Mijn zoontje begon vrijdag wat hangerig te worden en zaterdag was hij heel duf... veel slapen en huilen. Tegen half 5 begon hij in golven over te geven en dit herhaalde zich nog een paar keer die avond. De nacht ging hij in met 38,8 graden koorts en sochtends was dit opgelopen tot 40 graden... de nacht was dan ook werkelijk beroerd! Zondag deed hij niks anders dan poepen! alles wat erin ging kwam er binnen 15 minuten weer uit! Zijn we naar de huisartsenpost geweest... conclusie, buikgriep. We moesten hem maar iets geven tegen de diarree zodat wat er binnen bleef ook genoeg tijd had om goed te verteren. Daarmee was alleen het overgeven dat hij er soms ook nog bij deed niet opgelost. Voor de nacht was Tygho gelukkig zo moe dat hij na wat keren overgeven toch redelijk heeft geslapen. Maandag deed hij niks anders als overgeven... Soms zelfs tijdens het drinken al! Hij werd heel slapjes en sliep veel, tussen de slaapjes door was hij hooguit 30min wakker. Daarbij had hij ook nog steeds 39graden koorts. De nacht van maandag op dinsdag was werkelijk een drama! Schreeuwen van de honger maar niks binnen kunnen houden! midden in de nacht weer de huisartsenpost gebeld... Ors geven, de assistente vond het een schande dat de dienstdoende huisarts ons daar zondag niks van had gezegd! En elke 5 minuten 1 theelepeltje met verdunde opvolgmelk. Dit was uiteraard geen succes want als je extreme honger hebt, is dit erg frustrerend! Nog meer geschreeuw dus! Dinsdagochtend zijn we weer naar de huisarts geweest, dit keer de vervanger van mijn eigen. Die heeft zetpillen tegen braken voorgeschreven, en die deden hun werk! Maar we mochten dat maar 1 dag doen en dan zou het beter moeten gaan.... Het ging ook beter, die ene dag! Vandaag begon de dag weer met overgeven en overgeven! in de middag ging het redelijk qua niet overgeven, maar poepte meneer zichzelf helemaal onder! Inmiddels heeft hij alweer een paar keer overgegeven.... Nu ligt hij in bed, heeft toch nog iets gedronken en ik hoop van harte dat het binnenblijft en hij niet uitdroogt. Maar 5 dagen lang overgeven en diaree is toch niet goed bij zo'n kleintje?
Mijn zoontje heeft het 3 weken lang elk weekend (lees donderdagavond tm zondagavond) gehad. Spugen en diarree. Daarnaast hield ie gelukkig wel wat binnen van zn flessen, de rest kwam er in ieder geval allemaal uit (fruit, liga, groente). Maar 5 dagen achter elkaar zelfs geen drinken binnenhouden is wel heftig hoor. Ik zou het vannacht aankijken, misschien nog een keer een extra flesje, maar als het morgen weer zo is (of vannacht) zou ik weer bellen hoor! Volg je gevoel. Het Rotavirus is volgens mij een virus wat ook buikgriep veroorzaakt. Veel mensen (volwassenen) hebben er maar een paar dagen last van maar kinderen kunnen er veel last van hebben en het ook heel lang bij zich hebben (lees wel een jaar lang). Dat zou je ook nog kunnen voorleggen aan je huisarts. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotavirus
ok ik heb het even opgezocht: De aandoening wordt gekenmerkt door: -braken en waterige diarree gedurende drie tot acht dagen -koorts -buikpijn -uitdroging, omdat bij braken en diarree veel vocht verloren wordt (kinderen kunnen zo heel snel lichaamsvocht kwijtraken en dat is vooral gevaarlijk voor kinderen onder de twee jaar). Uitdroging wordt gekenmerkt door: -een droge mond -een aantal uren geen natte luier of ander teken dat het kind heeft geplast -extreme lusteloosheid en zwakheid -huilen zonder tranen. Wie eenmaal met het rotavirus geïnfecteerd is geweest, is daarna niet volledig immuun, maar latere infecties hebben wel veel minder ernstige gevolgen dan de eerste. Dit is idd wel wat Tygho heeft... Moet ik hier verder nog iets mee doen of is het dan echt afwachten of het over gaat?
mijn zoontje heeft dit een paar weken geleden ook gehad, de dokter zei dat een flinke buikgriep 10 dagen kan duren. bij vermoeden van uitdrogen, ga lang de dokter of huisartsenpost. het belangrijkste is dat hij blijft drinken.
Als hij echt de kenmerken van uitdroging heeft moet je meteen langs de huisartsenpost! Dat is mij in elk geval steeds verteld toen mijn jongedame zo ziek was. Is echt gevaarlijk voor die kleintjes.
Ik heb net weer even de Ha-post gebeld. De dienstdoende huisarts wist mij te vertellen dat alle symptomen wezen op het rota-virus. Hij heeft een recept voorgeschreven voor nog 3 dagen domperidon-zetpillen zodat Tygho in elk geval z'n voeding binnen kan houden. Als er tegen vrijdag nog geen verbetering is dan moeten we weer naar de huisarts.
Fijn dat de arts meewerkt. Hopelijk is Tygho snel weer opgeknapt. Mijn zoontje heeft waarschijnlijk een paar keer het noro-virus (of een ander virus) opgelopen op het kinderdagverblijf. Hij gaat namelijk op maandag en woensdag. Dan voelde hij zich goed en was er niets aan de hand en donderdag begon het dan weer. pff... gelukkig dit weekend een vrolijk en gezond manneke. Sterkte in ieder geval, want het is als moeder ook echt niet leuk om je kindje zo ziek te zien. Je voelt je zo machteloos he? En goed dat je gebeld hebt!
Nou we hebben een redelijke nacht doorgemaakt. Tygho heeft een zetpil gehad en daardoor alles binnengehouden. Een paar keer eruit geweest zodat hij een paar slokjes kon drinken en verder goed geslapen. Hij is erg alert weer vandaag en lekker aan het spelen Hij drinkt nog wel maa 30cc opvolgmelk per keer maargoed, dat bouwt zich vanzelf wel weer op. Geef hem nu Roosvicee stop tegen de diaree en ik hield hem net een soepstengel voor en die griste hij me zo uit de handen! Dat heeft hij sinds zaterdag niet meer gedaan dus ik voel me zeker wel opgelucht dat ik gisteravond toch gebeld heb en die zetpillen nu weer kan gebruiken totdat hij weer op kracht is Bedankt voor jullie tips!
Fijn dat het weer wat beter gaat. Rotavirus is wel hoogst besmettelijk, dus als hij naar een creche ofzo gaat, dan is er een grote kans dat het 'rondwaart'. Hier in Duitsland worden kindjes met rota onder 1 jaar trouwens vaak in het ziekenhuis opgenomen.
Tygho gaat niet naar de creche Morgen ga ik samen met m'n moeder het hele huis reinigen (heb er nu al zin in ) De huisarts die ik gister sprak zei ook dat ik er goed aan had gedaan te bellen, anders dan was hij wel in het ziekenhuis beland vandaag of morgen. Geeft wel een goed gevoel dat ik mijn kind zo goed ken dat ik wel herken wanneer het echt mis is
Het gaat nu vrij redelijk. Hij heeft 60cc gedronken vorodat hij naar bed ging, terwijl hij de laatste tijd echt niet meer dan 30 dronk en zelfs dat er weer uit kwam. Ook heeft hij lekker een soepstengeltje opgepeuzeld terwijl hij sinds zaterdag z'n hoofd wegdraaide voor vast voedsel. Nu ligt hij als zo'n uur lekker te slapen. dus ik ga maar eens snel beginnen met het strijken van alles wat ik in de afgelopen dagen heb moeten wassen