Ik zou sowieso geen zwemfeestje geven, vind die verantwoordelijkheid veel te groot. Al deden we dat vroeger ook, ben op zo veel zwemfeestjes geweest en heb zelf ook zwemfeestjes gegeven.. maar ik denk dat er vroeger nog niet zo op gekeken werd? Met 10 jaar zou ik het misschien wel doen, maar 8 vind ik best jong. Ligt er ook aan hoe lang ze hun diploma hebben en welke diploma's. Ik denk niet dat je zomaar het zwemmen verleerd. Ik heb enkel mijn A diploma en kan prima boven water blijven hoor Maar met een 8 jarig kind vind ik dat toch andrrs... zeker als er ook wildwaterbanen zijn enz.
Nee ik zou het niet doen mits er 2 volwassenen meegaan die ook zwemmen 8 jaar en weinig ervaring mag niet eens zonder begeleiding ongeacht of je a b en c hebt
Onze dochter v (net) 8 jaar is voor de lockdown 2x gaan disco zwemmen met haar vriendinnetje v 10 jaar, vrijdag gaat ze weer. Maar... ze gaat naar een simpel (met alle respect) buurtzwembadje met 1 bad, onschuldige glijbaan en een pierenbadje. Dat kan prima. Maar... een wildwaterbaan is wat mij betreft een no go zonder toezicht/ nabijheid van een ouder.
Ik vind het ook bijzonder op die leeftijd.. Mijn oudste van net 7 heeft al ruim een jaar ABC en zwemt wekelijks (als er geen lockdown is ). Dus die zou ik het wel toevertrouwen omdat hij een waterrat is en heel goed zwemt. Maar dan nog alleen als er echt toezicht of begeleiding in het water erbij is. Maar ik zou de verantwoordelijkheid over de andere kinderen, waarvan ik niet weet hoe goed (en vaak) ze kunnen zwemmen niet eens willen dragen op die manier. Nee zwemfeestjes zullen er hier op die leeftijd nog niet komen. Haha. Inderdaad als er voldoende volwassenen meegaan en mee het water in gaan, bij een klein overzichtelijk zwembad dan is het anders dan bij een groot golfslagbad.. Ik zou je afweging maken aan de hand van hoe veel begeleiding/toezicht er is en hoe goed je kind kan zwemmen.
daar kan ik heel kort over zijn, onze dochter zou niet mee gaan! Ze heeft haar A & B diploma maar no way dat zij alleen met vriendinnetjes naar zwembad met een golfslagbad en wildwaterbaan gaat..
Zielig he.. mijn dochter was er ook per ongeluk in verzeild geraakt en raakte heel erg in paniek. OT: één passief aanwezige ouder in een zwembad; ik zou haar niet mee laten gaan. Of ik zou zelf aanbieden mee te gaan (en daar stevig van balen ).
Ik ken Swimfun, zijn er wel eens geweest, als je daar gaat zitten koffie drinken (dus niet actief met de kinderen meegaat), zie je echt niks Golfslag zit in een bad wat heel laag begint, je loopt daar net als op het strand het water in, aan die kant staan ook de tafeltjes. Het loopt door in het diepe gedeelte, waar het overal denk ongeveer 2 meter diep is, achterste gedeelte zit achter een glijbaan dat kun je niet zien, of je moet daar aan een tafeltje gaan zitten. Wildwaterbaan moet je eerst de trap op en ga je een stukje door het buitenbad (waar je ook kunt blijven, maar dat zie je vanaf beneden niet) en dan de wildwaterbaan op, die is overigens geheel buiten. Via de zelfde trap kom je ook bij de glijbaan met banden, het is altijd een gedring op die trap (zelfs in corona tijd toen je enkel met reservering terecht kon) Binnen nog een glijbaan en een stroomversnelling, ook weinig zicht op. Reden dat wij er eigenlijk haast niet meer komen is dat we altijd ongelooflijk zere ogen krijgen daar. Edit: nu de kinderen zo weinig zwemmen zou ik die van mij op die leeftijd niet daar heen laten gaan als er geen actief meezwemmende ouder bij is. (Alhoewel je natuurlijk ook niet alles ziet als je meezwemt, want 6 a 7 kinderen blijven niet de hele tijd bij elkaar is mijn ervaring)
Mijn vriend en ik hadden het gisteren toevallig over een eventueel zwemfeestje als kinderfeestje voor oudste dochter. We vroegen ons af vanaf welke leeftijd we verantwoord een zwemfeestje konden geven. We hadden het er ook al over om desnoods nog een extra volwassene mee te vragen. We zouden dan een klein overzichtelijk zwembad hier in de buurt afhuren, en dan zelf ook mee in het water gaan. In het geval van ts zouden wij onze 7 jarige dochter die haar A en B heeft niet mee laten gaan. Ze is echt een waterratje en haar opa en oma hebben zelf een zwembad in de tuin. Maar toch met een golfslagbad en wildwaterbaan zouden wij het niet vertrouwen. Ik was een jaar of 10, had allang mijn a b en c diploma, maar ging toch in een wildwaterbaan kopje onder en had echt moeite om boven te komen. Een man die zag mij op dat moment en trok mij meteen boven water. Oftewel ik vind het vrij onverantwoord van de betreffende ouders.
Ik ben trouwens een keer met mijn man samen met onze 2 kinderen en neefje gaan zwemmen. Neefje is even oud als mijn jongste, maar heeft A,B en C - mijn jongste is net bezig voor B (door lockdowns, gewrichtsproblemen en gebroken arm etc duurt dat wat langer dan verwacht ). Wij namen aan dat hij met ABC goed zou kunnen zwemmen (oudste heeft ook ABC en zwemt echt prima), maar ik schrok echt toen ik ‘m zag zwemmen, hij kon net z’n mond en neus boven water houden en zwom als een hondje met z’n benen laag in het water ipv mooi horizontaal. Mijn jongste met enkel A zwom beter. Daarom ben ik ook echt niet dol op zwemfeestjes; mensen denken dat een kind bv ABC heeft en het dus wel kan, maar er zitten echt grote verschillen tussen. Je móet echt goed toezicht houden, en dat wordt wel eens verkeerd ingeschat…
Wij hebben in de zomer een zwemfeestje gehouden. Dochter werd 8. Er waren 9 kindjes, waarvan 8 met ABC (incl mn eigen dochters) en eentje met geen diploma's. Die laatste vond ik heel spannend. We waren in een klein overzichtelijk zwembad waar heel strenge en oplettende badjuffen zijn en mijn man en ik zwommen mee. Ging hartstikke goed. Mijn meiden zouden dus mee mogen maar alleen nu ze hun diploma's hebben én als ouders meezwemmen. Dat aan de kant koffie leuten begrijp ik niet zo goed om eerlijk te zijn. Dat kan mss als ze ouder zijn.
Nee niet op die manier en in zo’n bad. Ik vind 8 al best wat jong voor een zwemfeestje, 9 al beter en dan wil ik wel dat er 2 volwassenen meezwemmen of meer.
Bedankt voor jullie reacties. dit is dus de reden dat ik nooit een zwemfeestje zou organiseren. Ik wil niet die verantwoording hebben. Zodra ze de uitnodiging krijgen kan ik gericht gaan vragen als ze zelf mee gaan te zwemmen, en met hoeveel kinderen ze gaan. Zoals het nu staat in het erg spijtig voor mijn kinderen maar dan gaan ze niet mee te zwemmen.
nee absoluut niet. Mijn zoon was 5 dat hij zijn A, B en C had maar mocht met 8 jaar niet naar zwemfeestjes. Pas in groep 7 mocht hij dat voor het eerst, was toen 10 en toen wist ik dat de moeder mee ging het water in en een badmeester had gehuurd om spelletjes te doen in het water en een extra oogje in het zeil te houden.
Ja hoor ik zou mijn kinderen wel laten gaan. Ik geloof dat het eerste zwemfeestje hier in groep 3 was.
Hangt ook zo af van het zwembad waar je het doet en of het een privé feestje is of tijdens gewone openingstijden. Wij hadden dus met 8 jaar en het gecombineerde feestje met 6 & 9 jaar dus dat privé bad. Maar echt met 10 zoals hierboven wordt genoemd zouden kinderen echt niet blij worden daar. Is echt een rechtbad van max 1.30 diep. En om het bijzonder te maken muziek en disco lampen. Maar het zwembad van ts vind ik dan weer ongeschikt en eerder geschikt voor gr7/8.
Als kinderen van 10 jaar niet blij worden van een zwemfeestje in een rechthoekig zwembad, vind ik zelf wel verwend gedrag hoor. Mijn dochter wilde vorig jaar ook een zwemfeestje geven, zij werd 8 maar alle uitgenodigde kinderen waren 9 of 10 jaar. Een openbaar zwembad vind ik te onoverzichtelijk om de verantwoordelijkheid te dragen. Dus hebben we bij een particulier met een zwembad in de achtertuin dat afgehuurd. Het was gewoon een kleine rechthoek, maar ze hebben de grootste lol gehad!
Zo denk ik er ook over. Nu ze wat ouder zijn, prima. Maar toen ze jonger waren, waren eventuele zwemfeestjes in kleinere overzichtelijke baden en bij wat grotere baden gingen er dan weer meer volwassenen mee.
Hier is de oudste afgelopen zomer naar een bosbad geweest met een kinderfeestje. Naast 2 ouders waren er ook 2 tieners mee (14 en 16) en ik geloof in totaal 5/6 kinderen. Alleen kinderen met ten minste A en B mochten mee. Hoewel ik het wel spannend vond, was dit prima geregeld en durfde ik het wel aan. Dochter heeft A, B en C.
Ligt aan het zwembad en begeleiding. Als ik het zo lees zou ik mijn kinderen niet meegeven. Ik ken het zwembad zelf.okk, ik vind dat niet prettig. Dan zou ik zeker 3 volwassenen erbij willen en ook in het water. Niet 1 persoon die koffie drinkt aan de kant. Wij hebben zelf een zwemfeestje gegeven met 9 jaar. De meeste kinderen waren 9,5. 1tje was bijna 9. We hebben een klein zwembad gekozen met een goed oplettende badmeester. Er was een glijbaan bij en ik ben met mijn man constant in het water bij de kinderen geweest. We waren gesloopt na die tijd haha, maar het was leuk. Ik zou echt nooit naar een groter bad gaan of met een wildwaterbaan etc. Misschien gaat er meer toezicht mee. Of als je aangeeft dat je het niet prettig vindt, gaan ze dat alsnog doen?
Ik niet. Maar mijn kinderen hebben nog geen diploma en mijn dochter heeft een ritmestoornis, die mag niet zonder begeleiding zwemmen.