Zwemles

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zara75, 13 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, hier regelmatig dat een kind bv 2 groepjes vooruit wordt gezet omdat het al watervrij is. En langer in een groepje blijven is ook geen enkel probleem, gelukkig!

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Als een kind echt veel verder is dan de andere kinderen in de groep, kan het kind wel een groep verder gaan en andersom natuurlijk ook. Maar ze geven de kinderen, als dat nodig is, individueel opdrachten. De een is al zonder kurkjes, dan ander heeft er nog 1 en een andere weer 2 kurkjes om. De een doet met de bortscrawl al benen en armen, de ander houdt nog een plankje vast en flippert alleen met de benen.
    Als het nodig is komt er een extra juf/meester bij die 1 of meerdere kinderen apart nog wat oefent. En ze zitten maar met 6 in een badje. Ik vind dus dat ze juist heel goed kijken naar wat een kind kan, maar dat wordt dus niet uitgedrukt door een badje verder te gaan, met de vertrouwde zwemjuf en dezelfde kinderen.

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Hier mogen ze individueel door als ze aan de eindtermen van het badje voldoen.

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Hier werkten ze met niveaus en een leerlingvolgsysteem, waar ze afvinken wat ze kunnen. Mijn dochter kan goed zwemmen en is erg sterk.
    Ze is in september begonnen en had in juni haar A-diploma, daarna in september begonnen met B en dat diploma had ze in december, en in februari had ze C. In anderhalf jaar dus abc, met maar 30 minuten les per week. Wel maar in een groepje van 5 met één juf en een HALO-stagiair. (Ze was wel de eerste uit dit groepje).

5. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Leuk voor de portemonnee, maar ze hebben dan wel veel minder zwemkilometers of ervaringsuren. En dat vind ik dan juist weer een nadeel.

6. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.961
    3.844
    113
    Vrouw
    Hier is het zonder badjes maar vanaf dag 1 in het diepe met een easy swim vest aan. Vanaf de 3e zwemles gaat het vest altijd even uit.
    Ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Hier zie je nu duidelijk dat 2 van de 5 kindjes enorm voorlopen met zwemmen. Doen de oefeningen heel netjes en lukt hun best goed. 1 kindje er tussenin en mijn zoon en nog een kindje zijn nog rommeliger met zwemmen.
    Langs de andere kant heeft mijn zoon totaal geen angst en een kindje wat het wel heel goed doet heeft nog wat angst onder water.

7. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Dit was bij ons ook zo en de zwemjuf paste het aan per kindje. Ze oefenden bijv wel allemaal borstcrawl, maar enigszins aangepast op nivo. Uiteindelijk was het dan zo dat sommige kinderen 1 of zelfs 2 diplomarondes (ca 10 weken steeds) later pas gingen afzwemmen.

Fantykoekie vindt dit leuk.
  8. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.961
    3.844
    113
    Vrouw
    Ja lijkt mij ook dat die 2 kindjes veel eerder gaan afzwemmen.
    Vind dat zwemmen van m'n zoon wel mega schattig. Achteruit zwemmen en ipv dat hij die armen netjes rond zwaait gooit hij ze even de lucht in. Die beweging lukt hem maar niet. :roflmao:

De laatste zwemles ging wel super goed. Ze waren met 2 begeleiders. Hun begeleidster en de andere is denk ik in cursus. Ze waren met 4 kinderen deze week dus 1 volwassene op 2 kindjes. Was echt ideaal.
    Stiekem hoop ik dat dat even zo blijft. :D

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn jongste mag binnenkort ook beginnen, met de easy swim-methode. Het ziet er echt veel leuker uit dan toen mijn oudste startte, veel meer spelletjes. Jongste is een heel ander kind dan de oudste, dus ben ook wel benieuwd hoe ze het gaat doen. Oudste had 2 jaar nodig voor A, startte met 4,5jr. Jongste zal met net wel/net niet 5jr starten, ik verwacht dat zij qua watervrij zijn en motoriek al veeeeel verder is dan haar zus was.

10. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Wel veel meer persoonlijke aandacht waardoor techniek veel sneller onder de knie is. Ik denk dus wel aan zo'n klein groepje tzt. Dochter is nog maar 3...

Ervaringsuren uren en zwem kilometers komt onze dochter wel aan door gewoon recreatief te zwemmen met mij :) dat doen we wekelijks.

Als je niet zo vaak gaat zou ik idd wel voor de ervarings uren en km gaan.:)

olleke vindt dit leuk.
  11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.872
    5.148
    113
    Home
    #51 Anna009, 26 apr 2019
    Laatst bewerkt: 26 apr 2019
    Mijn zoontje zit precies op niveau zegt zijn juf ( 4 van de 5 )
    Aan het eind van elk badje ( 10 lessen ) moet je bepaalde vaardigheden kunnen lukt dit niet blijf je wat langer in het niveau hangen mocht je echt ver voor lopen dan mag je naar een ander badje

Ik vind het ook prettig dat hij zijn eigen juf houd en niet steeds wisselt

Maar echt zwemmen leren ze pas als ze hun diploma op zak hebben
    Net als autorijden zeg maar

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat is maar deels zo denk ik : In een grote groep staan kinderen in de praktijk toch iets vaker stil dan in een kleine groep. Er zijn gewoon dingen die ze om de beurt moeten doen en in een kleine groep gaat dat natuurlijk 2x zo snel. Ook een kind dat wat minder geconcentreerd is, wordt in een kleine groep vaak sneller weer aan het werk gezet , dan in een grote groep.

13. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Nee dat is niet zo bij ons, want ze krijgen ook oefeningen of een spelletje die ze zelfstandig moeten doen (met easyswim vest aan en juf pal ernaast) terwijl de juf met een paar andere kinderen techniek oefent. En ik denk dat ze juist veel vertrouwen krijgen en gevoel hoe te bewegen in het water door het zo te doen. Dit stukje is dan ook niet echt op techniek gericht maar wel voor ervaring, kracht, conditie etc

14. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    hier net zo, maar dan een zoon. Over 2 weken mag hij afzwemmen voor b en als hij dat haalt zijn we klaar. C hoeft hij niet te halen.

Proudmama2012 vindt dit leuk.
  15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.911
    3.935
    113
    Ik geloof dat er gemiddeld iets van 54 zwemuren staan voor diploma A. Het maakt natuurlijk wel uit hoe vaak je per week zwemt, hoe lang en of ze in de vakanties ook doorlessen.
    Hier zwemmen ze in de vakanties wel door en in de zomervakantie hebben ze een aangepast rooster en mag je zelf lessen inplannen. Sowieso als je je les op tijd afmeldt, mag je een inhaalles plannen op een andere dag/tijd, daar hebben ze een online systeem voor. Echt superhandig. Dat gaat natuurlijk sneller dan wanneer je de vakanties niet zwemt en als je ziek bent of een feestje hebt elke keer overslaat.
    Ook maakt het natuurlijk uit hoe je kind motorisch is, maar ook mentaal. Kunnen ze zich goed concentreren, hoe watervrij zijn ze etc. Ook heeft het wel met leeftijd te maken (motoriek, concentratie, kracht).
    Mijn dochter is met ruim 5 jaar begonnen en had in 14 maanden A en B. Dat was vrij vlot. Daarvoor bijna wekelijks ouder-kindzwemmen vanaf babytijd waardoor ze al aardig watervrij was. Ze beginnen hier in een groepje van 6, maar wanneer een kind er aan toe is schuift het door naar fase 2. Je hoeft niet op het hele groepje te wachten, dat scheelt ook.

Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina