Oudste 3 zijn rond 5 jaar gestart. Hebben alle 3 A en B gehaald. Ik heb toen nonstop zo'n 4 jaar in t zwembad gezeten. Gemiddeld hebben ze alle 3 1.5 jaar over 2 diploma's gedaan. Ik was t toen zo enorm zat dat ik besloot om nummer 4 voorlopig niet op zwemles te doen. Ze was nog geen 2 toen de 3e A en B had. Toen de 4e bijna 6 was ben ik weer gestart. Ze heeft net afgezwommen voor C en heeft A, B en C in 1 jaar gehaald! Dat is wel weer t voordeel als je later start, dan gaat t toch vaak sneller. Begin januari starten we met onze zoon van net 5. Ben benieuwd.. Eisen gaan volgens mij wel veranderen. Weet niet precies hoe of wat maar heb t ergens gelezen. http://www.azl.nu/sitemap-nieuws/item/64-het-zwem-abc-gaat-in-2018-veranderen
Met 4 jaar en 3 maanden gestart een x per week 1,5 uur per week les met korte pauze, 10 maanden later haar diploma. Mijn zoon was 4 jaar en 7 maanden, ander zwembad. 1 x per week een uur les en geen les in de (zomer)vakantie. 15 maanden over gedaan. Een maand later ook B. Ging goed qua kracht. Soms werd hun concentratie wel wat minder het laatste kwartier. We wonen in een heel waterrijke wijk, anders had ik wat langer gewacht, dan gaat het vaak nog sneller. Al mag ik niet klagen als ik om me heen hoor en zie hoelang sommige kinderen er over doen. Nooit iets aan baby- of peuterzwemmen gedaan. Volgens een vriendin die zwemles geeft voegt dat weinig toe.
Mijn dochter was net geen 5 (4j11m) toen ze begon, na 8maanden had ze haar A (2xpw 45m les) en 8weken daarna haar B (ze hebben na het diploma behalen 2 weken geen les)
Hier halen kinderen hun A na ongeveer 60x 45 minuten les. Sommigen zijn wat sneller en anderen dus weer wat langzamer. Mijn dochter zit nu om ongeveer 40 lessen, en naar verwachting gaat ze die 60 zeker wel halen. Begonnen met 4,5, concentratie en motoriek prima, alleen wel heel lang bang voor water in haar gezicht en onder water gaan. 1x een nogal dwingende inval-juf (die sleurde haar zo van de kant af en duwde haar onder een mat door), dat heeft echt maanden geduurd voor dat ze daar weer overheen was.