Dat is natuurlijk altijd goed maar de dame van 5 jaar is wel erg netjes. Slaapkamer altijd netjes, bed altijd netjes op willen maken na het slapen, kledingkast houd ze zelf bij, is overal zuinig op. Jas altijd netjes aan het lusje en ervan af halen zonder kapot te trekken, schoenen altijd netjes in de schoenen rek. Haar knutsel, tekenspulletjes en speelgoed altijd netjes opgeruimd. Als ik aan het strijken en wassen ben houd ze mij zeer in de gaten als ik met haar kleren bezig ben. Alleen ze is nu een beetje, tja in een klein buitje sinds we afgelopen zondag hebben ontdekt dat er twee paarse jassen en spijkerjassen op de kapstok hangen. Waarvan beide een van haar zijn alleen welke, wordt nog uitgezocht. Ze weet niet wat ze er nu mee aan moet. Zeg 'komt wel goed en mama zoekt het al uit' maar een kleine dip in haar nette wereld. Wij herkend het ook, bedoel als eerste de netheid in alles De jas en spijkerjas + gedrag kan ik wel bij haar begrijpen.
Sanne heeft dit met bepaalde dingen. denk dat het een beetje bij de leeftijd hoort. Ze zoeken houvast in bekende dingen en netjes zijn opgeruimd en dingen op hun plaats leggen hoort daar bij. Hier overigens niet zo netjes hoor.. .maar .. wel met bepaalde dingen. Dus i.d. jas netjes aan het haakje aan de kapstok schoenen in het rek etc. Als ik dat een keer zelf niet doe omdat ik haast heb komt ze me dat wel vertellen...
Het zal aan mij liggen, maar ik snap het jassenverhaal niet helemaal... 2 jassen? Waar komt die vandaan dan? En hoezo weet je niet welke van haar is?
Kijk maar naar dit bericht van mij fafa http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/543340-verbaasd-opruimen-kapstok.html
Weea blij mijn,kids komen uit school gooien hun schoenen neer jas en tas en elke keer kan ik roepen dat ze allemaal hun eigen plek hebben maar doen is een ander verhaal haha me oudste maakt gebruik van alle lades kastjes in huis om vol te stoppen met ziin dingen nu ook de dressoir
Mijn dochter is nog een stuk jonger, maar ik herken het ook wel. Ze is niet per se netjes, in de zin dat ze al haar eigen zooi altijd opruimt. De woonkamer is regelmatig een ontplofte bende. Ze is wel heel netjes in de zin dat dingen heel erg op hun vaste plek moeten en dat ze mij ook in de gaten houdt. Als ik iets even "verkeerd" doe, dan verbetert ze me en zegt ze: "nee mama, dat moet ZO!" Waarbij ze dan bij ZO heel hard schreeuwt en een beetje boos is. Ik heb het dan over dingen even niet op hun vaste plek zetten, met het idee dat ik dat later wel doe, omdat het op dat moment even niet handig uitkomt. Ze vindt het bijvoorbeeld ook enorm belangrijk dat de deksels van het broodbeleg weer op de potten gaan, zodra we er beleg uit hebben gehaald. Ook bij het kdv krijg ik haar soms maar moeilijk mee, omdat ze dan haar speelgoed aan het opruimen is, en daarbij steeds speeltjes ziet die andere kindjes blijkbaar niet helemaal goed hebben terug gezet, wat zij dan gaat lopen corrigeren. Zucht. Ik denk dat Sanne het goed omschrijft, dat ze daar houvast in zoekt. Ach, haar moeder is ook lichtelijk obsessief compulsief, dus ze heeft het van geen vreemde!
Onze zoon is niet zo netjes als jullie dochter. En inmiddels wordt het ook wel wat minder. Maar hij is wel best gestructureerd. Schuift ook altijd netjes zijn stoel aan, schoenen moeten op de juiste plek en ook de deksels op potten van broodbeleg is heel herkenbaar. Hij heeft ook bepaalde rituelen gehad die echt strikt uitgevoerd moesten worden, anders werd hij boos. Dat hebben we nu wel een beetje doorbroken inmiddels. Het heeft zoals eerder gezegd inderdaad wel te maken met een stukje controle houden op de wereld. Maar ook 'zelluf doen' (gewoon het doen om het kunnen) speelt wel een rol denk ik. Tot een bepaalde hoogte heel normaal. Zolang het je kind niet belemmert, zou ik me er niet druk om maken.