twee peuters op 1 kamer, tips!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Nena77, Jan 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nena77

Nena77 Actief lid

Dec 7, 2007
    445
    0
    0
    Ik ben op dit moment hoogzwanger van ons derde ukje en sinds kort slapen onze twee dochters van 1,5 en 3 bij elkaar op de kamer omdat wij de baby straks een eigen kamertje willen geven. In het begin ging alles prima, de dames vonden het reuze gezellig en geen enkel probleem met slapen. Nu is het ineens al weken een drama. Als ik ze tegelijk naar bed breng houden ze elkaar wakker en als ik de jongste eerst breng en wacht tot ze slaapt, dan klimt de oudste zodra ik weg ben bij haar in bed, zodat ze weer wakker wordt.Dit houden ze rustig zo'n anderhalf a twee uur per keer vol. Dit zowel 's middags als 's avonds. Ze worden nu ook ineens 's nachts vaak wakker met als gevolg dat de dagen hier beginnen om 4.00 uur 's nachts.:$ Overdag zijn zowel de meiden als ik moe en prikkelbaar, wat de sfeer er niet beter op maakt. En straks met de baby erbij wordt het dan nog zwaarder.
    We zijn druk bezig om de zolder te verbouwen voor extra slaapkamers, maar vind mijn dochter van 3 nog wat te jong om op te zolder te slapen.
    Mijn vraag is nu: wie heeft er ook 2 peuters bij elkaar op de kamer. Hoe gaat dit en hoe zouden jullie mijn probleem aanpakken. Want ik weet het onderhand echt niet meer, heb zo'n beetje alles wel geprobeerd wat mij te binnenschoot.
    Alvast bedankt!
    Groetjes Nena

2. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    Dat is wel ff flink pittig 2 wakkere peuters en zelf zwanger....

Waarom zou je de oudste niet op de zolder laten slapen?
    Als je een goed traphekje gebruikt kan dat toch best wel?
    Of een schuifje op haar deur. Je kunt ook evt een babyfoon daar dan neerzetten, dan kun je het de eerste periode goed in de gaten houden wat ze uitspookt.

Heel veel succes!

3. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Misschien helpt het om te zeggen dat ze niet meer bij elkaar op de kamer mogen slapen als ze niet gaan slapen. Nu de kleine er nog niet is heb je nog ruimte op de andere kamer om ze apart te leggen. En dan ook doen na 2 keer waarschuwen. Misschien snappen ze het. Zo niet, dan weet ik het ook niet :) Lijkt me iig erg lastig.

4. Nena77

Nena77 Actief lid

Dec 7, 2007
    445
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Vind het een beetje een eng idee om de oudste nu al op zolder te leggen. Reden is denk ik dat er een tijd geleden hier in de buurt brand is uitgebroken op de zolder waardoor er een paar kindjes zijn overleden. We hebben maar besloten het nog even aan te kijken. Mocht het echt problemen blijven geven, dan gaat de baby de eerste tijd bij ons op de kamer en de twee oudsten weer apart. Als de zolder klaar is gaan we toch maar proberen de oudste dan op de zolder te leggen met evt. de babyfoon erbij, goede brand-en koolmonoxide melders. zodat alle kids een eigen kamer hebben.

Groetjes Nena

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou idd in het begin de baby bij je op de kamer nemen, dan heb je toch weer een paar maanden uitstel ;). En dan nog een keer proberen.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Wij zaten met hetzelfde probleem. Zwanger van de derde en een slaapkamer te kort. De tweeling samen laten slapen werkt niet om dezelfde reden die jij al aangaf, ze houden elkaar wakker.

Daarom hebben wij een vierde slaapkamer gebouwd op zolder en gaat een van de meiden dus wel op zolder slapen binnenkort. Ik vind het net als jij moeilijk en lastig maar het is de beste keuze die we kunnen maken, andere opties zijn er gewoon niet.
    We gaan idd zowel een rook- als koolmonoxide melder plaatsen, ook omdat de cvketel op zolder staat en we hebben een extra babyfoon zodat we haar kunnen horen als er wat is.
    Ik zie er nog het meeste tegenop dat ze nu een extra trap af moet, die ook nog eens lastiger te lopen is dan de trap naar beneden.
    Maar vermoed dat het gewoon even een kwestie is van doorzetten en het snel genoeg helemaal normaal is dat ze op zolder slaapt.

Voor tijdelijke oplossing, misschien kun je zo'n scherm op hun kamertje zetten, zodat ze elkaar iig niet rechtstreeks zien als ze in hun bed liggen?
    Misschien heb je de optie om een cameraatje te plaatsen zodat je het in de gaten kunt houden daar.

7. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Waarom gaan jullie niet zelf op zolder slapen zodat één van de twee jullie slaapkamer kan krijgen.

8. Nena77

Nena77 Actief lid

Dec 7, 2007
    445
    0
    0
    @ Caithlin: De meiden kunnen elkaar nu ook niet goed zien, staat een kast tussen, maar zelfs dat was hier geen oplossing. Zolang ze elkaar horen gaat de oudste gewoon uit bed naar het bedje van de jongste;) en kruipt er zelfs bij in. Die camera zou inderdaad wel handig zijn:)
    ik denk dat ook een extra babyfoon geen gek idee is voor als ze naar de zolder gaat. Geeft misschien wat meer rust. Hier ook de cv ketel boven vandaar de melders. Misschien zie ik wel gewoon teveel beren op de weg en blijkt het allemaal prima te gaan straks. We gaan het maar gewoon proberen. Lukt het niet, dan kunnen we altijd nog terug.

@ Poohbeer: Ook dat hebben we voor de verbouwing overwogen, maar vonden we echt niet praktisch met straks 3 kleine ukkies. Nu kan het ook niet meer omdat de verbouwing inmiddels zo ver gevorderd is dat de zolder is opgesplitst en de kamers te klein zijn voor een 2 persoonsbed.

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dat leek ons ook niet praktisch idd, om zelf op zolder te gaan slapen. Helemaal met gebroken nachten en een baby is het wel fijn om met de baby op dezelfde verdieping te slapen.
    Ook heb je dan voor m'n gevoel wat minder controle op de kinderen als je niet op dezelfde verdieping slaapt (maar kan het mis hebben daarin hoor ;))

Succes ermee! Van welke maand is je oudste dochter? Onze meiden worden 4 in maart, het behang zit er sinds vandaag op en ik vermoed dat ze volgende week naar zolder gaat... pfff spannend hoor :)

10. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

en als je nou een hoogslaper voor je oudste dochter koopt?
    dan zien ze elkaar niet
    wij willen hier ook de kids op 1 kamer doen
    maar zolang mijn zoontje zijn zus ziet gaat ie niet slapen

en omdat ik bezig ben met me dochter om zindelijk te worden
    wil ik dat me dochter op ons bed in slaap valt dan savond wakker maken om te laten plassen en dan op haar eigen bed neer leggen
    onze zoontje slaapt heel licht wat het gevolg van afgelopen nacht was dochterlief had geplast zoonlief werd wakker en ging huilen maar dochterlief wou natuurlijk slapen
    gelukkig stond er een camping bedje klaar in de andere kamer en me man had hem nog niet neergelegt daar en hij sliep
    dus bij hem is het echt zo zolang hij iemand ziet gaat hij niet slapen

11. Nena77

Nena77 Actief lid

Dec 7, 2007
    445
    0
    0
    @ Caithlin: De reden die jij aangeeft was bij ons ook de reden dat wij niet op de zolder wilden gaan slapen. Met een pasgeboren baby is de kans natuurlijk helemaal groot dat we 's nachts regelmatig uit bed moeten en dan inderdaad telkens de trap op/af zag ik ook niet zo zitten.
    Daarnaast is de kans dan ook groter dat door dat gerommel op het overloop/trap de andere 2 ook wakker worden.
    Onze oudste wordt in oktober 4 jaar.
    Ben benieuwd hoe het bij jullie zal gaan, hopelijk probleemloos!

@ Trotsemama: een hoogslaper gaat hier niet werken, want dan gaat ze alsnog gewoon uit bed als ze de jongste hoort.

12. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

en de 2 jongste op 1 kamer?

13. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

Dec 29, 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Misschien een beloningssysteem maken:
    Als ze allebei in hun eigen bed blijven een sticker, bij 5 stickers een cadeautje o.i.d.

14. Misoh

Misoh Bekend lid

Wij gaan de oudste 2 ook op 1 kamer doen over een maand of 2 (okt 07 en sept 09). Wat ik me afvraag als ik je verhaal lees is hoe jullie er overdag voor zorgen dat ze luisteren?

Ik verwacht geen grote problemen hier, behalve wat opstart problemen omdat je jongste moet wennen aan een andere kamer. In de zomer hebben ze tijdens de vakantie ook op 1 kamer geslapen. Ging na een dag of 2 zonder al te veel problemen.

Wij zullen trouwens de babykamer de eerste maanden (hopelijk weer een stuk of 9) nadat de baby is geboren, als reserve hebben. De baby gaat naast m'n bed. Zo hebben we de commode altijd vrij (ook overdag).

15. Nena77

Nena77 Actief lid

Dec 7, 2007
    445
    0
    0
    Overdag gaan ze als ze niet luisteren voor een time-out naar de gang. Dit werkt op zich wel prima.
    Dus dat is geen probleem. Het gaat echt puur om het slapen gaan en het elkaar wakker houden, omdat ze het gewoon te gezellig vinden zo samen op een kamer.
    Ik ben nu echt strak begonnen met het consequent terug in bed stoppen zonder wat te zeggen en vooral rustig te blijven. Dit leek iig gisteravond wel wat te werken, dus wie weet als ik dit volhoud dat ze er vanzelf aan gaan toegeven.
    Het beloningssysteem met de stickertjes zou bij onze oudste misschien wel werken, maar de jongste is volgens mij nog te jong( of ik moet me vergissen)
    De baby gaat iig de eerste weken ook bij ons op de kamer hoor, tenminste zolang het goed gaat met de borstvoeding.

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh jakkes, straks gaan die 2 knullen van mij dit ook doen. En wij hebben niet eens een kamer over ;)

Share This Page