Qua geld misschien wel, maar ik vind schoolzwemmen weinig toevoegen aangezien ik de kinderen met 4,5 jaar op zwemles heb gedaan en ze in groep 3 hun zwemdiploma's al hadden (en de jongste hopelijk heeft ) Maar wat ik hier in dit topic lees is er dus een potje met geld voor de mensen die er het geld niet voor hebben.
Ik vind het bizar dat er mensen zijn die vinden dat zwemles echt niet nodig is. Dat is echt prioriteit vind ik. Hoe fijn als ze zichzelf kunnen redden en jij je daarom geen zorgen meer hoeft te maken als ze langs de waterkant lopen ofzo. Hier kost het 38,- per maand (1 zwemles per week). Mijn meisje zit nu net een jaar op zwemles en heeft A en B gehaald. Voor C is ze nu net 4 weken bezig.
Als ze kinderen niet kennen (dus geen zwemles gevolgd hebben daar) dan vragen ze wel of ze hun A diploma hebben En dan heb je nog de hele discussie hier in het dorp van het officiele diploma ABC of het andere diploma van de zelf gestelde eisen (otter ed) Ik wil gewoon dat ze de echte ABC diploma's halen
Als het om schoolzwemmen gaat: ik vind niet dat een basisschool/het rijk verantwoordelijk is voor de veiligheid van je kinderen. Wij hadden vroeger ook schoolzwemmen, maar bijna alle kindjes hadden toen al A en B. Ik heb daar allerlei certificaten gehaald, en het was gewoon een deel van het bewegingsonderwijs. Maar ik denk dat 99% van de ouders hier vind dat zwemles moet
Hier is zwemles ook reteduur (vind ik) en kan het ook eigenlijk niet betalen . Maar werk extra nu om het te kunnen betalen straks. Dochter staat nu nog op de wachtlijst. Duurt ongeveer een half jaar. En ze heeft er helemaal geen zin in, maar ze moet van ons. Wil er niet aan denken wat er gebeurt als ze per ongeluk in de vijver sloot of ergens beland. Op vakantie krijgt ze aan de waterkant samen met haar zusje ook altijd een reddingsvestje aan. Je kan niet in andermans portemonnee kijken dus daar ga ik niet over oordelen, maar probeer dan op een andere manier aan geld te besparen komen om de zwemles te betalen. Het gaat om de veiligheid van je kind
Maar gelukkig heb je wel je diploma en waarschijnlijk kun je je aardig redden mochtbje in het water belanden. Heel vervelend die angst voor water!
Ik heb vier diploma's. Nooit om gevraagd maar ik kan me wel redden. Met alleen a ben je er niet. Het is nogal een verschil of je in een zwembad je kunstje kunt doen of dusdanig goed kunt zwemmen dat je het ook in buitenwater aankunt. Ik denk dus dat het niet de vraag is of je het papiertje nodig hebt naar de lessen.
Wanneer er naar gevraagd wordt? Eigenlijk nooit, maar daar gaat het ook niet om toch? Het is belangrijk dat jouw kinderen zich kunnen redden als ze een keer per ongeluk in de sloot vallen oid. Na 10 lessen lukt het ze dat nog echt niet, je bent er niet vor niets voor a toch ongeveer 1 jaar mee bezig, bovendien als kinderen schrikken en ze zouden al kunnen "zwemmen" met 10 lessen, zou ik niet het vertrouwen erin hebben dat ze in zo een schriksituatie nog steeds weten wat ze moeten doen... Als ik jou was zou ik gewoon kijken wat het via de gemeente kost...hier kost het 20 euro per maand via de gemeente...dat moet wel te doen zijn toch? Er gebeuren al zo ontzettend veel ongelukken steeds in de zomer met kinderen en het water...ik zou toch echt wel hun op de zwemlessen zetten ook al is het bij jou dan niet nodig geweest, en kan je jezelf redden...al is het alleen voor je gemoedsrust...
ik heb alleen mijn A diploma en ik red me prima in wat voor water dan ook hoor onzin dat je daar perse meerdere diploma's voor nodig zou hebben. het afzwemmen van mijn a diploma was dusdanig traumatisch dat ik absoluut niet verder wilde voor een volgend diploma. zwemmen verder vind en vond ik wel altijd heel leuk, maar dat afzwemmen was echt drama. ik zit nu op peuterzwemmen met mn kleine meid en ze vind het fantastisch! en wanneer ze er klaar voor is gaat ze door naar echt zwemles. overigens vind ik zelf A diploma wel echt een must, meerdere diploma's vind ik zeker niet noodzakelijk. als ze het zelf graag wil (en we kunnen t betalen, blijkbaar is t nogal duur wat ik hier lees) dan mag ze van mij best verder gaan voor meer diploma's
Wij betalen per jaar 320 euro voor zwemles, 2x per week een half uur. Wordt 3x per jaar geïnd. Valt hier nog mee dus.
Bij de particuliere zwemscholen ( die je verplicht bent hier te nemen als ne niet aan schoolzwemmen doet) variëren de prijzen tussen de 60/70 om. Gezien ik een kind heb met watervrees is mij geadviseerd om dus het dubbele aan lessen te nemen waardoor je dus idd rond die 800 per half jaar zit. Dat doe ik nu dus niet omdat er schoolzwemmen is. Als er geen schoolzwemmen is dan weet ik idd niet waar ik het van moet bekostigen maar daar had ik wel wat op gevonden. Maar ik vind de bedragen echt absurd hoog..
Ze leren voor het A-diploma nu veel meer dan wij vroeger. Uithoudingsvermogen komt pas bij B. In de lessen voor diploma C wordt een groot deel ingeruimd voor de redzaamheid in het water in bijzondere omstandigheden. Pas na het behalen van het gehele zwemABC is je kind volledig vertrouwd in het water!! Wat ik ook erg belangrijk vind. Daarom gaan we hier voor ABC.
Mijn dochter is 4 en we zijn net gestart met zwemlessen. Ik vind het heel erg belangrijk. Niet zozeer de diploma's, maar wel de zwemuren die ze (onder professionele begeleiding) maakt. Volgend schooljaar en het jaar erop gaat ze ook met school zwemmen en ik vind het een fijn idee dat ze dan van tevoren een basis of misschien zelfs al A heeft. Na die 3 jaar zwemlessen zal ze hopelijk een heel eind zijn met haar ABC. De zwemschool zwemt volgens envoz en school met het zwem-abc. Ben benieuwd of ik grote verschilen ga merken .
In Nederland is het heel uitgebreid wat ik persoonlijk erg fijn vind. Als je vergelijkt wat ze bijv in Duitsland doen. Daar heb je je basis idd in 10 lessen buffelen waar je alleen schoolslag leert en een ring opduiken. Diploma is daar 25 meter schoolslag en die ring. Maar echt veilig ben je dan nog niet. Ik zou dus kijken of je in termijnen kunt betalen en je miss een carpoolgemeenschap kunt vinden met bijv vriendinnetjes. Dan mis je ook niet veel van school. A is toch wel echt het minste. B is dan vaak binnen zeer korte tijd. C hebben onze niet meer gedaan ze wilden beide niet en ga ze daarvoor niet dwingen. Belangrijk is wel erna blijven oefenen want praktijk is toch anders dan les.
Ik denk dat er bij de gemeente wel potjes zijn voor mensen die het niet breed hebben. Informeer daar eens.
Dat is dan maar de vraag... als je echt bang bent in het water, dan raak je in paniek en verdrink je alsnog... Bij volwassen zwemlessen kom je daarom ook niet alleen mensen tegen die echt nooit hebben kunnen zwemmen, maar ook mensen die niet (meer) dúrven zwemmen. Zeker met kinderen zou ik iedere volwassene die zelf niet meer durft ook zwemlessen aanraden. Om je kinderen te kunnen redden in geval van nood - maar ook om een stimulans te zijn voor je kinderen. Tenzij je een partner hebt die graag nog weleens met je kinderen gaat zwemmen. Maar als een kind nooit meer zwemt na de lessen - en toch meekrijgt (ook al denk je van niet) dat zwemmen niet leuk / spannend / eng is, dan is het geld dat je nu uitgeeft aan lessen voor je kinderen, ook deels weggegooid. Ze raken toch een deel vaardigheid kwijt en anders een flink stuk zelfvertrouwen in het zwemmen. Ik zie ook veel ouders die hun neus dichtknijpen als ze onder water gaan. Waarna kinderen van 2 / 3 jaar dit ook al doen... zo jammer! Het is zo moeilijk weer af te leren. Of ouders die aanleren dat kinderen hun ogen dicht moeten doen als ze onder water gaan. Net zoiets.... Maar oke - teveel off topic misschien oh en nou ik toch bezig ben: Schoolzwemmen verschild per gemeente óf en op welke leeftijd het gedaan wordt. Hier is het namelijk alleen voor de groepen 1, 2 en 3. Handig om kinderen watervrij te krijgen voor de echte lessen en kinderen die vroeg/jong hun zwemdiploma's behalen; hebben tot en met groep 3 nog die wekelijkse herhaling.
Ik kom uit buitenland. Nooit diploma gehad. Ik leerde zwemmen met 3 jaar door mijn vader. Ik heb nooit diploma moeten laten zien hihi Ik zwem erg goed en verschillende stijlen etc. Ik denk dat het voor je "eigen" meer is en voor jezelf als ouder weten dat je kind het kan
Maar wanneer weet je dat als ouder? Ga je dan iedere week met je kindje zwemmen, om het te zien en bij te houden? Ik zal nooit een kindje meenemen naar het zwembad/plas/zee als die geen diploma heeft. Of de ouder nu zegt dat ie kan zwemmen of niet. Ik heb al jong mijn A diploma gehaald, en daarna enkele maanden niet gezwommen. Ik sprong het zwembad in, en zakte zo naar de bodem. En toen kon je A met 20 lessen halen. Nu moeten de kindjes moeiteloos 4 banen kunnen zwemmen. Heel goed!
Hmm valt mij op dat de eisen van het A-diploma al een hoop dingen omvatten die ik vroeger pas bij B of bij mijn zwembrevet kreeg. Een C diploma had ons zwembad helemaal niet. Ook hier, spaansbenauwd voor water en op zich kon ik best zwemmen. Niet heel goed maar ik was ook niet zo maar verdronken. Uiteindelijk toen ik 12 was toch mn diploma nog gehaald... En daarna nog B, zwembrevet en zwem/balvaardigheid. Stiekem bleek zwemmen veel leuker dan ik al die jaren dacht Maar wat ik zat te denken... Onze dochter was heel bang voor water. De kleinste druppels veroorzaakten paniek. Onder andere daarom wilden we haar niet te vroeg op zwemles doen. Wij hadden inderdaad geen zin om dubbel zo lang op zwemles te zitten omdat mevrouw het water niet in durfde bij wijze van spreke. Je kunt natuurlijk zelf ook veel gaan zwemmen... Keertje op vakantie bjj een zwembad... Proberen samen de ergste angst te overwinnen. En natuurlijk kun je ook je kind zelf leren zwemmen maar dat kost waarschijnlijk bijna even veel bezoekjes zwembad als zwemles. In onze stad heb je een jeugdsportfonds... Dat is voor ouders met weinig inkomen waarvan de kinderen anders niet zouden kunnen sporten. Dochters zwem-vriendin betaalt voor een heel jaar zwemmen 23. Dat betalen wij per maand. en volgens mij hebben heel veel gemeentes dat. Zeker de moeite van het informeren waard dus. (Daar weten ze op school vast ook wel wat vanaf als je de drempel naar de gemeente hoog vind) Er zijn dus best opties En vergeet vooral geen zwemverenigingen te vergelijken... Wij betalen per jaar 10x23 en dan wordt er 8 weken per jaar niet gezwommen. (Enkel zomervakantie en kerstvakantie is er geen les) Andere verenigingen betaal je al gauw 60/maand... 12 maanden lang. Nou zou ik niet puur naar de prijs kijken... Maar de verschillen zijn echt gigantisch. Hier kun je in hetzelfde zwembad bij 3 verenigingen zwemmen... Waarvan wij dus voor 23 per maand... En een gemiste les is pech. En een andere vereniging werkt met stempelkaarten.. Ben de prijs even kwijt maar je betaalt dus per les. Kom je niet, betaal je ook niet. En eentje die vraagt 45 per maand, alle schoolvakanties zwem je niet maar je betaalt 11 maanden per jaar. En dan zwemmen ze af in 1.40 diep. Dus ondanks diploma's heeft je kind dan dus nog nooit in het diepe gezwommen. Heb dat nou al paar keer gezien... Stappen ze met b/c over naar onze vereniging... En dan durven ze dus het zwembad niet in. Echt sneu.. Want eenmaal in het water kunnen ze op zich wel zwemmen. Onze vereniging stelt de eisen sowieso hoger dan anderen merk ik... Maar dat kan op zich geen kwaad denk ik. Vanaf januari een half jaar schoolzwemmen... Ben benieuwd. 2x per week zwemles moet dat diploma toch snel dichterbij brengen