Zwemles stopgezet, acceptabel commentaar zwemdocent of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door missmamsie, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Is het dan mss een idee om eventueel via een brief of mail je ongenoegen duidelijk te maken aan de directie? Je hebt gelijk dat dit soort dingen niet zo gezegd mogen worden, mss kun je er op die manier voor zorgen dat een andere moeder en/of vader niet op dezelfde manier gekwetst worden. En mss geeft het jou ook een beter gevoel als je je klacht uitspreekt naar de directie toe...

En super dat je er zo samen met je zoon uitgekomen bent. Even pauze en later weer proberen..

2. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Loetje, mijn man heeft boos naar het zwembad gebeld en eiste zijn geld terug, waarop hem gezegd werd dat hij een mail kon schrijven en vervolgens op gesprek zal komen. Die mail komt er dus zeker;)

3. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Het kan, een kind met 4 naar zwemles doen, maar meestal zijn ze met 5 jaar er echt aan toe.
    Misschien moet je iezen voor een wat kleinere groep, waar jou kind meer aandacht krijgt.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vind 4 jaar ook nog wel erg jong om te leren zwemmen, moet ik zeggen!
    Maar de manier waarop de zwemleraar dat verwoordde, vind ik wel redelijk bot... Misschien dat het ook niet zo klikt tussen je zoon en deze man en dat 'het gemiep' daarvan komt?
    Ik zou zelf denk ik nog even wachten, maar als je graag door wilt, misschien eerst nog even een andere groep bij een andere zwemleraar proberen?

5. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    Inderdaad een rare woordkeuze van die beste man.
    Kan me voorstellen dat je daar behoorlijk kwaad over bent.

Onze dochter is nu ruim 3,5 en zit ook al op zwemles, ja heel erg vroeg, maar ik heb met haar vanf 3 maand babyzwemmen gedaan en aangezien ik nu daar mee moest stoppen ivm de zwangerschap kon ze al door naar het 4-jarige zwemmen. ZE heeft de kracht er wel voor en vond de les toch al wat saai worden omdat er ook wat jongere kindjes bij in de groep zaten.
    Ze zeggen bij ons ook heel duidelijk dat ze gaan kijken naar het kind en als het kind er nog niet aan toe is om te gaan leren zwemmen dan geven ze dat "netjes" aan en mag je een paar maanden later terug komen om te kijken of het dan beter gaat. Zo niet dan kun je toch nog een jaar eerder instromen en ze met 5 laten beginnen. ( anders is het hier ook pas met 6)
    Met het 4-jarige zwemmen leren ze in principe ook alleen maar de beenslag en drijven geloof ik, want kinderen jonger dan gemiddeld 5 jaar oud kunnen nog niet de arm en beenslag tegelijk leren. (kunnen die hersens nog niet aan.....uitzondering daar gelaten natuurlijk)
    De kracht moeten ze ook idd hebben, was toevallig zaterdag naat het afzwemmen voor A van mijn neefje....jee het leek of sommigen nog zouden verzuipen, je ziet echt verschil in de kracht van het kind.

Onze dochter vind zwemmen helemaal geweldig en gaat als een speer.... (zie foto bij buik van de maand....)

Ik zou zeggen, volg je gevoel en laat hem anders ergens anders een paar keer proefzwemmen als dat mogelijk is.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    mooie foto was dat ja Patje :)

overigens zijn er nog meer dingetjes die ze kunnen leren op dat moment:
    Borstcrawl (om de één of andere reden lukt het daar wel om een soort van combinatie te zwemmen bij jonge kindjes)
    rugcrawl
    duiken door het gat

nouja, eigenlijk alle punten van het A diploma behalve de combinatie en misschien watertrappen - ik moet eerlijk zeggen dat ik dát niet weet.

Maar dan moeten ze wel het drijven onder knie krijgen - en dat is vaak het moeilijkste (en engste) voor kinderen. Is natuurlijk ook een stukje watergewenning - maar als je kindje al jaren op babyzwemmen zit, is dat vaak geen probleem.

7. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    @athina, Femke duikt idd ook al door het gat en zweeft er dan naar toe, echt super leuk om te zien. Borstcrawl doet ze idd ook al een beetje. (dat zag ze van het zomer van de neefjes op vakantie)
    Ik weet niet of ze daar nu al fanatiek mee bezig gaan,dat zien we wel, ben al lang blij dat ze door kan gaan met zwemmen en dat ze het leuk vind. Dat is ht belangrijkte.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je geld terug eisen? Ik vind dit een beetje vreemd, je zoontje is toch geweest? Waarom jouw geld dan terug vragen? Je blijft een beetje hangen op het baby woord maar ik begrijp dit niet zo goed.... Ok het is niet goed, dat hij dit heeft gezegd en misschien kon hij de juiste woorden niet vinden.... Je kunt hier nu in blijven hangen maar daar veranderd het niks mee, het is nu eenmaal gebeurd. 4 jaar vind ik persoonlijk nogal jong. Buiten dat ze nogal kinds zijn en ws niet goed opletten, is de spierkracht van kindjes van 4 ook nog niet sterk genoeg om ook goed vooruit te komen. Hier raden ze ook sterk af met 4 jaar al op zwemles te gaan. Je kan natuurlijk bij een ander zwembad gana kijken, maar wat brengt dat voor verschil? Jouw kindje heeft laten zien dat het er nog niet aan toe is dus waarom doorzetten?

9. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik begrijp het, maar ben het niet met je eens om "goed te praten" voor de zwemleraar. Het is o.a. ook zijn taak om om te gaan met kinderen en de ouders en dan moet je zorgen dat je ook weet hoe je communicatief vaardig moet zijn. Zijn verantwoordelijkheid, niet die van een ander.

Ik zou dit trouwens ook net hebben geaccepteerd. Vervelende situatie!

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    vind ik ook ja...

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dus als ik het allemaal goed begrijp is er door de zwemleraar aangegeven dat je kindje niet terug hoeft te komen op zwemles omdat het te jong is in zijn gedrag. Alleen heeft hij dat op een manier verwoordt wat bij jou de nekharen overeind heeft gezet en je bent dus nu boos omdat hij het woord baby een paar keer heeft gebruikt revererend naar jou zoon.

Ik kan me voorstellen dat je het geld wat al uitgegeven is voor de lessen die hij dus nu niet gaat volgen terug wilt hebben.
    Maar voor de rest zou ik het er lekker bij laten, ik persoonlijk zou geen energie gaan steken in een "gevecht" over een woordkeuze.

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Moeilijk.. Ik heb zelf ook een aantal jaren zwemles gegeven, en verschillende ouders op mn dak gekregen als hun kindjes niet opmochten voor het diploma (tja, ik kan er niks aan doen als ze niet lang genoeg onder water kunnen zwemmen..).
    Misschien dat de zwemleraar communicatief niet zo heel handig is geweest (ipv het woord 'baby, had hij beter 'speels' kunnen gebruiken), maar ik moet zeggen dat ik het wel mee vind vallen. Misschien zou je het terug kunnen koppelen aan de leiding van het zwembad, maar ik zou het zeker niet als klacht doen, maar meer als soort van 'positieve feedback'. Zeker als je je geld nog terug wil. En ik neem aan dat het dan om het geld gaat voor de lessen die hij nog niet heeft gehad..
    Ik vind ook dat je niet boos kunt zijn om wat de leraar gezegd heeft (hooguit dus de manier waarop), hij zal uit ervaring beter weten wat wel en niet werkt dan jullie. En het is juist goed dat hij dit tegen jullie zegt, ipv jullie zoontje nog wekenlang laten aanmodderen. Uiteindelijk is aan jullie de keus om er wel of niet iets mee te doen..

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wat ik me afvraag he.. hier wordt regelmatig een zwemleraar vergeleken met een pm-er of basisschoolleraar...
    Maar voor zwemleraar heb je niet echt een opleiding of iets dergelijks toch? (wellicht wel iets van korte cursus..)
    En voor pm-er of basisschoolleraar moet wel echt gestudeerd worden inclusief stage en examens.

Dus wellicht is deze zwemleraar gewoon begonnen met lesgeven omdat hij precies DAT leuk vond.
    Die communicatieve vaardigheden horen niet echt bij zijn "vak".
    En ik betwijfel dus of je het echt een vak moet noemen.
    (en of je dus dezelfde eisen mag stellen als aan een pm-er of schoolmeester/juf)

Maar wellicht zijn er hier ergens zwemjuffen die mij kunnen vertellen hoe dat zit :)

14. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik deed het zelf op vrijwillige basis en heb geen opleiding gehad. Mijn moeder heeft wel een opleiding gehad, maar ik weet zo effe niet wat ze er wb communicatie heeft geleerd. Volgens mij was het een soort cursus. Het lijkt me iig niet te vergelijken met bv een schoolleraar. Maar het lijkt me voor de zwemleraar wel fijn als er (op een fatsoenlijke manier) teruggekoppeld wordt dat het gesprek niet als prettig is ervaren..

15. Saskia78

@bubbel: nouja.. dan krijg je dus wel wat ik bedoel
    je kunt dan als ouder ook niet verwachten dat een zwemleraar zichzelf net zo gedraagt als een pm-er.
    je mag natuurlijk wel verwachten dat hij/zij goed is in zwemles geven want daar gaat het uiteindelijk om..

maarja.. niet iedereen is communicatief even handig
    en soms heb je dan OOK nog eens je dag niet...
    (en als de andere partij dat dan ook niet heeft)
    heb je al heel gauw en onverwacht een situatie als hierboven.

Maar kan me voorstellen dat je als zwemjuf/leraar wel graag hoort als iemand vindt dat je iets niet goed doet.
    (en ook als je het juist heel goed doet!)
    Geen enorme rel van maken.. maar gewoon even laten weten dat je het niet vond kunnen.

(doe ik overigens bij de pm-ers hier op het kdv ook... beter even 3x ademhalen en dan gewoon zeggen wat je dwars zit zonder al te veel heisa.. want je moet nog langer "met elkaar door 1 deur")

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    #36 Athina, 26 feb 2011
    Laatst bewerkt: 26 feb 2011
    Bij alle onderdelen van de opleiding tot zwemonderwijzer wordt er gewerkt aan de zogenaamde 'competentie' : Gastheerrol .
    Daar valt dus ook het stuk communiceren (met de ouders) in. Maar inderdaad, niet alle zwemonderwijzers hebben ook daadwerkelijk de opleiding gevolgt. Er zijn er ook bij die vanuit hun eigen (zwem)achtergrond prima les kunnen geven.

Opleiding tot zwemonderwijzer duurde (in deelcursussen) zo'n 2,5 tot 3 jaar. Maar is momenteel volgens mij verkort naar zo'n 2 jaar. Verder is het ook stérk afhankelijk van wáár je de opleiding volgt hiervoor. Er zijn een paar verschillende opleidingen en diploma's .

En oja, in een alround sportopleiding - zit ook een onderdeel gericht op het zwemonderwijs.. Dus tja - veel verschil dus, zoals ik al zei.

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Och ik vindt een juf nou ook niet bepaald 'iemand die er verstand van heeft'. Das nou precies de reden dat ik de opleiding tot 'juf' verruild heb voor een studie pedagogiek. En als ik kijk naar de juf die in dit topic gereageerd heeft (ja, degene die zegt dat iemand die ervoor geleerd heeft er wel verstand van heeft) zie ik dat mijn kinderen voor spelling ook niet echt bij haar hoeven te zijn. En op de Pabo die ik volgde krijg je het pedagogisch inzicht van een stoeptegel mee. Dus denk ik dat een zwemleraar over het algemeen nog iets minder inzicht vanuit een opleiding meekrijgt. Maar dat even terzijde.

Ik denk dat de zwemleraar het wel wat tactischer had mogen brengen. Tenzij hij het al een paar keer voorzichtig heeft proberen te brengen natuurlijk.

18. Saskia78

@nikita: tja pabo heeft niet het beste imago.. en ik zit weleens met pabostudenten in het ov.. snap soms wel waar dat dat imago vandaan komt :)
    laatst zei er eentje "jeetje, mijn hart klopt helemaal in mijn hoofd!"
    lijkt me toch niet gezond :D

@athina: zo'n echte sportopleiding is ook wat uitgebreider natuurlijk :) Maar denk dat hoop zwemleraren het niet als vaste fulltime baan hebben maar meer vanuit hobby.

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als ik kijk naar collega's hier, dan heeft iedereen het écht als baan. En niet zomaar als erbij. Natuurlijk hebben de vrouwen het wel veel als parttime baan. De mannen zijn over het algemeen (bijna) fulltimers, en die hebben er vaak wel een klein stukje technische dienst bij.

Ik denk dat het verschil hem misschien zit of je zwemonderwijzer bent, bij het zwembad zélf of als zwemonderwijzer bij een zwemvereniging. Dan is het dus vaak grotendeels vrijwillig / hobby.

Als zwemonderwijzer bij een zwembad doe je natuurlijk meer dan alleen kinderen leren zwemmen.
    Er is nog zoveel meer in een zwembad.
    -zwemmen voor zwangeren
    -ouder en kind zwemmen
    -meer bewegen voor ouderen
    -aquarobic/aquajoggen/aqua-cycling/etc
    -zwemmen voor mensen als fysio
    -zwemles voor kinderen met een beperking (varierend van kinderen met een verstandelijke beperking, tot kinderen met lichamelijke beperking
    -volwassen zwemles
    -etc etc

En dan is er natuurlijk nog het vrijzwemmen, waar toezicht nodig is. Al met al genoeg om heel wat uurtjes te maken ;)

20. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    wat zijn sommige mensen fel..;)
    Ik ben docente (en heb eerst een pedagogische studie gedaan) maar ik durf niet te beweren dat ik de wijsheid in pacht heb.
    Ik zit er ook echt wel eens naast!

Maar goed.. ontopic..
    TS.. ik zou ook not-amused zijn als de zwemleraar dat tegen mij zei.
    Ik denk ook niet dat hij volwassen gedrag van een kleuter moet verwachten.
    Jij hebt duidelijk gezegd wat jij er van vond begrijp ik uit je openingspost. En dat is goed.
    Verder zou ik geen energie in deze man stoppen.
    (maar dat het zeer doet begrijp ik wel hoor, ze hebben het toch over je kind)

Deel Deze Pagina