Toekomstige gebeurtenissen geeft spanning...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LadyKikker, 1 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Ik begin me iets af te vragen...

Als je kleuter weet dat hij/zij bijna iets heel erg leuks gaat doen, is er vooraf dan veel spanning? Natuurlijk gewoon het enthousiast zijn maar ook slecht luisteren, vervelend gedrag, en slechter slapen?

Mn zoontje van 5 heeft hier altijd last van maar dacht altijd dat dit een beetje de leeftijd was. Maar begin daar een beetje aan te twijfelen.
    Morgen mag hij voor t eerst op een kinderfeestje komen. Hij weet dit een kleine week en is er enorm mee bezig. Vandaag ook weer erg brutaal en snel boos. Het is nu stil, dus hoop dat hij slaapt maar tot een kwartier geleden in de weer met'm. Hij zegt ook dat hij last heeft van oorpijn, wat niet heel gek is omdat hij ook af en aan verkouden is. Maar hij hoort ook enge geluiden en merk aan hem dat hij gespannen is.

Volgende week gaan we logeren bij opa en oma, waar hij heel erg veel zin in heeft. Net als het feestje is hij hier erg enthousiast over maar het houdt hem ook erg bezig. Zo wilde hij een ballon bij de jumbo halen om aan opa en oma te geven. Dat ging niet a la de minuut en kan hier dan erg om stressen.

Ben een beetje bang dat dit niet helemaal "normaal" is en ben dus erg benieuwd naar hoe dit bij anderen gaat?
    Vraag me af of we er iets mee moeten.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hier hebben ze dat beiden. Erg gevoelige kinderen op dat gebied. Onze kleuter heeft het op het moment heel erg juist als hij NIET weet wat er gaat gebeuren. Dus als de dagritme kaarten op school anders hangen of als er een verrassingskaart tussen zit. Dan is hij helemaal van het padje af.

3. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ja mijn dochter heeft dat ook. Zij wist een week vooraf dat ze naar een kinderfeestje ging en heeft die week wel 4x in bed geplast. Dat gebeurd door spanning en zenuwen. Dat heeft ze ook voor kerst, sinterklaas (de hele sinterklaasperiode vanaf het sinterklaasjournaal tot aan pakjesavond), haar verjaardag maar ook die van haar broertje en van mij en haar vader...

Ze is 20 maart jarig maar benoemd nu al een week of 4 elke ochtend als ze wakker wordt dat ze zo nieuwsgierig is wat ze krijgt, haar kinderfeestje heeft ze al gepland, de uitnodigingen zijn al geschreven...

4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Ja hier ook herkenbaar. Dochter van nu zes heeft het al heel lang. Of het nou iets leuks of niet leuks is, zij vindt het al snel spannend en aar dan heel veel huilen, jammeren enzo. En regelmatig ook overgeven. We kijken er niet eens meer van op, en ik stuur haar ook na het overgeven gewoon naar school. Als ze echt ziek blijkt te zijn dan belt de meester vanzelf wel. Maar 99 van de 100 keer is het spanning. We gaan er neutraal mee met. Erin mee gaan verergerd het, zeggen dat het allemaal wel meevalt vind ik niet goed omdat het voor haar niet meevalt. Wel stel ik grenzen: ik weet dat je ... Spannend vindt, maar huilen helpt niet. Wat ga je doen om afleiding te hebben? Dat gaat best goed tegenwoordig.

fafa vindt dit leuk.
  5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.156
    23.236
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Misschien helpt het om minder lang van te voren te vertellen? Dat doen wij altijd. Ik vertel meestal pas op de dag zelf als er iets staat te gebeuren.

6. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties.

Ik herken het wel van mezelf, dus hij heeft een voorbeeld hierin.
    Alleen heb ik een milde vorm van een angststoornis. Daardoor weet ik hoe rot het kan voelen.. Ben dan ook opzoek naar hoe we het beste hiermee om kunnen gaan.
    Ik las afleiding, dat is een goede. Voor mezelf werkt dat eigenlijk ook wel bedenk ik me nu.
    Inmiddels proberen we zo laat mogelijk iets te vertellen, zodat hij minder tijd heeft om erover na te denken. Maar op school horen ze ook veel, dus die vlieger gaat niet altijd op.

En het opstandige gedrag... Mn gevoel zegt dat hij dan behoefte heeft aan duidelijkheid, dus stellen we duidelijke grenzen. Met als gevolg dat de sfeer niet goed is.
    Misschien maar eens een andere aanpak proberen. Afleiden proberen dus.

Herkennen jullie ook dingen als onzekerheid bij jullie kids? Moeite met weerbaarheid? Moeite met het gecorrigeerd worden?

7. fafa

fafa Niet meer actief

Dat lukt natuurlijk ook maar ten dele: voor bijvoorbeeld een kinderfeestje krijgen ze een uitnodiging, moet er een cadeautje worden gekocht. Of doe je dat als ouder dan zelf?

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.156
    23.236
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, ik heb dan nog makkelijk praten met een niet -schoolgaand kind :oops: Geen idee hoe dat werkt met kadootjes kopen, in mijn beleving doen ouders dat altijd, haha. Maar inderdaad zal het ook niet altijd kunnen.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.269
    113
    Als hij dingen al eerder weet is er wel wat meer onrust. Zit een vertraging in het luisteren haha. Het is erger als je het kort van tevoren zegt.

Wanneer hij gaat slapen hebben we het ook nog even over. Bijv, morgen hebben we een gezellig feestje en wie er wanneer is. Dat hij nu goed moet slapen anders is ben je te moe/ chagrijnig en kun je niet mee doen. Dat wil hij niet dus gaat snel liggen. Meestal duurt het iets langer voor hij slaapt.

(Hij is trouwens bijna 4)

10. rums

rums Niet meer actief

Proberen kort van tevoren te vertellen. Maar dat kan lang niet met alles. Misschien werkt een afstreepkalender.

11. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Het kadootje heb ik gekocht, dat is het probleem niet zo.
    Maar ze krijgen uitnodiging van te voren.. daar ontkom.je gewoon niet aan.
    Net als carnaval nu. Dat weten ze ook vroeg en je moet toch verkleedkleren regelen. Vrijdag hebben ze feest op school. Ben benieuwd aankomende dagen...

12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Dat heb ik de laatste keer ook gezegt maar denk dat dat nog meer druk gaf.

13. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Bij mijn kinderen werkt een eigen kalender goed. Maakt de week inzichtelijk.
    Ook praten we er veel over en ondersteun ik ze waar het te spannend wordt. Ik ging bijvoorbeeld het eerste feestje mee.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier heeft de jongste er nogal last van maar hoort ook wel bij de leeftijd wat ik me kan herinneren van mijn andere twee kinderen. Het vervelende is vaak wel dat wanneer de gebeurtenis dan eindelijk zover is dat ze dan zo hyper is dat ze er geeneens echt van kan genieten want dan is ze helemaal opgejaagd en raakt ze het overzicht kwijt.
    Nu gaan we de 26 ste met vakantie en is ze nu al mee bezig. Wat helpt is dat we op het dressoir een kalender met houten blokjes hebben staan en zij zet iedere morgen de blokjes op de juiste datum. Geeft haar overzicht en ik moet wel zeggen dat het nu een stuk beter gaat dan bijv een half jaar geleden.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hier gebruik ik een aftelkalender voor spannende gebeurtenissen en dat helpt wel. Al blijft het spannend, maar dat zit ook een beetje in het karakter denk ik dan. Ik kan mij nog steeds druk maken om dingen, man maakt zich eigenlijk nooit ergens druk om.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook, bij spannende dingen (bv naar de kno-arts), maar ook bij super leuke dingen (bv verjaardag of logeren). En spannend én leuk is helemaal erg ;) Bv Sinterklaas.

Hier is ze toch al snel op de hoogte van dat soort dingen, ik kan bv niet Sinterklaas of haar verjaardag ‘verzwijgen’ tot een dag ervoor ofzo. Dus we tellen af en we praten er vooral erg veel over. Het helpt als ze er bv tekeningen over maakt, filmpjes erover kijkt, en als ik gewoon luister naarwat zij voelt (spanning, enthousiasme). Als ze het er over heeft gehad, heeft het weer even een plekje en is er weer ruimte voor iets anders waardoor ze ook minder lastig is (minder boos, makkelijker slapen etc).

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij sommige dingen is het beter als ze er niet te lang over na kunnen denken, bij andere zaken kan juist een gedegen voorbereiding meer rust geven.
    Ik heb een kalender hangen waarin ik afspraken en dingen teken, deze kunnen ze altijd bekijken wanneer ze willen. Zo nodig maak ik ook een 'script' met tekeningetjes waarin stapsgewijs staat hoe 'programma' eruit ziet, ook dit stripje kunnen ze dan zo vaak ze willen bekijken.

Ik ben er ooit mee begonnen vanwege mijn oudste, maar ik merk dat mijn gevoelige dochters die ook echt niet van veranderingen en verrassingen houden heel aardig meeliften hierop :thumup:. Ik merk dat ouder worden ook helpt, mijn oudste dochter van bijna 9 jaar heeft er door haar 'levenservaring' al aanzienlijk minder last van dan vroeger.

18. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik leg dingen die spanning veroorzaken uitgebreid en in detail uit, ik merk dat dat rust geeft bij mijn dochter. Niet te ver van te voren, maar ook niet te kort, want ze heeft tijd nodig om het te overdenken en nog dingen te vragen.

19. Burb1988

Burb1988 Fanatiek lid

5 mei 2014
    1.974
    1.599
    113
    mijn dochter is nog wel jong , 2,5 jaar maar als we het haar niet vertellen ruim van te voren... is ze echt heel erg van streek...dus ja we kunnen denk ik niet anders.

heeft die van jullie ook dat als het plaats gevonden heeft ze er over blijven praten?
    ze vind sommige dingen eng zoals verkleede mensen en dan praat ze daar 3 dagen later nog over

Deel Deze Pagina