Zwemles; welk tijdstip?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Magnolia29, 2 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RLSD

RLSD Niet meer actief

Rond etenstijd lijkt mij niet ideaal, ik zou er zelf niet voor kiezen maar je kunt het natuurlijk altijd proberen en even aankijken of het te doen is voor jullie.

Hier zwom de oudste op woensdagmiddag van 13.45-14.30 en dat was ideaal. Hij vol met energie nog en op tijd weer thuis zodat ie ook nog lekker met vriendjes kon spelen.

De middelste heeft zwemles op zaterdagmiddag van 13.15-14.00 uur. Ideaal? Nee. Zouden we er nog eens voor kiezen? Nee. Maar het was dit, of nog langer wachten dus toch maar besloten destijds om dan zo maar te starten.

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij zijn - door verschuiving van niveau- ook weleens op die tijd uitgekomen... Zeker in gemeente waar nog weinig continue roosters zijn - is er maar weinig 'tijd' doordeweeks om zwemles te geven. Tussen 15.45 en 19.00 over het algemeen. Anders zit je met school, of het is écht te laat.
    Kinderen die hier om die tijd op les zitten, hebben vaak een boterham vooraf gegeten en gaan in de onesie weer naar huis. Aan tafel en dan lekker naar bed. En als ze tussen de middag nog wél thuis eten, zou je zelfs kunnen overwegen om tussen de middag warm te eten en dan s avonds alleen brood.. Dat kan vooraf en/of achteraf.

En qua koken: Vooraf koken kan natuurlijk ook. Macaroni op de dag van de zwemles - alleen nog even opwarmen en dat eet dan ook lekker weg?

Of wat hier heel goed ging: Zacht gekookte bloemkool met appelmoes :p . Eventueel nog uit de vriezer ook haha. Wij vonden het niet te eten, maar dochter at dat graag, zeker als ze moe was ging dat er nog goed in.

3. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Ach nu is het de zwemles....straks is het de voetbal-, hockey- of handbaltraining of de dansles of ballet.
    De sportlessen van jongere kinderen zitten ook vaak op dit soort tijdstippen en naarmate ze ouder worden schuift dat naar achter.

Athina vindt dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Dochter zat op zaterdagochtend, 10.30 tot 11.15. Vroeg genoeg om nog wat aan je dag te hebben, en laat genoeg voor ons tempo op een weekend-ochtend :p
    Zoon zit op woensdagmiddag, 16.30 tot 17.30. Zij zijn een stuk eerder weer terug dan ik uit mn werk ben. Ze hebben nog een klassiek rooster, dus er is nog genoeg tijd voor een speelafapraakje voor die tijd.
    De kinderen hebben hun andere sporten trouwens tussen 17.30-18.30. Dat zijn hier de vroegste trainingen. Trainers zijn ook maar vrijwilligers met een baan of studie.

5. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik zou in deze tijd met oplopende wachtlijsten lekker beginnen op dat tijdstip. Broodje pindakaas er in voor de les en iets makkelijks daarna nog.

Wij zijn vroeg begonnen met lessen met het idee: elke seconde die ze zichzelf drijvende kunnen houden is een gewonnen seconde bij een val in het water. Met zwemles kunnen ze al snel drijven op de rug. Met de zomer in aantocht een fijn idee zou ik zeggen dus ja ik zou het voor lief nemen en gewoon starten.

Magnolia29 en Athina vinden dit leuk.
  6. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Mijn oudste begon toen ze 5,5 jaar was, van 18u tot 18.45u op vrijdag. We aten altijd vroeg om 16.30u. De jongste bleef thuis bij papa.
    Na het zwemmen gelijk pyjama aan en thuis gelijk door naar bed.
    Was prima te doen, maar voor je jongste nu gekozen voor 16.30u tot 17.15u. Ze start ook een jaar eerder dan haar zus destijds (dus met 4,5 jaar) en ik denk dat 18u toch iets te laat wordt voor haar.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    haha ja en dat is nog niet het ergste.. die wedstrijden om 9.00 uur smorgens op zaterdag... bij een tegenstander een half uur rijden... zodat je om 8.00 uur moet verzamelen of als je pech hebt nog eerder :D :eek:

masami en olleke vinden dit leuk.
  8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ja pfff zwemlessen....veelal hele onhandige tijdstippen. Ik zou denk ik wel gewoon beginnen en aankijken, misschien is t prima te doen. Vooraf iets eten, pyjama aan bij het afdrogen. Thuis nog iets eten en dan lekker naar bed.
    Als je eenmaal 'binnen' bent kun je eventueel wat makkelijker schuiven als je het toch niet handig vind.
    Wij hadden bij de oudste mazzel met zatermiddag 16:00u ofzo.
    Later naar een andere zwemschool gegaan toen jongste ook begon en toen zaten wel doordeweeks. Volgens mij ook rond 16:00/16:30, dus op zich wel te doen.

9. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Ha ha ja inderdaad! Om 9 uur op zondagochtend handbalwedstrijd met 45 min reistijd:p

10. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Voor diploma A had ze tien dagen vier uur per keer les, geloof dat dat verdeeld was over een paar zaterdagen en dan een week in de vakantie.
    Voor diploma B (natuurlijk niet direct er achter aan maar in een andere vakantie) had ze een week lang twee uur zwemles en dan afzwemmen.
    En voor diploma C (ook weer in een andere vakantie) ook een week twee uur per dag en dan afzwemmen.
    In kleine groepjes en in een zwembad van een hotel. Het is ook met diploma garantie, dus je weet ook van tevoren wat je kwijt bent aan geld. Je betaalt een bedrag en daarvoor garanderen ze je diploma, ook al moet je nog een keer afzwemmen.

Tja, het is maar wat je leuk vindt... ik had er echt geen zin in om misschien wel meerdere jaren naar zo'n zwembad te moeten op onmogelijke tijden (want ik heb nog nooit iemand gehoord bij wie die tijden wel lekker uitkwamen ;))

11. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Bedankt voor je uitleg. Ik denk ook dat het per kind verschilt of zo'n turbocursus iets voor hem/haar is.. En sowieso of de ouders het kunnen/willen betalen.

Wij hebben er bewust niet voor gekozen omdat we gewoon weten dat we onze dochter er geen plezier mee deden. Zowel qua concentratie vermogen als kracht en conditie. En we konden het simpelweg ook niet betalen. :)

Wie weet is het straks over 1,5 jaar bij onze jongste een ander verhaal. Die heeft sowieso al meer bij te zetten als onze oudste.

12. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Hier ook wisselende tijden gehad, rond 17.00 uur les aten we na de tijd, kookte ik iets makkelijks zoals macaroni bijv.
    Rond 18.00 uur aten we tussen de middag warm en warmde man 's avonds op voor zichzelf en at ik met de kinderen een broodje.
    Wij zaten dan wel op woensdag, op donderdag zal dat lastiger zijn als de kinderen 's middags school hebben.

Hier ging andere kind mee en dat deden de meeste ouders, dus die kinderen speelden dan weer samen en de moeders zaten onderling te kletsen.
    Hoe dat straks is i.v.m. corona weet ik natuurlijk niet, dan zal dat wellicht wat lastiger zijn.

En gezien corona zou ik niet opschuiven, best kans dat ze dan nog heel lang moet wachten met starten.
    Hier zijn ze met 4,5 resp. 4 jaar begonnen, alleen al de water gewenning vond ik een fijne gedachte in onze waterrijke omgeving, ze kunnen dan niet direct goed zwemmen, maar gaan wel in actie zodra ze in het water vallen.
    En met de zomer voor de deur toch ook wel fijn als ze al wat lessen gehad hebben?

Magnolia29 vindt dit leuk.
  13. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Klopt inderdaad hoor. Het moet wel bij je kind passen.
    En het geld; ik denk dat je uiteindelijk met al die reguliere lessen op net zoveel uitkomt ongeveer....

14. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dat laatste, dat weet ik wel bijna zeker inderdaad. Alleen is het dan niet in 1 keer zo'n grote uitgave. Moet ook maar mogelijk zijn op dat moment. Wij betalen nu een x bedrag per 9 weken. De voornaamste reden was bij ons dat we onze dochter er totaal niet blij mee hadden gemaakt als we haar op turbo zouden doen. 2x per week een half uurtje zwemmen is voor haar goed zat.. (We hebben een klein tenger poppetje haha)

poema vindt dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier reguliere lespakket voor A voor €500,-, turbopakket voor A is €850,-... Vind ik toch een flink verschil nog!

16. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hier is een kwartaal normaal zwemles al 220 euro. Volgens mij redt je het niet met 1 kwartaal ;) en ik denk ook niet met 2... maar goed... En bij dat hogere bedrag zit dus wel diploma garantie; dus mocht je kind het de eerste keer niet redden, dan krijgt hij voor hetzelfde geld gewoon meer lessen tot aan het diploma. Hoef je niet bij te betalen.

Ik weet wel dat ik het meer dan waard vond om niet elke week in zo'n vreselijk zwembad te hangen... week in week uit... Dochter heeft met maanden tussenpozen in een dik jaar drie diploma's gehaald.

17. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Blijf je dan daarna wel zwemmen om het nog bij te houden?
    Bij iets oudere kinderen zou het misschien kunnen werken, maar bij jongere kinderen zou ik dit zelf nooit zo doen. Volgens mij missen ze dan echt heel veel ervaringsuren...

masami vindt dit leuk.
  18. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dit werd bij de zwemvereniging waar mijn dochter eerst bij zwom wel verteld. Maar ja, of dat echt zo is, weet ik natuurlijk niet.

19. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Vond ik heel erg meevallen hoor. Daarna wel paar keer wezen zwemmen, maar niet overdreven veel. Dochter was ook jong toen ze dit deed (gelijk toen het mocht gegaan). Ik heb nu niet echt de illusie dat kinderen die in grote groepen maar max een uur per week zwemmen echt zoveel meer ervaring hebben eigenlijk.
    Met die snelcursussen zwemmen ze veel meer tijd achter elkaar en in kleine groepen, dus veel aandacht voor het individu, dus ja....

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.240
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik denk dat het geen verschil maakt idd snelcursus of gewoon. Maar voor ieder kind is het belangrijk regelmatig te blijven zwemmen vind ik.

poema en Felice vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina