Maar dat snap ik ook! Ze weten dan wel hoe ze moeten zwemmen, maar goed, er kan altijd per ongeluk iemand op ze springen of wat dan ook.
Als je googled of youtubed op verdrinking dan schrik je. Er zijn filmpjes van kinderen die verdrinken in een bomvol zwembad of een bomvol stukje zee! En daar waren ook vast badmeesters en juffen aanwezig... Een verdrinkend kind schreeuwt niet om hulp. De bewegingen van een bijna onder water verdwijnend kind lijken erg op die van een spelend kind. Dat maakt het zoooo gevaarlijk. Juist als het druk is denkt men dat iemand het wel ziet... Een collega van mij ging op een zondag zwemmen met haar twee kinderen in een bomvol zwembad. Ziet ze ineens naast zich een jongetje drijven, ogen wijd open, ze heeft hem uit het water gevist, gelukkig net op tijd! Daarom moet er 1 op 1 begeleiding zijn, in ieder geval afspreken wie op wie let. Mijn kind zou niet meegaan. Maar ook niet met diploma's als ik de begeleiding niet zou vertrouwen of wanneer ze nog erg jong zou zijn. Ik zou zelf ook niet graag mee willen. Als ze nog zo jong zijn, zijn er vast meer kindjes zonder diploma en daar zou ik me dan ook verantwoordelijk voor voelen en dat zou ik niet willen in een zwembad. Ze bedenken maar een ander leuk uitje.. Ik zou ook gewoon eerlijk tegen de ouders zijn en zeggen dat mijn kind niet mee mag omdat ik het onverantwoord vind op die leeftijd.
Bah, wat eng En wat een geluk dat je collega het nét op tijd zag!! Ik ben overigens zelf als peuter van 2 bijna verdronken. Ik liep met mijn vader op ijs en rende vooruit op een dun stuk en ben er vervolgens doorheen gezakt en onder het ijs terecht gekomen. Mijn vader heeft het ijs met zijn blote handen gebroken om me eruit te halen. Ik kan het me (gelukkig!!) niet herinneren, maar ik ben wel heel lang bang geweest voor water en durf nu nog steeds niet onder water te zwemmen, zelfs niet met mijn gezicht vol onder de straal van de douche te staan. Ik heb ook alleen maar een A diploma. Overigens kan ik wel goed zwemmen, maar dus niet onder water
Nou, ik snap niet wat er vreemd aan is. Hier mogen ze beginnen met 5 jaar en 3 maanden, mijn zoontje heeft ruim 2 jaar over A gedaan. Misschien iets langer dan gemiddeld, maar niet extreem. Hij heeft dus pas zijn A gehaald toen hij ruim 7 was.
Ik heb nog jonge kinderen maar denk nu dat ze niet mee mogen op zwemfeestjes onder 10 jaar. Zeker niet in drukke zwembaden of met zoiets als disco zwemmen.
Hier een zelfde ervaring. Ging eendjes voeren met mijn vader, maar ik viel in het water. Mijn vader heeft geen zwemdiploma, maar heeft mij er gelukkig wel uit weten te halen. Heeft een hele tijd geduurd voor ik normaal durfde te zwemmen. Ik heb uiteindelijk 5 diploma's gehaald en jaren aan wedstrijdzwemmen gedaan. Overigens heeft mijn man alleen zijn A diploma, maar durf ik te wedden dat hij zich beter kan redden dat ik. Puur gekeken naar zijn kracht en conditie. Dat speelt toch ook wel een belangrijke rol volgens mij. Tuurlijk is mijn techniek veel beter en kan ik dingen die hij niet kan (gekke duiken, koprollen etc), maar of je daar ook wat aan hebt als puntje bij paaltje komt?
En vaak mogen ze dan 3 maanden later al voor hun B afzwemmen Nogmaals, ik baseer mijn mening op wat ik hier om mij heen zie.
Nou ik geloof niet dat mijn kinderen zonder diploma mee mogen op een zwemfeestje zonder dat ik zelf toezicht mag houden... Overigens begrijp ik eigenlijk niet waarom iemand voor zo'n jong kind al een zwemfeestje organiseert... jongere kinderen vinden het toch ook super leuk in het bos of in een speeltuin oid?
Ik zou mijn kind niet laten gaat voordat hij A én B had. Ik vind het ook raar dat de ouders van het jarige kind daar niet van tevoren naar geïnformeerd hebben. Die verantwoordelijkheid wil je toch helemaal niet op je nemen met kinderen die nog niet of nauwelijks kunnen zwemmen? Zelfs als je zelf als begeleiding mee zou gaan, hoe zie je dat dan voor je? Die kinderen willen natuurlijk de hele tijd van hot naar her en jij als mams van het kind zonder diploma erachteraan hobbelen. Dat lijkt me voor de kinderen niet leuk en voor jou al helemaal niet. Mijn oudste is 9, heeft 2 zwemdiploma's en zit op de reddingsbrigade, waardoor hij het zwemmen ook goed onderhoudt en had onlangs voor het eerst een zwemfeestje. Dat vond ik al vrij jong, maar omdat ik weet dat hij het echt goed kan, had ik er geen probleem mee. Mijn middelste is bijna 7 en heeft ook 2 diploma's en zit sinds kort ook op reddingszwemmen, maar die laat ik echt nog niet met een zwemfeestje mee gaan. Eerst maar eens wat beter leren zwemmen en uithoudingsvermogen kweken en dan zien we wel weer verder.
Hoe toevallig. Komt er daarnet een moeder naar mij uit de klas, of mijn dochter ook uitgenodigd is voor feestje van ..... Nou gelukkig dus niet, ze gaan nl discozwemmen. Groep 3! Gros is nog bezig met zwemles. Die moeder vroeg dat dus om te informeren of ik mijn dochter zou laten gaan. Maar heb haar gerustgesteld dat daar dus echt geen sprake van zou zijn als ze uitgenodigd was. Haar dochter heeft alleen A en ze dacht dat zij een muts zou zijn als het niet zou mogen. Maar haar dochter gaat dus niet
Ik snap niet dat iemand het in zn hoofd haalt om een zwemfeestje te organiseren voor kleuters . Natuurlijk zijn zwemfeestjes leuk... voor schoolkinderen die op zn minst een A diploma hebben en zich goed kunnen redden in het water. Voor die tijd zou ik mn dochter echt niet laten gaan!
Hier zouden de kids ook pech hebben en absoluut niet mee mogen gaan. Maar vind het ook best vreemd om een kinderfeestje voor iemand van 7 of 8 in het zwembad te doen (überhaupt een zwemfeestje, maargoed). Dochter is nu 5,5 en gaan we nu inschrijven voor zwemles. Wachtlijst is hier 9 maanden, dus is ze 6 jaar als ze mag beginnen. Vind ik nog vroeg genoeg, als het aan mij zou liggen zouden we nog een jaar wachten. Dochter is een dromer en let niet altijd even goed op. Niet handig met zwemles. Misschien dat we zoon binnenkort al wel inschrijven, want die is motorisch wat handiger. Maar waarschijnlijk wachten we daar ook nog gewoon 2 jaar mee. Ik heb liever dat ze wat ouder zijn. Dan pikken ze het sneller op en hoeven we ook geen 2 jaar lang 2x per week bij het zwembad te zitten. En dan nog eens het kapitaal wat je kwijt bent aan 2-3 jaar zwemles!
hier begonnen de zwemfeestjes vroeger vanaf 8 jaar ongeveer... van 8 tot 11 was het bijna bij ieder feestje zwemmen . Het laatste jaar kwamen er ook wat slaapfeestjes of film feestjes bij... Oudste heeft vorig jaar op haar 7e verjaardag ook een zwemfeestje gedaan overigens. Maar wederom de luxe van een leeg zwembad- dus dat scheelt natuurlijk enorm. Hoewel het hier op vrijdagmiddag en woensdagmiddag ook vrij rustig is. Dus op zo'n middag had ik het ook gedaan. Ik let wél heel scherp op zelf en als er toevallig een kind zonder zwemdiploma bij zat - dan had daar 1 op 1 iemand op gelet. Maar als ik lees hier 'zeker niet voor de 10e' - wat een verschil in meningen dan he, zo op een forum... En trouwens ook wat ik zie in het zwembad zelf . Genoeg 7/8/9 jarigen kinderfeestjes. En inderdaad ook genoeg verschillen in de ouders die meegaan en hoe goed ze opletten...
maar jij bent zwemjuf en een leeg zwembad, dan is het net zoals zwemles zeg maar. Daarin heb ik natuurlijk ook het vertrouwen. Dat is wel anders dan zomaar een ouder.
Ja, doodeng is dat. Ik zit sinds een paar maanden op peuterzwemmen met de jongste en dan moet ik hem soms loslaten. In het begin deed hij dan niks, hij zakte gewoon zo met open ogen steeds verder onder water. Zonder spartelen of protest..... Vreselijk eng. Nu leert hij dat hij zich omhoog kan trappelen.
Hangt ook zo af van het zwembad: dochter had afgelopen jaar ook een disco zwemfeestje. Maar wel in een overzichtelijk zwembad, echt niet in een zwembad met meerdere baden of onoverzichtelijke hoekjes. Dit was gewoon een rechthoekig zwembad van 1.40 diep, gekleurde lampjes, wat speelgoed in het bad. We hadden het zwembad afgehuurd, dus alleen wij waren er. En de meisjes hebben het zo leuk gehad! We waren met 2 volwassenen op 8 kinderen, man in het bad, ik op de kant. Ik kon iedereen zo in de gaten houden, maar vooral het ene meisje zonder diploma ( bandjes). Ik vond het wel bijzonder dat haar ouders ons zo vertrouwen dat ze het goed vonden. Ik heb eerst haatpr ouders gesproken, want anders had dochter het een jaar moeten uitstellen van mij. Zoon wil het ook voor zijn zesde verjaardag, maar daar ga ik niet aan beginnen. Pas als iedereen zijn/ haar diploma heeft of hooguit eentje nog net niet.
Dat dus. En dan nog vind ik het (heel erg) spannend... (Dochter hier wilde vorig jaar een zwemfeestje, toen vond ik haar te jong en had ze zelf ook enkel A (en bijna B), dus gezegd dat het mocht als ze ABC had en de kinderen die ze uit wilde nodigen ook - of in ieder geval het merendeel. Die heeft ze inmiddels, dus ik kom er dit jaar niet onderuit. Volgens mij is er een meisje met enkel A, de rest heeft AB of ABC.) Maar als antwoord op de vraag van TS: Nee! Zeker niet. Zonder diploma zou ik mee willen en als dat niet kan, jammer, maar helaas, dan zou ze niet mee mogen.