Hoi allemaal, Ik zit een beetje omhoog met de grofmotorische ontwikkeling van onze jongedame van 12,5 maand. Ze is pas net zelf gaan zitten, ze kruipt nog niet (gaat rollend door het leven) en trekt zich nog niet op tot stand. Als wij haar staand neerzetten loopt ze aan 2 handen wel enthousiast de kamer door. Het suffe is, ik ben zelf arts, en maak me eigenlijk als arts niet zo'n zorgen. Ze is niet snel, maar gaat wel telkens vooruit. Maar als moeder pieker ik af en toe zo over haar.. Het zoontje van mijn zus ging met 6 maanden al zitten, en met 7 maanden kruipen, en trok zich met 8 maanden op en loopt nu al een tijd. Terwijl hij jonger is.. En hij wordt - zonder verder een kwaad woord over mijn zus, want dat is echt een schat - amper gestimuleerd om iets te doen. Wij stimuleren juist aan alle kanten en proberen haar uit te dagen nieuwe dingen te proberen. Verder maak ik me over haar ontwikkeling niet druk. Ze is leuk sociaal, snapt zinnetjes die we tegen haar zeggen, heeft een paar klankwoordjes (voor papa, mama, daar, nijntje), kan simpele houten puzzeltjes leggen, van die grote houten kralen rijgen en blokjes in de vormenstoof doen. Ze eet en drinkt bijna helemaal zelf, met wat aanmoediging. En toch pieker ik... Herkent iemand dat? Is dat dan toch een teken dat je er wat mee 'moet'?
Ik herken het wel een beetje. Onze oudste zat met een jaar ook nog niet, kroop niet maar teigerde wel. Ik heb toen de kinderfysio ingeschakeld onder het mom van 'baad het niet dan schaadt het niet'. Toen ze 12,5 maand was ging ze ineens zelf zitten en 10 dagen later ging ze zelf staan. Kruipen deed ze pas met 15 maand en lopen met 18 maand. Het komt vanzelf wel. Onze 2e was wel iets sneller. Met 3 maanden rollen, maar pas met 11 maand zelf zitten, optrekken en kruipen. Lopen deed ze met 17 maand, 2 weken voordat haar zusje geboren werd.