hallo, mijn zoontje is 3.5 jaar en vroeger hielp het om als straf hem in een hoek te zetten. maar nu dus niet meer... hij lacht me uit ,komt er constant uit.... ik heb geen aparte gang en kan hem buiten in de hoek bijna nergens zetten. het wordt me soms teveel en dan wordt het een machtstrijd. ik weet dat het niet goed is maar kan er echt niet mee om. ik weet gewoon niet meer hoe ik hem moet straffen!!?? soms leg ik hem dan ik zijn bed,maar dit wil ik eigelijk niet(want dan gaat hij zijn slaapplek op een slechte manier bekijken) als hij in bed ligt en hij komt er constant uit(er is geen deur in zijn kamer,enkel een gordijn) dan dreig ik ermee dat ik hem in de badkamer zet,met het licht uit en de deur toe. maar dit wil ik ook niet...! ik wil gewoon een normale straf,maar hoe moet ik dit aanpakken?? hij kan dan echt het bloed vanonder men nagels halen en ik weet me dan niet te beheersen en ga ik roepen en in de strijd met hem dus alle tips zijn welkom!! voel me zon slecht moeder...en ik wil dan nog een 2de en heb het gevoel dat ik er 1 nog niet aankan. soms ben ik blij dat hij heel de dag naar school is,erg he!? nu slaapt hij ,omdat hij moest van mij,hij was heel stout (omdat hij moe was) en dat was zijn straf. nu voel ik me zooo schuldig ,maar ben wel blij dat ik even rust heb.
De hoek werkt bij mijn dochter ook niet, ze blijft echt niet staan/zitten. Ik moet haar dus echt even in de gang zetten en de deur dichthouden (t is een schuifdeur )... Lijkt me ook erg lastig als dat niet zou kunnen. Ze gaat meestal gillen/huilen/verzetten etc. Bed is idd niet zo'n handige strafplaats ivm negatieve associatie en mogelijk slecht slapen daardoor. Misschien een andere kamer?? Oh, de badkamer. Nou, dat lijkt me nog niet zo gek, maar ik zou t licht niet uit doen (trouwens niet als oplossing voor het uit bed komen) In sommige situaties helpt het ook om hetgeen waar het om gaat (even) af te pakken. Na 3 minuten (je zoontje is 3) geef je het weer terug en mag hij t opnieuw proberen. Gebeurt er weer tzelfde, dan pak je t af en krijgt hij t niet meer terug.. Wat betreft het uit bed komen, weet ik ook niets anders dan m steeds terugsturen/brengen. Mijn dochter blijft gelukkig nog in dr ledikant (met slaapzak achterstevoren), maar ik knijp m al een beetje voor als ze strax naar een groot bed gaat. Al slaapt ze wel erg goed nu, tis meer vanuit slaapdrama's vanuit t verleden Haar kamer heeft gelukkig wel een deur.
Ik denk dat je eerst een "straf" moet zien te vinden die je wel kunt en wilt uitvoeren. Ze hebben namelijk rete goed in de gaten dat mama er wel mee drijgt maar het niet doorvoert, dus waarom zul je dan luisteren want het gebeurt toch niet. Hier hebben we een stoeltje, staat gewoon in de kamer en daar mogen ze dan even een time-out op zitten, komen ze eraf worden ze zonder woorden er weer opgezet, net zo lang tot ze hun tijd (Ms K 2 min Mr K 5 min) hebben volgemaakt.
Consequent terug sturen naar de muur net zolang tot hij er wel in blijft staan (ook al is dat bv 2 min i.p.v 5) Als mijn dochter vervelend is uit vermoeidheid dan leg ik haar uit dat zij moe is en daardoor vervelend doet maar dat ze daar niets aan kan doen. Dan vertel ik dat het goed is om even te gaan slapen zodat ze daarna weer vrolijk wakker kan worden en we weer leuk tegen elkaar kunnen doen. Ze vind het dan nog niet leuk om naar bed te gaan maar laat het wel toe. Ze mag dan overigens ook een boekje 'lezen' op bed, ik weet dat ze dan vaak toch wel in slaap valt