Zwemles, gaan voor B?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lieflief, 8 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieflief

Lieflief Fanatiek lid

12 jan 2013
    1.715
    206
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Mijn zoon, bijna 7, zit al anderhalf jaar (door corona) op zwemles voor zijn A-diploma en hij vindt het niet heel leuk.
    Ik verwacht dat hij ook nog wel een paar maand moet, hij zit vanaf volgende week in het eindgroepje.
    Ik twijfel nu of ik hem door moet laten gaan voor B of dat A voldoende is.
    Graag wil ik wat ervaringen lezen en hoe jullie er naar kijken.
    Alvast bedankt.

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    A is niet voldoende om helemaal veilig alleen te kunnen zwemmen. Dat zal iedereen tegen je zeggen, behalve de mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten van die hele lange adem hebben om een A diploma te halen.
    Hier hebben onze kinderen ABC gehaald omdat wijzelf dat belangrijk vonden, en het ging ook wel redelijk vlot, dus ik weet dat dit vrij makkelijk is om er dan ook zo over te denken. Maar ik heb ook genoeg mensen om mij heen gezien waarbij het behalen van een A diploma één grote struggle is geweest. Dus ik snap heel goed dat je het genoeg vindt. Die keuze kan alleen jij voor je kind maken!
    Mijn vader van 78 heeft nooit een zwemdiploma gehaald, is altijd wat banging voor water geweest en kon nooit zwemmen. Dat heeft hij niet altijd even fijn gevonden, maar het is zo gegaan. Ik heb 13 zwemdiploma's maar dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat mij nooit iets zal overkomen in het water.
    Mijn dochter heeft toen ze ongeveer in groep 7 zat een kinderfeestje gehad waarbij ze in een soort buiten waterpark met vlotten waren en heeft haar klasgenootje bijna zien verdinken, zij had als ik het me goed herinner geen zwemdiploma (of nog niet gehaald, heel laat begonnen vanwege haar thuissituatie). Kinderen met 3 zwemdiploma's die nooit tot nauwelijks meer zwemmen zijn soms zelfs slechter af dan kinderen met alleen A die vervolgens wekelijks zwemmen.
    Verhalen zul je genoeg vinden en kunnen krijgen van allerlei situaties.
    Het advies zal altijd zijn om liever meer diploma's te halen dan alleen A.
    Maar als je jarenlang moet zwemmen om eindelijk je A te halen kan ik het ook begrijpen dat je het daarna genoeg vindt.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vond A een must, in eerste instantie vond ik het volledige ABC een must - maar mijn oudste had zo’n gruwelijke hekel aan zwemles, dat ik bereid was na A in ieder geval een pauze te houden en dan na een tijdje wel te zien of ze voor B zou gaan. Een paar weken na A wilde ze ineens tot ook wel B, en na B was ze er weer even klaar mee. Inmiddels een flinke pauze gehad en vroeg ze zelf om C, dus nu zit ze weer op zwemles en komt het met dat volledige ABC toch nog goed :)
    Tijdens die pauzes tussen diploma’s en weer lessen zijn we wel blijven zwemmen samen, zodat ze meer en meer zwemervaring opdeed - dat gaf haar ook meer zekerheid en vooral plezier in zwemmen. Voordeel is ook dat ze nu wat ouder is en veel sterker in haar benen, ze is nu waarschijnlijk met een paar lessen al klaar voor C. Vorige zomer nog gaan zwemmen met haar, kwamen we vriendinnetjes tegen die al C hadden en echt veeeel slechter zwommen, net het snoetje boven water zeg maar. Dus ik ben wel blij met onze aanpak; meters maken, veel waterpret met ons erbij, en dan de technieken bij zwemles leren.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Hier bijna 2,5 gedaan over A. Mocht ie eindelijk afzwemmen, kreeg hij zijn papiertje op de parkeerplaats omdat het zwembad (wederom) dicht zat...

Eerst wilde hij zo veel mogelijk diploma's, maar ik merk aan hem nu ook dat hij er minder zin in heeft. Hij is nu 5 maanden bezig voor B (waarvan hij 2 maanden heeft gezwommen en de zwemlessen 3 maanden hebben stil gelegen). Het duurt gewoon ontzettend lang zo en hij heeft al aangegeven dat hij niet meer voor C wil. Ik vind zelf dat A en B moet, en C optioneel.
    Alleen A klinkt voor mij te weinig, maar ik ken eigenlijk ook niemand die alleen A heeft. Hoor wel veel kinderen om me heen die ook na B stoppen.
    Hoop dat hij wanneer hij B heeft, de zwembaden weer gewoon open zijn en dan wil ik minstens elke maand gaan zwemmen om het bij te houden.

5. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Nou hier zit hij ook al sinds begin Sept 2019.... En mag nog niet afzwemmen. Verwacht of hoop volgende maand voor z'n a... Heeft er ook niet veel zin in, maar ik vind ook al vind hij het niet leuk, dat hij z'n A en B moet halen... C hoeft dan weer niet van mij.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.903
    5.226
    113
    Home
    #6 Anna009, 8 apr 2021
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    Ik vind a en b ook echt een must
    voor A staat gemiddeld een jaar
    Oudste had voor B 5 lessen nodig
    B is net wat extra en zwemt iedereen door elkaar net als in het zwembad dus niet rustig zonder gespetter

Stel het is super druk zou ik m'n kind met alleen A niet vetrouwen

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    #7 NiekeKris, 8 apr 2021
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    AB vind ik echt wel minimaal. Zelf zou ik ook doorgaan voor C, maar dat is misschien meer persoonlijk.

Anderhalf jaar voor A vind ik helemaal niet gek, zeker niet als er meerdere maanden uitgevallen zijn; hier in het zwembad is anderhalf jaar wekelijks zwemmen zeer gemiddeld. Niet gek dat dat nu iets langer duurt, effectief zal het waarschijnlijk alsnog op het gemiddelde uitkomen.

Hier hebben ze als ik het me goed herinner 16 en 18 maanden over A gedaan, maar B duurde dan weer een maand of 9, C hadden ze dan weer wat sneller (de jongste dankzij de aanpassingen in de diploma-eisen die toen werden doorgevoerd ;)), met een maand of 4. Bij de oudste vond ik met name het verschil tussen B en C erg groot, maar dat kan ook komen doordat ze C in een ander zwembad heeft gehaald.

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier vinden we dat ze minimaal ABC moeten halen, daarna mogen ze kiezen of ze meer diploma’s willen halen en welke. Q heeft ook nog zwemvaardigheid 1, 2 en 3 gehaald.
    Als het mooi weer is zwemmen ze hier in een grote plas. Alleen A zou ik zelf in principe niet voldoende vinden om haar met iemand anders mee te laten gaan. Maar, als ze echt een hekel aan de zwemles hebben en wel zeer regelmatig (minimaal een aantal keer per maand) gaan zwemmen en zo de vaardigheden toch goed (blijven) oefenen zou ik t bij A laten. Kinderen die ABC hebben en daarna nooit zwemmen kunnen waarschijnlijk slechter zwemmen dan zwemmertjes met alleen A maar die verder wel heel vaak gaan zwemmen.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.389
    10.331
    113
    Bij a leren ze het en bij b maken ze meer kilometers. Ze leren veel beter omgaan om onder water te zijn.

Bij mons was het een ook pakket, a was 1 jaar en b was 6 keer. Uiteindelijk ook c behaald met ook iets van 6 lessen.

Als hij a op zak heeft lukt het echt om binnen een paar weken b te halen.

Zonder b zou ik hem nooit naar een zwem feest sturen.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.863
    113
    A en B vinden wij verplicht voor onze kinderen. C moeten ze zelf weten. Mijn dochter heeft C gehaald, mijn zoon was toen te druk met andere sporten.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Wat ik begreep staat er voor b en c zo’n 6-12 weken.
    Dat moeten ze hier wel afmaken. Ik vind goed kunnen zwemmen erg belangrijk.
    We hebben trouwens ook een totaal pakketprijs voor abc. Dus qua kosten maakt het niks uit

12. Lieflief

Lieflief Fanatiek lid

12 jan 2013
    1.715
    206
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Bedankt voor alle reacties. Mede daardoor denk ik wel dat we doorgaan voor B, maar niet voor C, maar wel lekker veel zwemmen met de kinderen (als de baden weer open gaan), zodat ze de conditie op kunnen bouwen en er zo handig in worden.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.164
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het wel een must om ze gewoon alle drie te hebben. Zo is het diploma ook opgebouwd.

Maar goed, zwemmen is voor mij ook echt wel een sport / hobby die ik zelf graag doe en we gaan met de kinderen ook geregeld zwemmen. Hier geen vakantie zonder zwembad of zwemplas. Dus naast de vanzelfsprekendheid om alle drie de diploma's te halen, is het voor ons ook vanzelfsprekend om ook geregeld met de kinderen te blijven zwemmen. Ook nog nadat ze hun diploma gehaald hebben. En dan niet alleen 's zomers, maar ook 's winters. In de eerste plaats gewoon omdat het leuk is. (Dat vinden ze zelf ook!) Maar ook omdat ik het belangrijk vind dat ze het goed kunnen en ècht watervrij zijn. Daar hoort dus ook bij dat ze ervaren hoe het is om in koud of troebel water te zwemmen. En voordat je dat soort fratsen gaat uithalen met je kinderen, is het wel een goed idee om te zorgen dat ze echt het volledige ABC hebben.

Maar misschien denk ik ook wel te veel na over welke gevaren er zijn en welke risico's je wel kunt beperken en welke niet. Ik ben niet zo'n 'safety-first' moeder die van alles verbied onder het mom van gevaarlijk. Ik vind het namelijk op de lange termijn juist een veiligheidsrisico als je kinderen overal voor probeert te behoeden en alle risico's probeert te minimaliseren. Ze moeten gewoon ook ervaring opdoen met water / verkeer / snelheid / vallen /scherp / heet etc etc. Maar dan wel eerst onder begeleiding en leren hoe ze zichzelf in situaties kunnen redden.

Madeliefke vindt dit leuk.
  14. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Als ik hier lees dat b of c in 6 weken wordt gehaald, dan vraag ik me wel af wat ze dan in die paar lessen nog extra geleerd hebben? En of dat dan echt het verschil maakt?

15. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Onze oudste heeft wel alleen A. Heeft hier 2,5 jaar overgedaan ivm zwemmen door het gat. Uiteindelijk met veel veel moeite is dat gelukt. Voor B was die afstand nog even langer dus dat hebben we maar niet gedaan. Al het andere kon hij allang op B niveau, maar ja hij had nog geen A diploma. Hij zwemt wel gewoon onder water, alleen echt dat gat vond hij niks.

16. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    We zijn hier nu 3 jaar bezig voor A en het diploma lijkt nog lang niet in zicht. Hij zit nog niet eens in het laatste bad. Ik ben er inmiddels wel klaar mee. B laat ik even van mijn kind afhangen, als hij echt wil mag het, maar anders vind ik dit na al die jaren worstelen voor A wel even genoeg.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  17. RLSD

RLSD Niet meer actief

Hier gaan onze kinderen wel door voor B (en het liefst ook C), gewoon omdat we dit belangrijk vinden.

Oudste heeft anderhalf jaar gedaan over A, had daarna binnen 8 weken B te pakken en daarna binnen 4 weken C.

Middelste is nu al ruim een jaar bezig met A maar dit schiet totaal niet op door corona. Dat zal nog wel even duren dus maar ja, het is niet anders.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap je overweging heel erg. Zwemles was bij de oudste een drama, terwijl het een enorme waterrat is. A+B hadden wij als ouders eigenlijk als eis. Na ruim 2 jaar A gehaald. Daarna door voor B. Ipv een paar lessen zoals de meeste kinderen werd dit ook weer maanden. Ze bleef een halve meter voor het gat te kort komen, verder had ze alles prima onder de knie.
    In overleg met de zwemschool gestopt. Overigens hebben onze beide kinderen survival A en de jongste ook B. Ik ben daar meer over te spreken dan het nationale zwemabc, heb het idee dat ze dan sowieso al wat extra's hebben.
    Veel vriendinnetjes haalden destijds wel A+B+C omdat hun ouders vonden dat dat zo hoorde, maar die zwommen vervolgens amper. En is mijn oudste met alleen A veel veiliger in het water.

19. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.693
    4.053
    113
    Vrouw
    Ik zal even mijn eigen ervaring delen, was heel goed in zwemmen maar doodsbang voor dat gat. Onderwater zwemmen kon ik als de beste alleen ik ging niet door het gat waardoor ik steeds niet mocht afzwemmen. Met A zolang bezig geweest en daarna nog even voor B gegaan maar daar liep ik tegen hetzelfde probleem aan.

Ik ben daarna op reddingszwemmen gegaan alleen met een A diploma en dat ging super goed, want ik hoefde niet door zo'n eng gat te zwemmen.

Uiteindelijk B nog gehaald met schoolzwemmen toen dat nog bestond.

Conclusie: het ligt helemaal aan de situatie denk ik zo. B erbij halen is altijd beter, maar in mijn situatie destijds was het beter dat ik dit niet heb doorgezet. Ik kan nu heel goed zwemmen en zelfs nog steeds mensen redden, als het moet.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.347
    36.205
    113
    Mijn oudste heeft ruim 2 jaar over A gedaan en vond het verschrikkelijk, wij zijn daarom eerst na A gestopt. Ik vond B echter wel toegevoegde waarde hebben, zeker toen de zwemfeestjes begonnen. Na ruim een jaar pauze is hij toen voor B gegaan, samen met zijn jongere zusje. Hij was een stuk sterker, ging zonder moeite iedereen voorbij en haalde moeiteloos B in 6 weekjes.

C wilde hij niet, dochter ook absoluut niet, de jongste wel, maar met zijn zicht was het te lastig en ze hielden daar geen rekening mee.
    Ik vind zwemdiploma's heel belangrijk, maar tegelijkertijd vraag ik me het nut van b en c idd wel eens af als je kijkt naar die 6 weekjes op 18 maanden voor a.
    Daarbij zijn er veel andere dingen belangrijk. Mijn man heeft alleen a, ik heb 7 diploma's, maar ik denk dat hij zich beter weet te redden.

Deel Deze Pagina