Zwemles

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Annefien, 18 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daarom zou ik nooit kiezen voor in hetzelfde groepje blijven. Gewoon op je eigen tempo, niet op die van een ander. Hier een uur les gehad altijd, in groepjes van een stuk of 9. Was prima te doen.

Annefien en evaleana vinden dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou niet kijken naar de duur van de zwemles, maar naar andere zaken:
    - grootte van de groepen. (5 vind ik echt de max)
    - geen vaste groepjes en geen badjes of kleurtjes of bandjes of wat dan ook, en ook geen online programma waar ze aanvinken wat nog gedaan moet worden.
    Vind ik echt een stom systeem. Hier gingen ze gewoon elke week naar zwemles, net als dat je elke week gaat sporten of naar muziekles gaat.
    En op een gegeven moment haal je je diploma. Ouders kunnen zonder online programma heel goed de vorderingen in de gaten houden, want zij zitten aan het bad (en ja, dat werkt echt voor alle kinderen, want ze weten niet beter) en hebben dus een heel kort contact met de zweminstructeur. Je hoort als ouder wat er met je kind besproken wordt en als het nodig is om verder uitleg te krijgen dan spreekt de instructeur de ouders aan. Het zijn over het algemeen dezelfde kinderen die op dezelfde tijd zwemmen natuurlijk, maar in het groepje van max 4 a 5 kinderen zitten kinderen die voor A gaan, voor B of voor C. Je ziet dus niet als kind dat iemand sneller gaat dan jij, want je zwemt gewoon met elkaar. Diplomazwemmen is ook gewoon tijdens de les, zonder gedoe en stress.

Annefien vindt dit leuk.
  3. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Hier bewust wel voor een vaste groep, geen tussentijdse.diplomas (maar wel doelen elke 8 weken) en straks in 1x abc afzwemmen.

Vaste groep gaan er kinderen sneller en langzamer en ze leren van elkaar, ze kennen elkaar goed en de juf/meester. Ze moeten allemaal een minimale hoeveelheid km afleggen, of je nu langzaam of snel bent, dat heb je gewoon nodig. Je kan snel de techniek leren, maar je zal toch de km moeten zwemmen.

Hier zijn ze nu over 4 weken klaar.met het programma na 14 maanden en dan gaan de snellere naar de afzwem.groep.en de langzamere blijven samen nog 8 weken extra oefenen. (Of langer, net wat iedereen nodig heeft).

Ze zwemmen elke week een uur met max 8 kinderen. De helft zwemt baantjes/ oefeningen , de andere helft onder begeleiding van de.juf.

Hier werkt dat eigenlijk voor alle kindjes die er zitten heel goed.

Annefien vindt dit leuk.
  4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.864
    5.135
    113
    Home
    #24 Anna009, 19 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2023
    Je moet ook naar je kind kijken

Hier hebben beide het prima gered in een groep van Max 12 kinderen en kwamen prima mee met de groep
    Maar er zijn ook kinderen die dat niet kunnen
    Een uur per week les waarvan 5 min vrij spelen
    En 5 verschillende badjes wel dezelfde juf als je mee komt met het groepje

Hier werd ook altijd precies op tijd begonnen en te laat is pech
    Dat vond ik erg fijn

Wil niet zeggen dat iedereen tegelijk afzwemt iedereen zwemt op zijn eigen tempo
    De afzwembriefjes geven ze ook altijd aan de ouders en niet waar alle kinderen bij zijn

Annefien vindt dit leuk.
  5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    die van mij ook. Maar die ging dan versneld door.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Tja, dat is dan maar net hoe je kind hierin mee kan komen? Mijn zoon is al wat ouder en pas gestart. Ik ben blij dat ze hier dus wel individueel bekijken wie waar hoort, anders is het ook echt zonde van het geld zeg. Sommige kinderen pikken het veel sneller op dan de ander, dus daar zou ik echt nooit voor kiezen.

7. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    He toevallig, mijn zoon zit/zat ook al in zo’n grote groep:p

Mammavantwee vindt dit leuk.
  8. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Haha:o::p:p

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Dat vind ik echt heel groot! Dat zou ik ook niet accepteren.

Kolibrie en Mammavantwee vinden dit leuk.
  10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.864
    5.135
    113
    Home

Waarom zouden daarover discussies ontstaan?
    het ene kind is sneller dan het andere kind dat is met alles zo en lijkt mij vrij logisch niet iedereen zwemt tegelijk af

Athina vindt dit leuk.
  11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.267
    113
    Omdat bij die zwemschool de kinderen door gingen omdat er plek was en niet omdat ze door konden omdat ze goed waren.

Dat zagen we toen ook al bij het peuter zwemmen. Dan kon je een diploma halen. We zaten met 2 ouders in de groep en moesten allemaal dingen doen die ze in het derde bad deden. Zo ver waren ze niet eens. Maar daar hadden ze niemand voor en moesten we dus wachten op plek. We zijn gestopt.

Kijk als de zwemschool het goed voor elkaar heeft zal het zeker goed werken voor een deel van de kinderen.

Voor het andere deel dat gebaad is bij structuur en geen constante wisselingen is het andere misschien beter.

Je kent je kind het beste en gewoon kijken en luisteren wat andere ouders zeggen.

Wat je denkt ga je proberen, is het niks of past het niet kun je nog wisselen.

Annefien vindt dit leuk.
  12. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.157
    3.802
    113
    Hier blijven ze altijd in hetzelfde groep (nou ja, wel a of b of c) maar dat betekent niet dat je als groep ook allemaal op hetzelfde moment afzwemt. Ze geven gewoon gedifferentieerd les, net als op school eigenlijk. Dus wel gewoon op je eigen tempo. Ik weet niet precies hoeveel kinderen het hier per groep zijn, maar volgens mij maximaal 10 en vanaf 5 kinderen is er een tweede zwemjuf of -meester bij.

Letten op afzwemmen vind ik nog wel een goede. Hier was dat een hele happening, heel aanstellerig en overdreven allemaal waardoor oudste vet zenuwachtig werd en helemaal gesloopt was na afloop. Vond ik echt jammer.

Annefien vindt dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar die groep blijft dan toch niet hetzelfde? Dan zwemt er weer 1 af. En dan is er dus ruimte voor een ander kind die op de wachtlijst stond.

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier hadden ze een volgsysteem met wat ze moesten kunnen voor een stapje verder, met smileys. Heel duidelijk voor ouders, en sneller door kon ook niet echt - want je ziet zelf bv ook dat Pietje nog niet door het gat zwemt, terwijl dat een eis is voor het volgende groepje. Dochters vonden dat ook fijn, die zagen bv dat ze gewoon nog even extra hun best voor de borstcrawl moesten doen.
    Dat andere kinderen soms (vaak ;) ) eerder ‘over’ gingen naar een volgend groepje, is hier nooit een punt geweest. De jongste zat ook best nog lang in het laatste groepje, maar vond het ook geen punt dat anderen een briefje kregen om af te zwemmen en zij nog niet.

Annefien en Athina vinden dit leuk.
  15. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn middelste mag over 1,5 week voor B afzwemmen.

Ze zwemmen hier 45 minuten in groepjes van 12. Het ligt er erg aan welke juf/meester erop staat. Mijn oudste had een juf en die had ze alle 12 onder de duim. Heerlijk dat overwicht. Niet iedereen was blij met haar maar ik wel. Mijn oudste was in 1,5 jaar klaar met A, B en C.

Mijn middelste heeft haar ook in het begin gehad. Helaas is ze inmiddels gestopt. Daarna een zwemjuf gehad waarbij het 1 grote chaos was. Daardoor gewisseld van dag en toen ging het weer goed.

Wij hebben ook het puntensysteem met de smileys en dat werkt erg prettig. Kinderen vinden het geen probleem als de een sneller doorstroomt als de ander (1e gedeelte van A is in 3 badjes verdeeld).

B en C duren ongeveer 6 /8 weken. Afhankelijk van wanneer de volgende keer afzwemmen is.

Annefien vindt dit leuk.
  16. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Hier hetzelfde als bij evaleana. Hier was het juist motiverend om door te mogen naar een volgend badje / kleurtje op eigen tempo. De kinderen zagen een dolfijntje (die ze elke keer kregen na het behalen van een badje) als beloning en motivatie. Het lijkt mij vreselijk als je op de rest van de groep moet wachten als je sneller bent. Dan word er juist niet naar het individu gekeken.
    Zwemniveaus door elkaar lijkt mij ook niet fijn; de juf / meester moet op dat moment op allerlei niveaus wat aanbieden. Maar hopen dat jou kind dan doet wat hij/zij moet doen.
    Ik zou voor een zwembad kiezen waar ook in diep water les wordt gegeven.
    Onze kinderen zijn met 5 jaar begonnen en beide met 12 maanden hun A diploma. Groepsgrootte was max 12 kinderen.

Annefien vindt dit leuk.
  17. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.157
    3.802
    113
    Ja dat weet ik eigenlijk niet goed... Oudste zwom als een van de eerste af, dus voor haar was het wel steeds dezelfde groep, zelfde juf, zelfde deel van het bad. Maar misschien dat ze uiteindelijk groepen samenvoegen of zo.

18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.157
    3.802
    113
    Maar in de praktijk verschilt het toch niet zoveel? Sommigen durven al wel het water in te springen, bij anderen moeten ze nog even helpen. Sommigen hebben nog wel kurken om, anderen niet. Sommigen zwemmen al wel door het gat, bij anderen houden ze het gat wat dichterbij. Maar springen/zwemmen/duiken moeten ze sowieso allemaal. (oké duiken nog niet in de eerste les)

19. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad kijken naar meerdere factoren.

Wij hebben gekozen voor een zwembad waar ze iedere week 45 min les hebbe.
    Hier hebben ze combi groepen.
    Badje 1-2, badje 3-4, badje 5-6-7.
    Daarna nog badje 8 (a diploma) 9 (b diploma) en 10 (c diploma).

Bij iedere overgang hoort een tussenndiploma en krijgen ze een nieuw bandje voor het volgende badje. Zo kan iedere leerkracht zien op welk niveau ze zwemmen als de vaste leerkracht uitvalt.
    Hier wordt gekeken naar het niveau van het kind.

Annefien vindt dit leuk.
  20. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    @Vulpen; als ze hier in het één na laatste en laatste badje zwemmen word het gat echt niet dichterbij gehouden. Of je kunt het of niet; wat betekent of je gaat verder (of afzwemmen) of je blijft langer oefenen.
    Kun je in het één na laatste badje nog niet zonder kurken zwemmen, dan ga je niet verder naar het laatste badje.

Als het ene kind net begint met zwemles en de ander is bijna klaar, dan is dat een erg groot verschil. Ik zou daar nooit voor kiezen. Het zal dan ook betekenen dat ze in ondiep water les krijgen? Of in ieder geval niet in een diep wedstrijdbad. Gevoelsmatig is dat ook heel anders om in te zwemmen.

En van een bad (of een deel) wisselen lijkt mij allemaal maar goed voor hun zelfvertrouwen. Als je ergens vrij gaat zwemmen blijf je ook niet op een paar vierkante meter rondzwemmen.

Je moet gewoon kijken wat het beste bij je kind (en jou) past. Iedereen heeft andere ideeen. En elke zwemschool geeft weer anders les.

Annefien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina