Alleen buiten spelen, wanneer?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luuz, 2 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik ben op zoek naar tips :D

Onze oudste zit sinds januari op school. Het gaat hartstikke goed en maakt veel vriendjes. Elke woensdag is er wel iemand hier om te spelen, hartstikke gezellig.

Groep 1 en 2 zitten bij elkaar in de klas. Nu wil hij graag met een paar jongens spelen uit groep 2. Alleen mogen zij buiten spelen zonder toezicht, maar Lenn mag dat van ons nog niet. Hij is 'net' 4 en ik vind hem daar nog te jong voor. Maar nu is Lenn al een aantal keer op woensdag gevraagd of hij met iemand mee mag om buiten te spelen. Ze zijn in verhouding met Lenn al wat ouder dus op zich wel logisch.

Wat Lenn wel mag is een rondje door de steeg fietsen. Ik zit zelf voor het huis dus ik zie hem de steeg in gaan en weer uit komen.
    Als we de auto verderop in de straat parkeren, mag hij vooruit lopen naar huis (100 meter en hij blijft in mijn zicht). Kereltje voelt zich hartstikke trots en denkt helemaal niet na over het feit dat ik hem gewoon kan blijven zien. Zolang hij netjes op de stoep blijft vind ik het prima.

Maar vanaf wanneer mogen jullie kinderen 'alleen' buiten spelen? Alleen naar de speeltuin of met vriendjes buiten spelen? Ze zijn allemaal steeds teleurgesteld en vooral Lenn is erg verdrietig als hij niet mee kan omdat hij te jong is.

2. dekilene

dekilene Niet meer actief

Nog lang niet.
    ik woon aan een hele drukke weg.
    Ja alleen in de tuin.

3. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter is van december 2008 en zij is vorig jaar rond deze tijd, zo naar de zomer toe steeds meer alleen buiten gaan spelen.
    Nu heeft zij wel een oudere broer die ook buiten speelt dus dat maakt het wel iets makkelijker.
    Toch vond ik het bij mijn dochter moeilijker haar los te laten.
    Het is steeds kleine beetjes loslaten.

Als mijn kinderen bij andere kinderen gaan spelen is het afhankelijk van de buurt waar ze wonen of ze wel of niet alleen buiten mogen spelen.

Mijn zoon was trouwens ook 4,5 toen hij echt alleen buiten ging spelen.
    Wij wonen ook wel in een relatief veilige wijk.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat hangt echt af van waar je woont denk ik..
    Hier in de wijk wordt te hard gereden, en ik kan de speeltuin niet zien vanuit huis. Mijn 6 jarige mag wel alvast erheen, maar meestal ben ik er na 10 minuutjes wel bij. een groep 8-10 jarigen die nogal grof speelt is ook een grote reden om erbij te blijven.
    Anderen van 8 mogen ook nog niet alleen. Maar er zijn ook ouders die ze hier met 4 laten loslopen. Voor mijn gevoel niet echt veilig, maar dat is gewoon verschil in opvoeding en ga ik me niet druk over maken..

Als ze bij mijn zusje spelen, mogen ze gerust naar buiten, al sinds zijn 4e, dat ligt in beeld van het huis, geen drukke weg om over te steken, en geen vervelende kinderen in de buurt ;)

Dus ik zou doen wat goed voor jou voelt. Jij kent je kind en de situatie het best...

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    moeilijke vraag omdat dit voor mij geheel aan de woonomgeving ligt.

Wij wonen in een woonerf waar eigenlijk alleen bestemmings verkeer komt. Wij wonen op de hoek en naast ons huis is een speeltuintje, daar mochten ze met 3 jaar alleen naar toe om te spelen (ik zat dan achter het huis en kon alles horen).

Nu is de jongste 4 en heeft ze een afgesproken gebied waartussen ze mag komen (onze speeltuin, speeltuin bij haar vriendinnetje - andere kant van het huizenblok- en de speeltuin tegenover ons - waar mijn schoonzus woont-). Ze weet ook dat er bij een overtreding ze de rest van de week achter het huis blijft.

Mijn ouders wonen aan een drukke doorgaande weg, daar spelen ze geen van beiden op straat en bij mijn schoonmoeder ook niet (woont tegen over de aldi dus daar rijden regelmatig grote vrachtwagens)

Maar hoe dan ook er gelden mijn regels.

6. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    We wonen vrij rustig. Alleen 'middags rond 16.30 uur word het drukker. Het is een ons kent ons stadje. De meeste klasgenootjes wonen wel in een vrij rustige buurt. Hij is wel heel voorzichtig, kijkt goed uit voor het oversteken, blijft goed naast me fietsen, luistert goed buiten.

Ik zal vanmddag eens vragen of er bij zijn klasgenootje een speeltuin in het zicht is. Als het dat bijvoorbeeld tegenover hun huis is dan heb ik er wat minder moeite mee denk ik. Maar dat is pas voor over een paar weken, vind hem nu nog iets te jong geloof ik.

Lastig is dit :)

7. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Mijn zoontje mag vanaf afgelopen zomer bij ons voor het huis op het plein spelen en nu sinds 2 weken mag hij dus iets verder want ik kan hem niet meer op dat plein houden omdat de rest van de kinderen allemaal naar het 'grote' plein gaan waar dus een voetbalveld zit. Wij wonen in een kindvriendelijke wijk en vrij rustig alleen moet hij wel 2 keer oversteken maar dit is dus in de wijk en niet enorm drukke straten en ik kan de beide oversteekplekken vanuit mijn keukenraam zien dus ik heb hem 2 weken geleden er alleen naartoe laten gaan en na 15 min kwam ik kijken en hij was lekker aan het voetballen en zo langzaamaan laat ik hem dus langer alleen en kom ik af en toe kijken maar het is wel de regel als er niemand op het plein is dat hij weer naar huis moet komen. Hij weet dat hij op het plein moet blijven en nergens anders heen mag gaan en als er wat is of hij wilt ergens bij een vriendje binnenspelen dat hij het altijd moet komen vragen. En het gaat goed maar nu moet ik ook wel zeggen dat zo wat al die jongens daar mijn zoontje kennen en mij en mijn vriend ook dus die letten ook wel op hem.
    Mijn zoontje is nogal een sociaal ventje dus kinderen kennen hem vaak dus dat scheelt ook wel.

En mijn zoontje is 5,5 en die kan ik echt niet meer in de tuin of de straat houden en hij is ook alleen dus heeft ook geen broertjes of zusjes die met hem kunnen spelen.

8. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn dochter wordt van de zomer 6 en ik vind dit idd erg moeilijk. Vorig jaar mocht ze op de stoep van de ene witte bol naar de andere ( staan op de hoek van de straat) als papa in de tuin aan het werk was. Nu mag ze zelf op de stoep spelen, en heel soms zelf naar het huis van een vriendje en vriendinnetje in de buurt, hier hoeft ze niet voor over te steken. Ik stuur dan wel snel een appje naar moeder of ze er is.....:D

Maar verder nog niet hoor. Er zit vlakbij een speeltuin, maar dat vind ik te ver weg, dan kan ik haar niet zien, maar ook het grasveld aan de overkant mag niet van mij. Hier wordt altijd erg wild gespeeld en ze moet oversteken, waarbij auto's erg hard rijden ondanks dat het een woonerf is. Maar het kan ook anders, een vriendje van haar loopt de hele dag buiten samen met zijn zusje van 2, gaan samen naar de speeltuin en hangen eigenlijk de hele dag buiten rond. Zelfs om 19.45 uur staan ze hier nog met zijn tweetjes aan de deur!:$ dat gaat me dan wat te ver....... Hij is net 5 geworden......
    Toch heb ik wel het idee dat ik mij. Oudste langzaamaan wat los moet proberen te laten....

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier mogen ze aan de voorkant pas uit het zicht al ze goed kunnen zwemmen. punt,veel teveel water. We wonen in een klein dorp en een doodlopende weg dus hier zit het gevaar niet in auto's, maar in water.

Colin mag dit jaar wel recht tegen over ons op het veld spelen (kan ik dus zien uit huis en voortuin), als shannon mee wil blijf ik dus kijken. . maar goed achter het huis spelen ze met liefde nog altijd.

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter mag sinds kort alleen buiten spelen. Ze is nu 6.5. Ik woon in een flat, aan de achterkant van de flat is een speeltuintje met grasveld, afgebakend met een laag hekje. Dat is op zich een veilig plekje, amper verkeer etc. Maar via de achterkant kan ze de flat niet in. En ik heb geen zicht op haar. Haar vriendinnetjes waren vorig jaar daar al alleen buiten, maar toen durfde ik het nog niet. Nu dus voor t eerst en gaat goed.

11. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn zoon van 7 mag dit nu, maar niet verder dan de straat hier achter. Vereiste 1 was, zijn -A diploma en 2, verkeersinzicht.

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij wonen ook in een woonwijk. Aan een rustige weg met drempels.
    Onze dochter is vijf. En sinds een paar weken mag ze voor op de stoep buiten spelen met ons buurmeisje (zelfde leeftijd). Ze mag van hoek naar hoek, zodat wij ze altij kunnen zien. De voordeur heb ik open staan, zodat ik haar snel kan zien/horen. Gisteren had ik de voordeur dicht (we hebben nog een dochter van 1 die anders steeds naar buiten gaat) en de poort open. Dan moet ze door het gangetje naar de poort om binnen te komen. Dat vond ze erg stoer. Ik vind dit voorlopig wel voldoende. En onze dochter ook denk ik. Er zijn best veel kinderen in de straat, dus dat scheelt ook wel.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Wij wonen in een heel rustige wijk met veel kinderen. Mijn oudste van 6 mag sowieso alleen naar buiten, dan mag hij ook oversteken om naar een vriendje te gaan als hij dat eerst even tegen mij zegt.
    Mijn dochtertje van 4,5 mag buiten spelen met haar broer. Dan mogen ze naar het voetbalveldje achter het huis, hoeven ze de straat niet voor over te steken.
    Ze mogen niet in de buurt van het water/bos komen en dat doen ze dan ook niet.

14. Aloe

Aloe Niet meer actief

Mijn oudste is nu 7 geworden en mocht sinds ze 5,5 was naar de grote speeltuin op 2 minuten lopen. Vanaf 4,5 speelde ze hiervoor buiten maar zat ik er wel bij. Vanaf 5 niet meer. Nu mag ze soms alleen naar school lopen (omdat jongste dan slaapt) en dan word ik ge-appd door een andere ouder wanneer ze er is.

Mijn jongste is 1,8 jaar oud en speelt heel vaak buiten met haar zus. Ik zit er dan wel bij. Ik ga echter ook weleens even naar binnen of sta in de keuken het eten te doen. Voor het raam welteverstaan zodat ik ze continu in de gaten kan houden.

We hebben hier pal voor mijn huis een speeltuintje en gras en geen autoverkeer.

15. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn dochter mag sinds ze 5 is alleen buitenspelen, maar ook alleen omdat we een speeltuin voor de deur hebben en er altijd veel kindjes en ouders zitten en er eigenlijk altijd wel iets van toezicht was. Nu is ze bijna 6 en laat ik dr ook met een gerust hart gaan als er niemand anders buiten is.

16. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik vind dat dus ook inderdaad erg afhankelijk gezien de woonsituatie en het kind zelf.

Ons zoontje van net 5 jaar is deze week voor het eerst naar het speelpleintje geweest. Wij wonen in een auto vrije straat en dat speeltuintje is aan het einde van onze straat. Als ik de voordeur uitstap kan ik hem dus zien. Wel duidelijk uitgelegd dat hij nergens naar binnen mag, niet met iemand mee mag en niet naar de weg kant. Hij was een half uurtje buiten en ben wel 20x gaan gluren, maar ja ook een beetje kwestie van loslaten...

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Mijn dochtertje mag hier blokjes om fietsen en naar het speeltuintje, wat op zo'n 80 meter van ons huis ligt. Mijn zoontje niet, wat het is omringd door water. Hij mag wel blokjes om fietsen. Als hij aardig kan zwemmen (is een paar weken geleden begonnen met A), mag hij ook wel naar dat speeltuintje.
    Er is nog een speeltuintje in de buurt, wat hemelsbreed vlakbij is, maar je moet omlopen, 2 keer oversteken en een brug over. Daarnaast heb ik er vanuit mijn huis geen zicht op en zitten er nog wel eens hangjongeren enzo. Naar dat speeltuintje ga ik altijd mee, als ze 7 is, mag ze daar ook zelf naartoe, maar alleen als de andere buurkinderen daar ook gaan spelen.
    Zelf laat ik kinderen t/m groep 2 die voor mijn zoontje komen niet alleen buiten spelen, ze mogen in de tuin, maar buiten de tuin niet. Teveel sloten hier in de omgeving en ik wil niet dat ze wat overkomt. Vanaf groep 3 mogen ze ook mee naar het speeltuintje, rondjes fietsen/skeeleren enz.
    Soms is mijn dochter ook wel teleurgesteld dat ze hier niet zomaar de hele wijk of verder rond mag fietsen of het centrum in (we wonen vlakbij het centrum) en andere kinderen wel, maar ja, ze let nog echt niet goed genoeg op, stapje voor stapje mag ze steeds wat verder.

18. adi

adi Niet meer actief

Wij wonen in een zeer rustige woonwijk en hebben een speeltuin pal voor ons keukenraam. De kinderen mogen sinds kort (4,5 jaar) hier spelen met vriendjes die ook hier in de straat wonen. Onze buurman woont om de hoek van de straat (alleen bestemmingsverkeer), net voor de speeltuin, en zet altijd 2 gevarendriehoeken op de weg als er kinderen in de speeltuin spelen. Eigenlijk heel slim bedacht.

Wij zitten overigens de hele tijd in de keuken als ze buiten spelen, en ouders gaan om en om even buiten checken.

19. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Het ligt idd aan waar je woont en aan hoe je kind is.
    Mijn dochter luisterd altijd wel goed, en als we afspraken maken dan houd ze zich daaraan. Zo mocht ze dus steeds wat verder in de straat spelen. (begonnen in/voor de tuin, toen van steeg tot huis vriendinnetje en inmiddels mag ze door de hele straat en aan de ene kant ook een stukje de hoek om)
    We hebben hier wel 2 speeltuintjes in de buurt, maar daar mag ze niet heen zonder een van ons. Dat is niet omdat ik het te ver/eng vind maar omdat daar vaak niet zulke leuke kinderen spelen en ze daar dus weggejaagd worden.

20. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Alyssa gaat sinds ze 4 is alleen naar buiten (ze wordt woensdag 6). Ze mag dan tegenover ons huis op het schoolpleintje spelen. Ook mag ze langs de school op de stoep.(kan haar vanuit de keuken zien)
    Daymian mocht gisteren voor het eerst op het schoolpleintje spelen (hij wordt van de zomer 4), maar hij mag alleen nog op het pleintje en niet door de weeks na 17.00 want de bso zit in de straat en niet alle ouders letten even goed op en Daymian ook niet altijd.
    Alyssa wil nu graag wat verder, maar ik durf het nog niet. Vind het niet fijn als ik haar niet kan zien.
    loslaten is moeilijk.

Deel Deze Pagina