Mee eens. En daarbij leren de meiden nu dingen die ik vroeger helemaal niet geleefd heb met zwemmen zoals de borstcrawl.
Van mij mogen ze het A diploma verplicht stellen. Evt op kosten van de overheid. Hier gelukkig nog steeds schoolzwemmen, dus B en C halen ze hier lekker op school
Ik denk dat iedereen zelf moet bepalen of ze op zwemles moeten schoolzwemmen hoeft van mij ook niet hier hebben ze dat gehad in een buitenzwembad lijkt me niet echt lekker ...
Niet lekker, wel goed... die sloot waar ze in vallen is minstens zo koud. In een buitenzwembad worden ze nog een stuk sterker. Kinderen die in een klein, warm badje leren zwemmen, met de kant altijd dichtbij, hebben het (met alleen A) vaak al moeilijk in een normaal wedstrijdbad (zie ik helaas in de praktijk) . Dus buitenzwemmen? Alleen maar goed!
Ik ben voor het verplicht stellen van het zwemdiploma halen. Het is zo belangrijk dat kinderen kunnen zwemmen!. Hier helaas geen zwemlessen op school (op nog maar weinig scholen is dat zo denk ik) Wat betreft de kosten: de overheid/gemeente zou daar denk ik wel aan kunnen bijdragen afhankelijk van het inkomen. Iets zoals de toeslagen van de bdienst. Maar goed, valt dan ook niet te controleren of het geld daadwerkelijk gebruikt wordt voor de zwemlessen als het net als een toeslag op de rekening van de ouders wordt gestort.
Hier in Zoetermeer kun je, als je een laag inkomen hebt, een 'Zoetermeerpas' aanvragen. Bij die Zoetermeerpas zitten dan vouchers die korting geven op een aantal dingen of waarmee je gratis een dagje weg kunt. Je kunt je er ook mee aanmelden bij de kledingbank, etc. Er zitten ook vouchers bij waarmee je 9 gratis zwemlessen kunt krijgen (en daar krijg je er dan 2 van, dus 18 lessen in totaal) en -als ik het goed heb- ook een voucher waarmee je, als je kind in 2009 of eerder (en dat verschuift dan elk jaar uiteraard) geboren is, hij/zij zwemlessen kan volgen voor 1 per les. Ieder gezinslid krijgt een eigen pas, dus die vouchers krijg je ook per kind. En echt, dat scheelt zóveel. Echt een heel handig systeem!
Nou ik weet niet waar jij gezwommen hebt dan, maar ik heb vroeger toch echt wel de borstcrawl geleerd hoor. Ot ik vind ook dat ze het verplicht mogen stellen en het schoolzwemmen weer terug halen.
In mijn tijd - ik ben ook van 1982 - hoorde borstcrawl na A en B - bij BASIS . En eigenlijk stopte iedereen na A en B . Ik ben zwemjuf maar heb pas tijdens mijn opleiding borstcrawl geleerd. Voorheen een beetje met schoolzwemmen, maar die 10 lessen in het buitenbad met 30 kinderen, schoten niet echt op
Ben ouder en zwom af met 9 in 83 zo wel school als vereniging borstcrawl en rugcrawl gehad. Of ik het goed kan nee maar wel geleerstof 2 × A en B. Zwemvereniging accepteerde school diploma's niet en andersom ook niet.
Ik vind dat ze het A-diploma (eventueel gesubsidieerd) verplicht moeten stellen en het schoolzwemmen weer moeten invoeren. Twee jaar onderhoudende zwemlessen via school kan naar mijn mening levens redden. Al is het er één, dat is al genoeg. Een beetje meer en veelzijdigere beweging hoort ook bij het aanleren van een gezonde leefstijl. Een mooie bijkomstigheid die voor sommige kinderen niet vanzelfaprekend is. Overigens zijn er nu ook subsidies voor ouders die geen zwemlessen kunnen betalen. Jeugd Sportfonds en plaatselijke regelingen via de gemeente.
Precies, in mijn tijd (zo klink ik echt oud ) werd dat niet geleerd. Ik heb idd alleen a en b Mijn zus is wel verder gegaan maar die vond het ook echt leuk. Ik niet echt.
Hier niet, rugcrawl ook niet. Apart dat dat overal anders is dan blijkbaar. Dacht dat dat overal hetzelfde moest zijn, dat zou wel veranderd zijn met de jaren. Maar goed ik red me met de schoolslag
Maar kinderen moeten toch sowieso in het diepe zwemmen voor ze hun diploma halen? Hoe moeten ze anders duiken en door het gat? Het wedstrijdbad is hier sowieso al een stuk kouder als de rest van de baden. Ze zijn zo druk aan het zwemmen merken ze weinig van.
Er zijn in Nederland 2 soorten diploma's redelijk gangbaar. Het diploma van het NPZ NRZ en van de ENVOZ . Het diploma van het NPZ NRZ is het Zwem-ABC . Met duiken door het gat o.a. Water moet hierbij op bepaalde afmetingen minimaal 2 meter zijn. En het bad moet minimaal 25 meter lang zijn. Bij het diploma van de ENVOZ is dit anders. Je hoeft hierbij niet door een gat in een zeil, maar door een hoepel. Verder wordt een bad van 1.40 diepte ook geaccepteerd, evenals een bad van 15 meter lang. Dit zijn de 'dieren diploma's' zeg maar. (otter bever zeehond) Persoonlijk ben ik dus geen fan van het envoz diploma. Maar anderzijds hangt ook veel af van de lesgever natuurlijk die je kindje zwemmen aanleert.
ik ben voor het schoolzwemmen helemaal in een land als nl met zoveel water vorige week al even gekeken wat het kost maar dat vibd ik nogal wat
Maar met ENVOZ diploma zwemmen ze evengoed in het diepe. En ze leggen heel wat meer meters af dan bij het zwem ABC. Dus het maakt niet uit hoe lang het bad is, ze moeten dan gewoon veel meer baantjes zwemmen. Ik vind dieren diploma's nogal denigrerend klinken. Het zijn gewoon officiële zwemdiploma's. Mijn dochter duikt moeiteloos door het zwem abc gat hoor. Als ze eenmaal weten hoe het moet maakt dat niks uit. Leren zwemmen in een klein warm bad met een klein groepje lijkt mij veel fijner dan met 10en staan vernikkelen in zo'n megabad.
Volgens mij schreef ze dieren diploma's omdat de diploma's een dierennaam hebben, daar is niets denigrerends aan, dat is gewoon zo. Oh lees dat ze niet zo heten maar wel het plaatje erop hebben. Dan nog, was het alleen maar vermeld vermoed ik om het duidelijk te maken en niet om denigrerend te doen.
het is zoals het is toch? Zwemdiploma's bestellen - home en je weet wat ik bedoel? Wat snoopy zegt; niet denigrerend bedoelt. Verder gaf ik aan: het verschilt per lesgever. Ik vergat natuurlijk te zeggen 'het verschilt ook per kind' Maar als je in de praktijk ziet dat kinderen die in een klein bad gezwommen hebben, ontzettend veel moeite hebben met banen zwemmen in een 25 meter bad (dat is zéker ook psychisch, de kant is gewoon verder weg, het duurt even voor je op adem komt) of die letterlijk verlammen van schrik vanwege koud water waarin ze nooit eerder zwommen - dan zou je hetzelfde gevoel hebben. Met dat gat net zo. Veel is een psychisch gebeuren (dat duikzeil voelt benauwender voor kinderen, dan een hoepel en een rood of zwart zeil is voor veel kinderen enger, dan een geel) , maar het telt wel mee als je je kind uiteindelijk 'loslaat'. En het zal vast ook vaak goed gaan, maar diegene die het goed doen, die haal je er niet tussenuit, dat valt niet op. Gelukkig.. Verder: Wat is diepe voor jou??? 1.40 is voor een kind ook diep. Mogelijk zwom jouw kind in 2 meter, maar er zijn genoeg zwemscholen die geen 2 meter diep water hébben. En die mogen wel het diploma afnemen. Psychisch is 2 meter voor een kind dan wel een stúk verder. 1.40 raak je zo als je springt, 2 meter iets moeilijker als je dat niet gewend bent.