Zwemles, op welke leeftijd?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mirte94, 13 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Op welke leeftijd hebben jullie je kind op zwemles gedaan en hoe ging dat?

Hoor weleens dat als de kinderen wat ouder zijn (6/7jaar), ze wat sterker zijn en het sneller onder de knie hebben.
    Maar om me heen hoor ik veel kinderen die met 4 of 5 jaar gaan. Ben benieuwd of dat dan inderdaad vaak langer duurt.

Dus benieuwd, hoe was dit bij jouw kind/kinderen?

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    De oudste was ruim 4,5. Nr 2 was net 4. Beide hebben bij dezelfde school gezwommen en er "net zo lang" over gedaan.
    Beide waren jong in vergelijking met de rest, nr 2 was zelfs de jongste uit de groep. Echter konden ze goed meekomen en kon je niet zien aan hun zwemmen dat ze jong waren.

J is mede daarom ook net begonnen (ook net 4). Wij volgen altijd een normaal zwemtraject dus lekker een jaar lang elke week zwemmen voor A.

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Mijn oudste was met 4,5 begonnen bij een ‘regulier’ zwembad. Dat waren grote groepen (12-14 kinderen), weinig aandacht (1 soms 2 zwemleraren), dat duurde lang en was niet leuk.

Jongste op een andere zwemschool gezet, daar mag je met 5 jaar beginnen, 5 - 6 kinderen in een groep en 3 zwemleraren. Dat is echt de beste keuze geweest!

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Onze oudste kinderen kregen schoolzwemmen in groep 3. En daarna gingen wij door met zwemles. De oudste had met ongeveer een jaar haar diploma's a en b. De tweede was een heel ander kind, zij heeft er veel langer over gedaan.
    Bij de derde zijn we zelf ook begonnen met zwemles naast het schoolzwemmen. Hij had het daardoor eind groep 3 afgerond.

De rest is ook eind groep 2/begin groep 3 pas begonnen met zwemles.
    We hebben binnen ons gezin gezien dat het ook echt van de aard van je kind afhangt hoe lang je bezig bent.
    Maar ik denk wel dat over het algemeen wat oudere kinderen sneller hun diploma haalt.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn kinderen zijn van babyzwemmen doorgegaan naar peuterzwemmen en kleuterzwemmen en met 4 door naar zwemles. Mijn oudste had moeite met de spierkracht, met hem hebben we veel gefietst om de benen te trainen. Maar mijn jongste is geboren met hele sterke benen, die had in no-time zn diploma’s.

Ik zou een beetje naar het kind kijken, kan hij zich langere tijd focussen, is z’n motoriek goed, kan hij een stuk fietsen. Dan is starten met 4 geen probleem. En als er veel water in je buurt is kan natuurlijk ook een reden zijn om vroeg te willen beginnen, ongeacht of je kind er nu lang over gaat doen of niet.

Athina vindt dit leuk.
  6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier mogen ze met 4 starten als ze ook peuterzwemmen hebben gedaan, anders vanaf 5. Hier begonnen ze met 5, mijn oudste had misschien beter wat later kunnen beginnen. Voor mijn jongste was vijf prima.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Toen hij nog op zijn oude school zat hadden ze in gr 3 zwemmen.

Over a doen ze ongeveer 1 jaar, b volgens mij nog geen half jaar en c 6 weken.

Wou dat hij eerst zou wennen aan school, dus na een half begonnen. Planning was half fr 1 Tot half gr 2 voor a en dan net voor de zomer naar gr 3 voor b. Onderhoud in gr 3.

Maar toen ging hij van 1 naar gr 3
    Daaaaag planning:roflmao:

Het arme kind had pech dat hij op dezelfde dag school als gewoon zwemmen had.
    Letterlijk nat lopend naar school om zo op de fiets te stappen om naar huis te gaan. Snel wat drinken en een cracker en weer op de fiets naar zwemles.

Gelukkig sterk genoeg om vol te houden.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    De oudste met 5,5 gestart maar was corona. Dus had 2 jaar later zn A&B, zwom in grote groepen, heeft geen fijne tijd gehad daar.
    Middelste begonnen met net 5 jaar, ander zwembad, kleinere groepjes, veel instructie in het water ipv af de kant. Had in 2 jaar haar ABC, is vrij lang, maar daar staat dit zwembad om bekent, ze zijn vrij streng qua diploma eisen. Maar middelste heeft het veel fijner gehad en op een paar keer na altijd plezier in zwemles.
    Zeker bij B&C zag ik wel dat het fijn was dat de iets ouder/groter was. Voor sommige vooral kleine tengere meisjes was een flinke afstand zwemmen toch best pittig en konden ze soms maar amper het hoofd boven water houden. Een beetje kracht en uithoudingsvermogen is dan wel fijn. Bij de jongste nog niet aan de orde, maar die zal waarschijnlijk ook tussen de 5-6 jaar starten. Eerst rustig wennen aan de basisschool etc.

9. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.111
    1.169
    113
    Vrouw
    Bij ons was alleen nr.2 net 5 omdat hij een jaar eerder niet kon starten vanwege een longontsteking en toen besloten hem tegelijk met zijn jongere broertje te doen. Die was toen 3j10m. De rest is gestart met 4 a 4,5.

Mijn oudste (dochter) heeft haar A en B periode gehaald in 10 periodes van 4 weken

De 2e en 3e hebben er 1,5 jaar over gedaan.

Nr4. 2 jaar over a+b
    Nr5. Is nu 2 jaar bezig en helaas 2 weken geleden gezakt voor zijn A diploma. 15 maart herkansing. Hij heeft nu al wel de B zwemlessen dus die er hopelijk 6 weken later achteraan.

Allemaal bij dezelfde zwemschool en allemaal 2x in de week zwemmen

10. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Hier met met ruim 5 en bijna 6 gestart. Bewust wat later. Ze hebben alsnog 2 jaar over hun a gedaan dus dat het sneller zou gaan verwacht ik niet als ze jonger zijn. Ze waren met 4 en net 5 vaak moe en ik vond ze nog te jong.

Het ligt denk ik ook aan het kind, wat het aankan en hoe het motorisch/fysiek gaat.

Nu moet ik wel zeggen dat we niet bij water in de buurt wonen, dichtbijzijnde sloot is 800 meter verderop waar we nooit komen. Als ik dichtbij water zou wonen had ik ze er toch eerder op gedaan

Nova1986 vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bij het zwembad bij ons in het dorp is de zwemles vanaf 5 jaar, tenzij je doorstroomt vanuit het ouder&kind zwemmen.

Hier zijn ze beide met 4 jaar begonnen. Bij m’n zoon kwam er corona tussendoor dus duurde het allemaal wat langer.
    Maar m’n dochter was met 5,5 jaar klaar met abc. Mn dochter is best groot en sterk voor haar leeftijd.
    Maar in haar groep zat ook een meisje die bijna jaar ouder was, maar wat kleiner en veel dunner, die had veel minder kracht en was pas een jaar na haar klaar.
    Zou dus echt naar het kind kijken. Hoeveel energie hebben ze nog na school, hoe gaat fietsen zonder zijwieltjes, kunnen ze al goed stukken wandelen en fietsen. Als dat allemaal nog niet echt lekker gaat, zou ik wachten met zwemles.
    En wat ook uitmaakt is de betaalmethode. Heb je een totaalpakket, of betaal je per les. Bij het laatste zou ik zeker wachten tot je zeker weet dat je kind eraan toe is.

Maar bedenk ook, de meeste kinderen starten wel met 5 jaar. En je kind ziet dan iedereen op een gegeven moment diploma’s halen terwijl ze zelf nog niet op zwemles zitten. Dat kan vervelend voelen.

12. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Onze tweede dochter was bijna 5,5 jaar toen ze met zwemles begon. En heeft 20 maanden over het hele ABC gedaan (A had ze met 13,5 maand).
    Een heel serieus meisje, dat alles perfect wil doen.

Onze zoon vroeg aan de zwemmeester van dochter 2 of hij ook op zwemles mocht, was toen 4,5 jaar. Hij is gestart met 4 jaar en 9 maanden.
    Hij is heel speels, bedenkt zelf van alles en doet dat. Alle zwemkinderen netjes in de schoolslag naar de overkant, behalve onze zoon, die gaat duikend want hij vindt duiken leuk.
    Komende zaterdag mag hij afzwemmen voor A (na 21 maanden zwemles, 1x per week 45 minuten).
    Verder heeft hij een scheve heupligging, waardoor zijn ene been naar beneden zakt, wat 'netjes, symmetrisch' zwemmen natuurlijk ook niet makkelijker maakt. Dus hij is best lang bezig geweest met zijn benen. Hij is wel heel sterk in zijn armen, hij vertrekt als laatste en komt vaak als eerste aan. Dat was bij onze dochter omgedraaid; vertrok als eerste en kwam als laatste aan.

Onze jongste wil ik denk ik -net als de tweede- op zwemles doen als ze ruim 5 is. Zijn ze toch wat sterker, minder speels (al ligt dat ook wel aan het karakter van het kind en wat het natuurlijk fysiek kan, hoe sterk het kind is). Verder hebben we kleine, tengere kinderen (dochter 1 en 2 -bijna 11 en 9- zijn nu allebei zo'n 122 cm lang, kledingmaat 128, zoon heeft net de 100 cm gehaald en jongste zal nu rond de 95 cm zijn), waardoor ze toch wel wat kracht misten tijdens de zwemles (zowel dochter 2 als zoon hebben heel wat afgefietst om zo de benen wat sterker te maken), waardoor we voor de jongste hebben besloten om nog een jaartje te wachten.

13. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    hier mogen ze met 4,5 jaar starten. Dat doen wij ook. Het zwembad waar wij zwemmen heeft een vast programma en of je nu 4,5 bent of 7, je zwemt sowieso 1,5 jaar voor abc om aan de benodigde zwemuren te komen.

Ze beginnen hier trouwens met overlevingszwemmen, na 4 maanden les kan je kind zonder drijfmiddelen zichzelf redden in een zwembad met kleding aan.

14. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Hangt van het kind af, oudste ging vanaf babyzwemmen doorgegaan met 4 jaar. Maar de jongste zag ik dat echt nog niet doen dus die is net pas gestart. Hij vond zwemmen niet super leuk tot vorige zomer en nu is ie ook minder bang dus heeft hij er meer profijt van en hij luistert beter!

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Oog ja nog even een tip.
    Goed kijken naar wat er in de buurt beschikbaar is.

Een vriendin zwom met haar 3 dochter in de buurt en daar hadden ze verschillende badjes. Zodra iets goed ging dan ging je naar een tijd naar het volgende badje net zo lang tot je zo ver was voor a. Het zelfde met b en c.
    Je mocht in een aula kijken als er beeld was.

Wij hebben daar baby/ peuter zwemmen gedaan en werkte toen al met badjes. Het ging toen meer om hoeveel kinderen zwemmen er nu en dan kijken of er een groepje door kon. Niet gekeken naar het kind. Uiteindelijk mochten zoon en ik samen met iemand anders niet door om vervolgens in het zelfde groepje te komen en moesten we maar alles doen wat het andere groepje deed. Niks meer op niveau als dit lukt dan lukt dat andere ook wel, we voelde er ons niet prettig meer bij. Zijn ook gestopt.

Waar zoon zwom nam je een pakket af. 1 prijs en je zwom die tijd dat er voor stond. In theorie betekent dat je bij de andere veel eerder klaar kon zijn of veel meer betaalde omdat je werkt met badjes. Wij hadden naast 1 prijs ook 1 groep. Een klein clubje met een super zwemmeester. Als je iets al beter kon maakte je zwemuren en daagde hij je vast uit voor wat oefeningen van b.

Als hij zag dat je kindje bijvoorbeeld stagneerde op duiken kon je extra les krijgen.
    Ze zijn met zijn allen geslaagd en samen door naar b en c.
    Heel fijn om 1 clubje te hebben.

Overigens mochten we bij de les aanwezig zijn.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier gestart met 4,5. Wonen aan het water en ze had er ook zin in. Dus ik dacht: ach, dan duurt het wat langer, maakt niet uit. Uiteindelijk 2j4m over ABC gedaan. Heeft een aantal coronasluitingen meegemaakt helaas. En we zijn van zwembad gewisseld ook wegens ontevreden bij andere bad.

17. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.269
    5.870
    113
    Vrouw
    Hier kan je je kind pas inschrijven op het moment dat ze 4 jaar zijn geworden. Er is ee wachtlijst van ongeveer een jaar, dus met 5 jaar kunnen ze vaak pas starten.

18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Hier zijn ze gestart toen ze 4 à 4,5 jaar waren.
    Oudste heeft er iets langer over gedaan dn de jongste, maar beide binnen een jaar A en B.

Ze kunnen beide prima zwemmen, jongste vindt zwemmen ook echt leuk en zwemt daardoor vaker waardoor ze er ook handiger in is.
    Maar de oudste redt zich verder prima. Die hebben we overigens ook bewust nog C laten doen omdat ze geen zwemfan is.

19. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Naar aanleiding van wat owly typte;

inderdaad kijken wat je qua zwemles fijn vindt.
    Wij zitten bij een zwemschool waar badje 1 de eerste tijd heeft; doordeweeks start die groep om 14.30u, op zaterdag en zondag 8.00u. Wanneer je naar een volgend badje (niveau) gaat, wordt het dus steeds later. B en C zwemmen van 17.45-18.30u.

Andere zwemschool heeft 1 vaste tijd, en weet je vooraf al dat je kind zijn hele 'zwemlescarrière" op die tijd zwemt.

Verder vind ik het wel fijn dat 'onze' zwemschool gemengde badjes heeft.
    Badje 1 is alleen badje 1, al zijn er na verloop van tijd wel kinderen die inmiddels in badje 2 zitten.
    Halverwege badje 2 gaan ze naar de volgende tijd en komen ze in een badje 2-3 terecht. Onze kinderen trokken zich echt op aan de kinderen van het hogere badje.

Zoon zwemt nu in een groep badje 5-B, en is supertrots dat hij al door het gat van B kan (moet zaterdag afzwemmen voor A).

en de grootte van het zwemgroepje is ook wel fijn. Het startgroepje is maar 5-6 kinderen per zwemdocent. Terwijl nu in het laatste badje en badje B zijn ze met 10 kinderen. (Wel een extra zwemdocent aan de kant, die al klaar is met zijn/haar zwemles en ondertussen opruimt/schoonmaakt).

Vraag gerust naar ervaringen van andere ouders (school). Wij hebben een aantal ouders gevraagd en die hadden hun kinderen allemaal bij dezelfde zwemschool en waren daar tevreden over. Via de website de andere 2 zwemscholen nog wel bekeken (en hun facebook) en toen ook gekozen voor die zelfde zwemschool.

owly vindt dit leuk.
  20. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
    Wij lieten ze starten met 4,5 jaar. Eerst even wennen aan de basisschool.

Deel Deze Pagina