Zwemles alleen nog voor 'zwarte' scholen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door LindaS80, 7 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Was het hier maar 10 euro voor 45 minuten.
    Hier is het 14,50 voor 55 minuten. (daarna 5 min. spelen)
    In theorie dan, in praktijk was de les meestal na 45 minuten al afgelopen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij schoolzwemmen is doorgaans de verhouding volwassene: kind iets van 1:6 of 1:8, net als bij betaald zwemmen. Niet 1:30!

Overigens, ik ben een jaartje of 50:D en als je gewoon de lessen geeft als ze in het Werkboek Bewegingsonderwijs staan, en dat lekker enthousiast doet, dan kom je een heel eind hoor!
    Ik geef trouwens ook zwemles.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #103 dirksmama, 10 nov 2013
    Laatst bewerkt: 10 nov 2013
    De praktijk wijst uit dat niet iedere ouder in staat is om z'n kind naar het zwembad te brengen. Dat hoeven echt niet altijd alleen maar financien te zijn. Tijd is ook een factor. Als je werkt is het niet altijd te combineren, op sommige plaatsen is de zwemles voor schooltijd, maar dat betekent voor sommige ouders dat ze door de zwemles te laat op hun werk komen. Niet in elke branche wordt dat op prijs gesteld (zit er een klas halfuur op hun jufte wachten bijvoorbeeld).

Nederland gaat met de nadruk op cognitieve vakken de verkeerde kant op vind ik.
    Toen ik in de jaren 80 begon als juf stond er meer creatiefs (muziek, tekenen, handvaardigheid, textiel, drama) en meer bewegen (gym, zwemmen) op het rooster, verkeer was toen trouwens ook al een vak, net als gezond gedrag. Minder uren voor taal en rekenen. Toch werd er niet slechter gerekend of gelezen. Je hebt andere dingen naast de cognitieve zaken nodig om bij de cognitieve vakken goede resultaten te halen. Een kind gaat niet beter lezen of rekenen van een uur extra rekenen of taal per week. De kans dat een kind dat beter doet als andere aspecten van z'n persoonlijkheid tot ontplooiing komen is groter.
    Daarbij, reistijd naar zwemles of gymzaal is geen totaal verloren tijd. Wij oefenden onderweg gewoon de tafels, en we gingen zingen.

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

:$ echt?! Schandalig zeg!

5. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik ben heel blij met het schoolzwemmen wat hier gelukkig nog steeds bestaat!
    Elke week 45 minuten in groep 3 en 4.
    Er zijn dan 4 groepen met elk een zwemonderwijzeres op zo,n 8 kinderen.
    De juf van school is erbij en ook een zwemmoeder die helpt met aan en uitkleden.
    Ik vind het vooral fijn voor de kinderen die thuis niet op zwemles kunnen.
    Elk schooljaar zwemmen er dan ook volop kinderen af voor A en B.
    Dat lukt eigenlijk altijd in 2 schooljaren hoor!
    Mijn kinderen hebben wel op particuliere les gezeten.
    Daar leren ze het kunstje zwemmen.
    Maar het is net als met autorijden; als je het niet regelmatig blijft doen, gaan de vaardigheden rap achteruit.
    Bovendien vind ik het voor de kinderen een heel ontspannen manier van bewegingsonderwijs.
    Ik hoop dat het nog lang mag blijven.

6. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ben ik het wel mee eens.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Reistijd? Hier hooguit 2 minuten omdat de school naast de sporthal met zwembad staat.
    En ik heb even geteld afgelopen week. Er staan 4 zwemleraren en 1 juf op te letten en les te geven aan 24 kinderen.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.036
    5.251
    113
    Hier is het zwemonderwijs afgeschaft. Ook wel terecht aangezien het heel veel geld kost dat de gemeente en school beter aan andere onderwijskundige zaken kan besteden.

Ik heb zelf ook schoolzwemmen gehad. Bijna de hele klas had al diploma A en een aantal zelfs al B. Bijna iedereen zat al op les en zwom daarnaast regelmatig met de ouders of tijdens de vakanties. Dus dat schoolzwemmen was echt onzin. Een enkeling had nog geen zwemles gehad of nog geen diploma's. Maar met 1 schooljaar schoolzwemmen haal je ook geen diploma. Daar zijn die lessen ook niet op gericht (mede door het grote verschil in niveaus en maar 2 zwemleerkrachten op een klas van 30). En 3 kwartier zwemmen koste een dagdeel van de lessen! Vervoer per bus naar het zwembad, aan- en uitkleden, douchen, les etc. Ook moest er naast de docent iedere week een ouder mee (die natuurlijk ook beschikbaar moest zijn).

Daarnaast waren er in iedere klas ook leerlingen die om diverse redenen (medisch of religieus) geen schoolzwemmen mochten volgen van de ouders.

Al met al veel te veel gedoe en veel extra kosten (busvervoer, zwemleerkrachten, huur van het bad). Zwemles is iets dat ouders zelf moeten regelen. Voor ouders die daar geen geld voor hebben heeft bijna iedere gemeente speciale regelingen (jeugdsportfonds, kortingskaarten etc).

De lessen zijn hier trouwens in de avonduren en/of in het weekend. Ook heb je snelcursus tijdens de schoolvakanties. Voor ouders die werken en wiens kind naar het kdv of brede school gaat is het nog makkelijker. De brede school en het kdv brengen de kinderen naar het zwembad en blijven bij de lessen. De ouders halen de kinderen vervolgens weer op in het zwembad!

9. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.683
    1.444
    113
    Ik lees hier iedereen maar over met de bus naar het zwembad :$. Wij moesten vroeger gewoon op de fiets hoor :D. 1 dag per week mochten we met de fiets naar school komen en op naar het zwembad, hier was schoolzwemmen groep 4 en 5 ;).

Hier hebben ze allang geen schoolzwemmen meer en heb daar niet zo gek veel moeite mee. Maar dan is het voor mij wek of iedereen of niemand.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

H ier vertrekken de kinderen om 10.45 uur vanaf school met de bus en ze zijn om 12.15 weer bij school.
    hoezo verloren tijd?????
    Ik vind het zwemmen wel heel belangrijk en net zoals Dm al zei: je kunt de kinderen wel 1,5 uur langer laten rekenen oid, daar gaan ze echt niet beter door presteren.
    Gelukkig wordt het hier geregeld door de gemeente. De bus rijdt van de ene school naar de andere. Als onze kinderen bij het zwembad worden afgeleverd, is de andere school net weer klaar en brengt hij die kinderen weer terug naar hun school. Heel effectief!

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier in Den Haag heb je nog steeds schoolzwemmen.

Kinderen worden met bussen gebracht.

Het is zelfs zo dat de zwembaden in Den Haag op door de weekse dagen op bepaalde tijden maar 1 uur vrij zwemmen hebben ivm schoolzwemmen ( tussen 12 en 13 is vrij zwemmen en na 16 uur) De rest vd dag is het zwembad gereserveerd voor schoolzwemmen.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat is hier ook zo 1,5 uur ben je kwijt. Onze dochter gaat op 13.15 naar de zwembus (3 minuutjes in de bus) -de les begint om 14.00 uur tot 14.25 - 5 minuutjes spelen en dan mogen we de kinderen om 14.45 ophalen bij het zwembad. Dat is wel prettig overigens, want je moet sowieso je kind komen helpen bij het aankleden (tja, voor groep 0,1,2 is dat nog niet zo gemakkelijk) . Dus als onze dochter in de ochtend zou zwemmen, had ik nog een keer extra naar het bad gemoeten tussendoor.

13. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Geen gym meer op school??? :$ ik snap dat echt niet hoor....
    (Sorry, ja ik ben gymleerkracht) ik heb kinderen gezien die op de middelbare school nog geen fatsoenlijke koprol kunnen maken!
    Omdat ze gym kregen van de "gewone" schooljuf.....
    En die (totaal geen aanval het is gewoon een apart vak) geen gym kon geven of alleen maar spelletjes deed... (Doet mijn vriend ook hoor als hij een keer gym moet geven :p)
    Ik Bedoel: heb 4 jaar gestudeerd om gym te geven, zou ook niet weten hoe ik rekenen moet geven...

Maar waar moet het dan heen met het bewegingsonderwijs, kinderen die buiten spelen, leren niet de basisvaardigheden van een gymles.....

OK sorry ontopic :):):)

Hier wordt er alleen nog maar schoolzwemmen gegeven aan speciaal onderwijs....
    Bizar, ieder kind zou zwemles moeten leren, ook de kinderen waarvan ouders het niet kunnen betalen....
    Maar helaas wordt dit wel de toekomst...
    Zwembaden kosten teveel geld voor de gemeente, en dan wordt hier het eerste op bezuinigd....

Wel gek dat een zwarte school dan ook mee mag. Er zitten genoeg minder bedeelde op een "witte" school en Visa versa....

Ik hoop dat deze ontwikkeling geen effect heeft op het aantal verdrinkingsgevallen....

(Trouwens en mogen maar Max.10 kinderen per leraar als de kids geen diploma hebben, en 15 als ze dit wel hebben, meestal zijn het er 8 Gem. geen 30 per onderwijzer :D)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb gelukkig op de ouderwetse PA nog goed geleerd hoe je een gymles geeft. En ik vind bewegingsonderwijs gewoon heel leuk om te geven. Ik vind dat zwemmen gewoon onderdeel hoort te zijn van het bewegingsonderwijs.

15. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Das wel fijn ja! Daar leerde je het erbij!
    En inderdaad: zwemmen hoort erbij!
    En noodzakelijk qua veiligheid, gezondheid en coördinatie etc etc... :)

Deel Deze Pagina