Hallo, Mijn dochter is drie weken oud, woog bij de geboorte 3180 gram en is met een spoedkeizersnede ter wereld gekomen. Ik heb 6 dagen geprobeerd borstvoeding te geven, maar helaas bleek dat ik te weinig voeding gaf. We zijn over gegaan op flesvoeding op dag 6 (nutrilon hypoallergeen, dit kreeg ze in het ziekenhuis als bijvoeding, vandaar dat we hiermee zijn doorgegaan) Door de slecht op gang gekomen borstvoeding is mijn dochter veel afgevallen (2800 gram). Toen we met flesvoeding zijn begonnen kreeg ze op verzoek van de verloskundige gelijk 60 cc, dit vedroeg ze niet goed en spuugde veel. Ook liet ze veel halve flesjes staan. Al vanaf haar geboorte heeft ze hierbij ook veel last van darmkrampjes.....na 4 dagen infacol gaat dit wel weer goed. We hebben het schema langzaam weer opgebouwd en ze zit inmiddels op de 90/100 cc per aangemaakte fles. Ze krijgt gemiddeld 6 tot 7 flessen per dag. Het spugen is hiermee een stuk minder geworden, af en toe nog een volle pijp (om het zo te zeggen) en regelmatig een mondje. De fles geeft aan 100 cc, maar meestal laat ze 10 cc staan. Ook heeft ze grote moeite met de ontlasting. Ze laat veel winden, je ziet haar ook veel en vaak persen, loopt dan rood aan, huilt 2 snikken, en balt haar vuistjes. Maar vervolgens heeft ze geen poepluier. Ze plast wel goed en over het algemeen heeft ze een poepluier per dag (meestal 2 dagen). Omdat ik door mijn keizersnee niet veel trappen mag/kan lopen, leg ik mijn dochter overdag altijd in de box te slapen. Dit is een hele tijd goed gegaan, maar sinds een aantal dagen wil ze niet meer slapen....huilen doet ze eigenlijk ook niet. Vraagt wel veel om haar speen (heeft grote zuigbehoefte), en dreint een beetje als ze hem niet krijgt. Ook zit ze graag bij ons en valt dat rustig in slaap. Zodra we haar overleggen in haar wiegje dan slaapt ze meestal verder, maar heel onrustig. Doorslapen 's nachts gaat ook niet goed. Ik geef haar rond 23.30 uur de laatste fles. De ene keer slaapt ze door tot 8.00 uur, is dan wel heel onrustig, waardoor we zelf niet goed slapen. De andere keer is ze redelijk rustig maar wordt om 3.30 uur wakker en wil dan een fles. Ze huilt dan ook weer niet als ze wakker wordt, maar ligt heel onrustig in haar wiegje en smakt, en maakt veel brabbel geluiden. Ik moet zelf meer rusten van huisarts en verloskundige omdat mijn wond niet goed geneest, maar hoe kan ik rusten als mijn kleintje niet (goed) slaapt? Zitten we nu goed qua voeding? Heeft ze misschien een andere voeding nodig? En tot wanneer mogen we infacol gebruiken? Zodra ik mijn dochter wakker in haar wiegje/box leg begint ze verschrikkelijk te huilen. Dit duurt ongeveer een uur, hierna slaapt ze wel maar heeeeeel onrustig, ze droomt ook veel en beleeft dan haar huilbui weer helemaal opnieuw (huilt dus weer opnieuw in haar slaap, maar dan zachtjes......met ogen helemaal dicht en soms weggedraaid open). Moet ik dit gewoon volhouden om zo uiteindelijk mijn rust momentjes te pakken? Want normaal gesproken huilt ze dus niet.......op deze manier wel..... Groeten, Sappie
Hallo Sappie, Het is een heel verhaal! Ik zal proberen een paar dingen er uit te lichten. Ik denk dat het goed is, dat je dochter in haar eigen wieg slaapt. De box is eigenlijk pas aan de orde na vier tot zes weken. Leg haar in wakker in bed, en praat geruststellend tegen haar met een lage stem. Als ze gaat huilen ga je na tien minuten even kijken, troost haar zonder oogcontact te maken, en ga dan weer weg. Als ze nu altijd in de box slaapt, dan went ze daar aan. Een slaapcyclus van een baby duurt maar 45 minuten, dan worden ze even wakker, en als je ze dan laat liggen vallen ze vaak weer in slaap. Als je door je wond echt niet anders kunt, zorg dan in ieder geval voor rust in de kamer waar de box staat. Misschien is het wat om haar te laten slapen in de kinderwagen, die je dan op een rustig plekje zet. Infacol mag je blijven gebruiken zolang het nodig is, immers, het is niet echt een medicijn. Als je daar over twijfelt kun je het nog even navragen bij de apotheek. Wat extra water in de fles 10 ml zou er voor kunnen zorgen dat de ontlasting beter gaat. Goed boeren is belangrijk. Ook zou je een andere fles uit kunnen proberen, de Dr Brown fles bjvoorbeeld, te koop bij Prenatal zorgt voor minder darmkrampen. Ik vind het niet echt vreemd dat ze nog voeding wil 's nachts, dat is pas met een week of zes dat dat minder wordt. Verder is de hoeveelheid die je geeft goed hoor. Hoe zwaar is ze nu? En als laatste, Het zou misschien best eens iets zijn om een afspraak te maken met een osteopaat. Omdat het een spoed keizersnede was, kan er iets misgegaan zijn met het nekje van je dochter, en een osteopaat kan daar heel veel aan doen. Ik wens je veel succes, en je mag me altijd mailen!! Groetjes Adrienne