Zwemdiploma echt nodig?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luja, 13 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Ik heb ook alleen A! Dat gaat prima omdat ik zwemmen (later) leuk vond. Maar nu leren ze bij A al meer dan vroeger bij ons A en B samen. Daarom vroeg ik het me af! En kunnen ze na B, wat nog 2 a 3 maandjes langer is nou zoveel beter zwemmen?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik heb alleen à maar red me prima. Ook is de À van toen anders dan de A van nu.
    Vroeger was het paar meter op de buik, paar meter op de rug, zelfde met kleding aan. Watertrappelen en je was klaar.
    Nu moeten ze met en zonder kleding zowel school slag als rug en borstcrawl. Dan nog door een ring zwemmen etc.

Mijndochter heeft alleen à. Vind al voldoende. Ze wilde niet verder en ga der niet dwingen.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik vind goed kunnen zwemmen in dit waterland meeeeer dan belangrijk. Er verdrinken zoveel kinderen die niet kunnen zwemmen, en zwemmen vind ik in Nederland echt bijna een eerste levensbehoefte eigenlijk.

4. woezeltje1

woezeltje1 Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.031
    0
    36
    Gelukkig betalen wij hier in het dorp 90 euro per jaar.
    En dat is alleen van april tot sep buiten.
    1e jaar a beginners
    2e jaar a gevorderd en dan haal je als het goed is je diploma

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier 50 euro per maand les met ouder in zwembad erbij. Simpelweg nodig voor zoon. Dus dat is een duren. Dochter gaat regulier prima redden. Maar misschien doen we bij haar ook wel deze soort al zal dat veel sneller gaan.

Zoon gaat a halen en dan is het klaar. Misschien dat hij als zijn zusje aan b begint ook wil, dat zou oké zijn dan is hij ook ouder en waarschijnlijk beter instrueer baar.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind dat het gewoon moet. Ze moeten hier dan ook minimaal A en B halen willen ze van mij op een andere sport mogen. Ja het is duur ( belachelijk duur ) maar wij vinden het wel belangrijk.

En nee het geeft geen garantie dat het altijd goed zal gaan maar het geeft mij wel een veiliger gevoel. Wij wonen aan de kust met een tuin in het water en in de directe omgeving ook veel water dus het geeft mij een fijner gevoel dat ik weet dat mochten ze te water raken ze zich sneller kunnen redden dan iemand dus niet kan zwemmen.

De oudste van 8 heeft inmiddels ABC waarvan wij A en B zelf hebben bekostigd omdat hier op school het zwemles is afgeschaft. Nu krijgen ze alleen in groep 4 een jaar zwemles en dan mogen ouders eventueel er voor kiezen om ze alsnog een diploma te laten halen, wij hebben dat gedaan en zo heeft mijn zoontje dus ook zijn C behaald.

De jongste van 4 gaat in het nieuwe jaar beginnen met zwemlessen. Hij word met de kerst 5 en is al zo klaar er voor om er mee te beginnen dat ik er niet langer mee ga wachten.

Wij betalen hier 38 euro per maand voor 1x per week 45 minuten of je kan een turbo cursus nemen en dat is dan 750 euro en dan hebben ze de garantie dat ze na 15 weken hun A kunnen halen. Ik vind de turbo cursussen niets maar goed dat is ieder voor zich.

7. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Niet verplicht, maar ik snap niet dat je überhaupt maar overweegt om je kind niet op zwemles te laten gaan. Kijk naar Danny bij Expeditie Robinson: je kind verzuipt gewoon als het nooit leert zwemmen.

Ik wist overigens niet dat er nog plekken waren waar ze aan schoolzwemmen deden. Ik en vriend hebben dat beide ook nooit gehad en heb het ook nooit gezien op een van de scholen waar ik heb gewerkt. Zou wel een goede zijn voor veel scholen.

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind een zwemdiploma onmisbaar.
    Helemaal omdat wij aan het water wonen en heel erg veel water om ons heen hebben.
    De oudste heeft abc op onze kosten gehaald. Daarna nog 2 jaar schoolzwemmen waarin hij reddingsbrevetten, survivaldiploma's en snorkel diploma's heeft gehaald. Momenteel zwemt hij nog elke donderdagmiddag, swim and fun, op onze kosten.
    De jongste is nu bezig voor A en mag denk ik over een half jaartje afzwemmen.

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik heb mijn diploma (en twee pogingen diploma b) wel met schoolzwemmen gehaald.

Maar ik ben dan ook antiek vergeleken bij de meesten van jullie. :D

10. kleinemuis80

kleinemuis80 Bekend lid

21 aug 2015
    696
    32
    28
    Onze dochter had A & B.. Ze wou niet meer zwemmen.. Maar merkte dat ze nog niet goed genoeg was.. Ze had haar diploma's maar uit een stroming komen van het zwembad. Je weet wel rondjes zwemmen. Dat lukte haar niet. Ook had ze niet genoeg kracht.. Wij hebben haar weer verplicht op zwemmen gedaan met de mededeling dat als ze het niet deed nooit alleen mocht zwemmen met vriendjes of mee met verjaardagpartijtjes. Ze is bij een zwemvereniging gekomen (zijn overigens goedkoper dan zwembad zelf) Heeft haar C behaald en zwemvaardigheid 1.. Ze wil nog meer diploma's !! En ze zit nu bij de jeugdselectie en zwemt nu wedstrijden.. Ze is helemaal trots en wij natuurlijk ook!! En ze wil nu heel graag zwemmen

Ik vind dat elk kind moet leren zwemmen.. Leren hoe ze uit het water moeten komen met kleren aan want ook dat is ontzettend moeilijk!!! Ik vind het onverantwoord als een kind niet kan zwemmen en ook niet op zwemles gaat.. Mocht je dit niet kunnen betalen kun je bij de gemeente ook veel voor elkaar krijgen..

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik heb ook alleen A, maar ik woonde aan zee en zwom dus altijd in zee. Dat is veel moeilijker dan in een zwembad en ik kan echt ontzettend goed zwemmen. Mijn kinderen zullen zelden in iets anders zwemmen dan een zwembad en moeten abc halen.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vind het noodzakelijk dat kinderen goed leren zwemmen en echt niet te vergeten(!) hun zwemvaardigheid op peil houden! Je verleert het misschien niet echt, maar het gaat al heel snel beduidend minder als er niet regelmatig gezwommen wordt, met mogelijk levensgevaarlijke situaties als gevolg.

13. Luja

Luja Niet meer actief

Ho ho! Dit zeg ik nergens hoor:(

Bij ons kan het voor 75 euro per maand per kind, dus 150€ per maand.
    En dat is al veel geld. Maar 800€ per kind is dus 1600 voor ABC en dat is verschrikkelijk veel geld. Mijn overweging is meer wat de meerwaarde van B en C is, ik zeg niet dat ze maar niet op zwemles moeten, alleen dat t met de huidige dagen/tijden onmogelijk is tenzij ik belangrijke (verplichte!) werkcolleges mis.

Ik kan inderdaad even gaan informeren bij de gemeente naar subsidies.
    En bij zwembaden in andere steden, misschien kan het daar op andere dagen.
    Die 800€ moet hier trouwens in 1 keer betaald worden, ik heb nu gewoon niet 123 1600€ klaarliggen.

Ik denk dat ik ze er gewoon op doe zodra het kan en dan alleen voor A en dan snel weer eraf. En dan maar hopen dat er niet veel lessen nodig zijn waardoor ik alsnog boven die 800€ uitkom:) hopelijk lijken ze niet op hun moeder hahaha

Het zou gewoon zo fijn zijn als schoolzwemmen terugkwam..
    Geen gedoe met colleges missen of oppas regelen en alsnog wel zwemles én gratis. Maar helaas. :)

14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nou de meerwaarde van B en C is is dat ze de kids meer vaardigheden aanleren. Bij B moet je bijvoorbeeld met lange broek en lang shirt het water in en worden de baantjes meer en langer. Bij C moeten ze zelfs al met regen kleding kunnen zwemmen en ook weer weer baantjes kunnen zwemmen. Ze moeten verder onder water kunnen zwemmen etc etc.

Dus tja, de meerwaarde is dat je gewoon meer word aangeleerd en je met een A in mijn ogen niet alles beheerst.

Maar als je het niet kan bekostigen dan zou ik de gemeente aanschrijven, hier zijn namelijk speciale potjes voor om kinderen toch te kunnen laten zwemmen.

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar het is toch niet in 1 keer 1600 euro? Kijkend naar je banner dan duurt het nog even voor de jongste naar zwemles gaat :) En kan die 800 echt niet in termijnen? Dat zou ik eerst eens onderzoeken.

Ik vond dat mijn zoon na A weliswaar kon zwemmen, maar ik vond het nog niet echt betrouwbaar. Ik had hem niet alleen durven laten in het zwembad, nu heeft hij B en C er bij en nu durf ik er op te vertrouwen dat hij zich redt. Je ziet echt een heel verschil in wat ze na het A diploma kunnen en wat ze na het C diploma kunnen.

Bij ons kon het trouwens ook in het weekend, kan dat bij jou niet?

16. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Is het mogelijk om dan minder lessen per maand te doen? Hier is 83 per maand voor 2 lessen per week en 41,50 voor 1 les per week. Ik weet niet of dat voor jou mogelijk is, maar dat scheelt toch al de helft van het geld! En ik zou vragen of het mogelijk is om in termijnen te betalen, want ik snap dat je dat niet zomaar hebt liggen hoor :)

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik vind persoonlijk dat eigenlijk A en B verplicht moet zijn.
    Mijn ene zoontje heeft zijn A gehaald net voor de zomer vakantie, mijn ex man ging met hun naar center parcs toe. Onze zwemjuf zei doe hem alsjeblief de bandjes om daar in het zwembad want met a kun je eigenlijk vrij weinig. Een beetje de basis maar dan houd het snel op. Hij heeft nu net zijn B gehaald en ik vind het al een wereld van verschil. Had graag gewild dat hij nog voor C ging maar hij wil echt niet meer.

Je kind niet op zwemles doen, vind ik echt het domste wat je kunt doen!

18. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik heb zelf trouwens geen C en weet ook niet of dochter dat krijgt. Ligt eraan hoe leuk ze het vindt. In mijn tijd haalde de meesten alleen A of A en B.

19. noekieb

noekieb Lid

8 okt 2015
    99
    0
    0
    Ik vind het inderdaad ook erg belangrijk dat mijn kinderen kunnen zwemmen.
    De oudste had watervrees en is dus laat begonnen met zwemmen; hij heeft nu zijn A en is bezig voor B
    De jongste gaat eerdaags beginnen.
    Met al dat water in Nederland vind ik het echt een must.

20. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Ik ben blij dat er meerdere mensen hier ook over nadenken.
    Een paar weken geleden heb ik geïnformeerd wat zwemles kost en ik schrok me een hoedje! Belachelijk duur idd en de kinderen mogen (hier) pas op hun 5de beginnen met zwemles. Schoolzwemmen is afgeschaft.
    Mijn man en ik zijn beide zwemtrainers en ik zit er ook naarstig aan te denken om ons kind zelf zwemles te geven en dan uiteindelijk zijn diploma te laten halen als hij eraan toe is. Mijn nichtje bijvoorbeeld, zit al anderhalf jaar op zwemles en heeft pas 2 van de 5 stickers en geen diploma! Tikt lekker aan dus qua kosten! Daarbij krijgen wij hele jonge kinderen die een diploma hebben en naar mijn mening is hun zwemtechniek vaak om te janken..

Punt is wel dat als het kind op een zwemvereniging oid wil, er een diploma nodig is om te laten zien.

Deel Deze Pagina