Zwemles & snel afgeleid

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door SushiLover123, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Een concentratie probleem is geen reden om een kind niet af te laten zwemmen als de techniek gewoon goed is. Er zijn heel veel kinderen met concentratieproblemen tenslotte.
    Ook kinderen die absoluut niet in een groep kunnen functioneren en die ook A diploma halen (op echt goed niveau ook- en B en C ook trouwens).
    Jouw/jullie kind zal toch echt de enige niet zijn die niet in een grote groep kan afzwemmen. Wat doen ze met al die anderen?
    In principe kan een kind prima tijdens de les afzwemmen - zelfs zonder dat het dat door heeft. Dat kan zelfs 1 op 1 .
    Maar dan moet de zwemschool dit wel willen.
    Daarom denk ik dat een aantal 1 op 1 lessen best zin heeft. Even techniek erin 'stampen' - door herhalen herhalen herhalen en juist op de afstand. Ja - dit vergt even een hoop van een lesgever (continue er bovenop zitten, zoeken naar een manier om je kind te stimuleren) . Maar dat is bij kinderen met adhd of kinderen met vormen van autisme ook nodig. En dat gebeurd ook.
    Of je het in 3 weken gaat halen? Geen idee... vind de stimulans voor je kindje waardoor het wel laat zien wat het kan en je bent er. Maar dat is natuurlijk érg moeilijk...
     
  2. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Goede vragen.
    In groep 1/2 hoorden we het ook van de juf. Scoorde wel een I en I+ vor de cito's (E2) en stroomde daardoor toch naar groep 3 als herfstleerling (hij is van november en heeft dus ruim anderhalf jaar in groep 1/2 gezeten). In groep 3 heb ik de juf er niet over gehoord maar ik zal er volgende week op het 10m-gesprek eens specifiek naar vragen.

    Op de hockey herken ik het ook. Snel afgeleid. Maar daar zie ik hem dan weer niet presteren. :D
     
  3. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Plus ben een beetje terughoudend om 1 op 1 lessen te gaan nemen omdat ik vind dat ze die aandacht ook in de les moeten kunnen geven. Kleinere groepjes bijvoorbeeld. Op deze manier kost het meer lessen en dan daar bovenop nog eens extra bijspijkerlessen en/of 1 op 1. Het is net Ryan Air. Prijs van de vlucht lijkt betaalbaar, maar je betaalt blauw aan extra's waarvan zij zeggen dat het nodig is...

    Kon je je zwemABC maar afkopen of zo. Vast bedrag en je hebt hem....
     
  4. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Daar ben ik naar op zoek. Tips?

    Ik kan natuurlijk zeggen, dat als hij zijn diploma haalt, hij op vakantie zonder bandjes mag zwemmen...
     
  5. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Als je zoontje echt een concentratieprobleem op school zou hebben, dan had je het al lang gehoord hoor ;)

    Ik zou toch nog een keer contact met de zwemschool opnemen, want hoe zien ze het dan voor zich? Moet hij nog 2 jaar zwemmen tot hij de hele les zijn aandacht erbij kan houden? Verder eens met Athina, hij is echt de enige niet die niet in een grote groep kunnen afzwemmen en toch een diploma hebben.

    Sowieso zou ik je zoontje heel duidelijk maken dat hij de hele les moet opletten, dan heeft hij snel zijn diploma en kan hij op woensdag andere leuke dingen doen. Kan je hem nog op een andere manier stimuleren? Ik heb mijn zoontje een aantal keer een snoepje uit de snoepkast in de hal van het zwembad beloofd als hij goed mee deed.... Heel opvoedkundig verantwoord, ik weet het :):) maar het werkte wel... Een zakje M&M's of de zoveelste zwemles waarbij hij alleen maar zit te spelen... ;)
     
  6. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Andere leuke dingen op de woensdag doen. Ja speelafspraakjes!
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    nou inderdaad ;) op een gegeven moment...
    en wat je zelf zegt; extra speelafspraakje. Of een belofte van een ander 'uitstapje' (fietstochtje, naar een pontje naar.. - iets waar je anders toch niet zo vaak naar toe gaat, ook al zou het best kunnen ;) ) . Het hoeft niet altijd eten te zijn of geld te kosten. Extra kwartier spelletje op je telefoon ;) .
    En dan maar hopen dat ze dat tijdens het zwemmen onthouden hoor. Maar het is het proberen weer waard.
     
  8. hetlichtje

    hetlichtje Fanatiek lid

    3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje wordt altijd nonchalant als hij dingen moet doen die hij al kan. Dan wordt hij ineens slordig.

    Een duidelijk gesprek en omkoopstrategieën werken hier fantastisch. En omkopen kan met van alles.

    Is het concentratieprobleem echt of een karaktertrekje? Bij mijn zoontje het laatste, dus vandaar de aanpak.
     
  9. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik denk een karaktertrekje. Mijn man en ik hadden dat schijnbaar vroeger ook...
     
  10. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik ben zelf zwemleraar in opleiding en hoor toch wel een aantal dingen waar bij mij en onze zwemschool de haren van overeind staan.

    Kinderen die de slagen wel beheersen maar deze niet consequent volhouden kunnen dus gewoon zwemmen. Ze hebben lang niet altijd zin/kracht/energie/motivatie om deze slagen te laten zien. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn maar het belangrijkste is dat ze zichzelf kunnen redden. En dan nog mag je je met een diploma A niet zwemvaardig noemen.

    Je hebt het over arrangementen en bijspijkersessies. Iekkkkks.... daar zou ik al heel snel klaar mee zijn. Bij ons kunnen mensen diploma A, B en C los van elkaar of als geheel afkopen, inclusief examens. Het is aan ons om het kind zwemvaardig te maken. En bij het ene kind gaat dat makkelijker dan bij het andere. Maar als er geen plezier gemaakt mag worden tijdens het zwemmen, zal het kind er nooit met de volle 100% voor gaan.

    Mijn eigen zoon heeft ook zijn A gehaald recent maar zwemt echt niet altijd even consequent netjes. Hij kan het best, maar verrekt het ooit gewoon. Vervelend trekje, maar hij kan het wel. En dat is wat je toetst. Overigens halen kinderen hun diploma bij ons al in de lessen voordat er afgezwommen wordt. Voorafgaand aan het diplomazwemmen zitten wij met kinderen aan de kant en vertellen de kinderen een 'geheimpje'. Stiekem hebben jullie je diploma al gehaald, maar dat weten pappa/mamma/opa/oma/broertje/zusje/enzovoorts nog niet. Hier liggen de diploma's klaar en als we nu mooi kunnen laten zien wat we de laatste maanden geleerd hebben, krijgen jullie straks allemaal dat diploma. De druk is er bij kinderen dan direct vanaf, en er wordt veel netter en met veel meer plezier gezwommen.

    Mensen moeten zichzelf de vraag stellen wat ze willen bereiken met zwemlessen. Is dat het creëren van een hoop weerstand tegen het water maar wel een technisch perfecte slag? Of is dat plezier in het water hebben en je in nood kunnen redden? Ik ben groot voorstander van het laatste. Vandaar dat wij survivaldiploma's hebben (een speciale vorm van het A-, B- of C-diploma) waarbij veel meer nadruk ligt op jezelf en een ander kunnen redden. De kledingeisen zijn ook wat zwaarder. Onze lessen duren maar liefst 1,5 uur, maar vooral ook omdat er veel gesurvivald wordt (wat de kinderen prachtig vinden - klimmen over matten, in het water geduwd of gegooid worden, koprollen maken, tikkertje in het water, vlotten bouwen en daarover klimmen). Veel ouders vinden in het begin die 1,5 uur lang, maar de kinderen moeten we met moeite nog uit het bad krijgen omdat ze helemaal nog geen zin hebben om te gaan. Daarbij wordt hun zwemconditie groot en halen ze snel hun diploma's (bij ons gemiddeld 7 tot 8 maanden over diploma A). De ouders zitten pal naast het bad en krijgen dat plezier ook mee. Daarbij leren zij zelf ook. Wat kan je zelf doen met je kind in het water als je recreatief gaat zwemmen? Letterlijke afstand tussen het kind en de ouder creëert ook afstand in beleving.

    Ik zou er in jouw geval voor kiezen het gesprek aan te gaan. Wat is de belemmering voor het diploma. Want hij kan het wel, dus waarom kunnen ze dat dan in een diploma niet verklaren? Ik heb ook wel eens een kindje die op is van de zenuwen en de laatste week voor het diploma zwemt op een manier dat je denkt, ai ai ai... Maar we kunnen een dergelijk kind het diploma toch niet ontzeggen als we weten dat het kind het gewoon beheerst. Daarbij is mijn persoonlijke mening dat ik graag zie dat mijn kind zichzelf kan redden. Als hij in het kanaal fietst wil ik graag zien dat ie zelf naar de kant komt. En dan ga ik niet aan de rand van het kanaal staan roepen dat hij een nette schoolslag of borstcrawl moet maken...
     
  11. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dank je, Josien.

    Ik ga komende week nog een keer praten daar.
    Oefenzwemmen gaat weer lastig dit weekend. Vandaag is dat alleen tussen 13 en 14 uur. Nou, dan maar een half uur! Hij moet om 14.15 uur bij de scouting zijn... Hebben we nog geluk want normaal is dat om 14 uur al.
     
  12. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Afzwemmen met 40 is meer beleid dan van die zwemschool. Mijn zoon ook snel afgeleid door zijn adhd. Reguliere lessen gevolgd. Je moesr hem er vaak bij betrekken weer. Maar afzwemmen met maar 3 kindjes. Was een wens vanuit de zwemschool. Dus misschien eens verder kijken
     
  13. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ik heb niet alles gelezen in dit topic (vooral de erg lange posts niet, sorry, mijn concentratie is sinds een paar weken ook nul komma nul niks) maarree... Wat ik mij afvraag...

    Wil je je zoontje nou zijn zwemdiploma laten halen om het zwemdiploma op zich of moet hij gewoon goed kunnen zwemmen?

    Ik heb zes jaar zwemles gehad (als het niet meer was) bij vier verschillende zwembaden en ging op een gegeven moment 4x per week en zomers elke dag en ik heb nog steeds mijn a-diploma niet. Lekker boeiend; zolang hij niet verdrinkt en zich prima kan redden en ook daadwerkelijk bij te water raken op de kant kan komen zou ik er geen geld meer in steken.

    Bij mij was het een combinatie van factoren. Deels onzekerheid, ik was bang voor water ivm een bijna-verdrinkingstrauma, durfde niet van de kant er in te springen, deed het op mijn rug zwemmen niet goed genoeg, mijn benen wilden niet 'drijven', ik was dik en ik was me erg bewust van elke vorm van kritiek die menigeen altijd op mij had en daarbij faalangstig én zat teveel in mijn eigen wereld waarbij de concentratie er ook niet was. Jammer dan, geen A diploma voor mij. Ik lig er nou niet bepaald wakker van.

    Ik ga niet dood als ik in het water lazer. En dat is voor mij goed genoeg :)
     
  14. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Goede vraag! Uiteraard wil ik dat hij goed kan zwemmen. Maar daarvoor vind ik dat hij C moet hebben, omdat je daarbij heel andere technieken leert, die ook meer gericht zijn op hoe de kinderen tegenwoordig spelen in het water. Dus niet zozeer baantjes trekken. Ik heb zelf nooit mijn C gehaald en dat heb ik lang jammer gevonden.
    Onlangs hoorde ik van iemand, dat hun kind stopt na het A diploma, omdat de ouders dat voldoende vinden. Kan niet goed onderbouwen waarom, maar ik heb daar toch geen goed gevoel bij.

    Gisteren heb ik een half uur geoefend. Er was ook een badmeester bij. Die had maar 1 aanmerking, namelijk dat mijn zoon bij de rugcrawl zijn voeten soms even stil houdt en een schoolslag maakt om vervolgens weer verder te gaan zoals het hoort. Dat is het enige aandachtspunt. Verder deed hij het heel netjes. Volgende week gaan we weer oefenzwemmen. Mijn zoon werd heel erg enthousiast toen ik het had over zijn a-diploma en hij vertelde zelf tegen zijn oma dat als hij nog twee lessen heel goed zijn best doet dat hij dan mag proefzwemmen. Ik heb goede hoop!
     
  15. MamaTal85

    MamaTal85 Fanatiek lid

    13 sep 2011
    2.084
    199
    63
    NULL
    NULL
    Wauw... en ik maar klagen!

    Onze zoon zit nu 40 weken op zwemles van een uur en is op de helft.

    Maar inderdaad, veel spelen enzo. En in de laatste 14 weken 4 verschillende juffen en dus methodes. Ik ben gefrustreerd en zoon wil niet meer zwemmen.

    We gaan na de zomervakantie kleinere groepjes, 2 keer pw een half uur proberen en anders ga ik overstappen.
     
  16. Jessie25

    Jessie25 Niet meer actief

    Mijn dochter heeft haar A-diploma gehaald.
    Godzijdank. Het was niet makkelijk. Ze is 100x liever onder water of aan het spelen dan dat ze die saaie banen zwemt.
    Nu is ze bezig met B en doet alles perfect. Kan alle bijzondere verrichtingen. Maar wat nekt haar? Banen zwemmen.
    Gewoon schoolslag, rugslag, 125 m zonder te stoppen. Ze gaat omhoog kijken, achterom, opzij, onderwater, langzaam etc. Echt irritant. Ze mocht afzwemmen maar dan moest ze laten zien dat ze het echt kon. Die banen zwemmen. Er is overigens nooit de nadruk gelegd op dat doorzwemmen voor alle duidelijkheid dus ik dacht dat het hem vooral in het klieren/ongeconcentreerd zijn zat. Gisteren met de zweep erover deed ze eindelijk beter haar best maar nog steed niet 100%. Dwz ze zwom niet na elke baan meteen door. Nu mag ze niet afzwemmen helaas helaas.
    Ik word vooral geïrriteerd van de slechte communicatie vanuit de zwemschool. Het is mij nu wel duidelijk dat ze gewoon door moet zwemmen, geen gezeur. Zo balen dat er een hele zomervakantie tussen zit. We gaan maar oefenen met doorzwemmen, voor zover dat gaat.
     
  17. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.692
    1.885
    113


    Mijn kinderen hebben inderdaad bij zo'n zwemschool hun diploma's gehaald. A, B en C in ongeveer een jaar en voor een vast bedrag inclusief afzwemmen. Mijn jongste loopt motorisch achter en heeft voor datzelfde bedrag op den duur privéles gekregen en is voor zijn B en C gewoon in de les afgezwommen, zodat hij niet te veel afgeleid zou zijn en goed kon laten zien dat hij alles beheerste. Voor zijn C was het zelfs zo dat hij zelf niet wist dat hij afzwom. Afspraak was dat als hij alles goed deed in de les hij aan het eind zijn diploma zou krijgen, en ging het nog niet helemaal goed dan was het gewoon een extra oefenles. Hij wist dit niet, en had dus als extra verrassing na de les zijn C-diploma.
     
  18. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Afgelopen woensdag kreeg ik de zwemjuf niet te pakken, helaas. Op de website, waar de 'scores' worden neergezet, stond er bij alle onderdelen 'goed', behalve bij de borstcrawl. Die had hij afgelopen zaterdag nog laten zien aan een badmeester bij het oefenzwemmen en die vond het goed...

    Zondag gaan we weer oefenen. Dit keer iets langer. Daarna spelen.

    Komende woensdag is dus de laatste kans dat hij kan laten zien in de les dat hij het kan. Laten wij nou juist die dag weg zijn en gaat oma met hem naar zwemles! En volgens mij is het proefzwemmen volgende week zaterdag. Dan zijn wij nog steeds weg. :(

    Ik ga even bellen met het zwembad om te vragen wat er mogelijk is...
     
  19. Beitsche

    Beitsche Fanatiek lid

    12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    En zou je hem niet kunnen motiveren met iets, bijvoorbeeld iets wat hij heel graag wil hebben of een dagje weg?

    Mijn dochter vond het eng ( is wel een ander probleem) om door het gat te zwemmen, maar wij wisten wel dat zij het wel kon. Op een gegeven ogenblik een 'beloning' in het vooruitzicht gezet en toen zwom ze meteen de volgende zwemles door het gat heen. Daarna was het geen probleem meer.

    Misschien werkt het inzetten van een beloning wel om jouw zoon gemotiveert te krijgen voor de zwemles?
     
  20. vertelikniet

    vertelikniet Niet meer actief

    hier inmiddels 23 maanden op zwemles en hij komt nu geen steek meer vooruit we moeten nog 2 badjes door voor a heb nu besloten toch maar weer of geen weer iedere dag even naar het opnelucht bad te gaan en te oefenen, (ben zelf zwemjuf geweest maar aannemen van mij doet hij niets) maar ben er toch wel klaar mee, op school is die zo serieus en zo een heelrijk kind maar zodra die op zwemles is speelt die hij zwemt geen slag loopt alleen maar doet totaal zijn best niet luistert niet en bovenal niets willen aannemen van de juf.

    Even die laatste periode erdoor heen sturen, na bijna 2 jaar mag het wel een keer vooruit gaan. (trouwens hij kan het allemaal wel als de juf ernaast loopt doet die te super goed tot ze zich omdraait)
     

Deel Deze Pagina