Zwemdiploma echt nodig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luja, 13 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113

800 euro per half jaar:$:$:$

2. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Mijn dochter zit nu vlak voor haar afzwemmen voor A, ze is nu ruim een jaar bezig en ben al ongeveer 700 euro kwijt. Ze zwemt iedere week minimaal 1 les, in de vakantie 2 keer per week.

Wij vinden dat ze A B en C moet halen. Met enkel A kunnen ze in onze ogen nog niet echt goed zwemmen, met B al beter en langer en C geeft net dat extra waardoor we het gevoel hebben dat ze dan ook echt kunnen zwemmen. Hoe lang het gaat duren, geen idee.... Wat het uiteindelijk gaat kosten, geen idee... Is de oudste klaar begint de jongste (dus evengoed 2 keer de kosten (stuk hogere kosten ook, 800 euro voor abc is goedkoop hoor!) en nog langer aan het zwembad zitten dan TS).

Ik kan dit vraagstuk dus ook echt niet begrijpen, zie het maar als een hobby waarvoor je iedere week op pad bent, dat zou je voor iedere willekeurige hobby van je kind hebben. Mijn dochter moet ABC en dan mag ze kiezen wat ze wil gaan doen aan sport.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik vind zwemlessen erg belangrijk. Hier in het zwembad wordt er ook hele goed op gecontroleerd. Bij twijfel word je er direct uitgepikt en gevraagd armvleugeltjes te dragen.

Hoe ouder ze worden hoe belangrijker het wordt.... op de bso vragen ze om diploma's, voor discozwemmen moet je diploma's hebben, op kamp met school of de sportclub wordt gezwommen. Het is iets wat je altijd zal blijven achtervolgen. mijn kids hebben alle 3 2 diploma's dat vond ik voldoende.

Bij gemeentes die geen scholzwemmen meer hebben kun je als je weinig inkomen hebt subsidie krijgen. verdien je te veel maar door omstandigheden te weinig om het te kunnen betalen zijn er ook fondsen. Bel de gemeente en vraag naar de mogelijkheden.

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Het gaat mij er niet om of ze vragen om het papiertje, ik vind het belangrijk dat mijn kind zich kan redden in het water. Een "paar" lesjes redt je het niet mee. Voor A zijn ze het langste bezig. Mijn dochter is nu bijna 2 jaar onderweg voor haar A. Dat is lang, maar heeft bij haar ook een reden. Het kost veel geld, maar ik vind het elke cent waard en ik ben van mening dat ieder kind op zijn minst het A diploma zou moeten halen.

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Diploma vind ik niet nodig, kunnen zwemmen wel. Diploma is daar vaak een maatstaf van, dus wil straks dat dochter gewoon voor haar A en B gaat.
    Ik ken ook iemand die geen diploma's heeft, maar kan prima zwemmen. Had altijd erge faalangst en dus nooit afgezwommen. Als daar het probleem ligt zou je nog kunnen zeggen wel lessen maar geen diploma. Maar 10 lessen lijkt mij veel te kort. Minstens een jaar lijkt me toch wel wenselijk.

6. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Wat een bedragen zie ik hier voorbij komen. Het zwembad wat voor ons 10 minuten rijden is, kost 80 euro per 4 weken. Zwembad wat een half uurtje rijden is, kost 516 euro voor ABC ongeacht hoelang ze erover doen. En dat mag in 14 termijnen betaald worden. Nou, als dat over 4 jaar nog zo is, rijdt ik liever iets langer.

Ik vind zwemlessen wel heel belangrijk. Mijn nichtje heeft een zwemcertificaat, alleen omdat ze niet door het gat kon. Ze kan prima zwemmen, maar onder water vind ze verschrikkelijk.

7. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Even een schetsje: mijn neefje heeft enkel certificaat A want hij durft niet door het gat. Mijn nichtje is ruim een jaar jonger dan hij en heeft ABC. Als mijn schoonzus met hun gaat zwemmen let ze duidelijk altijd meer op haar zoon dan op haar dochter. Haar dochter heeft immers wel diplomka's, haar zoon niet...... Ze heeft nog altijd het gevoel dat ze hem goed in de gaten moet houden, dat is erg toch? Ik zou dat heel vervelend vinden, ook dat ze nhiet zomaar mee kunnen met allerlei zwemfeestjes bijvoorbeeld. Jammer toch?

8. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    133 euro per maand.... voor 1 kind? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. ben ook wel benieuwd wat voor soort zwembad het hier gaat.

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Wij betaalden 800 euro per kind, met A+B garantie. Maakte niet uit hoe lang ze er over deden.

10. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Ik vind het super belangrijk, lig er dan ook krom om, om het te betalen. Maar het is het zeker waard.

Betaal €700 voor elke week 1 les van 45min, voor A-B. Maakt niet uit hoelang je erover doet. Nu heeft dochter a-b gehaald en is nu door voor C. Weer €190, maar als zij het leuk vindt, waarom niet. Hierna wil ze zelfs nog verder.

Hier kun je trouwens het bedrag per maand betalen.

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb diploma A gehaald vroeger, bij diploma B brak ik vlak voor het afzwemmen mijn arm. Dus die ronde kon ik niet afzwemmen. Schooljaar later, toen het grootste deel van de klas opging voor diploma C, brak ik weer mijn arm vlak voor het afzwemmen :$
    Ik heb zodoende geen B-diploma maar qua zwemmen en hoeveelheid lessen doe ik echt niet onder voor mensen die hun B-diploma wel hebben. Dit alles was bij schoolzwemmen, mijn ouders vonden een apart afzwemmen niet meer nodig omdat ik wel alle lessen van B had gehad.

12. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik zou vooral kijken naar wanneer je je kind echt goed ziet zwemmen en dan kun je dus stoppen. Met 10 lessen zal dat niet het geval zijn. Diploma A zou ik toch op z'n minst wel laten halen.

13. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    800 euro per jaar of zelfs per half jaar zijn echt achterlijke bedragen trouwens. Ik zou dan echt eens verder gaan kijken nog, want hier in de omgeving betaal je tussen de 30 en 50 euro per maand voor 1 keer per week 3 kwartier les. Dat is op jaarbasis dus 360-600 euro.

14. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    In principe kan er in die tussentijd wat veranderd zijn in je leven.
    Arbeidsongeschikt of gescheiden of baan kwijt en maar geen nieuwe kunnen vinden.

15. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Vind het eigenlijk bij de opvoeding horen...
    Maar vind het inderdaad belachelijk duur, en kan me heel goed voorstellen dat heel veel mensen dit niet kunnen betalen..

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #76 lovewinnie, 13 okt 2015
    Laatst bewerkt: 13 okt 2015
    Ik vind dat een zwemdiploma erg belangrijk is. Nu maar ook in de toekomst. al is het maar alleen de À

Mijn dochter is begonnen net voor haar 5e verjaardag en met 6.5 jaar had ze der à diploma. ( lessen gaan ook door in vakantie) Dit met 1 les per week. Kosten zijn 34.50 per maand. Inc inschrijfgeld, diploma zwemmen zit je op ongeveer 800 euro. B wil ze niet. Ook prima.
    Nadat dochter klaar was is zoon beginnen ( ze verschillen 20 maanden dus lukte net) en is dus ook begonnen kort voor zijn 5 e verjaardag. Hij is nu 6 en is pas op de helft. Ik verwacht nog wel dat hij er over doet tot zijn 7 en zal dan dus 2 jaar op zwemles zitten. Inc inschrijfgeld zat het zelfde diploma bij hem zon 1000 euro kosten.

Doordat ik in de wil zit en mijn zoon veel extra medische kosten heeft door autisme en sinds kort ook diabetes hebben we nog maar 80 euro per week over voor alles. Toch vind ik zwemles erg belangrijk. Nadat ze klaar zijn met zwemmen mogen ze een sport kiezen. Mijn dochter zit nu op dansen wat me 23 per maand kost. Zoontje gaat denk ik op vechtsport of breakdance wat ook rond de 25 per maand gaat kosten. Al met al worden de kinderen alleen maar duurder :):)

Eigenlijk kunnen we het niet missen maar we doen wel omdat we het zo belangrijk vinden. We verdienen te veel ( maar hoge lasten) om aanspraak te maken op bijv stichting leergeld of meedoenregeling. Heb je echt een minimaal inkomen kun je een aanvraag indienen en wordt zwemles vaak vergoed

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    En naar 10 lessen kunnen ze echt nog niet zwemmen hoor :). Zeker niet zonder hulpmiddelen

En het is ook niet leuk voor een kind als het altijd uit het water wordt gehaald. In Tilburg bij stappegoor worden kindjes zonder diploma er zo uitgepikt door de badmeester. Ze beweren vaak wel een diploma te hebben. Als ze dan bijv de schoolslag moeten doen ziet het er echt niet uit en moeten ze alsnog bandjes om. Ook als je 10 jaar bent. Nee das echt verschut maar geef ze wel gelijk.

18. Het is inderdaad vreselijk duur, maar wel iets wat -in mijn ogen- écht nodig is. Ik vind een zwemfeestje bijvoorbeeld al niet fijn als hij wél een zwemdiploma heeft, maar zonder zwemdiploma - na 10 lesjes omdat ik denk dat hij het wel kan, zou ik helemáál verschrikkelijk vinden. En dan heb ik het nog niet eens over het risico van in het water vallen..

Dus ja, het kost een hoop geld en die uren in het zwembad zijn echt verschrikkelijk, maar het is het wat mij betreft absoluut waard.

In onze gemeente krijgen mensen met een inkomen wat lager dan 120% van de bijstandsnorm is, een pas waarmee je korting krijgt op een heleboel dingen. Je krijgt daar ook cheques bij die je in kunt leveren voor gratis zwemlessen en als je kind 7 of ouder is hoef je met die pas maar €1 per les te betalen. Mocht het financieel niet te doen zijn, dan zou ik eens uitzoeken of er in je gemeente geen regeling of tegemoetkoming voor is :)

19. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Hoezo is alleen A zeer minimaal? Daar ben ik wel benieuwd naar. Mijn zoon zwemt al bijna 2 jaar elke week en nu tijdelijk 2x per week. Hij moet al zoveel meer dan dat ik moest vroeger bij A en ik kan prima zwemmen. Hij vindt het een verschrikking en wil graag op voetbal. Als we na zijn diploma zo nu en dan blijven zwemmen dan lijkt mij dat toch voldoende?
    Is het echt zo dat je na 2 jaar wekelijks zwemmen het nog niet goed kan?

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Nououou... ik heb alleen mijn diploma a. En ik ben geen beste zwemmer. Ik kan me redden, maar het houdt niet over. Daarom wilde ik ook dat mijn meiden minstens a en b zouden halen. Ze kunnen nu dus beter zwemmen dan hun moeder. :D

Deel Deze Pagina