Zwemdiploma echt nodig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luja, 13 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik zou de prijzen tussen verschillende zwembaden goed vergelijken, want dat kan enorm verschillen.
    Met 10 lesjes kunnen ze echt nog niet redelijk zwemmen.
    Ik woon in een waterrijke omgeving en we gaan zelf ook vaak zwemmen, dus ik vind dat ze minimaal A en B moeten hebben.

2. Luja

Luja Niet meer actief

Nogmaals aangezien sommigen het verkeerd lezen,

Ik vraag niet of ze WEL of NIET op zwemles moeten!!

Natuurlijk gaan ze erop, maar ik hoopte dat ze na zo'n 10-15 lessen hun A wel zouden hebben... 40 lessen gemiddeld in een jaar voor 3 diploma's dus 13 lessen voor A. En mochten ze bijvoorbeeld niet kunnen watertrappelen (net als hun moeder) maar de rest wel kunnen, prima, dan maar zonder diploma eraf. Maar dat is te rooskleurig gezien hoor ik al.

Ik heb bij de gemeente geinformeerd, subsidie voor zwemles geldt niet omdat ik student ben helaas :( ik ga nu via de advocaat proberen 800 van de 1600 euro van mijn ex te krijgen, ik heb al iemand gevonden in mijn kennisenkring die mijn meiden erheen kan brengen waarna ik ze vanuit college ophaal. Ook heb ik contact gehad met zwembaden in de buurt, mocht mijn ex niet willen meebetalen, ze kunnen op 15 minuten rijden op zwemles voor €40 per kind per maand. Scheelt de helft.... :) dan zouden we gewoon stoppen zodra ze A hebben.

Blijft alsnog jammer dat die 800€ oftewel €1600 voor ABC totaalpakket niet in termijnen kan. Heb het nog extra nagevraagd bij het zwembad tegenover mijn huis maar het kan écht niet :(

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Bizar eigenlijk dat dat niet kan... Alsof iedereen even 1600€ uit zn zak kan trekken.

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Na 10 a 15 lessen hebben ze hun b en c vaak na hun A waar ze veel langer over doen. Ze doen doorgaans 1 a 1,5 jaar over hun A.

Maar het is inderdaad een hoop geld.
    Hier is de jongste net begonnen.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik ken geen enkel kind dat na 10-15 lessen een A-diploma had. ;)

Er staat voor A gemiddeld 1 tot 1,5 jaar. De meeste kinderen hebben 1 of 2 keer per week les. Dus dan zou je alleen voor A al op minimaal 52 lessen zitten. B en C gaan over het algemeen een stuk sneller, gemiddeld zo'n 3 maanden per diploma. Dus een les of 13, ongeveer 26 lessen voor B en C samen.

Ik snap niet zo goed hoe je erbij komt dat het totale aantal lessen voor A, B en C op maar 40 ligt. Volgens bovenstaande berekening (die heel gemiddeld is) zou je op minimaal 78 lessen komen voor het hele pakket met alleen voor A al minimaal 52. En dan heb ik nog maar één keer per week gerekend en er geen rekening mee gehouden dat sommige kinderen er veel langer over doen.

6. Luja

Luja Niet meer actief

Mijn zwembad geeft aan dat ABC vaak in n jaar kan en ons zwembad lest niet in de vakanties. Dus 40 weken per jaar. En dan 90 minuten per keer.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Dubbele lesduur tov hier. En hier is 1,5 jaar gemiddeld voor A, hoe snel B en C volgen verschilt heel erg per kind hier. Andere zwembad geven ze per week een uur les en staat er 1,5 jaar voor ABC. Laatste zwembad is goedkoper dan het eerste zwembad (ja, raar...).

10 a 15 lessen voor A lijkt me erg optimistisch, de meeste kinderen zijn hier dan net uit badje 1 en soms uit badje 2 (allebei het ondiepe en met kurk/hulpmateriaal).

8. Saskia78

Hier Gemiddeld 2 jaar... Maar wel slechts 45 minuten les.
    Dat is goedbeschouwd evenveel als 1 jaar 90 minuten.

Maar dat is wel voor A, niet voor ABC

9. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Onze zoon zwemt volgende week af voor B, hij is dan 1,5 jaar bezig geweest voor A en B, lessen van 55 minuten en er word niet gelest in de vakanties,

Ik vind zelf zwemles echt heel belangrijk, nee er word niet naar je diploma gevraagd, behalve als een kind echt niet goed zwemt mag ik denk ik aannemen dat ze de ouders zullen aanspreken en vragen of het desbetreffende kind wel een diploma heeft, maar toch zou ik persoonlijk wel door gaan tot je kind ook werkelijk zijn/haar diploma heeft.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Hier wordt in de zwembaden zelf best regelmatig aan kinderen gevraagd of ze een zwemdiploma hebben (niet bij de kassa dus, maar als ze al aan het zwemmen zijn). Hebben ze die niet, dan moeten ze (meer of andere) kurken om doen of bv. uit het diepe.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    90 minuten per keer is wel een hele lange les. Mijn zoon had niet eens de energie voor een uur zwemles in het begin :$

12. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Als je al 1 dochter hebt die watervrees heeft, hoe denk je dan dat je haar met 10 lessen van 90 minuten kunt gaan helpen? Kindjes met watervrees hebben heel veel uren water nodig verspreid over heel lange tijd om vertrouwd te raken met alles wat ze tegen kunnen komen in het water. Spatters, golven, deiningen, een keer een botsing met een ander, splash in het gezicht etc etc. Zeker zo'n kindje moet je de tijd en kans geven om watervrij te maken en ik denk dat je daar al bijna die 10 lessen voor nodig zult hebben....

Je andere dochter is een waterrat. Nou, de mijne ook! Maar raad eens? Ze zit nu al een jaar op zwemles, iedere week een uur en in de vakantie zelfs 2 keer per week een uur. Ze is nu aan het parcourzwemmen en mag dus hopelijk over een week of 3 haar A diploma in ontvangst nemen. Zij zwom al met ons en was extreem watervrij, springen, duiken, koprol in het water, handstand etc...maar dat zegt dus vrij weinig ovcer het echte zwemmen verder.

Ze hebben hun hele leven profijt van de zwemlessen en de ervaringen, daar moet en mag je toch echt niet op besparen lijkt mij.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    90 minuten is echt lang! Te lang vind ik, dan is het toch ook niet meer leuk voor een kind? Hier is het 30 minuten les en de oudste had na 1,5 jaar haar A en een half jaar later haar B en C. Met 1 les per week en alleen in de zomervakantie 4 weken geen les. Denk dat de jongste er 3 maanden langer over gaat doen. Ze kunnen er beter langer doen denk ik (met kortere lessen), dan bouwen ze veel meer een basis op.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb zelf ook alleen een A diploma maar kan zwemmen als de beste.
    Ik heb destijds echt een trauma opgelopen van de zwemlessen eind jaren 70 begin jaren 80.
    Daar werd je gewoon hardhandig met je hoofd onder water geduwd als je niet durfde.
    Bij de een werkt dat wel maar doorgaans werkt het averechts.
    Ik gilde iedere week de hele boel bij elkaar als we naar zwemles moesten en mijn moeder kon daar niet meer tegen en heeft mij eraf gehaald.
    Tijdens het schoolzwemmen heb ik toen mijn A diploma gehaald.
    Ik vind het ook echt een tekortkoming dat er nu geen schoolzwemmen meer is.
    Dit voor de kinderen die nog een diploma moeten halen maar ook voor kinderen die al een diploma hebben en daarbij de techniek bij te houden.
    De oudste kinderen hebben een A en B diploma en over 2 jaar gaan we weer met de jongste beginnen.
    Kijk er nu alweer naar uit (maar niet heus)
    Kost een godsvermogen maar zet nu al iedere maand een klein bedrag opzij zodat het er tegen die tijd niet zo inhakt.

15. Saskia78

Anouk: ik ben van '78....
    En heb min of meer dezelfde ervaring :)
    Ik heb uiteindelijk pas op mn 12e bij een heel ander zwembad mn diploma gehaald :)

Had ik toch al 3 jaar schoolzwemmen achter de rug.

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    90 minuten is inderdaad erg lang op die leeftijd! Hier was het een uur, maar met een minuut of 15-10 nog vrij spelen. Duurdere bijna 1,5jaar met 45minuten les vanaf haar 4,5e.

De middelste deed aan peutersurvival van 3,5-4,5 en nu kleuterzwemmen. Zij haalt waarschijnlijk nog in het kleuterzwemmen haar A. Dan zwom ze een halfuur iedere week in groepje van 4. Doet er dus ook 1,5jaar over, maar met een heel ander voortraject, eigenlijk is ze maar een halfjaar bezig voor A (30-45minuten per keer, ook spelletjes etc). Maar ze konden al onder water zwemmen en de beginnende rug- en borstcrawl plus schoolslag.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Hier wel schoolzwemmen, in groep 4 (en misschien ook 5, dat weet ik niet).

Oudste heeft op peuterzwemles gezeten van 3,5 tot 4 (en van 6 maanden t/m 2 jaar oud op ouder- en kindzwemmen), met 4 ging ze over naar reguliere zwemles. Jongste doet ouder- en kindzwemmen en gaat ws rond de 4 jaar en 9 maanden naar reguliere zwemles (in de periode er tussen willen we proberen zelf zo vaak mogelijk met haar te gaan zwemmen).

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Klopt mijn dochter heeft een jaar gedaan over het eerste badje (ondiepe dus) en zit nu sinds de vakantie in badje 2 en ze twijfelen nu of ze over kan naar het diepe of niet.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat is dat trouwens toch met die aversie tegen zwemles? Het hoort er toch gewoon bij net als andere sporten? Hier is het per jaar 40 euro duurder dan hun dansles.

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zwemles is een basisbehoefte naar mijn idee. Dat hoort er gewoon bij voor een kind.

Deel Deze Pagina