@athina: dat zal verschil maken denk ik ja zelf altijd alleen bij een vereniging gezwommen overigens.. dus misschien vandaar mijn idee
Nanette: Mijn reactie was eigenlijk meer op deze wijsneus gebaseerd. Sorry als ik jou daarmee beledigd heb.
Ik ben het eigenlijk wel met deze 'wijsneus' eens... Een leraar (wat voor 1 dan ook) kent jouw kindje natuurlijk niet zo goed als dat je je kindje zelf kent. Maar weet uit ervaring wel hoe bepaalde kinderen wel/niet meekomen in een groep. Lijkt me niet meer dan logisch dat er dan gesproken wordt met de ouders. Daarentegen is het altijd vervelend wanneer je zoiets over je kindje te horen krijgt. Mijn vriend zou zich ook kwaad maken hierover, ik zou wat rustiger zijn. Een leraar heeft er uiteindelijk beter kijk op dan jij als ouder. Vind het trouwens vreemd dat jullie na deze opmerking toch bij een ander zwembad gaan kijken en het niet gewoon een jaartje laten rusten...
Enerzijds ben ik het met je eens.. Anderzijds: Door de manier van praten die je niet prettig (proffesioneel?) vond van de leraar, kan ik me voorstellen dat TS twijfelt aan de verdere kwaliteiten. Een second opinion is nooit verkeerd toch? Ook moet je rekening houden bij een ander zwembad, met een wachtlijst - dus dan is informeren/kijken/alvast opgeven - ook niet verkeerd. Overigens had TS geloof ik al gezegd verderop toch, dat ze wél even gingen kijken ergens anders, maar toch eerst even gingen stoppen (of had ik dat nou verkeerd gelezen?)
tjah, ik weet niet waarom baby nu zo denigrerend klinkt. wat moeten ze anders zeggen als een kindje van 4 nog te jong is om mee te doen met de rest. (4 is sowieso te jong voor zwemles vind ik maar dat terzijde). ik vind de term dat de andere kindjes meer volwassen waren net zo stom klinken. een kind van 4 volwassen? ik zou er zelf niet zoveel zout op gelegd hebben denk ik. en mijn conclusies hebben getrokken dat het nog niet zinvol is ermee door te gaan. maar goed die conclusie hebben we zelf al getrokken, wij beginnen niet eens voor de 5. dat scheelt een boel van dit soort dingen en frustraties. ze hebben met 4 gewoon simpelweg de kracht en concentratie niet om de meer ingewikkelde combinaties uit te kunnen voeren.
ik vind het ook nogal vreemd net als iemand al aangaf dat jullie inderdaad nog ergens anders gaan kijken. behoorlijk de kop in het zand steken en enorme druk bij het kleintje leggen vind ik dat.
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Als ik kijk naar de wijze waarop de juffrouw van mijn stiefzoon mijn stiefzoon ziet, denk ik dat zij er minder kijk op heeft dan zijn ouders. En dan ben ik toch echt een onpartijdig objectief persoon. De gezinsvoogd van mijn stiefzoon neemt de juffrouw nu gelukkig ook met een korreltje zout. Mijn stiefzoon staat samen met zijn halfbroertje bij zijn moeder onder toezicht vanwege de uitspattingen van moeder door haar borderline. Mijn stiefzoon heeft veel dwanghandelingen waar hij zelf nog het meest last van heeft. Als het aan de juffrouw ligt valt het allemaal wel mee, en heeft hij geen dwanghandelingen. Terwijl hij er in een gesprek met haar al 9 liet zien. Ik denk dat een ouder nog altijd het meest deskundig is over zijn of haar eigen kind, uitzonderingen daar gelaten. En soms is het goed deze deskundigheid wat aan te vullen met de deskundigheid van een leerkracht, zwemleraar of wie dan ook. Maar om nu te stellen dat een juffrouw meer verstand heeft van een kind dan de ouder, nee. Daar ben ik het niet mee eens. Ik studeer pedagogiek en het wordt ons op het hart gedrukt ouders serieus te nemen en vooral als deskundige van hun eigen kind te zien. Ik denk daarom dat de ts zelf het beste kan inschatten of haar zoon er wel of niet aan toe is. De combinatie met de zwemleraar kan misschien ook wel niet de juiste zijn, dat kunnen wij vanaf hier niet beoordelen denk ik. Ik kan me voorstellen dat de manier waarop de zwemleraar zijn zegje deed aanvallend overkwam. Verder is het wel moeilijk te beoordelen, omdat we niet weten of de zwemleraar al eerder iets liet doorschemeren.
Als een instelling ( zoals een zwembad) aanbied om kinderen vanaf 4 jaar te begeleiden dan mag je erop vertrouwen dat ze dat dan ook kunnen. Ten tweede denk ik voor de prijs die je betaald ( hier bijna 70,-) voor 4 weken á 1 uur per week in groepsverband, dat ik ook wel wat mag verwachten. ( zeker omdat een zwembad ook subsidies ontvangt) Als laatste denk ik ook dat de we niet moeten vergeten dat als zo'n docent het lastig vind om met de ouders te communiceren, hoe lastig het dan ook zal zijn voor hem/haar om met de kinderen te communiceren. Ik vind dat we best wat mogen verwachten van dit soort instanties, net als dat we heel kritisch kijken naar het kdv of school.
Ik vraag me af of zwemleraren wel getraint worden in het comminuceren en enthousiast maken van kinderen.... En idd zo'n zwemschool weet toch vanaf hoe oud het haalbaar is? Anders hadden ze hem toch niet aangenomen? Waarom hebben ze hem niet nog peuterzwemmen aangeboden ipv helemaal niet laten komen?
Ik bedoelde het niet als wijsneus hoor. Maar ik maak gewoon mee dat ouders soms zo hopen dat iets goed gaat, dat ze nogal vallen over de boodschap die je brengt.... Dan heb jij opeens de verkeerde woorden etc gekozen ipv dat de ouders hun beeld een beetje moeten bijstellen..... De vraag van de topic schrijfster was of ze zich een beetje aanstelde. Mijn eerste reactie was dus: ja. Maar na het lezen van deze discussie begrijp ik dat het vooral om de woodkeuze 'baby' gaat. En ja, die is inderdaad nogal ongelukkig gekozen.
Dan hadden ze haar toch moeten waarschuwen voordat ze haar zoontje opgaf?? Sorry ik heb nog nooit gehoord dat een kind naar huis werd gestuurd omdat hij te speels is en zovaak heeft hij nog niet mee mogen zwemmen.. 4 keer wat is nu 4 keer?? En hier mogen de ouders 1x per maand mee kijken dan kunnen ze zelf zien hoe het gaat.... Zo als ik uit het verhaal opmaak vind ik het wel erg makkelijk van de zwemschool....Maar goed ik weet en ken ook niet heel het verhaal....
Own, dan was deze vast voor mij bedoeld. Heb mijn spelfout nu inderdaad gezien, thanks Maar' 'ik vindt' in jouw topic is dan ook niet zo netjes
@ Nikita: je geeft aan dat je pedagogiek studeert. Dan verbaast het mij dat je vindt dat de ouder deskundiger is. Ouders en leerkrachten/zwemleraren/pm-ers zien kinderen in een totaal verschillende omgeving! Als ouder in de thuissituatie, en als "deskundige" in een groep en/of een schoolse situatie. Dit kun je niet vergelijken!!! Je kunt elkaar dan ook alleen maar aanvullen! Maar als ouder weet je niet wat er nodig is om een kind zwemmen aan te leren, daar ben je gewoon niet in geschoold. Je kent natuurlijk wel je eigen kind, en kan er wel een idee over hebben, maar dit hoeft niet altijd correct te zijn. Ook ik als voormalig-leerkracht heb helaas meegemaakt dat ouders niet konden/wilden aannemen dat het leerproces niet goed verliep. Het kind had een IQ van 65 ( getest) maar ouders bleven maar aangeven: "ja maar, hij kent alle namen van de Pokemon figuurtjes uit zijn hoofd!" Dit is een tpisch voorbeeld van de verschillende situaties waar je kind in kan zien, en vaardigheden die voor bepaalde processen ( bv leren lezen, zwemmen) nodig zijn. En die verschillen thuis en op school nou eenmaal. Dus ik ben met je eens: een ouder kent zijn kind waarschijnlijk het beste, maar kan niet altijd inschatten of een kind in staat is een bepaald leerproces te doorlopen. Daar heb je dan toch de deskundige op dat gebied voor nodig! En wbt de typefoutjes waar sommigen over vallen: meiden, het is zondag en en we zitten op een forum........
Ik denk ook dat ouders en leerkrachten soms bijna 2 verschillende kinderen zien.. Hoe een kind thuis is en op school kan enorm verschillen. Maar dan moet een leerkracht dat kunnen zeggen inclusief enige onderbouwing anders gelooft de betreffende ouder het natuurlijk nooit want zo kennen zij hun kind niet... Soort van wederzijds respect en gelijkwaardig communicatie is dan vereist lijkt me.. Anders voelen mensen zich aangevallen of juist niet serieus genomen... Geheel buiten ieders bedoeling. En in zo'n geval moet je dingen uitspreken anders gaat et daarna weer mis.
Ha, maar ík heb dan ook niet beweerd dat ik het beter weet Maar goed, naar aanleiding van je wat meer genuanceerde uitleg hierboven kan ik me deels in je mening vinden. In je post die ik gequote heb vond ik je op zijn zachtst gezegd nogal ongelukkig uit de hoek komen. Dat gecombineerd met mijn persoonlijke ervaringen met juffen deed een soort chemische reactie in mijn hersenen ontwikkelen geloof ik
Wat natuurlijk best kan betekenen dat de ouders onbewust ook een niet zo hoog IQ hebben. Daarbij heb je altijd uitzonderingen, waarbij de leerkracht goed kan onderbouwen (aan de hand van tests uitgevoerd door deskundigen bijvoorbeeld) dat er iets loos is en een ouder eigenwijs blijft. Toch vind ik dat leerkrachten nogal eens stellig kunnen zijn, en eigenlijk vaker eigenwijs dan ouders. Zij vinden (beetje zoals de eerste post van Smile) met enige regelmaat dat zij door studie beter in staat zijn een kind te beoordelen. Als een kind uiteindelijk voor iets gediagnosticeerd wordt weegt de vragenlijst van de ouders doorgaans zwaarder. Dat is natuurlijk niet zonder reden... De ouders hebben doorgaans jarenlang studie inzake hun kind. En natuurlijk hebben we er ook ouders tussen die niet bepaald capabel zijn. Dat lijkt me wel een minderheid... Ja, bij mijn studie Pedagogiek leren we dat ouders deskundig zijn wat betreft hun eigen kind. Wij hebben meer deskundigheid omtrent een specifiek probleem. En gebruik makend van de deskundigheid van de ouders kom je vaak tot een waardevol advies, die ook veel beter landt bij een ouder. Dat geldt voor opvoedondersteuners maar ook heel vaak voor leerkrachten....
Maar nou wil je toch niet zeggen dat iemand met een studie pedagogiek dezelfde communicatieve kwaliteiten moet/kan hebben als een zwemleraar die 'alleen maar' een opleiding/cursus heeft gehad..??