Binnenkort moeten we onze dochter inschrijven voor school. We hebben keus uit een school met 'gewoon onderwijs en een met de Daltonvisie. Ik vroeg me af of onze dochter wel een type is voor het Daltononderwijs, dus mijn vraag aan jullie is: voor welk type kindjes is het Dalton onderwijs geschikt?
In principe voor alle kindjes. Dalton biedt de mogelijkheid tot zelfverantwoordelijkheid Maar ze begeleiden de kinderen op het niveau waar het kind om vraagt.
als ik jullie was zou ik bij beide scholen gaan kijken en een gesprek aangaan. Wij geven op onze school regelmatig een rondleiding aan ouders die nog twijfelen (er staan bij ons 8 scholen in onze stad dus keuze genoeg voor ouders, maar dat maakt het voor ouders vaak ook moeilijk, want ze weten niet zo goed waar ze op moeten letten!) Vooraf even samen bedenken wat jullie belangrijk vinden aan een school en voor jullie kindje. Natuurlijk is Dalton onderwijs wel wat verschillend met regulier, maar je moet als ouders ook een fijn gevoel hebben bij een school.Iedereen wil het beste voor zijn/haar eigen kindje en dan is het denk ik het allerbelangrijkste dat je je op je plek voelt. Voor mij komt het soort onderwijs dan op de tweede plaats (maar dat is persoonlijk). Ik denk dat het vooraf moeilijk te zeggen is of je kindje beter gebaat is bij Dalton of regulier, dat zullen jullie moeten ondervinden, want ieder kindje is anders en hoe jullie dochter zich zal ontwikkelen is voor jullie, maar ook voor de school natuurlijk nog niet duidelijk! In ieder geval heel veel succes met jullie keuze!!