Zwemmen en oorpijn

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Koraal82, 19 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Mijn zoontje (1,5 jaar) gaat iedere week met papa babyzwemmen en hij vindt dit super leuk. Zodra hij het zwembad ziet begint hij te lachen en wordt hij erg enthousiast.

De laatste tijd heeft hij echter vaak een paar dagen na het zwemmen dat hij snachts begint te huilen en dan oorpijn heeft (althans dat denken we). Als hij rechtop zit huilt hij niet maar zodra hij ligt huilt hij heel hard. Hij heeft een paar maanden geleden ook een dubbele oorontsteking gehad en toen deed hij dit ook.

Nu zou een oplossing naruurlijk zijn om niet meer te gaan zwemmen maar omdat hij dit zo leuk vindt willen we dat eigenlijk wel blijven doen. Zijn er andere oplossingen? En heeft iemand tips voor als hij snachts wakker wordt?

2. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Hoi!
    Ik ben gister met mijn zoon van ook 1,5 bij de kno-arts geweest. Ik ga ook altijd met hem babyzwemmen, al sinds dat hij 3 maanden oud is.
    Hij heeft in de afgelopen 3 maanden tijd 4x oorontsteking gehad, dus de laatste tijd maar ff niet wezen zwemmen omdat ik dacht dat het misschien van het zwemmen kwam.
    Maar de kno-arts zei dat de oorontstekingen van binnenuit kwamen bij hem omdat daar vocht zit wat niet weg kan, en dat zwemwater bij hem niet de oorzaak is en dat ik gewoon mag zwemmen. Volgende maand krijgt hij buisjes, daarna mag hij 3 weken niet zwemmen maar nu wel gewoon.
    Is je zoon veel verkouden? Want misschien heeft hij ook wel elke keer daar oorpijn van.
    Ze vertelde me gister wel dat er kinderen zijn die oorpijn/oorontsteking kunnen krijgen van chloor, dit was dus niet het geval bij mijn zoon.

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Mijn zoon is inderdaad vaak verkouden. Hij loopt bijna altijd wel met een snotterbel. In het begin gingen we dan niet zwemmen maar ja dan kunnen we bijna nooit gaan...
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook moeilijk vind wanneer hij oorontsteking heeft. De vorige x was hij wek heel ziek maar hij deed helemaal niet naar zijnn oor grijpen ofzo.

4. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Mijn zoon heeft ook nog nooit aan zijn oren gezeten als hij oorontsteking had, dus daar merkte ik het ook niet aan. Ik merkte het aan onrustig slapen, veel huilen en vanuit het niets hele hoge koorts. Mijn zoon huilt niet zo snel, dus op het moment dat het drama was, was het al heel erg.
    Misschien kun je ook als je dat fijn vindt doorverwijzing vragen voor kno-arts als je wilt weten waar het door komt.
    Heb je al eens sla-olie of olijfolie een beetje verwarmd in zijn zere oor gedaan? Dan helpt hier vaak wel om te verzachten. En verder gebruik ik veel zeezout neusspray om alles wat meer open te houden.

5. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Ik zou stoppen. Ik heb als kind chronische oorontsteking gehad. Domme pech. Volgens de arts in het Sophia was zwemmen een oorzaak, daarnaast zit het bij ons in de familie. Ik ben nu slechthorend, doordat alle ontstekingen en operaties mn trommelvliezen beschadigd hebben.
    Als je zelf een link legt tussen het zwemmen en oorontsteking, moet je je niet afvragen of je stopt, maar meteen je abbonement op zeggen. Oorpijn is een hel :(

6. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier ook orenkinderen en zwemmen maakte echt wel verschil. Wij laten nu van die speciale zwemoordoppen aanmeten bij Groeneveld of Beter horen. Die sluiten het oor goed af waardoor er geen water bij komt. Bij ons helpt het echt! Stoppen met zwemmen is zonde, lijkt me.

7. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Oordoppen is ook wel een idee ja! Hoeveel kost dat eigenlijk?? En hoe vaak moeten ze vervangen worden? Oren veranderen natuurlijk ook...

8. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik geloof dat ze ergens tussen de 15 en 20 euro per paar zijn en ze moeten idd regelmatig vervangen worden. Wij doen nu ieder half jaar nieuwe, maar als je kindje nog wat sneller groeit dan denk ik dat je wel 3 o 4 keer per jaar nieuwe nodig hebt.

9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ipv oordoppen kun je ook vette watten proberen, die sluiten niet volledig, maar houden ook al best goed het water tegen. Die had ik altijd vroeger.

10. Matirini

Matirini Actief lid

14 jul 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Wij hebben uit voorzorg ook oordopjes aan laten meten omdat we wekelijks zwemmen. Kosten 26,50 en na 3 a 4 maanden vervangen.

Hebben we gedaan op advies van arts niet omdat het echt nodig was.

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Het chloor in zwemwater zorgt voor een beetje zwelling van slijmvliezen, waardoor buis van Eustachius makkelijk dicht gaat zitten. Dan kan er vocht in middenoor blijven zitten, wat druk op trommelvlies geeft. En dat kan makkelijk tot ontsteking leiden, als je daar vatbaar voor bent. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.

Ik kreeg als kind ook vaak oorontsteking als ik ging zwemmen in chloorwater.

(ben dus best verbaasd dat een KNO arts zegt dat het niets zou uitmaken?)

12. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    De kno-arts vertelde dat er kinderen wel oorontsteking kunnen krijgen van het zwemmen. Dat dat niet bij iedereen hetzelfde is.
    Bij mijn zoon zit het vocht vast achter het trommelvlies, en het kan daar niet weg. Dus elke keer als hij verkouden is, gaat dat dus ontsteken. En daardoor krijgt hij pijn en druk in z'n oor.
    Maar de druk op het oor bij het zwemmen zou daar bij hem geen invloed op hebben. De druk kan wel pijn doen natuurlijk, maar het zou er niet eerder ontstoken van raken.
    Al klinkt het wel best logisch hoor!

13. Fleur1984

Fleur1984 Niet meer actief

me kleine meid heeft ook erg veel oorontstekingen gehad. Ze heeft toen buisjes gekregen toen ze net een jaar was, maar helaas krijgt ze wel elke keer middenoorontsteking ondanks de buisjes :(. Het is wel minder vaak.
    We zijn net weer klaar met een kuur.
    De KNO arts zei dat ze niet meer naar het zwembad mag voorlopig. Ook niet meer oordopjes. Geen idee waarom ze ook niet mag zwemmen met oordopjes.

Deel Deze Pagina