Hoi, Zoon kwam thuis met zijn rapport van de week en ik vond het op zich een heel redelijk rapport. Spelling algemeen (dus buiten dictee en toetsen om) was een probleem, maar dat wisten we al. Alleen de cito vond ik echt heel slecht gemaakt. Alleen maar V en IV. We hebben wel met cito geoefend thuis en dan gaat het eigenlijk wel goed. We hebben er over gehad dat hij rustig alles moet lezen en er over na moet denken, maar dat lukt blijkbaar niet. De maandag na de vakantie hebben we ouder gesprek dus dan gaan we zeker kijken wat we hier mee moeten en wat zij gaan doen. Verder vroeg ik me af of jullie hier ervaring mee hebben en wat jullie doen. Ik snap wel dat cito niet heilig is, maar als hij dat slecht blijft maken is dat natuurlijk ook niet handig voor zijn vervolgopleiding.
Het kan meerdere oorzaken hebben. Sommige kinderen voelen toch meer druk bij Cito. Dat heeft dan vaak te maken met hoe de school en / of de ouders ermee omgaan. Als het belangrijk wordt gemaakt door de volwassenen en je bent van jezelf al wat sneller zenuwachtig, dan heb je dus al gauw een kind wat daardoor fouten gaat maken. Wat voor kinderen die wat sneller onzeker worden ook lastig kan zijn, is dat de methodeboeken alleen vragen wat echt geoefend is. Maar Cito kijkt ook of kinderen voorlopen. Dus er zitten altijd vragen in die voor een gemiddelde leerling eigenlijk te moeilijk zijn, omdat die stof nog niet behandeld is. Als je gewend bent dat je toetsen over het algemeen makkelijk maakt, kan dat bij sommige kinderen een knauw geven. Ze weten een paar vragen niet en herstellen daar niet van en gaan dan ook de makkelijkere vragen fout doen. Iets anders wat een rol kan spelen, is dat de inhoud van een Cito anders is dan bij een methode gebonden toets. Bij het dictee van de methode worden voornamelijk de woorden / categoriën getoetst die in de weken ervoor geoefend zijn. Terwijl Cito terugpakt over een langere periode. Sommige kinderen kunnen de woorden goed onthouden voor een korte periode, maar dan blijft het niet lang hangen. Of Cito vraagt in een bepaalde categorie net andere woorden. Dus ze hebben geleerd bakker - wekker - stokken en dan vraagt Cito naar knakker. Als kinderen alleen de woorden leren, maar de regel niet goed inprenten gaat dat dus mis. Bij rekenen zie je bij Cito veel verhaaltjessommen (in de nieuwste versie zitten er volgens mij iets meer kale sommen in, maar die heb ik nog niet gezien.) Als je een methode hebt waarin veel meer geoefend wordt met rijtjes sommen en minder met context, levert dat ook een probleem op. Een laatste ding waarvan ik vermoed dat het voor een aantal kinderen fouten in de hand werkt, is dat ze vaak gewend zijn dat ze een toets gewoon op het vragenblad mogen invullen. Dus er staat een vraag en ze omcirkelen op hetzelfde blad een antwoord of schrijven dat er meteen naast op een lijntje. Bij veel Cito toetsen krijgen de kinderen een boekje met opgaven en moeten ze de antwoorden op een los blad invullen. Nu zou dat geen hele grote verschillen moeten opleveren, maar het gaat toch wel eens mis.
Hier ook altijd Rosao. De oudste zit nu in groep 4 en heeft eigenlijk bijna alle cito's die ze heeft gehad in de afgelopen 4 jaar slecht gemaakt (matig/onvoldoende)... terwijl haar rapporten er goed uit zien... (7,8,9s). Nu moet ze hem nog krijgen, dus ben benieuwd hoe ze de cito's deze keer heeft gemaakt.
Onze dochter heeft voor het eerst dit keer juist een heel goed rapport en ook nog eens een hele goede cito score. Ook groep 5 Ze vindt de stof nu echt makkelijk en snapt het allemaal goed. In groep 3 en groep 4 was het ook altijd heel laag...behalve op rekenen. Maar lezen en spelling super matig...terwijl dat nu echt op A+ was gescoord. Misschien is het een moment opname geweest? Onze dochter was heel relaxed over de toetsen. Ze hebben heel vaak een toets en volgens mij was dit voor haar gevoel weer gewoon een toets. Dus geen druk...
Volgens mij ervaart zoon hier ook niet echt druk vanuit de citotoetsen. Hij vindt het allemaal wel leuk. Wat ik wel thuis ook merk is dat hij vaak slordig is. Als hij iets op een kladblaadje zet dan schrijft hij het niet altijd goed over, hij leest sommen en opgaven maar half, denkt snel dat iets het antwoord is etc. Kan me ook voorstellen dat er speelt wat Tupp als laatste zegt, dat er bij het opschrijven van de antwoorden op een ander blaadje ook eea fout gaat.
Heeft hij dit in voorgaande jaren niet gehad?? Ik herken het hoor. Dochter scoorde bij de kleuters al bij taal in de klas en losse werkbladen A+ niveau. Bij de cito een E Ze heeft 3 jaar gekleuterd en bij de laatste cito in groep 2 toen wist ze een C te scoren. Terwijl haar eigenlijke niveau al op groep 3 lag toendertijd. Ze is eigenlijk niet te toetsen....zo'n cito is geen manier om te kijken wat zij kan. Dat concludeerde de kleutermeester al, helaas zal ze dit moeten leren. Dus voor oudergesprekken en rapport wordt er gelukkig naar meer gekeken en in de tussentijd moeten ze haar cito leren maken.
Bij de kleuters was het niet, daar scoorde hij enorm hoog juist. Begon in groep 3 dat cito afzakte. Rapport bleef eigenlijk gelijk.
cito's zijn momentopnames. dl had het in groep 3 dat de scores heel erg naar beneden gegaan waren maar bij haar was het faalangst. ze blokkeerde gewoon omdat ze het zo graag goed wilde doen. weet niet of ze het nou hebben ingevoerd maar er is toen gepraat over de cito's dat de vervolgopleiding niet zoveel van die scores af moet hangen juist omdat het momentopnames zijn.
Overigens vind ik, als juf van groep 5, de CITO scores coor spelling en begrijpend lezen op de M toetsen altijd dalen en dan bij de eind toetsen weer wat stabiliseren. In groep 4 wordt namelijk nog veel voorgelezen, wat vanaf groep 5 niet meer mag
Mijn dochter kreeg vandaag der rapport . Ze heeft voor de cito top gescoord. Allemaal a/b of boven A zelfs. Woordenschat c/d. Bijna tegen b aan Weet niet hoe ze het bekijken bij jullie? Dochter is de Zwarte lijn in de tabel. Andere scores zijn afgelijdt van het landelijk gemiddelde. Punten zijn vergelijkbaar met toets. Woordenschat op rapport is echter 8,5 terwijl de cito dus voor woordenschat gemiddelde heeft van c ( tabel tegen b aan). Dit komt omdat leerstof anders was dan de toets volgens de leerkrachten. Daarom is punt gewoon goed, cito score minder Zal ff score cito bij voegen