Zwemles

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zara75, 13 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Vriendinnetje van mijn dochter is begonnen toen ze 5 was en had binnen 9 maanden a en b diploma. 1x per week 45 minuten zwemmen.
    Zij hadden voordat ze begonnen met lessen al heel veel geoefend met haar en dan ook nog elke week 1 keer zelf zwemmen met haar buiten de lessen om. Dus veel zelf ook geoefend en misschien ook wel een kwestie van aanleg? Dat kan natuurlijk. Maar 9 maanden voor a en b is natuurlijk lang niet gemiddeld haha
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar met meer aandacht maakt het kind echt niet meer zwemkilometers, ze krijgen wellicht wat meer begeleiding in het aanleren van trucjes.
    Dan haal je het papiertje wel wat sneller, maar nog niet de nodige zwemervaring.
     
  3. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Nou met kleine groepjes deden de kinderen er ongeveer een jaar over. (dus niet in mnd papiertje halen ) Ik ben van mening dat je dan echt wel voldoende gemaakt kan hebben. Want of je er nu jaar 1,5 of 2 over doet,. Zwemmen is iets wat je moet blijven onderhouden.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Jongste zwom ook in een groepje van 6. Idd duurder, maar wij vonden het wel veel beter.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  5. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Ligt helemaal aan het kind. Mijn dochter heeft inmiddels 2,5 jaar zwemles. Gelukkig vind ze het leuk:)
     
  6. maliro

    maliro Niet meer actief

    Ligt ook aan je kinderen. Mijn kinderen zitten in een groepje van 3 kinderen met 2 docenten en een stagiaire. Luxe. Maar dit is op indicatie omdat ze beiden bij de reguliere zwemles vast liepen, geen vorderingen maakten. We zijn nu een jaar bezig en ze zijn nog steeds niet watervrij. Ik denk dat wij het gemiddeld aantal lessen flink omhoog duwen ;)
     
  7. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Wij zijn nu ook bijna 3 jaar in het zwembad te vinden en hij heft net afgelopen zaterdag badje 4 afgerond en mag nu naar het afzwemgroepje, dan mag hij als het goed is 23 juni afzwemmen voor A.
    Hij heeft hier hard voor gewerkt en hij vind het gelukkig nog steeds leuk
     
  8. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Hier in de buurt is een zwembad, waar ze binnen 8 maanden a en b hebben. Dan zwemmen ze voor a 2 uur per week en voor b 1 uur. Ik had mijn oudste daar ook opgegeven. Totdat ik van een vriendin hoorde dat ze daar niet eens fatsoenlijk de schoolslag leren. Ze kunnen zich redden in het water, maar spartelen maar wat met de armen. Dat heeft mij doen besluiten om haar daar niet naartoe te laten gaan.
    Ik heb haar nu opgegeven bij een zwembad waar we iets langer voor moeten rijden, maar waar ze wel fatsoenlijk leren zwemmen. Ik heb liever dat ze er 2 jaar over doet en dan echt goed kan zwemmen, dan dat ze binnen 8 maanden klaar is en de schoolslag nog niet eens beheerst.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Er is zo weinig algemeens over te zeggen, want het verschil zo per kind en per zwembad. Want naast het kind, verschilt het ook per bad wat ze bv. in badje 4 en 5 nog leren. Badje 4 was hier voor het eerst echt in het diepe en lange banen en de kurk ging in dat badje af. Best een grote stap dus en daardoor deden de meeste kinderen hier in het zwembad wat langer over badje 4.

    Hier zwommen ze 45 minuten per week en voor A stond gemiddeld 18 maanden. Er waren kinderen die A binnen het jaar hadden en er waren ook kinderen die er 2,5 jaar over denken. Bij B en C net zo, daar stond gemiddeld 3 maanden voor, en er waren kinderen die er 6 weken over deden en kinderen die er een jaar over deden. En nog allerlei uitschieters.

    Mijn dochters begonnen met net 4 met zwemles en hebben 15 maanden over A gedaan. B duurde vervolgens een maand of 6 en C net zo iets (oudste wat langer over B en C had ze wat sneller, omdat we voor C over zijn gestapt naar een ander zwembad en daar stond er gewoon 3 maanden voor - dat leek ze niet te gaan redden ivm een maand afwezigheid ivm gezondheid en vakantie, maar door het vele zwemmen in de vakantie toch gelukt).
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt ook echt enorm per zwembad inderdaad, hier zijn ze echt heel kritisch. Er stappen veel kindjes over met A van een ander zwembad om hier B te gaan doen, die gaan dan eerst proefzwemmen om te laten zien wat ze beheersen en als ik dan de schoolslag zie... met net de neus nog boven water bv. Ouders zijn ook altijd verbaasd over de grote verschillen, precies de reden waarom ze dus overstappen. Dan maar 2jr bezig voor A in ons geval, ik zie nu hoe makkelijk dochter zwemt.
     
  11. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Hier staat gemiddeld 9 maanden voor A en B, maar dan wel met 2 keer per week 1 uur les en in bijna alle schoolvakanties kun je je opgeven voor extra zwemles elke dag (incl in de pakketprijs).

    Het schema is ongeveer zo (bij ons!):
    Badje 1 (ondiepe) 2 mnd: watervrij en op rug leren drijven/zwemmen.
    Badje 2 (ondiepe) 2 mnd: zwemslagen leren met drijfhulpmiddelen
    Badje 3 (on/half-diepe) 2 mnd: zwemslagen leren zonder drijfhulpmiddelen
    Badje 4 (diepe) 5 weken: grotere afstanden zwemmen in koude diepe en zwemslagen techniek verbeteren
    Badje 5 (diepe) 5 weken: vanaf hier elke les bij ons met kleding beginnen, laatste badje voor A
    Badje 6 (diepe) 5 weken: diploma B

    Bij badje 4 zie je juist het meeste verschil hier, sommige kinderen zwemmen direct technisch netjes en mogen snel van 4 naar 5 door. Mijn dochter heeft juist 5 extra lessen badje 4/5 gehad in de voorjaarsvakantie om haar armen bij schoolslag techniek te verbeteren.

    Ze mag zaterdag afzwemmen voor B, uiteindelijk 11 maanden over A&B gedaan.
    Ik vind 2 keer per week wel echt een aanrader.
     
  12. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.657
    113
    #32 MadeInUSA, 16 apr 2019
    Laatst bewerkt: 16 apr 2019
    Hier is de doorstroming individueel over 4 badjes tot A. 45 minuten 1x per week.
    Dochter deed 2 lessen over badje 1, en ongeveer 9 lessen over elk van de volgende badjes, en heeft afgelopen zaterdag 7 maanden na start haar A gehaald. Ze heeft een mooie slag en zwemt na het gat nog een stukje door. Ze was al wat ouder (6) en watervrij, fysiek sterk en gemotiveerd en geconcentreerd. Mogelijk is ze in het jaar ABC uit.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    In een goed zwembad haalt ze dat zeker niet met maar 1x per week les. Bad 4 en 5 duren het langste omdat ze dan grote afstanden moeten zwemmen in een koud wedstrijdbad. Met daarbij nog bijzondere verrichtingen en diep duiken door het gat, met kleding aan etc.

    Diploma A duurt gemiddeld 1,5 jaar. Als je dat hebt gaan B en C wel vrij snel.

    Verder komen de laatste badjes ook aan op kracht, conditie en uithoudingsvermogen. Ze moeten langdurig zonder drijfmiddelen afstanden afleggen. Jongere of kleinere kinderen ontbreekt het aan die kracht ondanks dat ze de zwemslag kunnen.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Oudere kinderen gaan over het algemeen ook sneller. Die hebben meer kracht, conditie en concentratie. Daarbij is 2x per week zeker aan te raden!! En een zwemschool waar ze in de vakanties gewoon doorzwemmen.

    Zo'n snelcursus zou ik afraden. Evenals alleen zwemmen in een klein en verwarmd recreatiebadje.
     
  15. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier hebben ze 6 badjes en doet elk kind 3 maanden per badje, als het kind blijft zitten moet er dus 3 maanden over worden gedaan.
    Ben er eigenlijk niet zo tevreden over (we mogen ook nooit kijken en horen niet hoe het gaat of waar er nog oefening nodig is) dus ga bij de volgende kijken voor een andere zwemschool.
     
  16. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    3 maanden per badje?? Hier is badje 1 watervrij worden. Na 2 lessen mocht ze door naar badje 2, kind was in de zomervakantie op vakantie al helemaal watervrij geworden dus badje 1 was gesneden koek voor haar. Hier wordt het echt per kind bekeken.
     
  17. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Dit is bij ons ook zo. Kinderen die gezwommen hebben bij een sportschool en vervolgens in het zwembad een paar badjes teruggezet worden. Zo zonde van het geld ook..
     
  18. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat een verschil hè.
    Maar dat vind ik ook veel beter, ze moeten meer naar het individu kijken aangezien ieder kind in zijn/haar eigen tempo zwemt.
    Nu geloof ik wel dat 1 a anderhalf jaar realistisch is voor een A diploma, maar vind het wel stom dat kinderen niet sneller kunnen... alleen langzamer (en dan meteen 3 maanden).
     
  19. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Hier 4 badjes en ze schuiven door naar het volgende badje zodra de groep in badje 4 is afgezwommen. Heeft hier dus niks met niveau te maken.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat is hier in de buurt in een zwembad ook, maar dat vind ik best gek, want dan kunnen de kinderen pas door als er plaats is. Er wordt dan toch helemaal nirt gekeken naar een individueel kind? Sommigen gaan veel sneller of langzamer dan een ander.
     

Deel Deze Pagina