Zwemfeestje zonder zwemdiploma

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lousanne, 15 mei 2024.

  1. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Mijn zoon geeft binnenkort samen met een vriendje een zwemfeestje. In totaal 16 kinderen, van rond de 10 jaar (een paar zijn er nog net geen 10). We zijn met 4 ouders waarvan er 2 het water in gaan. Het zwembad is een rechthoekige bak en dus vanaf 1 plek helemaal te overzien. Tot zover geen probleem.
    Nu blijkt dat 2 kinderen die komen geen zwemdiploma hebben. Beiden uit een ander land van herkomst waar ze niet aan zwemdiploma's doen. 1 van beiden kan zich prima redden in het water, gaat ook hier zelfstandig naar het dorpszwembad, springt van hoge duikplank etc. De andere kan niet goed zwemmen, daarvan willen de ouders goede bandjes meegeven (passend bij het gewicht).
    Zouden jullie dit als organiserende ouder doen? Ik vind 'm lastig. Ik zou het super sneu vinden als ze niet mee kunnen. Maar jeetje, er zou maar wat gebeuren. Opzich kunnen we op beiden wel 1 ouder zetten, 1 op 1 toezicht dus, want de rest heeft niet zoveel toezicht nodig, die liggen nu ook met z'n allen in het dorpszwembad zonder toezicht van een ouder.
    Ik ben geneigd om te zeggen 'ik durf het aan' maar ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
     
  2. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Als aanvulling: diegene met adequate bandjes heb ik geen probleem mee geloof ik. Dat is dan als het ware hetzelfde als dat ik met mijn zoon van 4 zonder zwemdiploma ga zwemmen, hetzelfde toezicht zeg maar, dat is goed te doen.
    Ik heb nog meer problemen met die ander die wel kan zwemmen maar geen diploma heeft. Maar aan de andere kant, hoe belangrijk is zo'n papiertje dan he? Want zo op het oog zwemt hij hartstikke goed.
     
  3. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.811
    3.201
    113
    Vrouw
    Ik zou het denk ik wel aandurven. Zeker omdat er wel voldoende toezicht is.
    Maar gaat de 10 jarige echt nog bandjes aan willen doen bij een hele groep vrienden?

    Alvast een fijn feestje gewenst voor je zoon!
     
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.612
    6.297
    113
    zuid-holland zuid
    Zijn er ook badjuffen/badmeesters aanwezig? Bij ons is bijvoorbeeld een bad waar je zonder zwemdiploma niet in het diepe mag en dan krijg je apart polsbandje zodat de badjuffen je kunnen herkennen.

    Maar ik vind het ook lastig wat je doet met iemand die wel goed zwemt maar geen diploma heeft. Wat vinden de ouders van die kinderen er van?
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.941
    3.359
    113
    Is degene met zwembandjes wel gewend om te zwemmen? Het benul om je hoofd boven te houden en zichzelf voort te bewegen. Dat zou ik denk ik wel belangrijk vinden. Je kunt een 10 jarige namelijk een stuk lastiger vasthouden dan een 4 jarige.
    En voelt hij zich veilig genoeg met bandjes om in een groep mee te doen.

    En wat vindt het zwembad ervan.
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Ik heb hetzelfde probleem gehad. Heel sneu maar kinderen zonder diploma neem ik niet mee. Een zwemdiploma is ook verplicht in het diepe hier. Mocht er wat gebeuren dan ben jij aansprakelijk!

    Mijn kind mocht zonder diploma niet eens mee naar dit soort feestjes. En goed kunnen zwemmen zegt vrij weinig. Ik ben geen zwemdocent. Voor mij als ouder wil ik niet zo'n verantwoordelijk over andermans kind. Wat ouders zelf doen is hun probleem. Wellicht willen ze zelf mee om toezicht te houden? Anders zou ik aangeven dat niet te kunnen doen.

    En sorry maar een 10 jarige met bandjes? Nee dat risico neem ik niet. Die kinderen worden er hier door de badmeester ook direct uitgehaald en mogen in het kleine badje (tussen de kleuters ook niet leuk).
     
    Kolibrie, Diiba, Cin85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.444
    113
    Hier zou ik dat niet doen, enkel kinderen met diploma.
     
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.754
    113
    Hoe diep is het water?
    Wij hebben ooit een zwemfeestje gegeven met 10 kinderen waarvan er 2 geen diploma hadden en met bandjes zwommen. De ene had bijna haar diploma, de ander moest nog starten. Maar het water was 1.40 diep max, was volgens mij nog net iets minder diep. Dus volwassenen konden er staan.

    Zijn er nog andere mensen in het zwembad? Wij hadden nml een privé zwembad en het was dus heel overzichtelijk. Geen hoekjes die niet te zien waren, geen glijbaan. Alleen muziek en discolichtjss in het water.

    In mijn geval vond ik het prima kunnen. Maar in een onoverzichtelijk bad met een diepte van 3 meter zou het anders zijn.
     
  9. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.911
    3.716
    113
    Vrouw
    Thuis
    Met die zwembandjes blijven mijn kinderen in ieder geval niet vanzelf drijven. Ook niet met degenen die passen bij hun gewicht.

    Mijn jongste zoon is ook tien, heeft door een handicap nog geen zwemdiploma (hij zit wel op zwemles) en ik zou hem absoluut niet naar een zwem feestje laten gaan hier in het plaatselijke zwembad.

    Hebben de ouders van de kinderen zonder zwemdiploma wel voldoende kennis van zaken? Er zijn ieder jaar mensen met een niet Nederlandse achtergrond die verdrinken. Ze onderschatten volledig hoe moeilijk het zwemmen is, juist omdat het er bij de mensen met diploma allemaal zo makkelijk uit lijkt te zien.
     
  10. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    4.006
    584
    113
    Ik denk er hetzelfde over. Alleen de kinderen met diploma kunnen mee. Of die ouders gaan zelf mee zodat ze zelf de verantwoordelijkheid hebben
     
    Spectre, Amberxx, Vero0504 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.598
    8.451
    113
    Zeker met zoveel kinderen zou de eis voor mij zijn dat alle kinderen een zwemdiploma hebben. Als ouder van 'één van de andere kinderen' (dus die met zwemdiploma) zou ik het eigenlijk ook geen prettig idee vinden als de ouders die het water in gaan 1-op-1 met een ander kind bezig zijn en dus amper aandacht voor mijn kind hebben...

    Als de ouders zelf wel met hun kind gaan zwemmen, dan zou ik wellicht wel nog als optie aanbieden dat ze dan ook meegaan. Dan kunnen ze zelf (ook) op hun kind letten zoals ze dat normaal gesproken doen.
     
  12. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Hoe diep is het rechthoekige bad? Als het diep is dan vind ik het voor de kindjes zonder diploma toch een gevaarlijk situatie. Juist bij een feestje. Dan gaan ze misschien wel stoeien, op en vlot er op en er af etc. Je bent een kind zo uit het oog verloren.

    Ik zou sowieso met het zwembad over leggen wat hun beleid is. Misschien mag het kindje zonder diploma wel 'voorzwemmen'. dan kan zeembad beoordelen of het veilig is.
    En een andere optie is nog dat je aangeeft dat je het een grote verantwoordelijkheid vindt, en dat je vraagt of de betreffende ouder dan mee komt. Dan blijft de eigen ouder verantwoordelijkheid. En kan het kindje toch mee naar het feestje.
     
    Vero0504 en Lousanne vinden dit leuk.
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Bij ons moeten de kinderen zonder diploma bandjes om of een zwemvest aan. Zij mogen alleen in het ondiepe bad, niet in het gedeelte dat dieper wordt (is gescheiden), dus ook niet in het deel waar je nog kunt staan bijvoorbeeld. Hier wordt ook streng gehandhaafd.

    Ik zou kinderen zonder diploma niet meenemen.
     
  14. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.447
    2.900
    113
    Kan niet een van zijn/haar ouders ook mee? Zodat dat kindje echt een op een toezicht heeft? Geldt ook voor dat andere kindje zonder diploma trouwens. Nee ik zou dit niet aandurven. Ook mét diploma kan er wat gebeuren, ik zou water niet onderschatten.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.850
    381
    83
    Nop. Helaas pindakaas maar alleen met A en B neem ik ze mee.

    Zal maar wat gebeuren dan ben ik verantwoordelijk...... Gaat niet gebeuren
     
    nizzie86, Ysabella en Jessi79 vinden dit leuk.
  16. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.444
    113
    Ja, dat zou ik inderdaad ook een prima oplossing vinden!
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.240
    8.946
    113
    Persoonlijk zou ik alleen kinderen meenemen met een a en b diploma zo dat ze redelijk veel zwem uren hebben.

    Wil je ze wel meenemen dan zou ik de eigen ouders/ familie op ze laten letten. Willen / kunnen ze dat niet gaan ze niet mee.

    Jullie hebben er goed over nagedacht hoe je het wil doen en voldoende begeleiding. Als je ze toch meeneemt ga je toch extra op ze letten ten koste van andere en van het plezier.
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.228
    4.469
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    No way! Zeker niet met zoveel kinderen.
    Daar komt bij dat degene die niet kan zwemmen ook niet in het diepe mag zonder 1 op 1 begeleiding van een volwassene. Als het goed is let een badmeester hier op. Hij/zij zal dus niet echt lekker mee kunnen doen met de rest.
    Is het een optie dat 1 van zijn/haar ouders mee gaat naar het zwembad?
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.933
    7.043
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet niet of het met cultuur te maken heeft maar ik ken iemand die Pools is en de kinderen gaan niet naar zwemles, maar krijgen zwemles van de ouders. En die kunnen gewoon prima zwemmen. Ik zou het dus geen probleem vinden. Ik vind 16 kinderen bij elkaar trouwens wel veel, ook al hebben ze zwemdiploma's.
     
    nizzie86 en Sado vinden dit leuk.
  20. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.174
    596
    113
    Mijn zoon heeft geen zwemdiploma, kan wel veilig en goed genoeg zwemmen. Ik zou zelf mee willen als ouder, om zelf de verantwoordelijkheid te dragen en om zoon wel het plezier van een feestje te gunnen.
     

Deel Deze Pagina