En als ze wel gaan klieren is er genoeg toezicht, dat komt echt wel goed. Hier gingen ze wel aan elkaar hangen enzo maar dat wordt echt wel goed in de gaten gehouden. En vanaf de kant heb je juist veel meer overzicht over het zwembad. Er is een filmpje van een jongetje dat verdrinkt terwijl er mensen omheen zwemmen, terwijl je vanaf de kant (de camera) duidelijk kan zien dat het niet goed gaat. En zelf had ik ook zoiets van ik ga geen zwemfeestjes geven, maar als de kinderen het graag willen? Hier kan je een klein zwembad afhuren (12,5 bij 7,5m) en dan is er ook een zweminstructeur die toezicht houdt en zelf ben je er natuurlijk ook bij. En als ouders van de uitgenodigde kindjes er ook zelf bij willen zijn is dat wat mij betreft ook prima.
Ik zou mijn kind ook laten gaan. Het is een prive zwembad, dus geen andere kinderen en het lijkt me onmogelijk om in een prive zwembad een kind kwijt te raken. (Ze kunnen niet zomaar naar een ander bad pf op eigen houtje naar een kleedkamer oid) Het klinkt voor mij wel alsof de ouders goed hebben nagedacht over de organisatie. En andere vraag je desnoods of je zelf ook mag blijven?
Ik zou aangeven waar je je zorgen over maakt, dus bv dat ze geen waterratje is en kan schrikken van gespetter, dan kunnen ze daar op letten. Maar 3 volwassen op 9 kinderen in een klein zwembad zou ik wel aandurven (met zwemdiploma’s natuurlijk). Misschien helpt het als je zelf heel evdn blijft kijken zodat je ziet hoe het er aan toe gaat? Als je dan bv toch nog zorgen hebt, kun je die nog delen of bv vragen of jij als toezicht erbij mag blijven.
Ow even of topic, maar dat is het grote zwembad bij jullie, waar je een deel van af kan huren, of bij de zwemschool? Want dat is wel heel ideaal zeg.
Toen ik je topictitel las, dacht ik 'nee', maar in de situatie die jij schetst zou ik het denk ik wel doen. Ik vind dit wel erg jonge kinderen voor een zwemfeestje. Zou dat zelf pas met veel oudere kinderen doen. Maar in zo'n privé bad zonder andere mensen is het natuurlijk wel overzichtelijk. Vanaf de kant hebben de drie volwassenen veel overzicht, alle kinderen in het water horen bij hen en het zijn er maar negen op drie volwassenen. Als ze naar een openbaar zwembad gingen had ik het niet gedaan, maar dit vind ik wel veilig.
Dank voor alle reacties. Ik ga het gewoon doen! Ik denk inderdaad dat mijn angsten maken dat ik veel te veel beren op te weg zie. Ik weet niet of iemand een EHBO diploma heeft, maar ik ga er gewoon vanuit dat ze alledrie goed opletten en er gelijk bij zijn als er iets mis zou gaan. Ik zal de moeder inlichten over mn angsten en vragen om even een extra oogje in het zijl te houden. Ik kan zelf helaas niet lang blijven, omdat ik moet werken, maar een andere moeder die ik goed ken blijft wel wat langer (zij is ook op de hoogte). Jullie hebben overigens wel gelijk, vanaf de kant zie je vast meer dan wanneer je tussen de kinderen in zou zitten. Het zwembad is ook nog zo klein dat je vanaf het midden met een paar slagen zo bij de kant bent (en andersom) en er dus eigenlijk altijd wel een volwassene vlakbij is. Denk niet dat ze water uit het zwembad gaan halen alleen voor het feestje. Is een heel gedoe om het daarna weer te vullen en PH, zout etc. weer goed op niveau te krijgen. Ik zou dat zelf ook niet doen en vind niet dat ik dit kan vragen. Maar ik denk dat dit ook niet nodig is.
Ik zou EHBO wel een vereiste vinden, zelfs bij de situatie die jij beschrijft. Maar goed, ik ben wat voorzichtiger geworden nadat onze school bijna een leerling is verloren tijdens een zwemfeestje. Zo’n klein zwembadje zoals Tuc beschrijft. Kleine groep kinderen, twee begeleiders van het sportcentrum zelf. En één kind op de bodem die door hun niet is gezien. Hij is uiteindelijk door andere kinderen boven gehaald. En er is in eerste instantie niet goed gereageerd door het personeel. (Badjuf die eerst dacht dat het een geintje was en in paniek raakte toen bleek dat het ernst was.) Ook in zo’n kleine setting kan er iets mis gaan. Gelukkig gebeurt Daniël vaak. En als het wel gebeurt en er is iemand die snel en adequaat ingrijpt, dan loopt het vaak wel los. In het geval van deze jongen zijn het een aantal hele angstige dagen geweest. Hij heeft het gelukkig overleefd en ook nog zonder gevolgschade. Maar dat was allebei de eerste tijd alleszins onzeker. Ik zou dus net zo twijfelen als jij. En het zou dus voor mij erg afhangen voor de personen die toezicht houden. Je kunt je kind niet voor elk gevaar beschermen. Maar een kind dat nog erg op iets / iemand moet leunen en zich niet zelfstandig kan redden in een zwembad? En dat zonder professioneel toezicht (al weet ik dat dat dus ook geen garantie is). En in een bad met discozwemmen, dus donkerder gemaakt en gekleurde, knipperende lichten... nog minder zicht. Het is in een zwembad waar druk gespetterd wordt al moeilijk om golven te zien. Het zou er denk ik bij ons op neerkomen dat ons kind niet mag vanwege ‘trauma’ van mama. Of wel, maar dan zou ik me werkelijk de hele middag zorgen maken.
Klein prive zwembad met 9 kinderen en 3 volwassenen zou ik wel aangedurfd hebben. Maar mijn dochter is ook een waterrat. Ik heb dr met 7 jaar wel thuis gehouden van een feestje van buurtvriendinnetje van 10 jaar, die naar een groot zwemparadijs ging met 2 volwassenen! Echt niet. Ook al kon ze goed zwemmen. Uiteraard vond dochter het toen ook onzin
Ik lees mee omdat zoon van bijna 9 ook een Zwemfeestje wil. Zwembad is overzichtelijk en er is voldoende barpersoneel, wat ook best streng is. Wij zouden dan met 7 jongens van 8/9 jaar (allemaal A,B en sommige ook C of meer) en 2 volwassenen gaan. Plan is eerst bij andere ouders informeren of zij het ok vinden voor ik zoon ga zeggen dat het mag. Wat zouden jullie doen? Mijn man vind het eng. Mij lijkt het geen probleem. Ben zelf een goede zwemmer. Dat scheelt denk ik wel
Tsja, onze dochter is net 8 geworden en wilde dolgraag een zwemfeest, zij is ook een echte waterrat. We zijn met 7 kindjes naar een zwembad gegaan, 2 baden, en stroomversnelling en een glijbaan, er lag in het sportbad een opgeblazen stormbaan. Er is dat goed overzicht en veel streng personeel wat continu rond loopt een alles netjes regelt en in de gaten houdt. Oudste kind was 8, jongste 6 (dat was onze zoon). Alle kinderen hebben minimaal A en Beetje, de meesten ook C. We waren met 3 volwassenen erbij, maar ik zit tijdelijk in een rolstoel en kon dus niet mee in het water maar heb vandaag de kant toegekeken. Eerlijk? Het was het meest leuke en gave feestje ooit! De kinderen hebben ontzettend genoten en mijn dochter was zo gelukkig met het feestje. Alles is heel vlot verlopen, totaal geen problemen en we zouden het zo weer doen. Heerlijk was het, zelfs wij hebben genoten. Lampen, muziek, dansen in het water met animatie, de stormbaan (waar 2 kindjes tegelijk op zijn)....top! Ze wilden niet eens met naar huis. Ik ben blij dat hier de meeste ouders elkaar vertrouwen en niet zo krampachtig ermee omgaan en zelfs hun kind thuis zouden houden van een feestje.
Niemand twijfelt eraan dat zwemfeestjes heel leuk zijn. Natuurlijk zijn zwemfeestjes fantastisch. En meestal gaat het ook goed, bij jullie gelukkig ook. Maar ook de beste en meest verantwoordelijke ouders kunnen jiet alles goed doen en als het fout gaat, gaat het ook echt heel erg fout. Dus als mensen moeite hebben om hun kind naar zo'n feestje te laten gaan, heeft dat niet te maken met gebrek aan vertrouwen, maar met de ernst van het risico.
Genoeg kinderen die de verdrinkingsdood vinden wanneer eigen ouder/familie aanwezig is, als ouder kan je eigen kind ook wat overkomen. Je kunt ze niet in een glazen stolpje bewaren, er kan altijd en overal vanalles gebeuren (school, met buiten spelen, binnenspeeltuin, op sport, in auto, op de fiets....). De kinderen konden allemaal goed zwemmen, er was veel toezicht, strenge controle, goed overzicht, overal plekken om te staan.... Het gelopen risico viel dus wel mee. Het was ontzettend leuk, zou het zo weer doen. Zoals ts beschrijft zou het nooit in me opkomen het kind niet te laten gaan, met 3 volwassenen en klein privé zwembad met goed zwemmende kinderen is er nou niet echt veel risico meer
ik geloof niet dat er 3 volwassen toezichthouders zijn. ja op papier.. maar in de praktijk gaat de moeder in de keuken hapjes staan maken, de vader staat met zn telefoon filmpjes te maken en dan houd je alleen de oppas over. ik vind t in een eigen bad in de tuin wel minder problematisch dan in het zwembad. er is meer overzicht.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat tijdens het zwemmen niet zo gaat. En op een kinderfeestje hapjes maken? En af en toe een filmpje ja maar dan heb je nog 2 anderen. En ik vermoed ergens dat die mensen gewoon een zwembad in huis hebben
Mn dochter kan wel zelfstandig zwemmen hoor. Ze moest bij zwemles ook gewoon baantjes door een groot, diep bad maken. Ze is alleen snel bang en moe (of lui, want als ze echt moet kan ze het wel ). En zelfs met de meest onhandige slagen ben je bij dit zwembad met 5 a 6 slagen vanaf het midden bij de kant. Dit redt ze echt wel. Het gaat mij er meer om hoe het is als ze op en aan elkaar gaan hangen en een beetj gaan "geiten" (spatten, van drijfdingen af springen, etc). Maar ik heb de moeder inmiddels gesproken en uitgelegd waar ik bang voor ben en zij beloofd super goed op te letten en ze even uit het bad te halen en wat te eten te geven enzo wanneer het er wat al te druk aan toegaat. Ze is zelf ook best overbezorgd, dus ik denk niet dat zij het type is dat lang in de keuken gaat staan, zolang de kinderen aan het plonsen zijn. Ik vind het nog steeds eng, maar tot op zeker hoogte horen die angsten bij mij als moeder, meer dan dat ze reeel zijn denk ik. Mijn eigen moeder was heel erg beschermend, tot op het obsessieve af, en ik heb dat als kind als zeer belemmerend ervaren. Ik mocht heel veel dingen niet, die mijn vriendinnen allemaal wel mochten/ Het leidde er ook toe, dat ik naarmate ik iets ouder werd veel ging liegen en bedriegen om een "normaler" leven te hebben. Ik zou het heel naar vinden als mijn angst ertoe leidt dat mijn dochter een zelfde soort ervaring heeft.