wat.is acceptabel aan hoeveelheid sport voor 6/7 jarige?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ik ben benieuwd wat jullie aan sport acceptabel vinden qua hoeveelheid. Wel er even van uitgaande dat het in het gezin past en de tijden/dagen zo zijn dat het niet ten koste van speelafspraakjes en dergelijke gaat.

    Zou zwemmen en 2 sporten dan te gek zijn??
    Verdeling als volgt:
    - wo 17.30-18.30
    - vr 16.00-16.30
    - za 11.00-12.00
     
  2. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Dat vind ik qua tijdstippen prima te doen. De oudste zit niet meer op zwemmen, en voetbalt 2 x een uur en kaatst nog 1 x een uur in de week.
    De jongste zwemt 2 x per week en voetbalt 1 x per week een uur. Maar 3 sportmomenten per weer vind ik het maximum hier. Veel meer moet het niet worden.
     
  3. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Met de tijden erbij die je geeft vind ik dat zeker wel ok. Al zou k zelf niet staan te springen om 3x per week ergens heen te moeten :p Moet het nu ook: oudste dochter zwemt 2x per week een uur en de middelste ook een uur op een andere dag (jongste gaat straks ook een uur zwemmen) en pff.. Nee vrolijk word ik er niet van haha.

    Zelf vind ik eigenlijk dat 1 sport genoeg is, maar als het voor jullie allemaal prima is en zij vindt het leuk: waarom niet? Gaat om wat voor jullie ok is toch? Op die leeftijd zwom ikzelf zo'n 5x per week: vond het te gek en mijn ouders zo lief om me te brengen.
     
  4. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Onze zoon is in februari 6 geworden en sinds hij 5 is zit hij op voetbal en zwemles,

    Woensdag voetballen 17.00 tot 18.00
    Donderdag zwemles 16.00 tot 17.00
    Zaterdag wedstrijd voetballen 13.00 tot 15.00 wel met pauze ;)

    Ik vind zelf sport erg belangrijk, gelukkig ziet onze zoon het niet als verplichting maar als voetballen met zijn vriendjes :p

    Het gaat niet ten koste van speel afspraakjes, veel vriendjes zitten samen met hem op voetbal in de middag komen ze bijv bij ons spelen en dan brengen wij ze naar voetbal of onze zoon gaat bij 1 van hun spelen en dan nemen hun hem mee naar voetbal
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    De wo en za is hier om de hoek in de sporthal;)

    Vr en za doet ze al nu...wo zou hierbij komen.
     
  6. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oh dat is wel ideaal dan! :)
     
  7. Guapetona

    Guapetona Fanatiek lid

    13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    Hier gaat mijn oudste momenteel ook naar 3 sporten, hiphop omdat hij talent heeft en het superleuk vindt, judo omdat hij erg verlegen was en niet goed voor zichzelf op kon komen (gaat nu beter hierdoor) en nu dus ook zwemmen. Op dinsdagmiddag, woensdagmiddag en zaterdag. Laatst had hij zelfs een 4e activiteit: kinderyoga ivm de verlengde schooldag (een cursus van 10 weken). Dat vond ik eigenlijk wel veel. Zelf vindt hij het niet te veel, mijn man wel haha die brengt hem meestal. Maar we denken erover om tijdelijk met judo te stoppen na de zomer totdat hij klaar is met zwemles, eigenlijk meer omdat we zoon nummer 2 ook een activiteit willen gaan laten doen, die heeft echt een uitlaatklep nodig.

    Dus, ja in mijn ervaring kan het, maar kijk naar je eigen kind, als je merkt dat het te zwaar is voor je kind moet je heroverwegen. Elk kind is anders tenslotte.
     
  8. Lycka

    Lycka Fanatiek lid

    10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Van de winter zat de oudste op 2 sporten.
    Zwemmen op zaterdagochtend.
    En op ijshockey, 2 avonden per week trainen en eens per 14 dagen een toernooi op zondag. Dat was altijd ver weg. Dat vond ik een beetje te veel van het goede.

    Momenteel alleen voetbal. Nu 2 trainingen per week totdat de wedstrijden beginnen, dan maar 1 keer per week trainen.
     
  9. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Ik vind drie best veel, zowel voor kinderen als vaak ook voor de ouders. Tenzij je een kind hebt, dan valt het voor de ouders nog te overzien. Wij hebben afgesproken dat beide niet meet als twee sporten/clubjes hebben.
     
  10. Martine1983

    Martine1983 Fanatiek lid

    4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Het is erg persoonlijk denk ik, voor zowel ouders als kind. En ik zie dat het tegenwoordig wel de norm is om altijd wat te doen te hebben. Ik vind het wel erg veel, zou 1x, maximaal 2x per week echt voldoende vinden.
     
  11. mavi derya

    mavi derya Fanatiek lid

    4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Hier maandag 18.00 tot 18.40 zwemmen
    Dinsdag 18.30 tot 19.30 wielrentraining
    Donderdag 18.15 tot 19.00 wedstrijdje wielrennen
    Zaterdag 10.00 tot 11.30 ong. 20 km wielrennen
    Zondagochtend competiewedstijd van het wielrennen

    Ik vind het wel veel en zoon vind het leuk. Opa en oma gaan ook wel is mee in het weekend dus dat scheelt.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Ik vind op zich 3 sporten wel veel, maar 3 keer in de week sporten dan weer niet (snap je me nog?). Het ligt ook heel erg aan je kindje zelf, voor mijn middelste van 5,5 is 1 keer zwemles al teveel, maar mijn oudste traint 3 keer per week en speelt 1 wedstrijd en die zou nog wel vaker willen.

    Kortom, ik vind het dus prima kunnen als je kindje zelf aangeeft dat graag te willen.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113

    Ik snap je wel..ik had dat ook altijd dat kinderen van clubje naar clubje moesten maar dat viel ook op omdat die kinderen dus nooit af konden spreken. Dit gaat verder niet ten koste van en ik zie hoe blij het sporten haar maakt. Het is best een onzeker meisje en ze krijgt er zoveel zelfvertrouwen...
     
  14. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Hier is het ook zo. Zwemles op zondagochtend en dan 2 sporten erbij (schermen op donderdagavond samen met vader en taekwondo op vrijdagavond). Lekker actief :)
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Hier is het ook wat drukker geworden met sport en buitenschoolse activiteiten, dan ik van tevoren in gedachten had, maar de kinderen doen het graag en hebben er de energie voor, dus dan vind ik het wel oke.
    Mijn dochter gaat per week 1 x turnen, 1 x naar scouting en 1 x per week volgt ze steeds een blok van een bepaalde sport of activiteit die wisselt, hier kun je gratis een blok lessen van iets volgen op de basisschool.
    Mijn zoontje zit op zwemles en op kaboutervoetbal. Ik verwacht dat hij na de vakantie wel zijn A en B diploma heeft en van de kabouters naar de F-jes gaat, plus hij mag vanaf groep 3 ook meedoen met die sporten/activiteiten en hem kennende wil hij dat vast.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Ik vond dat ook altijd, maar mijn zoontje sport nu (op eigen verzoek, dat vind ik het belangrijkste) 4 keer per week. 3 keer training van 1 uur en 1 wedstrijd van gemiddeld 1 uur. Maar hij heeft daarnaast nog tijd zat om te spelen etc, als het aan hem lag zou hij elke dag gaan. Zijn vriendjes zitten ook op voetbal en vaak gaan ze voor de training of na de wedstrijd nog met elkaar spelen.
     
  17. Martine1983

    Martine1983 Fanatiek lid

    4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Dan is het ook zeker fijn!
    Misschien redeneer ik ook iets teveel vanuit mezelf. Ik had vroeger echt geen behoefte aan zoveel drukte na schooltijd. Al had ik achteraf ook wel wat meer sociaal contact kunnen gebruiken... ;)
     
  18. penseel

    penseel Niet meer actief

    2 keer in de week vind ik genoeg.

    Nu zwemt ze een keer per week en wil na de vakantie kijken voor de woensdag middag voor dansen.

    Zou zelf niet staan te springen drie vier keer in de week. Voor al het halen en brengen zou mij dan gaan op breken. Breng ze altijd naar school haal ze bijna altijd uit school en dan ook nog dat en de speel en afspraken er bij pfffffffff. Een aparte agenda dan alleen voor mijn dochter haha.
     
  19. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    3 sporten klinkt veel, maar als ik de tijdsduren zie, vind ik het wel meevallen.

    Onze dochter doet 2 sporten
    zwemmen za. 8.15 - 9.15
    ritmische gym wo. 17.00- 18.30
    (+ af en toe buitenschoolse clubjes 1 x in de week 1 uurtje, maar dat is én niet altijd actief - ook knutselen bv - en 3 x per jaar 5 keer maximaal) .

    zou ze echter op korfbal gaan, dan zou het in totaal al 2 uur in de week zijn.. dus dan neemt 1 sport al veel meer tijd in beslag.

    Dus uren sport per week zeggen me iets meer dan het aantal sporten ;) .
    Wat jullie doen zou ik zelf voor onze oudste ook echt wel doen. Het is tenslotte nog maar 2,5 uur in de week.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.711
    32.572
    113
    Je kunt ook vaak wel wat regelen met andere ouders he? En op een gegeven moment kunnen ze natuurlijk ook zelf heen.
     

Deel Deze Pagina