Hallo, ik begin me steeds ongemakkelijker te voelen over het maken van foto's door derden /volslagen onbekenden van mijn kinderen. Wij hebben vier bengels, van 1-6 jaar, die er ook wel heel schattig uit zien met hun rode haar (vind ik zelf natuurlijk, haha). Maar de keerzijde is dat als ik nog eens ergens ben, dat er regelmatig door (semi-?) professionele fotografen (pers?) foto's van hun worden gemaakt. Van het weekend stond ik ivm aankomende gemeenteraadsverkiezingen waar ik woon te praten met een gemeenteraadslid. En ja hoor, daar worden weer heel veel foto's gemaakt (misschien wel 20 stuks). Ook close-ups. Toen ik er wat van zei, werd door de fotograaf gezegd dat hij van een krant was en een reportage aan het maken was over de gemeenteraadsverkiezingen en niet alleen maar de politieke kopstukken erop wilde en dat wij er ook op stonden. Maar tot op heden staat er in de krant niets hierover. het gaat me steeds meer tegen staan. en eigenlijk wil ik het ook niet meer dat men zomaar ongevraagd foto's gaat maken en dan weer wegloopt. Ik voel me soms net een celebrity. Weet jij veel waarvoor die foto's worden gebruikt?? Met photoshop staan de hoofdjes van mijn kindjes zo op heel foute site in allerlei rare poses. ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. En ben op zoek naar tips hoe je hier iets aan kunt doen... Kijk foto's op school met een excursie of zoiets helemaal prima en een foto van de kids bij vrienden op fb ook geen probleem. ik weet dat daar ook vanalles mee kan worden gedaan. Alleen dat willekeurig bewust foto's maken vind ik ook wel een behoorlijke inbreuk op mijn privacy.
Ik ben het met je eens, heb hier ook een hekel aan. En ik verbied mensen dus ook om foto's van mijn kinderen te maken. Zelfs op school heb ik hier afspraken over, met welke foto's er van uitjes etc op de website en de school FB gezet mogen worden. Dus de enige tip die ik je kan geven is om niet alleen aan de fotograaf te vragen waarom hij foto's maakt, maar gewoon aan te geven dat je het niet wilt hebben en dat je wilt dat hij ze delete. Doe ik ook. Het probleem is dat je juridisch niet een heel grote poot hebt om op te staan, voor portretrecht niet in opdracht mg je alleen bezwaar maken als een redelijk belang hebt, en dit is denk ik niet echt een redelijk belang. Maar een beetje stampij maken bij de fotograaf helpt altijd wel. Of de foto verpesten als hij de kinderen erop wil zetten
Ik herken het wel, vaak met winkelen of op evenementen is mijn dochter altijd de haas. Maar ik zeg gewoon gelijk dat ik het niet wil. Zodra ik het al zie zegt ik dat het niet wil. Maar irritant he
Ik ben zelf fotografe en ik maak regelmatig foto's op (kinder-) evenementen. Ik loop altijd even naar de ouders om te vertellen waar ik van ben, of ze er bezwaar tegen hebben dat ik de foto's maak en dat ze eventueel gepubliceerd worden. Ook geef ik ze een kaartje met m'n mailadres + nr v/d foto, zodat ze de foto zelf ook kunnen krijgen. Als ze het niet fijn vinden, dan maak ik dus geen foto's van hun kinderen en/of verwijder ik de foto waar ze bij staan. (heb ik nooit hoeven doen, ouders vinden het eigenlijk altijd wel leuk, vooral als ze zelf ook de foto kunnen krijgen) Maar ik merk idd dat 'collega's', en dan vooral die het meer voor de 'hobby' doen, dit vaak niet doen. Overigens wordt mijn eigen dochter ook vaak gefotografeerd op evenementen. Als het mij niet bevalt hoe dat verloopt of als er geen communicatie vooraf/achteraf is, dan loop ik op de fotograaf af om er wat van te zeggen. Ik wil sowieso altijd weten waar het voor is.
Tja, ik heb zelf altijd geleerd nooit ongevraagd van anderen foto's te maken. Vind het ook getuigen van behoorlijke onbeschaafdheid als t wel gebeurd.
Ik heb het een hele tijd wel gedaan... Maar vertelde dan ook tegen de ouders dat ze de fotoos ook per mail konden krijgen als ze dat wilden. Daar had nooit iemand echt bezwaar tegen. Verder... Publiceerde ik ze ook niet.. Dat scheelt wellicht. Ik vond het toen leuk om evenementen te fotograferen en dan komen er ook weleens kinderen op. Ik zou als ik jou was.. Gewoon de fotograaf vragen ze ter plekke te verwijderen. Dat is de enige manier dat je zeker weet dat er nergens foute plaatjes van je kind opduiken. Want voor zelfde geld is de fotograaf wel ter goeder trouw en gaat daarna iemand anders er met die foto vandoor.