Zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arian, 23 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Mijn dochter zwemt bij de Rotterdamse Reddingsbrigade, daar is het €3,50 per les. Er zijn meestal een stuk of 10 zwemleraren aanwezig, de meeste in het water.

2. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Pas een zwemjuf gesproken,partner van een vriendin.Zij gaf aan om pas vanaf vijf jaar te beginnen omdat je kind dan pas sterk genoeg is.
    Ze raadde een turbocursus af omdat dit erg frustrerend kan zijn voor t kind (2 a 3 keer per week s morgens vroeg voor schooltijd) en ze het dan minder goed leren als met de reguliere zwemlessen

3. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn dochter roept vanaf dat ze 4 jaar is, dat ze op zwemles wilde. Nu is ze motorisch niet zo heel sterk, dus we hebben besloten om haar te laten beginnen toen ze 5,5 jaar was.
    Ze is nu 6. Ze vindt het zwemmen enorm leuk, maar ook zwaar. Ik denk dat het voor haar niet goed was geweest als ze vroeger was begonnen.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zwemmen ze in de zomervakantie door of niet? In principe zou ik zeggen; begin lekker met 4.6 - maar afhankelijk van wanneer je vakantie begint; is het relatief kort als ze dan mogelijk weer stoppen.

Begint ze nu ; dan heeft ze wel een goede beenslag en een beginnende schoolslag waarmee ze 'verder' kan in de vakantie, ook al ligt ze dan mogelijk stil.
    Als ze gewoon doorgaan in de vakantie, zou ik beginnen met 4.6 - nog net even wat meer tijd geven.

5. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Onze oudste was 4 jaar en heeft er 2.5 jaar overgedan. De middelste met 5 jaar en hij is nu na 15 maanden klaar. De jongste doe ik ook pas met 5 jaar op zwemles gaat het toch iets sneller

6. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Bewust gekozen om wat later te starten.
    Oudste dochter was op 2 dagen na 6 jaar toen ze startte.
    Ze is afgelopen juli begonnen en eind maart mag ze op voor A.

Bij mijn andere kinderen wil ik ook wachten tot ongeveer 5,5 jaar. Dan zijn ze fysiek net wat sterker want zie dat het best zwaar is voor ze.

7. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Mika is 23 sept begonnen.met 4 jaar en 9 maand als het mee zit mag hij volgende maand afzwemmen,heeft hij A in een half jaar.Morgen mag hij met kleren zwemmen, hij vind het zooooo spannend(mama ook).

8. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #28 Zana28, 24 feb 2017
    Laatst bewerkt: 24 feb 2017
    Mijn zoon is van het ouder en kind zwemmen met 4 jaar en 6 maanden doorgestroomd naar de zwemlessen, hij is nu ongeveer 15 maanden 1 keer per week 45 minuten bezig ( exclusief vakanties) en zou in principe kunnen afzwemmen, maar moet op de volgende diplomadag in april wachten.
    Wij hebben het A diploma afgekocht en zijn inmiddels "uit de kosten", dus nu zwemt hij gratis, wat mij betreft tot aan de zomervakantie, maar dat zullen ze wel niet doen als het niet nodig is....Wij hadden de juf gevraagd, wat ze ons adviseerde, maar ze kende onze zoon al van het ouder kind zwemmen, ook ben ik zelfs aan het rekenen geslaan. Je moet alle kosten bij elkaar optellen, ook voor pasje, inschrijfgeld, diplomakosten, foto en dan rekening houden met de gemiddelde duur die een kind erover doet.

Het was een beetje raar, er mochten 3 kinderen uit de groep voor diplomazwemmen 14 dagen geleden, en gisteren zei de juf dat ook de andere kinderen klaar zijn en dat ze nu gaat kijken wat ze nog meer kunnen in de komende weken.
    Ik heb wel gemerkt dat de ouders die het niet afgekocht hebben toch meer erna kijken, hoe lang ze erover doen, dat is ook begrijpelijk, mij maakt het nu verder niet uit, hoe langer, hoe beter, zou ik bijna zeggen.

Normaal zitten max. 10 kinderen in de groep, maar nu zijn het er maar nog 5, misschien dat er weer kinderen instromen na de vakantie, maar wat mij betreft mag de groep ook zo klein blijven en gaan ze nu routine krijgen en eventueel al wat voorbereidend werk voor het B diploma doen.
    Als ik opnieuw mocht kiezen, zou ik hem later laten beginnen, maar toen dachten wij dat het makkelijker is, wanneer hij gewoon verder gaat zonder onderbreking.
    Het was niet altijd eenvoudig en ging niet altijd van harte. Sommige dingen zijn ook afhankelijk van de samenstelling van de groep. In het begin zat hij met veel oudere leerlingen in de groep die zich al veel makkelijker in het water bewogen. Pas sinds hij zonder kurk is gaan zwemmen, kwam het plezier terug en durft hij steeds een beetje meer. Het ging opeens heel snel sinds januari.
    Hij had het vaak heel koud in het wedstrijdbad en was lange tijd bang om met het hoofd onder water te komen of door het gat te duiken, maar dat kan hij nu ook.

Als hij in april mag afzwemmen, hangt het een beetje ervan af wat ze de volgende weken nog doen, of wij direct voor B gaan. Ik wou eigenlijk wachten tot groep 4, maar als ze nu al een beetje verder gaan met oefenen, is het eventueel mogelijk B voor de zomervakantie of direct na de zomervakantie te halen. In groep 3 zijn ze denk ik druk met rekenen en leren lezen, dan wil ik eigenlijk niet het zwemmen nog erbij en ik hoop dat het later sneller gaat, want dan kun je niet meer voor een pakket kiezen, maar moet je de lessen apart betalen.

9. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Mijn dochter begon toen ze bijna 5,5 jaar was. Ze had na 2 jaar haar A diploma, en een half jaar later ook haar B.
    Eigenlijk was het allemaal nog niet perfect genoeg, maar ivm haar DCD wisten ze, het lukt haar gewoon niet beter te zwemmen dus mocht ze toch afzwemmen.

Mijn zoon was ook rond de 5,5 jaar toen hij begon. Ik dacht, hij vliegt er zo doorheen. Maar helaas. Na 2 jaar had hij zijn A diploma, en een jaar later pas zijn B. Hij vond het gat eng, en duiken lukte hem ook niet. Pas na een half jaar kon hij eindelijk duiken, en toen het gat nog. Dat lukt hem op een gegeven moment ook en na 2 lessen mocht hij dan eindelijk afzwemmen.

Onze jongste is net 5 maar met hem wacht ik zeker tot hij 6 is geweest. Ze hebben nu in ons zwembad het Superspetters zwemmen. Dan zwemmen ze nog maar 1x af voor A B en C tegelijk.

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Onze oudste is begonnen met 4 jaar en 7 maanden. Ze heeft netto (vakanties en uitval door buisjes/meerdere oorontstekingen eraf geteld) 11 maanden gezwommen toen ze haar A diploma kreeg. Nu is ze bezig voor B. Het B en C traject duurt steeds 6/7 weken.
    Ze zwemmen hier in groepjes van max 10 kindjes, 1 uur per week. Gemiddeld zeggen ze 17-18mnd voor abc. Wij betalen per maand.

Sinds een poosje is er 'plustraject', dan zwemmen ze 45 min maar zitten er max 5 kindjes in een groepje. Hiermee zouden ze in 12-13mnd abc hebben. Per uur is dit wel een stuk duurder. Dit heb ik in mijn hoofd voor de jongste 😊

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Hier begonnen met 4 jaar en 9 maanden.
    Volgende maand mag ze afzwemmen. Dan heeft ze in net iets minder dan 10 maanden haar A diploma gehaald!!
    Denk dat ze dan nog ongeveer 2 maandjes bezig moet voor B.
    Ze zwemt 1x per week en de les duurt 45 minuten.

12. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Onze dochter is een kleine 3 maanden terug gestart (5.5 jaar oud) en dat gaat echt super goed. Wij hebben bewust gewacht tot ze wat ouder was omdat ze dat toch wel aanraden. Ze heeft in een groepje van max 8 kindjes les en dan 45 min per keer.

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dochter is begonnen met 5,5 jaar oud. Ze heeft een snelcursus van 5 maanden voor haar A diploma. In warmer water, 2 uur achtereen elke week. Ze mag binnenkort afzwemmen voor haar A diploma en gaat dan door voor B.

Ik heb hiervoor gekozen omdat het zwembad dat het dichtste bij is, geen goede naam heeft. Hier zitten kinderen vaak heel lang in badje 1 en horen de ouders niet hoe of wat.

Het zwembad dat ik nu heb gekozen is iets verder weg, maar er is veel aandacht voor de kinderen. Van tevoren koop je een pakket, alleen A of A+B en voor dat geld heb je het diploma. Extra lessen krijgen ze als het nodig is. Ik vind dat heel fijn.

Ze mogen er vanaf 4,5 jaar op, maar ik wilde het pas vanaf 5 omdat ze dan groter en sterker zijn en motorisch vaardiger. Mijn dochter pakte het meteen goed op met 5,5 jaar. Ze houdt ook van zwemmen, had in de vakantie vaak enthousiast meegedaan aan kinderzwemmen in ons hotel.

14. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Goed zeg! Het is toch meer afhankelijk van je kindje dan van de leeftijd denk ik.. we gaan het zien. Dochter is 4,6 als ze begint. Ik vind het echt super belangrijk dat ze zich weet te redden in het water! Het liefst had ik zoontje er ook op gedaan, maar hij is pas 3,4 jaar..

15. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter zal 4 jr en 10 maanden zijn als ze start. Ze gaat op een soort van priveles, 5 kindjes per groepje, hier starten ze de cursus mee en hier eindigt ze de cursus mee.
    Als een kindje sneller of langzamer is dan gaan ze naar een ander groepje, maar meestal zitten ze op hetzelfde niveau.
    Gemiddeld doen ze dan 1 jaar over A en B.
    Ook kunnen ze hier zwemlessen inhalen en dat is hier in de omgeving niet.

Deel Deze Pagina