Het is niet 'nodig', in de zin dat iemand om dat diploma gaat vragen. Maar het is wel absoluut noodzakelijk dat kinderen goed leren zwemmen. En dat is toch wel dankzij zwemlessen.
Toen ik je topic titel las dacht ik gelijk: maakt ze nou een grapje? Ja een diploma is heel belangrijk. Kinderen met alleen A kun je zelfs nog niet echt goed alleen laten zwemmen. Maar als je het alleen bij A houdt moet je het flink bijhouden...en eigenlijk elke week of elke twee weken gaan zwemmen. Ik ben zo blij dat onze dochter 3 diploma's heeft ( ze zit nu ook op wedstrijd zwemmen. ) Dat heeft veel bloed zweet en tranen gekost...Haar A was echt even moeilijk...ze was bang...en het heeft 2 jaar gekost ...en dus heel veel geld. 70 euro per maand. B en C had ze vervolgens 3 maanden na haar A. Onze zoon moet zeker A en B...en eigenlijk ook C halen. En misschien ook heel even op wedstrijd zwemmen om het even goed te leren.
Ik ben het eens met alle reacties dat een zwemdiploma echt belangrijk is. In ieder geval A, en afhankelijk van je omgeving en activiteiten ook een B of zelfs C (wonend aan diverse grachten, regelmatig vakanties rondom het water, meegaan met zeiltripjes). Hier op de middelbare school hadden ze een uitje naar een waterpark. Een van de meiden kon geen zwemdiploma overhandigen, die lag nog in land van herkomst. Zij mocht niet vrij meezwemmen en moest aan de kant zitten. Dus er kan wel degelijk naar gevraagd worden. En in deze situatie meer dan terecht denk ik ook.
ik vind je best een zeur eigenlijk. te duur.. je mist te veel college.. oppas regelen.. 'zwembad-gedoe' wat is er belangrijker dan dat je kinderen kunnen zwemmen? mijn dochter is al 1.5 jaar bezig alleen voor A (54 euro per maand) dus dit is al 972 euro... en ze is nog zeker een half jaar bezig. Daarna nog B en het liefst c... dan kom ik uit op zo'n 1600 euro voor alle 3 de diploma's samen. hierna is mijn zoontje ook nog aan de beurt, met wat pech hebben de diploma's mij dan dus 3200 euro gekost (hopelijk is mijn zoontje wel sneller) en dan ben ik nog een alleenstaande moeder met weinig te besteden !! maar mijn kinderen gaan hoe dan ook op zwemles ! edit:.... nu heb ik even wat verder gelezen dan de eerste pagina, en zie ik dat je maar 200 euro per maand over hebt.. logisch dat dat naar boodschappen gaat.. pff wel lastig hoor.. ik blijf erbij dat ik vind dat kinderen op zwemles MOETEN... maar ik snap ook dat het in jouw situatie gewoon niet kan. dan zou ik gewoon het schoolzwemmen afwachten (dan zijn ze ook 7/8 jaar.. en pikken ze het sowieso sneller op).. misschien zit je dan ook beter in de financiën en kunnen ze daarna doorgaan voor hun diploma's
Ja natuurlijk geen twijfel over mogelijk... Wij wonen 300 meter bij de haven vandaan en stel we woonden hier niet vind ik het nog heel erg nodig.
Zoontje gaat als ie 4 wordt gelijk door van ouder&kind zwemmen naar zwemles, zei gelijk ja toen ze het vroegen en heb nav deze topic pas gekeken hoe duur het is en het is hier 83 euro voor 10 lessen...bezuinig liever op wat anders.
800 euro voor A,B en C vind ik persoonlijk niet veel geld. Luc zijn A diploma was alleen al 670 euro en hij is nu aan het zwemmen voor zijn B en ook C gaat hij gewoon mee door. 10 lesjes is echt veel te weinig. Verdrinken is nummer 1 doodsoorzaak bij jonge kinderen. Ik wil mijn kind straks met een gerust hart in het zwembad kunnen laten. De leeftijden van de zwemfeestjes komen er ook aan en ook dan wil ik niet in de zenuwen hoeven te zitten. Zwemmen vind ik vele malen belangrijker dan voetbal of whatever, dus als ik zou moeten kiezen zou ik zeker eerst kiezen voor zwemles. Luc was pas 5,5 toen hij op zwemles ging, dit omdat het dan vaak minder lang duurt omdat de motoriek van kinderen dan beter is ontwikkeld. 4 jaar vind ik persoonlijk veel te jong. Vanaf een jaar of 5 komt beter in de buurt. Luc was in het begin doodsbang, echt watervrees, durfde niet met zijn hoofd onder water, zelfs niet onder de douche. Dit was er na 5 lessen pas een beetje uit en na 10 lessen durfde hij onder water te zwemmen, dus ken je nagaan. Nu maakt hij de meest idiote sprongen vanaf de kant, bommetjes, waterglijbanen en springplanken zijn geen tegenstander voor hem
Sorry als ik hier bot op reageer. Maar wat denk je zelf? Een kind hoort goed te leren zwemmen, en die tien zwemlessen zorgen er echt niet voor dat hij/zij dat kan. Hier is laatst tegenover mijn huis een kind op de bodem van het zwembad gevonden, zou toch niet willen dat het die van mij is, omdat ik maar zin had om 10 zwemlessen te doen.
Met al die zwembaden met woeste glijbanen, stroom versnellingen etcetera. Uiteraard moet je dan het zwemmen beheersen en liefst nog wat extra's. Hoeveel kinderen gaan er op het ijs staan als het eigenlijk nog niet houdt? Zwemmen in zee of meer...... Nee liever je kind laten verdrinken omdat jij zwemmen vroeger vreselijk vond en het nut er niet van inziet. Als je kindje er niet meer is kun je nooit meer zeggen had ik maar......en als ze je kind al van de bodem kunnen halen en het reanimeren lukt is je kind beschadigd. In sommige gemeentes kun je trouwens subsidie aanvragen voor zwemles. Nee hier gewoon a b en c. En daarover ga ik niet met mijn kids in discussie. Ze zijn zelf te jong om over zulke belangrijke dingen te beslissen.
Dan ben je toch duurder uit.... Als je er vanuit gaat dat ze allebei ongeveer 12 maanden over hun A diploma doen (en dat is écht gemiddeld) ben je 1800 euro kwijt. En dan hebben ze alleen A terwijl ze voor 200 euro minder A,B en C hebben... Je zegt net al dat je tweede dochter zelfs bang is voor de douche. Een kind watervrij maken is niet in een paar lessen gebeurd helaas. Ik zou er echt niet vanuit gaan dat je kinderen na 6 maanden hun diploma hebben hoor. Ja er zijn kinderen die dat wel kunnen, maar dat zijn er niet veel. Gemiddeld is 42 klokuren voor kinderen zonder watervrees. Kinderen met watervrees is ruim 50 klokuren voor A.
Heb dit topic echt met verbazing zitten lezen. Ik zou zelf nog liever bij wijze van spreken 7 dgn per week gaan werken dan dat ik mijn kind zwemles ontzeg. Dat je het überhaupt overweegt. Ik zou echt alles op alles zetten om het geld bij elkaar te sprokkelen. Je kind zal maar verdrinken omdat jij zwemles niet belangrijk genoeg vond.
Ja ik vind dat alle kinderen a,b en liefst ook c zouden moeten hebben. Mijn zoontje zit nu 1 jaar op zwemles en hopelijk heeft hij de zin om alle 3 te gaan halen. . Onze 2e zoon gaat vanaf 4,5 ook op zwemles. We wonen vlakbij water en vorig jaar zijn er 2 kindjes tijdens het spelen in het water gekomen. Met skelter de brug niet opkomen en achteruit het water ingereden. Godzijdank had 1 van de 2 diploma's en konden ze uit het water komen. Je laat ze toch ook niet na 10 lesjes autorijden zonder rijbewijs? Vind dat wel een beetje hetzelfde. Via de gemeente kun je in aanmerking komen voor tegemoetkoming van de kosten.
JA DAT IS ECHT NODIG hoort gewoon bij de opvoeding! Ik kan zelf dus NIET zwemmen wij hadden notabene zwemles op school..ik had altijd oorpijn, en toen ik als 6 jarige snotneus niet meer naar zwemles wilde gaan, vond mijn moeder dat prima. Belachelijk gewoon! Ik heb een enorme angst ontwikkeld voor water, als ik in het water ben, en het is rustig dan kan ik best een paar baantjes zwemmen. Maar een spetter water in mijn gezicht en ik ben totaal van de kaart. Echt jammer vind ik dat. Ik kan nooit ravotten met mijn kinderen in het water, ik ga wel mee het water in, maar sta er voor piet snot bij:xx En nee, ik durf niet op zwemles nu, bij mijn hoofd onder water breekt het angstzweet mij al uit..brrrrr! Als je zwemles niet kunt betalen, zou ik kijken bij de gemeente of er iets van een korting is, of geld opzij zetten vd kinderbijslag. Eventueel opa en oma om een gift vragen of wat dan ook. Maar zeker een zwemdiploma gaan halen.
ik heb me a en b diploma en ik ben ook als de dood in water. en zwembad vind ik prima zolang ik maar kan staan. ik wil dalijk op baby zwemmen gaan met de kleine en stiekem hoop ik dat ik daarmee ook van me angst af kom. of in ieder geval genoeg voor me eigen gevoel
Hier is de oudste2 jaar bezig geweest voor a, dochter zit nu al een jaar op les en zit nu in groepje 2 van de 4. Gelukkig heb ik voor een pakket gekozen.
De oudste was 4,5 toen hij op zwemles ging. Hij is groot en dus ook best sterk en kan het prima aan. Ik betaal 50 euro per maand voor 1 uur in de week. Het is idd prijzig, maar ik vind het ook een vereiste in de opvoeding. Een kind moet leren zwemmen, en ik wil ook dat hij zijn ABC haalt. Mijn man heeft A, B en C en ik heb A en B. Ik hoorde/las laatst een verhaal van een moeder die met twee kinderen ging zwemmen in zee, waarvan de oudste een A diploma had. Ze had ook nog een kleiner kindje en dacht de oudste kan toch zwemmen dus daar hoef ik niet zo op te letten. Hij verdronk gewoon een paar stappen van haar af en hij deed niks. Hij dreef gewoon stil en keek voor zich uit. En dat met een A diploma Hier doen ze trouwens ook nog aan schoolzwemmen. Vanaf groep 3 gaan ze met een bus erheen. Ik hoop dat hij dan zijn A (misschien B) diploma heeft, dan kan hij de rest dan doen.
Mijn autistische zoontje (5) zit nog niet op zwemles, dat is nog te vroeg voor hem en het feit dat hij nog niet zindelijk is. Zijn tweelingbroertje wel en is na 6 lessen zowaar in badje 3, de laatste voor het A-diploma, beland. Maar hij gaat dan ook wel bijzonder hard en zonder waterangst. Gisteren voor het eerst in het diepe zonder 3 drijfblokjes om zijn middel . Ik ben zelf ook heel watervrij en heb naast ABC ook reddingszwemmen en 3 diploma's met kunstzwemmen behaald. Om antwoord te geven: JA, ik vind het nodig, en ik vind het A-diploma alleen al karig als jouw kind buiten speelt zonder supervisie. Vallen in het water met kleding is een reëel risico, en erg zwaar om goed uit te komen, zelfs als goede zwemmer zonder paniek. Ik vind het overigens een slechte zaak dat schoolzwemmen steeds minder vaak gebeurd. Dat is iets waarin de overheid m.i. een andere keuze in hoort te maken. Het is namelijk wel een ontzettend pittige investering over een langere periode.
Ja dat is heeel erg belangrijk !! Mijn zoon van 6 heeft ondertussen A eb B mag bijna afzwemmen voor C en zit ook bij de zwemclub hij had een hekel aan de A lessen omdat het echt moest! En nu gaat hij met plezier 3 keer in de week zwemmen baantjes zwemmen voor uithouding en conditie en mijn dochtertje van 4 is nu bezig voor A ze wil op gym maar van ons moet ze eerst der A diploma halen daarna mag ze een andere sport kiezen Hier kost het per 4 lessen 42 euro
10 lesjes tot ze "de basis" kunnen? Euhm.......OMG! Overigens is het wel belangrijk,als je kind alleen diploma A heeft,om regelmatig te gaan zwemmen samen.