Las net dit stukje op internet https://vrouw.nl/praat_mee/33236/maak_het_halen_van_een_zwemdiploma_verplicht Van mij persoonlijk mogen ze het verplicht stellen (net zoals school). Een zwemdiploma is zo belangrijk vooral in ons water landje.
Wat verdrietig Helaas kan het altijd mis gaan ook met zwemdiploma, maar ik denk echt dat een kind met zwemdiploma meer kans heeft om te overleven.Je leert hoe je je moet redden in het water. Vind ik zeer belangrijk. Gelukkig vinden heel veel nederlanders dat. Ik hoor het ook vaker over kinderen die hierheen zijn gevlucht/uit een ander land hier zijn komen wonen. Ik denk dat het bij die mensen heel belangrijk is ze te informeren zodat die kinderen ook op zwemles gaan. Ik ben eigenlijk wel voor verplicht stellen en anders nog meer informatie naar ouders toe.
Dat vind ik dus ook. En natuurlijk met zwemdiploma kan het ook misschien maar is de overlevingskans heel wat groter. Het probleem ligt denk ik ook inderdaad in de toestroom van buitenlandse mensen die er niet bedacht op zijn. Deze zouden tijdens het integratie traject goed geïnformeerd moeten worden over de risico's. Daarnaast zou ik het dus niet erg vinden als het verplicht wordt.
Ik ben niet voor en niet tegen, ik vind dat alle ouders hun kinderen op zwemles moeten doen maar als het verplicht word vind ik wel weer dat de overheid ook een bijdrage moet doen zoals indd schoolzwemmen ofzo, aan de andere kant id kaart is ook verplicht en heeft de overheid/gemeente ook geen bijdrage in. Ik vind het wel heel belangrijk dat alle kinderen op zwemles gaan, maar ook dat dit over het algemeen prima bekostigd kan worden door de ouders. Wij sparen een vast bedrag per maand voor elk kind vanaf geboorte, en vanaf geboorte zijn wij voor de zekerheid ook 10 euro per kind per maand apart gaan zetten zodat mocht er wat gebeuren wij iig de zwemlessen nog konden betalen ( 10 euro per maand valt over het algemeen wel te missen bij ons is dit echter 40 euro per maand momenteel) Bij de eerste hebben wij dus in 5 jaar tijd 600 euro gespaard, wij namen losse lessen en voor a en b waren we voor hem 590 Euro kwijt ( 1 keer per week 1 uur les 16 maanden excl vakanties) Nu is onze dochter bezig voor a, ook bij haar nemen we losse lessen, is 10 euro per les maar ook voor haar hebben we al die 600 euro+ elke maand nog steeds die 10 euro voor haar) tot nu toe merken we per maand dus alleen nog maar die 10 euro per kind per maand extra.
Als ze iets bedenken voor de kosten zou het best verplicht mogen. Vele arme gezinnen kunnen het gewoon niet betalen en niet overal zijn potjes voor.
Ik denk dat verplichten niet direct een verandering gaat betekenen. Een zorgverzekering is ook verplicht en toch hebben heel veel mensen deze niet, omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen. Hetzelfde geldt voor zwemlessen. Schoolzwemmen is bij veel gemeentes afgeschaft omdat het niet meer gefinancierd wordt vanuit de gemeente. Dit is al een domme zet geweest. Het behalen van een zwemdiploma is ook geen garantie. Er zijn ook genoeg kinderen verdronken die hun zwemdiploma wel hadden. Verder is opvallend dat in zwembaden alleen bij jonge kinderen gevraagd wordt of ze hun zwemdiploma hebben, maar bij oudere kinderen niet. Een kind zonder zwemdiploma in een zwembad hoort ten alle tijden onder toezicht te staan.
Zeg nee hoor stel je voor dat de overheid en instanties nog meer voor ons willen bepalen...dat gezeur over veiligheid altijd, ik maak toch zelf uit of ik mijn kind in een autostoeltje doe of het los op de achterbank mieter. Ik bepaal ook zelf wel of ik mijn kind een zwemdiploma laat halen. Sarcasmemodus uit: Ja ik denk dat het zeker goed is om meer te hameren op het belang van een A diploma, B en C mogen wat mij betreft optioneel blijven. Maar als het verplicht wordt moet er kostentechnisch voor een aantal mensen wel iets geregeld kunnen worden.
Ik ben helemaal voor! Hier is er trouwens al jaren een potje voor mensen die het anders niet kunnen betalen.
Laat het schoolzwemmen maar weer landelijk geïntroduceerd worden vanaf groep 3. Hier gelukkig nog steeds!
Vind inderdaad het idee van school zwemmen ook wel weer een idee. Maar toch vind ik ook (bij verplichting) dat het ook bij de ouders zou kunnen komen te liggen. Ook al kost het geld maar je weet (meestal) voor je aan kinderen begint dat deze geld kosten (ze zeggen niet voor niets 2 ton tot hun 18e verjaardag ). Ik snap ook de kritieken wel over de overheids bemoeienissen maar sommige dingen (zoals zwemmen, auto stoeltjes, het naar school gaan) heb ik daar toch echt minder moeite mee. Ben blij dat er gelukkig veel kinderen wel naar zwemles gaan en hun diploma's behalen (ook al is het geen garantie). Hopelijk wordt er in ieder geval in de toekomst (zonder directe verplichtingen) meer aandacht aan besteed zodat mensen (vooral die nieuw in Nederland komen) er op bedacht zijn.
Ik ben voor. Minimaal A verplichting. Ben ook voor het (gratis) zwemles geven zoals school ook een basis recht is. Ja dus. Je eigen kunnen redden is altijd in je voordeel. Risico's verkleinen.
Tja ik vind zwemles voor een kind net zo vanzelfsprekend als bijv. een veilig autostoeltje, tandartscontroles of een bril die een kind nodig zou hebben. Maw daar houd je rekening mee als je over het financiële plaatje nadenkt voordat je aan kinderen begint. Al vind ik het prima dat bijv de vluchtelingen hier zwemles gesubsidieerd krijgen. Ik kan me voorstellen dat zij hier de kosten niet van ingecalculeerd hebben.
Ik twijfel. Verplicht vind ik moeilijk. Anderzijds: Ook al krijgen ouders een tegemoetkoming of vergoeding voor zwemlessen, dat wil nog niet zeggen dat ze hier gebruik van maken. Ze moeten wel zelf naar het zwembad gaan. En de administratie afhandelen die erbij hoort. Als dat niet gebeurd uit onwetendheid of omdat het voor hen niet bij de opvoeding hoort en niet zo normaal is als voor ons, blijft het probleem bestaan. In zo'n geval zou verplichting wél weer goed zijn. Schoolzwemmen vind ik sowieso iets goeds. Als kinderen niet meer zwemmen ná de zwemles, gaat er veel kennis en techniek verloren. Door wekelijks of 2 wekelijks te zwemmen, blijft het niveau enigszins goed. Of bijvoorbeeld in blokken, dus 12 weken per jaar ofzo. Zodat er weer even bijgespijkerd kan worden.
Wat mij betreft mag het verplicht worden. Al zou het natuurlijk fijner zijn dat door een goede voorlichting alle ouders er zelf voor kiezen om hun kind op zwemles te doen. Maar goed, dat is wel wat ingewikkelder dan het gewoon te verplichten.
Ja zwemdiploma A verplicht. B zou gestimuleerd moeten worden, verdere diploma's vrijwillig Voor ouders die het niet kunnen betalen: gratis zwemles tm diploma A Niet via een school, die kan zich beter bezig houden met t onderwijs als in rekenen/taal, daar hoeven niet steeds meer taken aan toegevoegd te worden
Lastig, ik vind niet dat alles maar bepaald moet worden voor ouders. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen het beste met hun kind voor hebben en dat ze hun kostbaarste bezit willen proberen te behoeden voor een verdrinkingsdood...en dus op zwemles doen. En nee ik vind ook niet dat de overheid alles maar moet gaan betalen. Als je kinderen krijgt, dan weet je dat dit kosten met zich mee zal brengen.
Ik verbaas mij er nog steeds over dat een zwemdiploma niet verplicht is in Nederland. Toen ik op de basisschool zat begonnen wij al met uitjes als kanovaren en vlotten bouwen, op de middelbare school nog veel meer waterrijke uitjes. Levensgevaarlijk als je geen zwemdiploma hebt en het niet hebben van een zwemdiploma is iets wat volgens mij steeds vaker voor komt. Dus ja, ik vind dat een zwemdiploma verplicht moet zijn. Ook vind ik dat er goede voorlichting gegeven moet worden over waarom een zwemdiploma zo belangrijk is. Dit dan met name voor alle vluchtelingen die hier binnen komen. Zij hebben genoeg aan hun hoofd waardoor ze niet aan een zwemdiploma denken. Logisch maar het kan vreselijke gevolgen hebben. Ik neem aan dat de Nederlandse ouders zelf wel kunnen bedenken dat een zwemdiploma in dit lang geen overbodige luxe is.
Ik vind wel dat alle kinderen zouden moeten kunnen zwemmen. Maar verplichten. Tja, lastig. Het klinkt aardig. Maar ik zie wel praktische bezwaren: Wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje? En dan bedoel ik niet alleen de lessen zelf. Hoe gaat de overheid dit handhaven? Want er moet dan een hoop geld uitgegeven worden om àlle kinderen op zwemvaardigheid te controleren, terwijl het uiteindelijk maar om een kleine groep gaat waarvan de ouders dit niet uit eigen beweging doen. Ik zie denk ik meer in goede voorlichting, met name gericht op nieuwe landgenoten. En eventueel het aanbieden van zwemlessen aan jonge vluchtelingen... Maar goed, dan staat half Nederland weer op z'n kop omdat er geld uitgegeven wordt aan een ander, dus dat zal 'm wel weer niet worden. Dan kan er beter af en toe een kind verzuipen.