Toch sta ik raar van te kijken wat m'n 2-jarige peuter (ze wordt in februari 3) allemaal zegt en of ik het normaal vind? Ze zegt bijvoorbeeld: Mamma, het eten was heerlijk. Dank je wel. Of ze corrigeer mijn taal gebruik. En als iets niet klopt of iets niet leuk vindt dan zegt ze het gewoon. Zoals, nee mamma dat is geen tv maar éen ipad. Mamma, jij zingt niet mooi. Ook kijkt ze naar Rescue bots op netflix en zegt ze opeens: Mamma, zullen we naar de speelgoedwinkel gaan? Ik wil naar robots speelgoed kijken. Als we eenmaal bij de speelgoedwinkel is, dan vraag ik haar wat ze leuk vindt. Zegt ze: ja de robots. Zeg ik: wil je eentje uitkiezen? Zegt ze: nee mamma, ik hoeft niks. En dan stimuleer ik: wat vind je van die oranje7witte die in een helikopter veranderd? Dan zegt ze: ow ja, die vind ik wel leuk. Ik heb het gevoel dat ze niet 2 is, maar 4-5 jaar. Is dat niet raar?
Leuk hè. Ik weet ook niet beter, wij hebben ook twee uitzonderlijk goede praters. Heel gezellig, maar soms ook vermoeiend. Onze oudste begon met losse woordjes toen ze een maand of tien was. Rond de anderhalf konden we al gesprekjes met haar voeren. Ook de dingen die ze zei waren echt opvallend voor haar leeftijd. Onze jongste was iets langzamer, maar ook zij is een hele goede prater. Ze zit sinds kort op school, en ik verbaas me hoe slecht andere kindjes van vier jaar praten in vergelijking met haar. Maar om een lang verhaal kort te maken.. Of het raar is weet ik niet, maar dit soort gesprekjes voerden wij ook wel met onze dochters op een leeftijd van 2,5.
Voor mij klinkt het ook niet heel raar. Mijn oudste praatte ook op die manier. Mijn jongste is nu 14 maanden, en zegt nog niet zo gek veel. Terwijl de oudste op die leeftijd al een behoorlijk vocabulaire had.
Haha wat grappig! Heel apart dat je kindje dat al zegt! Onze uk is bijna 2.5 en een paar weken geleden ging uk slapen en papa fietsen.later komt hij thuis en zegt uk papa heb je lekker gefietst. Vonden we ook heel apart , of mama heb je lekker boodschap gedaan? Erg schattig, het komt ook echt uit zich zelf.
Klinkt mij niet vreemd. Nu hebben wij hier ook een hele goede prater. Als ik haar vergelijk met leeftijdsgenootjes of buurkinderen die iets ouder zijn praat ze veel meer en duidelijker. Ook kan ze dingen heel goed terughalen. Toen ze net op het kdv (2,5 jr)zat kreeg ik na de eerste dag al terug dat ze heel goed praatte. De een is sneller dan de ander
Mijn zoon loopt eerder achter dan voor met praten, maar dat soort gesprekken hebben wij ook. De uitspraak zal voor veel mensen niet verstaanbaar zijn, maar ik versta hem heel goed. Vaak praten ze je ook na met die wijze woorden. Ik hoor mezelf vaak terug zeg maar
Hier ook een meisje die zo praat terwijl onze zoon met ruim 3 jaar pas goed begon te praten hebben we hier al een dik jaar hele gesprekken en inderdaad vaak hoor ik mijzelf terug, zoals net komt ze naar dr pop toe lopen kom maar bij mij hoor lieverd je hoeft niet te huilen. Of als we dr broer uit school gaan halen zegt ze altijd en hoe was het op school vandaag heb je nog wat geleerd, dat is precies wat ik ook altijd vraag.
Aiden was net zo. Verbaasde me toen net zo over zijn klasgenootjes toen hij in groep 1 kwam. Sommigen waren nog totaal onverstaanbaar. Finley daarentegen praat nog niet zo duidelijk als Aiden op die leeftijd al wel kon. Hij wordt volgend jaar 4, dus ook een van die kindjes die dan nog niet zo goed verstaanbaar zijn, vrees ik.
Heel herkenbaar. Hier ook zon goede prater en een wijsneus. Zoals meerdere al zeiden hoo ik mezelf ikk geregeld terug. HHa. Als ik mezelf stoot zegt ze. Tja dat is niet zo slim he mama. Of sochtends tegen de honden. Goedemorgen vriendjes hebben jullie lekker geslapen. Tijdens het eten zegt ze. Dat was lekker mama dankje wel. Of ze zegt. Dit lust ik niet.
Hihi nou ik sta er wel van te kijken hoor, maar mijn mannetje is volgens mij ook niet zo vlot als ik dit zo lees. Hier zegt hij nu wel als hij wat leuk vind, maar hij komt echt niet verder dan: Mama, was leuk oma. Of wel: Mama het was leuk bij oma. Dit zegt hij overigens over alles en iedereen waar we geweest zijn. Maar leuk toch als ze zo vlot babbelen!
Hier is ze nog niet zo snel met praten. Nu ze naar de peuterspeelzaal gaat word het wel beter. Maar ze begrijpt echt alles wat je zegt. Je kan haar een opdracht geven en ze doet het meteen.
Hier ook. Van de zomer 2,5 jaar. Zit een ijsje te eten: "Papa, dit is verrukkelijk!" En nog veel meer leuke uitspraken die ik helaas zo snel vergeet.
Ja echt geweldig! Laatst waren we een rondje aan 't lopen dus ik zeg tegen d'r "kom we gaan hier rechts", zij lijkt om het hoekje naar rechts en zegt "oh ja goede keus mama!"
Gezellig he!? Hier ook regelmatig van dat soort uitspraken. Bijvoorbeeld; Heb je lekker broodjes voor me gekocht? Of Dat is een heel goed idee mama! Zullen we een stukje gaan fietsen, ja oké?
Hier ook een vlotte babbelaar. Of eigenlijk, een bijdehand kind. Gisteren pakte ze ineens m'n kin vast en zei; 'luisteren naar papa' terwijl ze me streng aan keek. Wordt tijd dat papa z'n vocabulaire weer wat gaat uitbreiden denk ik. Toen ik haar laatst tegen de huilende twins hoorde zeggen; stil maar moppie, hoorde ik echt mezelf en stikte ik even van het lachen. Dit is echt een heerlijke leeftijd!