Rugpatiënt

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Heico, 17 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heico

Heico Actief lid

22 jun 2014
    435
    0
    16
    Hallo,

Al verschillende jaren ben ik rugpatiënt, heb een versleten wervel en een hernia in de onderrug. Helaas heb ik elke dag pijn en slik normaal gesproken morfine. Mijn eerste bevalling was een spoedkeizersnede waarbij ik ontzettend ziek ben geworden van de ruggenprik (dubbele dosering). Nu laat de gynaecoloog aan mij de keuze of ik vaginaal wil bevallen of een geplande keizersnede. Nu vraag ik mij af of een vaginale bevalling (persen) niet te zwaar zal zijn voor mijn rug. (ik heb vorig jaar zo'n 6 weken in bed gelegen waardoor ik niks meer kon en wil geen herhaling).

Voor mij zijn 2 dingen het belangrijkste bij een bevalling:

1 Dat ik alles bewust kan meemaken
    2 Geen risico's voor mijn rug

Wat raden jullie aan?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Heico,

lastig voor je zeg.
    Ik kan je zeggen dat ik ook een aantal bevallingen heb gedaan bij vrouwen die ook rugproblemen hadden vergelijkbaar met de jouwe en het persen op de kruk of op handen en kniëen ging vaak heel goed. In het ziekenhuis zullen ze dit vaak niet uit zichzelf zeggen, maar ook daar kan dit en je rug wordt er redelijk door ontzien. Je kunt dan geen epiduraal hebben. Wel remifentanil bv mocht de pijn te intens zijn. Dat is een soort morfine.
    Je zou dit best kunnen proberen, want een keizersnede kan altijd nog. Klinkt heel simpel en zo simpel bedoel ik het niet. Maar laat je rug je niet weerhouden om het vaginaal te proberen. Zeker omdat je het bewust wil meemaken en je geen goede ervaring hebt met een epiduraal.
    Ik vind het lastig je te adviseren hoor, maar neem dit eens mee in je overweging en bespreek het eens met je zorgverlener.

Groetjes Brigitte

3. Heico

Heico Actief lid

22 jun 2014
    435
    0
    16
    Bedankt voor je antwoord!

Een epiduraal krijgen vind ik niet erg. Bij de vorige keer had ik in de vroege middag een gekregen en doordat ik een aantal uur later een spoedkeizersnede moest ondergaan kreeg ik nog een epidurale verdoving en dat werd voor mij te veel waardoor ik goed ziek van ben geworden.
    Mijn man maakt zich zorgen of alles wel goed kan gaan. In bed, dus gewoon liggen, is voor mij al pijnlijk. Geen idee of ik op handen en knieën zou kunnen. Misschien toch maar beter een afspraak maken met mijn gynaecoloog en dit even bespreken.

Deel Deze Pagina