fontanel al dicht?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Loe, 11 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Weet iemand of het kwaad kan dat de fontanel bij 9.5 maand al zo goed als dicht is? we waren op het cb en de arts daar zei dus dat de fontanel al bijna dicht was. Normaal rond een jaar zei ze, maar het kon geen kwaad. Kon er weinig over vinden op internet. Wil wellicht toch even onze kinderarts checken hierover dinsdag, maar weet iemand van jullie misschien of het TE vroeg is?

2. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Nee, dat kan geen kwaad. De schedelnaden blijven tot de leeftijd van 8 jaar meegroeien dus kan het hoofd gewoon doorgroeien. Bij het ene kindje groeit de fontanel snel dicht, bij de andere wat later...

3. happymama

happymama Niet meer actief

ik dacht dat de fontanellen pas dicht waren als een kind goed kan springen !!?? ooit gehoord , dat is zo rond een jaar of 3

4. misa

misa Niet meer actief

Ik dacht rond 2 jaar... :)

5. tammy77

tammy77 Fanatiek lid

13 sep 2006
    1.168
    0
    0
    zeeland
    hier bij steyn ook bijna dicht hoor.
    hij is bijna 7 maanden.

bij dévana en bastiaan ook trouwens.

volgens het cb is het geen probleem.

zolang het hoofdje niet opeens rare vormen aan gaat nemen.

devana,bastiaan en steyn hadden sowieso al een kleine fontanel.

6. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik dacht dat dat met 2 jaar ongeveer pas was...

7. Loe

Loe Niet meer actief

nee, wel eerder. zij van het cb zei rond een jaar, maar dit lijkt me dan zo vroeg....

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ja hier ook altijd niet beter geweten dan dat het met 2 jaar ( soms zelfs nog later) ongeveer was. ik vind dit persoonlijk erg vroeg. zou zeker even deze vraag aan de kinderarts voorleggen.

9. VeraM

VeraM Actief lid

22 apr 2010
    463
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Gelderland
    hmm Maud wordt volgende maand 1 en haar fontanel is nog lang niet dicht. Ik ken wel meer kinderen waarbij de fontanel rond de 8 a 9 maanden dicht is.

10. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb gehoord dat de fontanel vanaf 6 maanden dicht mag groeien.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    idd, vanaf 6 maanden in principe...
    Hier ging de vlag dus uit bij 6 maanden. (onze isabella is met een te klein groot fontanel geboren en met een gesloten klein fontanel)

12. mizeluro

mizeluro Lid

2 jul 2010
    99
    0
    0
    tandartsassistente
    Rotterdam
    Bij mijn zoontje was de fontanel met 7 weken al dicht gegroeid. ze hebben wel schedelfoto's gemaakt en de schedelnaden waren nog open en dan geeft het geen probleem. we moeten wel in de gaten houden dat hij niet ineens een raar vorm hoofd krijgt, maar tot nu toe groeit zijn bolletje keurig en is er niets aan de hand.

13. Loe

Loe Niet meer actief

bedankt voor de reacties! Zal het donderdag nog even aan de kinderarts vragen als zij belt voor bloeduitslag. Zal het nog laten weten!

14. MamavanRN

MamavanRN Nieuw lid

8 jul 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn antwoord is wat aan de late kant, maar is wellicht fijn om te weten voor iemand die later nog op dit onderwerp zoekt:

De fontanel van mijn zoontje was met 4,5 maand al potdicht en hij is gezond als een vis en pienter zat. Mijn dochtertje is nu bijna 6 maanden en haar fontanel is ook al dicht. Zolang het hoofdje maar meegroeit, is er niets aan de hand. Dus bij het consultatiebureau af en toe de hoofdomtrek laten meten.

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    De fysio vertelde mij de fontanel dichtgroeit in het 2de levensjaar, als dat eerder gebeurd, houden ze het gewoon in de gaten.

Bij mijn dochter is de fontanel ook al aan het sluiten en ze is 10 maanden..

16. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    De fontanel van onze jongste zat bij de geboorte al dicht. We staan nu onder controle van de kinderarts, maar het lijkt erop dat alles goed gaat. Zolang zijn hoofje goed meegroeid en zijn ontwikkeling blijft niet achter of stagneert is er naar alle waarschijnlijkheid niets aan de hand.

17. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Onze kinderarts vertelde dat hij sluit ronde de 1 jaar. Heeft met spierspanning te maken. Sommige kidnjes zijn wat eerder andere wat later: hele grote afwijkingingen qua leeftijd worden in de gaten gehouden

Deel Deze Pagina