Zwemles

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Liekje81, 4 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Mijn dochter zou 14 maart haar eerste zwemles hebben. Zij is 4 weken geleden gestart (wel een ander zwembad). Ze begonnen met de helft van het groepje, 1 uur zwemles. Vanaf maandag heeft ze 2 uur zwemles met de hele groep (8 kindjes). Zwemleraar zit bij ze in het water.

2. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Raar he dat het bij elke zwemvereniging weer anders is. Hier was dochter net over naar badje 2 toen de zwemles stopte. Bij haar zwemvereniging zijn nu badje 4 en verder weer gestart, maar badje 1 t/m 3 nog niet, omdat ze idd geen afstand tussen de kinderen en de vrijwilligers kunnen bewaren. Aan de ene kant begrijp ik dat standpunt wel, maar aan de andere kant is volgens mij nu best bewezen op scholen e.d. dat die 1.5 mtr tussen kinderen en leraren niet haalbaar is, zonder dat daar nu een uitbraak van is gekomen. Zeker als ik dan lees dat er ook veel verenigingen zijn waar de beginners ook al op zijn gestart met de leraar/lerares gewoon in het water dan hoop ik toch best wel dat onze zwemvereniging daar ook mee gaat starten binnenkort.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.244
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    2 uur? Echt lang! Mijn dochter zou echt niet zo lang de concentratie hebben.

Hier overigens de leraren ook gewoon in het water, niet aan de kant.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Toch ben ik blij dat hier dat risico (nog) niet genomen wordt. Het is wel makkelijk zeggen: Zij doen het , dus anderen moeten het ook doen, maar of het daarmee góéd is? Dat het op veel plekken goed gaat, wil niet zeggen dat het echt veilig is. De protocollen raadden het nog steeds áf!

Wat heeft de prioriteit? Gezondheid of inkomsten? Zéker als er met vrijwilligers gewerkt wordt, denk ik dat de vereniging daar erg zuinig op moet zijn.

WinterBird vindt dit leuk.
  5. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ik blijf het gewoon een lastige vinden, maar natuurlijk staat gezondheid voorop. Ik denk ook wel dat je hier idd het verschil tussen een zwemvereniging en een 'commerciele' vereniging ziet en daarom idd andere keuzes worden gemaakt. Maar in mijn ogen is nu uit de onderzoeken van het rivm wel duidelijk naar voren gekomen dat kinderen geen verspreiders zijn en als je zorgt dat je je kind thuis houdt bij verkoudheod of griep/corona in de familie, dan is de verspreiding door kinderen in mijn ogen minimaal en voor mij geen reden om als volwassenen afstand te moeten houden tot kinderen, maar natuurlijk wel tot volwassenen onderling.

Als ik het protocol lees dan vind ik deze eerlijk gezegd ook vrij onduidelijk en breed te interpreteren. Er staat dat kinderen t/m 12 jaar onderling geen 1.5 mtr hoeven te houden, en volwassenen daar waar mogelijk. Maar niet specifiek dat zwemles voor beginners dus niet mag. Ik begrijp wel dat deze regel door iedereen weer anders geinterpreteerd kan worden.

Kortom, ik blijf het een lastige vinden, maar persoonlijk hoop ik dat de zwemles van mijn dochter snel weer opgestart kan worden.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Uit onderzoek van het RIVM is duidelijk gekomen dat kinderen geen besmwttingsbron vormen. Dat ze geen extra risico lopen en anderen mensen ook niet of nauwelijks besmeten. De overheid heeft de zwembaden en lessen weer veilig verklaard en open gedaan.

Verder vind ik het vreemd dat vrijwilligers blijkbaar meer bescherming zouden verdienen dan beroepskrachten. Lijkt mij dat professionele zwemscholen die zijn aangesloten bij landelijke organisaties en gecertificeerd zijn echt zaken wel op orde hebben.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als ik me als vrijwilliger niet veilig zou voelen bij hetgeen ik moet doen - dan zou dat voor mij een reden zijn om te overwegen te stoppen met datgene- je doet het meestal, omdat het goed voelt. En als het dus niet meer goed voelt.... tja dan zou (tijdelijk) stoppen dus een idee zijn. Dus ik denk dat je zéker zuinig moet zijn op de (vaak beperkte!) vrijwilligers die je hebt.

Verder heeft de overheid zwembaden en lessen niet zomaar veilig verklaard: er zijn tig regels en voorschriften en protocollen waaraan voldaan moet worden.

Zwemlessen/schoolzwemmen t/m 12 jaar (in buitenbaden t/m 18 jaar):
    1. De zweminstructeur geeft zoveel mogelijk les op een afstand van 1,5 meter tot de kinderen, bij voorkeur vanaf de kant;
    2. Het is niet de bedoeling dat je als ouder/verzorger als toeschouwer aanwezig bent op de badinrichting. Dit geldt zowel voor, tijdens als na de les van jouw kind(eren).

(dit zijn maar 2 puntjes van de lijst, die ik even naar voren haal)

-->
    Wat is zoveel mogelijk? Wie beslist er hoeveel dat is? Alleen bij ehbo gevallen ? Of een beginnersbad les geven en weten dat je bij al die kinderen dichterbij komt? Het nadeel is dat dus een grijs gebied is. En het zwembad dat dus zelf bepaald.

Verder punt 2: Diploma zwemmen? Er zijn baden die dit al doen waar de ouders (in beperkte mate) aanwezig zijn. Toch staat er in het protocol wat anders. Tja... Het gebeurd. Natuurlijk zo veilig mogelijk... En natuurlijk zijn de risico's klein.

Maar de regels zijn er duidelijk nog, op allerlei vlak. Alleen willen veel mensen ze naar hun eigen wensen buigen en het ene bad gaat veel verder in het grijze gebied, dan het andere.....

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Logisch dat er regels zijn. En daar houden baden zich ook aan. Dat zal voor een zwembad met opgeleide krachten niet anders zijn dan met vrijwilligers.

Verder maakt het natuurlijk geen verschil of het personeel wel of niet vrijwillig is. In beide gevallen behoort een werkgever zich aan de overheids richtlijnen te houden. Zuiniger zijn op vrijwilligers dan op betaalde krachten zou ik erg vreemd vinden (ik zie het wel eens andersom). Als betaalde professional moet je je ook veilig voelen.

9. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    Mijn dochter (net 3 maanden zwemles) mocht afgelopen week starten, maar gekozen om nog niet te gaan. Ik heb geen goed gevoel bij het afleveren aan de deur. Wij zijn gewend dat ouders bij de les blijven en ze heeft af en toe nog wel een bevestiging vanaf de kant nodig.

Ik ben benieuwd wanneer er weer meer versoepelingen plaats zullen vinden (in ons geval dus wanneer een ouder weer welkom is)

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij ons zwembad mag er 1 ouder mee naar binnen. Kind heeft zwemkleding onder de kleding.
    Kind kleed zich bij bank van zwembad uit. Ouder blijft daar tijdens zwemles langs de kant zitten. Allemaal 1.5 meter afstand.
    Na de les naar 1 van de kleedkamers en daar zo snel mogelijk op 1.5 meter omkleden en via aparte uitgang weg.

tasje vindt dit leuk.
  11. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben vanmorgen met dochter bij Multifit in Hilvarenbeek geweest. Ik mocht kijken hoe ze daar les gaven. Wereld van verschil met de zwemvereniging waar ze nu nog lid is. Daar stonden de leraressen ook gewoon in het water en te corrigeren als dat nodig was. Zowel bij mijn neefje en nichtje gaan ze ook mee het water in. Het is dus overal echt verschillend. Maar was het ook niet zo dat chloor verspreiding tegen gaat?

Sorry voor het kapen van dit topic, maar ik ben benieuwd of hier leden zitten die ervaring hebben met de zwemles bij Multifit in Hilvarenbeek.?

12. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ik denk trouwens niet dat het zo is dat vrijwilligers meer bescherming verdienen dan beroepskrachten, maar ik denk wel dat een vrijwilliger eerder aan kan geven dat hij iets liever niet uitvoert. Je bent als vereniging afhankelijk van je vrijwilligers en als die niet achter het besluit staan om weer op te starten dan denk ik dat je daar als vereniging naar luistert, je kan immers niet starten zonder hen.
    Dus ik denk dat dat in praktijk nu wel aan de hand is, dat de kinderen die nog niet gestart zijn met zwemles eerder bij een (vrijwillige)zwemvereniging zwemmen als bij een betaalde organisatie, dat is in ieder geval bij mijn dochter zo en volgens mij las ik dat ook in een ander bericht ergens hierboven.

WinterBird vindt dit leuk.
  13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Is het in jullie zwembaden ook al weer mogelijk om recreatief te zwemmen? Hier kan dat nog nergens. Mijn zoontje heeft 2 weken geleden z’n B diploma gehaald en hij kan nu niet doorstromen naar C .. maar we kunnen ook niet zelf nog ergens gaan oefenen.

Ik vind het zo suf dat in de rivier hier overal groepen mensen zwemmen en op strandjes hangen, maar dat de zwembaden dicht blijven voor recreatie. Terwijl uiteindelijk denk ik je qua hygiëne beter af bent in het zwembad, waar toiletten en douches en chloor is.

14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Wij zijn nu bij een Roompot park. Hier kun je als gasten recreatief zwemmen, maar de douches en wc’s zijn dicht.
    Verder kun je bij veel zwembaden wel baantjes trekken, maar bij ons heb je daar ook geen douches en wc’s nu.

Geen idee wat daar de reden van is. Zeker de douches. Je ligt allemaal in hetzelfde zwembad, maar mag daarvoor en daarna niet afspoelen. Dat zou toch prima op afstand kunnen.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.164
    23.244
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ook nog geen recratief zwemmen. Wel banen zwemmen en aquasporten.

16. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Nou hier nog geen enkele communicatie vanuit het zwembad. Ze doen alleen bad 4 voor onbepaalde tijd. Ik vrees zelf Na de zomervakantie pas weer. Flink balen! Dochter zat na 1.5 jaar eind bad 3

17. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Vind de zwemles hier ook top geregeld. Buiten wachten met de kinderen, met z'n allen naar binnen, (indien nodig) omkleden op de tribune (veel ruimte), kinderen gaan naar het bad en ouders gaan via een andere uitgang weer naar buiten. Met het ophalen loop je weer een andere route, max. 4 kinderen met ouders per kleedkamer.
    Bij de beginners staan ze gewoon in het zwembad, tussendoor wordt er schoongemaakt. Volgens mij zwemt het voor de kinderen ook veel rustiger, doordat er geen ouders blijven hangen. Je mag bij ons sowieso niet kijken op 5 minuten aan het begin en eind na, maar dit werd soms ook wel 10 minuten.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Douchen mag niet omdat door de dampen bij het douchen de aerosolen (hopelijk schrijf ik t goed) verder en gemakkelijker kunnen verspreiden.

19. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Onze zwemles HOOPT in september te kunnen opstarten.... Ik vrees dat wij opzoek moeten naar een andere zwemschool.

20. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier weer zwemles sinds 2 weken, 1 ouder mee. We lopen naar een hokje met de kleur blauw of rood, iemand daar zegt in welk hokje je moet.

Dochter moet haar badpak thuis al aan doen. Dan is het daar uitkleden ouders lopen rechts via de nooduitgang naar buiten ( tas meenemen )
    En kids lopen links naar het zwembad.
    5 min voordat de kids klaar zijn met zwemmen loop je weer naar hetzelfde hokje en loop je weer via de nooduitgang met kind naar buiten, de volgende groep loopt dan via de hoofdingang naar binnen zodat je elkaar niet kruist.

De badmeester geeft wel vanaf de kant les. Hij gaat er zelf niet in.

Deel Deze Pagina