. Oma hier hoopt stiekem dat ze gaat waterpoloen net als zij vroeger deed. Zelf heb ik a en b gehaald toen ik 6 was. En c destijds met schoolzwemmen in groep 5. Mijn broertje heeft alleen a omdat hij watervrees had en jet dus verschrikkelijk vond om te zwemmen. Mocht mijn dochter dat op een gegeven moment krijgen, dan zal ik haar niet dwingen om verder te gaan..
Dat is zeker waar ik hoop dat mijn kindjes er wel plezier aan gaan beleven. Met een aardige en leuke badjuf/meester En ik hoop dat hun wel hun A en B gaan behalen en misschien wel C.
Ik vind A genoeg, om de simpele reden dat dat tegenwoordig al is wat A/B vroeger was. Maar als ze willen mogen ze van mij gerust A/B/C halen. Ik heb zelf 4 diploma's en manlief alleen A, want die vond het zwemmen verschrikkelijk, maar hij redt zich meer dan prima in het water.
Dank jullie wel voor alle reacties, de meningen verschillen Hier heeft mijn man alleen a en kan prima zwemmen en is nergens bang voor. Daarom vindt hij b en c niet echt nodig. Ik heb ook een beetje in het bad rondgevraagd en er zijn toch genoeg kinderen die na hun a stoppen. Denk dat wij b wel gaan doen, niet omdat het moet maar omdat zoonlief het graag wil. C zien wij dan later wel. Ik las hier over de waterpolo, misschien is het een leuk idee voor hem, lijkt mij iig de moeite waard om het tzt te proberen. Zat zelf aan een reddingsbrigade te denken, is ook nog een optie als hij zo gek op zwemmen blijft.
Nee, Alleen A is tegenwoordig absoluut NIET voldoende. Kinderen kunnen zich dan echt nog niet redden in de huidige zwembaden met stroomversnelling, glijbanen e.d. Het niveau van het huidige A diploma is absoluut veel lager dan het A diploma wat ik ooit heb gehaald. Het idee van dit diploma is dat ze zich kunnen redden, maar echt zwemmen vergeet dat maar rustig. Mijn oudste drie kinderen zijn ondertussen bezig met hun zwemvaardigheid 1. Pas toen zij met hun C-diploma bezig waren, had ik het idee dat het ergens op ging lijken en ze echt zwemvaardig waren. Vergeet verder ook niet dat kinderen zwemmen ook snel kunnen verleren (dit is natuurlijk wel afhankelijk van hun leeftijd). Dus ook na het behalen van hun zwemdiploma zullen ze moeten zwemmen (en niet alleen van de glijbaan af glijden in het zwembad).
hmm ik lees wel heel veel verschil in het niveau van A diploma. Hier wordt er echt goed gezwommen, met het oefenen vorige week moesten ze 5 baantjes achter mekaar zwemmen in een 25 meter bad rug en schoolslag. Gevolg is dus wel dat ik een hoop ouders hoor niet voor b te willen gaan. andere die wel gaan oh dat hebben ze zo, dus we doen het wel. Ik vind het eigenlijk gek dat je 2 maanden na je A je B kan halen, het verschil is dus klein maar A duurt zo lang. Ben er dus nog niet uit. Over wilde zwembaden ik zou mijn 6 jarige ook met c diploma niet alleen in een stroomversnelling ala centerparks gooien moet je zelf eens proberen zonder te kunnen staan.
Hier moet ze minimaal A en B halen, C liefst ook maar dat moet ze wel willen. Ik ben dol op zwemmen en dochter ook dus vind het erg belangrijk. Daarnaast is hier in nl zoveel water. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Huh, hoezo is het niveau tegenwoordig lager? De eisen zijn juist scherper (al zal het vast verschillen per zwemschool hoe streng ze erin zijn). Dat er tegenwoordig meer zwembaden met stroomversnellingen e.d. zijn, dat geloof ik wel. Ik heb als kind ook wel eens gehad dat ik niet meer uit de stroomversnelling icm golven kwam. Niet dat ik verdronk, maar was wel best vervelend!
Zee en zwembad is geen vergelijking. Zee is heel gevaarlijk om te zwemmen. Al heb je 6 diploma's, dan nog kan de stroom je meenemen. Mijn dochter heeft alleen een A diploma. Ze zwemt heel goed en als ze in het water valt, kan ze zich prima redden. Je moet het natuurlijk wel regelmatig doen, anders verleren ze het. Volgend jaar krijgt ze schoolzwemmen en dan kan ze d'r b diploma halen.
Wanneer je regelmatig gaat zwemmen, en het kind dus blijft oefenen, dan volstaat A. Zeker wanneer je juist met je kind van de glijbaan, door de stroomversnelling en in zee gaat. En dan zie je zelf snel genoeg of hij zich red. Belangrijk is dat hij het leuk blijft vinden. Over zee: dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van stroming, golfslag ed, zit je in een rustig baaitje, of juist op een gevaarlijke plek. Ik kan zelf goed zwemmen, maar heb ooit angstige momenten meegemaakt toen ik ontdekte dat er een heel sterke onderstroom was richting open zee, en ik bijna niet meer naar het strand kon komen. Pas naderhand zagen we de rode vlag hangen, en snaoten we waarom het daar zo lekker rustig was
Wij gaan in ieder geval ook voor B, waarschijnlijk ook C. Toen ik aan Eva vroeg of ze meteen door wilde gaan voor haar B zei ze: jaaaa!!!! Toen ik vroeg waarom: omdat ik dan weer cadeautjes krijg!
Maar dat crawlen ziet er absoluut niet uit als echt zwemvaardig. Ik zie veel armpjes die hoog over het water geworpen worden, met een hoofd dat omhoog gehouden wordt daar nog al proestend tussen in. Het hoofd-in-het-water-om-de-drie-slagen-ademhalen-onder-de-oksel-crawlen behoort niet tot de eisen. Dus in dat oogpunt vraag ik me af waar dat crawlen goed voor is, behalve heel moe van worden.
Hihi, herkenbaar (maar kan t zelf niet veel beter). Tja, je moet ergens beginnen toch? Als ze er nu al mee beginnen, zal t straks met C sneller gaan misschien?
Voor à is de eis dat de benen door blijven spetteren, mogen geen rondjes tussen zitten over 5 meter, de armen mogen dus in principe "doen wat ze willen" boven water, onregelmatig e.d.(hoofden moeten officieel die 5 meter onder water blijven, dus zonder ademhalen....) Voor b moeten de armen continue doorgaan, ademhalen mag gewoon aan de voorkant, over 10 meter Voor c komt pas de zijwaartse ademhaling erbij, maakt niet uit na hoeveel slagen, 2/4 (ademen meestal aan 1 kant) 15 meter Er moet natuurlijk wel een opbouw is zitten hè
Nog even een toevoeging hierop: De benen zijn het belangrijkste en wat je vaak ziet is dat als ze dan ademhalen dat de benen stoppen met trappelen. En dat moet niet. Je moet leren dat als je ademt, dat je doorgaat met zwemmen en ook blijft liggen. Als ze niet hoeven ademen is dat inderdaad handiger hihi. Maar ze moeten in elk geval leren dat ze blijven liggen, wat er ook gebeurd. (hoofd omhoog = benen naar beneden als je stopt met trappelen - en sowieso als je het hoofd lang omhoog houd) . Maar wat soepstengel al zegt, er moet een opbouw zijn. Vandaar dat dus ook A B en C gepromoot wordt. Bij C moet je 15 meter borstcrawlen. Dan kun je wel wat hoor, als je dat goed kan.